• doskabouter
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:36
Na 5.5 jaar heeft mn moederbord Gigabyte GA-MA78GM-S2H de geest gegeven.

Het was toch zo stilaan wel tijd om hem te upgraden, dus heel erg vind ik het niet.

Wat er bij mij nog niet helemaal in wil, is wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Ik wilde iets installeren van een dvd (gebruik dvd speler bijna nooit, laatste keer kan goed een jaar geleden zijn) en de pc startte opnieuw op. Nu ja, kan gebeuren (had nog geen correlatie gelegd tussen dvd-speler en herstarten), dus nog een keer geprobeerd. Startte weer opnieuw op, en pas de keer erna begon ik een verband te zien, maar toen begon er wel een raar luchtje te ontstaan.

Snel pc uitgezet, kast open gemaakt en toen pc weer aangezet. Zag een dikke rookpluim uit de voltage regulators ontstaan, en een mooi oranje/rood oplichtend spoor op moederbord. Zag er best spectaculair uit!

Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/5fctvzi19/smoking.png

Zou het inderdaad kunnen zijn dat de aansturing van de dvd speler de voltage regulators kan overbelasten? De aanwijzingen daarvoor lijken me stevig genoeg, maar toch lijkt het me vrij stug, en als dat zou kunnen, zou er dan geen beveiliging opzitten?

Iemand op deze manier ooit een moederbord om zeep geholpen?

[ Voor 1% gewijzigd door doskabouter op 09-08-2014 22:24 . Reden: image fix ]

Het grote voordeel van windows is dat je meer dos-boxen kan openen

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:34

Onbekend

...

De cd-romspeler kan nooit zoiets direct aanrichten op het moederbord.
Wel zou de cd-romspeler teveel stroom van de +5V of +12V hebben gevraagd waarna de voeding is gaan overcompenseren. Het kan dus zijn dat jouw voeding tijdelijk +4V i.p.v. 3,3V of +6V i.p.v 5V heeft geleverd aangezien de cd-romspeler te veel stroom trok.

Speel ook Balls Connect en Repeat