Bestanden van Mac naar Windows via Ethernet kabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 613396

Topicstarter
Beste Tweakers,

Tijdens de vakantie hebben wij een mac gebruikt om foto's en films op te slaan. Nu thuis wil ik deze bestanden graag over zetten naar mijn laptop met Windows Home Premium. Uiteraard kan dit via Wi-Fi maar dit kost lang (het is z'n 104 GB aan bestanden)

Daarom heb ik een crossover kabel in elkaar gezet (kwestie van draden verwisselen bij een ethernet kabel), deze kabel werkt bij andere Windows computers. Maar wanneer ik via de mac verbinding wil maken lukt het niet.

Niet via de naam van de computer:
smb://computernaam
nog via de IP van de ethernet verbinding (169.254.176.156)
smb://169.254.176.156

Nu geeft mijn Windows computer aan dat de LAN-verbinding geen juist IP-configuratie heeft, maar het IP adres handmatig invoeren zorgt niet voor verandering.Ik heb het ook via CMD geprobeerd echter geeft CMD de melding dat het wachwoord/gebruikersnaam niet in orde is (geen flauw idee waar ik die moet intypen)

Kunnen jullie mij helpen? Of weten jullie een andere manier om de bestanden over te zetten, alvast bedankt.

-BossMn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Werkt het wel als je de kabel aan 1 van beide kanten op 100Mb forceert?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Ik zou gewoon gebruik maken van een normale ethernetkabel. Zolang één van beide partijen auto-negotiation heeft komt dat helemaal goed. En dat zou je moeten verwachten bij moderne machines. Het feit dat het niet werkt, terwijl het vrijwel automatisch zou moeten gaan doet vermoeden dat er andere instellingen zijn gemaakt. Probeer alles eens standaard in te stellen en probeer nog eens. Als het niet lukt zou ik het lekker in de nacht over wifi overknallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:16
Heb je op de Mac en Windows pc wel een ip adres ingesteld?

[ Voor 13% gewijzigd door Ophidian op 09-08-2014 19:14 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:33

Fiber

Beaches are for storming.

Waarom niet gewoon met een normaal kabeltje via je netwerk...? (router)

En crossover kabels zijn sowieso niet meer nodig tegenwoordig...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
spone schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 19:03:
Werkt het wel als je de kabel aan 1 van beide kanten op 100Mb forceert?
Hoe bedoel je noline?
Fiber schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 19:17:
Waarom niet gewoon met een normaal kabeltje via je netwerk...? (router)

En crossover kabels zijn sowieso niet meer nodig tegenwoordig...
Wanneer ik er niet uitkom met de directe verbinding ga ik dit uiteraard proberen, maar vanwege het feit dat ik misschien nog wel vaker bestanden over zal moeten zetten leek het mij gemakkelijker dit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ophidian schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 19:05:
Heb je op de Mac en Windows pc wel een ip adres ingesteld?
Hoe bedoel je? Als het goed is worden deze toch automatisch toegekend?

Hieronder de informatie van de LAN-verbinding:
spoiler:
Ethernet-adapter voor LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Link-local IPv6-adres . . . . . . : fe80::bd28:7d37:8f57:b09c%11
Automatisch geconf.IPv4-adres . . : 169.254.176.156
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Standaardgateway. . . . . . . . . :

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:23
Je moet natuurlijk wel een ip adres instellen op beide apparaten. 192.168.1.1 voor de een en 192.168.2.1. voor de ander bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb volgende video in beginsel gebruikt. https://www.youtube.com/watch?v=EQaFNgU2cBU
Echter krijg ik telkens de melding, controleer de servernaam of het IP-adres en probeer het opnieuw.

Ook wanneer ik handmatig een ip adres opgeef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LessermoldX
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-06 14:26
kan je niet een externe hdd gebruiken die gepartioneerd is met exfat, dat lijkt mij iets handiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Boinkie schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 19:37:
Je moet natuurlijk wel een ip adres instellen op beide apparaten. 192.168.1.1 voor de een en 192.168.2.1. voor de ander bijvoorbeeld
Zo "natuurlijk" is dat niet. Van Mac naar Mac kan prima zonder IP adressen in te stellen in ieder geval.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
En tussen mac en windows gaat dat ook prima. Dat is namelijk het hele idee van die APIPA adressen: lokale link-only connectiviteit. Op naam vermoed ik dat het sowieso niet gaat werken, maar op IP wel.

Als je op je mac naar Systeemvoorkeuren > Netwerk > Ethernet > Geavanceerd > Hardware > Configureer: handmatig > Snelheid: 100baseTX instelt, dan forceer je deze op 100Mbit. Mogelijk klopt je kabel niet helemaal maar heb je de 4 aders die je voor deze snelheid nodig hebt wel goed. Dat is wat ik in mijn eerdere post bedoelde.

Andere dingen om te checken: kan je de andere kant wel succesvol pingen? Staat er geen (windows) firewall ingeschakeld?

[ Voor 10% gewijzigd door spone op 09-08-2014 23:17 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:33

Fiber

Beaches are for storming.

Of je pakt gewoon een andere UTP kabel waar niet aan 'geprutst' is... :) Dan is een verkeerde kabel in ieder geval alvast uitgesloten.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Pagina: 1