Toon posts:

M'n pc upgraden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Aangezien mijn pc steeds minder goed begint te functioneren ben ik op zoek naar een aantal upgrades aan m'n kast (ik wist niet zeker of dit onder "desktop aankoopadvies" of "componenten" viel, mods feel free to move if necessary).

Naar wat ik begrijp van enkele adviesgevers is m'n kast nog prima, en zijn er verder ook niet echt problemen met m'n moederbord.

De voornaamste problemen zijn:
- oververhitting waardoor m'n grafische kaart stopt met werken. m'n scherm wordt dan zwart (geluid gaat nog wel verder) en verder doet 'ie niks meer.
- langzaam heen-en-weer klikken

Wat ik nu heb:
- Grafische kaart: ATI HD 5770 Fan 1024MB DDR5
- Processor: Intel Quad core I5-650 (4M Cache, 3,20 Ghz)
- Voeding: Corsair Cx500
- Werkgeheugen: 4.00GB RAM
- Harde schijf: "Ouderwetse" 500GB harde schijf
- Koeling; Eén fan voor, twee aan de zijkant (wat blijkbaar niet genoeg is)
- Kast: Hornet CA-0300SE by MS-TECH/EVOLUTION OS GAMING

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De upgrade moet ervoor zorgen dat m'n pc soepeltjes loopt, dat 'ie tegen een warme kamer kan (m'n huis is niet echt perfect geventileerd), en dat 'ie de hoogste kwaliteit spellen aan kan. Ik gebruik 'm voor vrij veel spellen, voor tekstverwerking en voor downloaden/verplaatsen van bestanden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget ligt in ieder geval onder de 1000E

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zie boven

Bij voorbaat dank, allen!

}:O }:O }:O

Verwijderd

Misschien moet je een fan om draaien zodat de warmte er uit kan als dat nog niet zo is.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Die i5 is opzich nog redelijk, upgraden kan, maar gezien een nieuwe instap i5 + simpel bordje al 200 euro kost, moet je jezelf gaan afvragen of dat het waard is.

Iig een deftigere videokaart is een slim idee, de Sapphire HD7950 is nogsteeds spotgoedkoop, en andere R9 280's zijn ook lekker goedkoop, onder de 200 euro en dan heb je een kaart die iets van 3x zo snel is als je HD5770. Een R9 290 is ook heel interessant qua prijs/prestatie, maar ik denk dat jouw cpu daar wat te langzaam voor is.

4GB extra ram is ook aan te raden, is iets van 35 euro. Of direct een 8gb LP setje kopen, 65 euro ongeveer.

Een SSD is uiteraard een must, de MX100 kost 90 euro voor 256GB.

Een moderne kast zal ook zeker helpen, ruimte om kabels weg te werken en vaak betere airflow. pricewatch: Corsair Carbide 200R Closed is een heel leuk dingetje.

Een CPU koeler is opzich ook altijd fan, de Gelid Tranquillo is een prima ding, iets onder de 30 euro.

Dus, HD7950 + 8GB RAM + SSD + kast+ cpu koeler = nattevingerwerk, ongeveer 425 euro. Wil je een nieuwe i5 + mobo + R9 290, dan kom je uit op iets van 800 euro. En dan kun je er weer tijden tegenaan.

People as things, that’s where it starts.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Nu lijkt me een GPU+SSD+RAM upgrade het beste idee. Voor dit budget kan je je ook een hele nieuwe PC bouwen, maar dit is niet nodig. De i5 650 kan nog prima mee. PSU, HDD en die 4GB RAM kan je meenemen, de case case zou je kunnen houden want ik denk dat er iets mis is met de GPU. Zeker als dr GPU het begeeft vóór de CPU, aangezien de GPU op hogere temperaturen kan lopen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 159,90€ 159,90
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Crucial CT51264BA160BJ€ 33,98€ 33,98
1Crucial MX100 256GB€ 89,79€ 89,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 309,67

Standaard, beste bang for buck GPU, goede, maar goedkope koeler, 4GB RAM reepje en een goede SSD. Samen met de i5 en de oude 4GB RAM een goed recept om fatsoenlijke te kunnen gamen.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Verwijderd

Topicstarter
Dank allen, klinkt als erg goede tips allemaal. Ik kijk nog eventjes wat voor tips ik nog meer krijg en dan ga ik wat aankopen maken. Waarschijnlijk neem ik wel een SSD met grotere opslagcapaciteit (anders kost 't te veel moeite om elke keer games er af te halen e.d. Kan ik dan m'n oude harde schijf laten zetten? Zet ik die Gelid Solutions Tranquilo gewoon in m'n moederbord o.i.d.? Wat is precies het voordeel van een nieuwe kast, ik hoorde eerder juist dat m'n kast nog best hip was.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Je harde schijf kan je laten zitten, wel even formatteren anders heb je 2x Windows op je PC :)

Het voordeel voordeel van een nieuwe kast is dat ie stiller is, betere airflow en betere kwaliteit. Maar je kast kan nog best mee.

De Gelid Tranquillo zet je inderdaad op je MoBo/CPU.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Verwijderd

Topicstarter
Ik sta op het punt mijn aankopen te doen:
Ik ga voor
- een 512GB SSD (ivm wens tot voldoende opslagruimte)
- de Sapphire Radeon HD 7950 3GB
- 2x 4GB ram (blijkbaar zit op m'n moederbord 2x 2GB, ik vervang ze dan wel allebei)
- de Gelid Solutions koeler

De grote kosten voor het vervangen van de processor en de vrij grote kosten die aan de nog net iets betere videokaart hangen, schrikken me voorlopig nog af. De processor kan ik iig altijd nog vervangen.

Het enige wat ik me dan nog afvraag is of ik de koeler wel op m'n processor krijg. Op plaatjes/filmpjes ziet 'ie er namelijk vrij groot uit. Uit m'n kast komt ook nog een fan de kast in en ik vraag me af of die in de weg gaat zitten. M'n fan komt ongeveer 2cm de kast in.

• Elaynegalad
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-12-2016
Kun je niet beter een 256gb SSD en een 2tb hardeschijf kopen?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:03

br00ky

Moderator Harde Waren
Die koeler gaat zeker op die socket passen, maar gaat die in je case passen?

/toevoeging: hier wordt in de discussie gesproken over dat 16cm de max is, mits je die fan aan de zijkant weglaat.

[ Voor 57% gewijzigd door br00ky op 11-08-2014 22:24 ]

• Elaynegalad
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-12-2016
br00ky schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 22:19:
Die koeler gaat zeker op die socket passen, maar gaat die in je case passen?
Denkt dat je dan die 2 coolers aan de zijkant eraf moet halen. (https://www.google.nl/sea...gQ_AUoAQ&biw=1536&bih=754)

Verwijderd

Topicstarter
@ Br00ky: Dat is eigenlijk inderdaad de vraag die ik bedoelde te stellen ;-).

@ Elayegalad: Ik heb al 2x 4TB voor films e.d., maar ik prefereer toch de mogelijkheid om zonder zorgen spellen e.d. op m'n pc te kunnen installeren. In mijn tijd als WoW-er was de 70GB+ toch vaak een probleem met kleine harde schijven...

+ Zou je dan niet een gapend gat krijgen? Kan dat problemen veroorzaken?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2014 22:24 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Volg even die link die ik nog heb bijgevoegd. Als 16cm de max is, past die Gelid wel, maar dan moet je die fan(s) weghalen.

En een gapend gat laat het neem ik aan niet achter. Het is hoop ik gewoon een rooster waar die dingen achter zijn geplaatst.

[ Voor 34% gewijzigd door br00ky op 11-08-2014 22:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zou je dan niet een gapend gat krijgen? Kan dat problemen veroorzaken?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Kijk zelf anders even om het te bevestigen :P.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die cooler nu niet, dus of 'ie wel of niet gaat passen, weet ik niet XD. Dat ik 'm nodig heb staat evenwel vast. Wat ik me afvraag voor de eventualiteit, is of het een probleem is als er een groot gat in je casing zit.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat snap ik dat je die koeler niet hebt. Check of er een gat achter blijft als je een fan verwijdert (wat mij sterk lijkt).

[ Voor 76% gewijzigd door br00ky op 11-08-2014 22:30 ]

Pagina: 1