Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeny
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-09 21:56
Afgelopen schooljaar heb ik mijn studie succesvol afgerond, en ik heb nu gelukkig een baan. Echter zit ik op dit moment met een dilemma:

Ik wil een Apple macbook / Microsoft surface kopen van +- €1500,-
Zijn er mogelijkheden dat ik deze onder de noemer studiekosten kan terugvragen van de belasting?

Mijn situatie:
Sinds 1 juli uitgeschreven van school
Volg op dit moment geen opleiding / cursus

Mijn berekening:
€1500,- (investering laptop)
€150,- (restwaarde na 3 jaar, 10%)
€1500 - €150 = €1350
€1350 / 3 = €450,-

Betekent dit dat ik 3 jaar lang €450 kan terugvragen van de belasting?

Problemen / onduidelijkheden
Moet ik de laptop op rekening laten zetten VOOR 1 juli indien mogelijk?
Is mijn berekening goed?
Iemand nog andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-09 19:24
Vraag je hier nu hoe wij mee kunnen betalen aan jouw nieuwe laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:12
Nee.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Nee, laptops zijn zelfs specifiek uitgesloten van de studiekostenregeling. Dit gaat je nooit lukken.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Hoeveel procent van het gebruik van het apparaat is bedoeld voor studie-voor-beroep? Dat is het percentage dat je mag opvoeren als aftrekpost (niet te verwarren met "terugvragen"). Als dat percentage 0 is, blijft er niets over. En als het 50% is, zit je nog steeds onder de drempel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Lees dit voor de volledigheid.

Maar in feite is het niet van toepassing voor jou, bij controle zal je ook door de mand vallen. Je doet geen cursus die een van deze apparaten rechtvaardigt. Je probeert alleen de maatschappij nu op te zadelen met een deel van de kosten.

Iedereen wil bepaalde dingen graag hebben, een leuke vakantie, een mooie auto en een snelle computer. Maar dat is onderdeel van volwassen zijn en het werkende leven, je zal keuzes moeten maken en moeten sparen voor zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeny
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-09 21:56
Jullie hebben gelijk, het is inderdaad niet netjes van mij. Maar toch bedankt! Ik denk dat ik dan maar ga sparen.

• Maarten21
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-10 15:58
Hooglander1 schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 15:08:
Nee, laptops zijn zelfs specifiek uitgesloten van de studiekostenregeling. Dit gaat je nooit lukken.
Weet je dit zeker?
Ik dacht ergens te hebben gelezen dat je ze voor 1/9 mag meerekenen, 3 jaar lang zolang je een studie volgt.

Maw: Er wordt uitgegaan dat de laptop 1/3 van de tijd gebruikt wordt voor de studie. En het heeft een afschrijving van 3 jaar.

Verwijderd

uit praktijk ervaring weet ik stufi ontvangen = zeer hoge drempel / bijna niets aftrekbaar van de belasting met betrekking tot de studie.

ik heb voor mijn studie 20.000 euro aan onkosten in 4 jaar gemaakt maar mocht hiervan bijna niets opvoeren omdat ik recht had op stufi.

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:10
Maarten21 schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 15:47:
[...]

Weet je dit zeker?
Ik dacht ergens te hebben gelezen dat je ze voor 1/9 mag meerekenen, 3 jaar lang zolang je een studie volgt.

Maw: Er wordt uitgegaan dat de laptop 1/3 van de tijd gebruikt wordt voor de studie. En het heeft een afschrijving van 3 jaar.
In dit document staat: "Let op: niet aftrekbaar zijn computerapparatuur (waaronder ook tablets, notebooks, internetabonnementen en randapparatuur)". Enkele jaren geleden was het wel anders, dat klopt.

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 10:57
Eigenlijk is het wel gek, een kapper mag wel zijn scharen en dergelijke aftrekken maar een software ontwikkelaar niet zijn gereedschap. Ben wel benieuwd hoe een rechter hier over zou oordelen en of er al eens een rechtzaak over gevoerd is.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:11
Als je zelfstandig ondernemer bent dan mag je je laptop uiteraard gewoon aftrekken van je winst, mits je deze zakelijk gebruikt.

Reden dat het prive niet meer mag voor studie is dat de Belastingdienst redeneert dat tegenwoordig iedereen een laptop en/of tablet heeft en dat je die dus zonder studie ook wel aan zou schaffen.
Pagina: 1