1GB RAM in huistuinenkeukenserver?

Pagina: 1
Acties:

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Topicstarter
heb een leuk PC'tje gebouwd met als basis PCchips 810MLR, Duron 800, 60gb 5400rpm harddisk, 2 netwerkkaarten, en de rest is niet van belang :)

nu alleen nog RAM.
Het OS wordt een linuxdistro (debian waarschijnlijk) en typische taken van de server worden: firewall, router, gateway, ftpserver, apache, en CS server (voor lannetjes < 30 computers).
Van RAM kan je nooit teveel hebben ;) en met de huidige prijzen leek 2x512=1GB (500 gulden dus) me wel leuk :9~. Maar daar heb ik natuurlijk geen f*ck aan. Wat is de maximaal zinvolle hoeveelheid geheugen voor mijn servertje? ik heb trouwens maar 2 dimm sloten.

andere vraag ... stel ik besluit toch voor een GB ram te gaan. Help deze linuxnewbie eens zinvolle doeleinden te verzinnen voor een linuxramdrive.

Verwijderd

Lijkt me goed plan met de huidige geheugenprijzen, een csserver met <30 man vraagt nogal wat en dat is dat zeker lekker. Met linux kan ik je helaas niet helpen.

• Rhy

Rhy

Topicstarter
een csserver met <30 man vraagt nogal wat
"wat" .. hoeveel is "wat"? ;)

Verwijderd

Op maandag 11 juni 2001 18:28 schreef erniemars het volgende:

[..]

"wat" .. hoeveel is "wat"? ;)
Nou ik denk dat je met 1gig ram nog net lekker 30 spelers kan draaien.

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 18:37

yGiDoRp

Sawasdee

Moet met 512 ook wel lukken, maar aangezien het geheugen echt geen reet kost waarom niet heh.

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

Verwijderd

Op maandag 11 juni 2001 18:32 schreef yGiDoRp het volgende:
Moet met 512 ook wel lukken, maar aangezien het geheugen echt geen reet kost waarom niet heh.
Ik heb zelf 1024mb ram en je merkt er niet veel meer van dan bijvoorbeeld 256mb.
Dus ik zou 512mb nemen ofzo dan zit je zowieso goed.

Verwijderd

Geheugen kan je nooit te weinig hebben, gewoon 1 gieg er in steken, dat is toch weinig.
Prachtige game-server, per speler vraagt men 64MB,..
Monster harddisk en cdrom caching om je pc te versnellen, harddisk @ SDRAM-speed.

• Rhy

Rhy

Topicstarter
nieuwe redenatie ... stel ik koop 512MB, hou ik geld 'over'. Is het zinvol om te kijken naar ECC of cas2 geheugen?

Verwijderd

Op maandag 11 juni 2001 18:38 schreef erniemars het volgende:
nieuwe redenatie ... stel ik koop 512MB, hou ik geld 'over'. Is het zinvol om te kijken naar ECC of cas2 geheugen?
in een server is ECC wel handig, cas2 is alleen leuk/handig als je gaat OC-en

• Rhy

Rhy

Topicstarter
ECC wel handig
argumentatie ...
de vertraging van het geheugen (meen ik ergens gelezen te hebben) die ECC met zich mee brengt weegt dat op tegen de error correctie? en wat voor percentage errors moet ik uberhaupt denken?

Verwijderd

Op maandag 11 juni 2001 18:43 schreef erniemars het volgende:

[..]

argumentatie ...
de vertraging van het geheugen (meen ik ergens gelezen te hebben) die ECC met zich mee brengt weegt dat op tegen de error correctie? en wat voor percentage errors moet ik uberhaupt denken?
lees zelf maar ff (ik moet even eten):
http://firingsquad.gamers.com/guides/ram/

Verwijderd

#1 Er is geen vertraging.
#2 Als software vast loopt weet je tenminste zeker dat het niet aan het geheugen ligt.
#3 Veel goedkoop geheugen geeft fouten, meestal vallen ze niet op en wijt men het aan "buggy" software. Dat was ook de reden waarom WIN95 bij de introductie zoveel problemen gaf: het geheugen van veel goedkope PC's was zo slecht dat windows ging hangen maar onder DOS merkte je er niets van.

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08 20:35
Op maandag 11 juni 2001 18:37 schreef algabra het volgende:
Geheugen kan je nooit te weinig hebben, gewoon 1 gieg er in steken, dat is toch weinig.
Prachtige game-server, per speler vraagt men 64MB,..
Monster harddisk en cdrom caching om je pc te versnellen, harddisk @ SDRAM-speed.
hoezo 64 mb per speler op een Lan heb ik er pas 6 laten joinen en ik speelde zelf mee en ik gebruik 256 mb Ram ging perfect niks geen klagen (in cs) :?

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

ECC is nuttig (en duurder, dus geen 500 gld) alleen in een kritische omgeving.
Zelf zou ik voor snellere harddisks gaan en een switch ipv een simpele hub.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Op maandag 11 juni 2001 18:49 schreef tweakerrrr het volgende:
#3 Veel goedkoop geheugen geeft fouten, meestal vallen ze niet op en wijt men het aan "buggy" software. Dat was ook de reden waarom WIN95 bij de introductie zoveel problemen gaf: het geheugen van veel goedkope PC's was zo slecht dat windows ging hangen maar onder DOS merkte je er niets van.
poeha! alsof er in win95 geen bugs zaten (vele zitten er nog steeds in - ook met ecc geheugen).

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Rhy

Rhy

Topicstarter
hmm omdat het nadenk gedeelte al geweest is :)
"kopen wat je nodig hebt" is meestal ook mijn motto. En 256MB zou prima voldoen. Maar het geen flauw idee hoeveel RAM ik nodig heb voor een UT, CS, etc. server. Zal wel meer zijn.

Ach ruk ik koop gewoon 1GB, als het niet bevalt wacht ik op een aardbeving in Japan en verkoop ik het gewoon voor het dubbele. :9

bedankt voor de reacties in ieder geval

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:56

ChUcKiE

Dus........

Uhmm, Ernie... :) Op een pcchips mobo ECC geheuegen stoppen?? Lijtk wel op een Lada met 10 airbags :P

Neej flauwekul, maar als je voor een server gaat, koop er dan (mijn mening) een met een Intel chipset en een Intel processor (mijn mening, geen flamewars hier aub)

Dus dat ECC lijkt me beetj overdreven (kan je PCChips dat eigenlijk wel ondersteunen).

Ik wist het wel, ik heb nu zo'n fucking I815 chipset, dus maar max 512MB, anders had ik er nu zeker 1GB inzitten! Ik draai dan ook wel win2k server + exchange2K + MS I&A 2k en meer zooi, samen al goed voor tegen de 480MB geheugen gebruik!

Dus koop gewoon de goedkoopste rommel die er is en zet er voor 500,-- 1GB ram in!

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Verwijderd

Op maandag 11 juni 2001 18:49 schreef juanp het volgende:

[..]

hoezo 64 mb per speler op een Lan heb ik er pas 6 laten joinen en ik speelde zelf mee en ik gebruik 256 mb Ram ging perfect niks geen klagen (in cs) :?
Je bent al de derde persoon met dit icoon, ik en iemand anders heeft hem ook.

• Rhy

Rhy

Topicstarter
hey chuck! ;)
ach gewoon experimenteren een keer experimenteren met B-kwaliteit he. De rest van me pczut is top-of-the-bill Abit en MSI (*uch*)

en er zweeft hier een gast op GOT onder de naam "killah" welke ook zo'n 'gaar' pcchips boardje (voordat daar weer gezeur over onderstaat) heeft met ECC RAM. Vandaar dat ik het uberhaupt vroeg. Overwegen kan geen kwaad he. ;)

Oh en Intel? Dat is geen serieus alternatief. Veeeeeeels te duur in verhouding tot AMD spul.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:56

ChUcKiE

Dus........

Okay :) Dat die bordjes ECC ondersteunen is best leuk, maar het weegt denk ik niet op tegen non-ECC geheugen!

Ik heb hier zo'n Compaq Workstation staan, die ondersteunt alleen maar ECC PC100 GVD, met non-ECC PC133, piept ie alleen maar :(

Kost me 280,-- voor 256MB uitbreiding bah :r

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Verwijderd

Aha, ik ken je type van PcChips mobo, een pc-boer wilde dat mobo voor bijna geen geld aan mij verkopen, echt goedkoop, goed dat je ermee wil experimenteren, post je ervaringen.

Ik wil ook een spotgoedkope systeem kopen.

Verwijderd

Op maandag 11 juni 2001 19:13 schreef erniemars het volgende:
hey chuck! ;)
ach gewoon experimenteren een keer experimenteren met B-kwaliteit he. De rest van me pczut is top-of-the-bill Abit en MSI (*uch*)

en er zweeft hier een gast op GOT onder de naam "killah" welke ook zo'n 'gaar' pcchips boardje (voordat daar weer gezeur over onderstaat) heeft met ECC RAM. Vandaar dat ik het uberhaupt vroeg. Overwegen kan geen kwaad he. ;)

Oh en Intel? Dat is geen serieus alternatief. Veeeeeeels te duur in verhouding tot AMD spul.
ECC geheugen lijkt me beetje overdreven denk dat je dan veel meer hebt aan 1Gig, dat zou ik maar gewoon lekker doen :)

• Rhy

Rhy

Topicstarter
PCchips M810LMR Review:
http://www.kendryl.com/review2.html

die review heeft voor mij de knoop doorgehakt om het board te kopen.

ohja en zodra het systeem compleet is schrijf ik een review van het bordje voor http://www.rorupc.nl
en gooi 'm ook op me eigen site: http://matx.ece-it.nl

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Op maandag 11 juni 2001 19:13 schreef insoft het volgende:

[..]

Je bent al de derde persoon met dit icoon, ik en iemand anders heeft hem ook.
Stuur die gozer gewoon een meeltje! Zo kom je wel aan 50 posts per dag ja...

Jij hebt hem btw ook maar gejat van een warezsite. Dus wat ze*k je eigenlijk?

Verwijderd

Op maandag 11 juni 2001 19:25 schreef Razorfist het volgende:

[..]

Stuur die gozer gewoon een meeltje! Zo kom je wel aan 50 posts per dag ja...

Jij hebt hem btw ook maar gejat van een warezsite. Dus wat ze*k je eigenlijk?
Wat is er met mijn userposts? Ik besteed er tenminste wel een hele dag aan en niet ff snel 50 post in 5 minuten. En ik zei niet dat ik het erg vind , maar wel grappig.

Verwijderd

Op maandag 11 juni 2001 18:30 schreef ChUcKy2731 het volgende:

[..]

Nou ik denk dat je met 1gig ram nog net lekker 30 spelers kan draaien.
cs.take13.net is bij mijn weten een p2 350Mhz met slackware 7.1 en 96 megabyte ram.

En daar speelt het nog fantastisch met 16 spelers.

Dus waarom van die belachelijke specs? 1 gigabyte ram? daar kun je volgens mij wel 64 players ofzo mee houden :)

Verwijderd

Ik merk wel als ik mijn FSB hoger dan 115 ofzow zet dat ie echt snel crasht...
Ligt aan het geheugen he????
Ie crasht, UT, maar het systeem in het geheel blijft lopen...
Het is pc133 geheugen... /me krijgt een idee, het op 100 mhz laten lopen en dan fsp op 132 ofzo zetten, dan trekt ie het wel :)

Verwijderd

Op dinsdag 26 juni 2001 09:23 schreef SickBastard het volgende:
Ik merk wel als ik mijn FSB hoger dan 115 ofzow zet dat ie echt snel crasht...
Ligt aan het geheugen he????
Ie crasht, UT, maar het systeem in het geheel blijft lopen...
Het is pc133 geheugen... /me krijgt een idee, het op 100 mhz laten lopen en dan fsp op 132 ofzo zetten, dan trekt ie het wel :)
ALs je 115Mhz FSB dan is je SDRAM=FSB+PCI=115+115/3=153Mhz SDRAM dat is het limiet van no-name SDRAM PC133.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-08 14:38

McMiGHtY

- burp -

Wat word de hoofdtaak van je servertje?
CounterStrike?
Wat ik zou doen (goed bordje trouwens volgens de test) is gewoon om het maximale geheugen er in te zetten wat er in kan (1024megz dus) Hier zu je met CS plezier aan hebben en als je ook Samba gebruikt kan die hier een gedeelte in cachen wat je performance ten goed komt.

Even ander vraagje, wat kost zon bordje nu?

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:55

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik zou er 256 of 512 (hooguit hoor...) inzetten en voor snellere HD's gaan, of goeie merk-netwerkkaarten (3com).

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 11:06

HENNEP

Just Someone

Je moet in je mobo boekje kijken wat je dimm sloten maximaal aankunnen.

Ik heb thuis nog een p3 600 staan ook met 2 sloten.

En elke slot kan maximaal 256mb aan.

Dus ik zou het effe nakijken als ik jouw was.

Grt Hennep ;)

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Als je de revieuw hebt gelezen weet je dat het boardje 1Gb aan kan volgens de specificaties

• Rhy

Rhy

Topicstarter
ik heb nu dus 1GB Ram in me PCChips M810LMR moederbord en werkt perfect.
zie voor mijn ervaringen:
Ervaringen PC Chips M810LMR moederbord

ik heb op het moment nog niet zo bijzonder veel te melden eigenlijk, maar als je vragen hebt stel ze daar maar. ;)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Op dinsdag 26 juni 2001 18:43 schreef erniemars het volgende:
ik heb nu dus 1GB Ram in me PCChips M810LMR moederbord en werkt perfect.
zie voor mijn ervaringen:
Ervaringen PC Chips M810LMR moederbord

ik heb op het moment nog niet zo bijzonder veel te melden eigenlijk, maar als je vragen hebt stel ze daar maar. ;)
:) zeldzame combo me dunkt; een PC Chips bord met 1Gieg aan ram :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ja als je aan de opties die op het bordje zitten (VGA/Sound/NIC) genoeg hebt met 2 PCI sloten en 2 Dimm sloten en het bord is stabiel, waarom meer geld uit geven aan een duur moederbord met meer opties die niet gebruikt kan worden. Het geld wat je dus bij de aanschaf van zon PC Chips moederbord wint steek je weer in het geheugen. Wat momenteel erg goedkoop is. Als het bordje 1Gb aan kan en je hebt het er voor over waarom niet?

Als ik op de site van hem lees dat er iemand is (Killah?) die op zo'n bord een CS Server draait met een leuke Duron erop, 512Mb geheugen en een SCSI RaidController in een 2U kassie, en het draait stabiel, dan is dit een leuke en niet al te dure oplossing.

• Rhy

Rhy

Topicstarter
de exacte topic waar dat in staat aangehaald, is deze:
[topic=150051]

het is trouwens een 1.1Ghz die die erin heeft zitten .. ;) met scsi schijven

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

T'is dat ik net een Abit SA=6 met Celly 700 gekocht heb op de PC Dump dag vorige week zaterdag die ik nu ga gebruiken als huis/balkon en keuken servertje anders was zo'n Pc CHips board misschien ook wel wat geweest. Zeker als je kijkt naar de voeding je er maar voor nodig hebt, het scheelt altijd een paar gulden in de maand op je stroom rekening als die 24/7 aanstaat
Pagina: 1