Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 613294

Topicstarter
Hallo,

Mijn laptop heeft het onlangs begeven en ik ben op zoek naar een desktop PC om deze te vervangen. Ik gebruik mijn PC het meest voor alledaags gebruik (surfen, films, ...) maar ook om af en toe te gamen. Verder heb ik vrij beperkte kennis van computer hardware. Op basis van andere posts en de best buy guide heb ik zelf al een eerste poging gedaan.

Mijn grootste vragen zijn:
  • Is de voorgestelde CPU een goede keuze (i3 4150)?
  • Is de voorgestelde GPU (R7 260X) een goede keuze?
  • Moet ik bepaalde zaken in acht nemen om de computer makkelijk upgradebaar te maken (als ik bv. een nieuwe GPU of CPU wil plaatsen binnen enkele jaren)?
  • Mis ik iets omwille van mijn beperkte kennis? Werkt iets niet goed samen? ...
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk e-mail, surfen, films kijken, ... Ik zal de PC ook af en toe gebruiken om te gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik richt mij op €800 - €1000 inclusief randapparatuur. Iets meer of minder kan altijd.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, ik bouw deze PC vanaf nul (ik laat muis en toetsenbord hier wel buiten beschouwing).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb alles nodig, ook een monitor en Windows 8 licentie. Ik zou graag een SSD hebben aangezien ik hier al erg veel positief over gehoord heb.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen specifieke voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik hecht belang aan een onopvallende PC: stil, strakke behuizing, weinig kabels, ...

Ga je overklokken?
Nee, dit is alvast geen vereiste.

Voorgesteld systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4150 Boxed€ 95,49€ 95,49
1ASRock B85M Pro4€ 54,99€ 54,99
1MSI Radeon R7 260X 2GD5 OC€ 101,49€ 101,49
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 68,-€ 68,-
1Fractal Design Core 1100€ 36,-€ 36,-
1Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart€ 218,90€ 218,90
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 80,43€ 80,43
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 71,-€ 71,-
1XFX 550W Pro€ 52,-€ 52,-
1Crucial MX100 128GB€ 60,40€ 60,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 838,70

Alvast erg bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 613294 op 09-08-2014 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:42

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik zie dat je nu al je producten aan het topic hebt toegevoegd. Het is makkelijker lezen als je dat doormiddel van een lijstje doet, Handleiding Pricewatch. Je bent op de goede weg. Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door br00ky op 09-08-2014 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je reactie, ik heb mijn post aangepast met een correcte lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

Ik zou iig een wat goedkoper scherm nemen, Ultraharps [typo intended] zijn leuk, maar maar imo niet 220 euro leuk voor de normale gebruiker. pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart is een prima, goedkoper ding. Imo ook beter voor films door het AMVA paneel, in plaats van IPS. AMVA heeft namelijk een veel hoger contrast dan IPS.

Opzich past een i5 4460 nog wel in het budget, dat kan voor games een hele grote boost zijn, de vraag is alleen: welke games denk je te gaan spelen?

Idem dito voor de videokaart. De 260x is een leuk basisdingetje, maar wil je echt leuk gamen, dan is kijken naar de Sapphire HD7950 een slim idee.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:42

br00ky

Moderator Harde Waren
Eens met Vas. Je wens om je budget te vullen is daarbij wel belangrijk. Uitgaande van een budget van ongeveer 175 euro voor een monitor heb je voor 1000-175=825 een hele prima gamebak, maar vind je dat nodig tdw00?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Qua gamen denk ik aan bijvoorbeeld Battlefield 4. Momenteel game ik niet meer zoveel maar misschien terug meer in de toekomst. Om deze reden had ik initieel voor de i3 en de R260X gekozen. Ik veronderstel dat deze de komende +/- 2 jaar de meeste games aankunnen (maar waarschijnlijk eerder op medium settings?) en indien nodig kan ik dan deze onderdelen upgraden in de toekomst.

Over schermen heb ik weinig onderzoek gedaan. Ik zal wat meer lezen over het verschil tussen IPS en AMVA en of dit mij de extra kost waard is.

De andere onderdelen lijken jullie ok? Is deze voeding geschikt voor mijn originele voorstel (i3 + R260X)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

BF4 op medium-ish moet denk ik wel kunnen, verwacht geen wonderen iig. Je zou ook kunnen kijken naar een FX-6300 + een leuk mobo, dan heb je iig voor BF al wat meer performance.

Voeding is prima.

Verschil tussen AMVA en IPS is vooral contrast en kijkhoek. AMVA heeft een veel hoger contrast, IPS heeft de bijna oneindige kijkhoek. Het contrast van IPS is behoorlijk laag, de nieuwste Dells hebben 1:1000, vergelijkbaar met een matige LCD TV, en dat vind ik zelf nogal dodelijk voor films. De kijkhoek van AMVA is wel wat minder dan die van IPS, maar zolang je er min of meer voor zit, is het prima. Het is dus lang niet zo erg als TN, waarbij je al kleurverschil ziet als je je hoofd wat naar links of rechts verplaatst.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:35
Over de grafische kaart valt te redetwisten. Welke kaart voor jouw de beste keuze is hangt af van wat je verwacht van gaming. Ben je bereid om hier en daar de grafische instellingen wat terug te schroeven, of liever niet?

De kaart die de meeste 'bang for buck' geeft is momenteel de AMD 7950. Blijf je liever in het segment onder de €150 dan kom je uit bij de Nvidia 750 ti. Deze kaart geeft trouwens de meeste 'bang for watt' (een extra voedingskabel voor de grafische kaart is zelfs niet nodig).

Gezien jouw budget zou ik ook eerder geneigd zijn om voor een i5 processot te gaan i.p.v. een i3. Tenzij gaming van ondergeschikt belang is.
Ook zou ik voor een nieuwere chipset gaan op het moederbord, met name de H97 chipset (in combinatie met een M.2 slot). Hier vind je een overzicht.

Experience the mountains!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reactie melwasul.

Wat is je redenering om voor een H97 chipset te gaan? Ik zie niet meteen een voordeel ten opzichte van de B85 die de meerprijs (+/- €20) rechtvaardigd.

VasZaitsev, bedankt voor je eerdere reacties. Ik ben van plan om het IPS scherm te vervangen door de Iiyama ProLite X2483HSU-B1.

Voor CPU en GPU ben ik nog aan het twijfelen. Ik ben eerder geneigd om voor de i3 en R7 260X te gaan. Hoewel de alternatieven die jullie voorstellen (i5 en 7950) inderdaad meer "bang for buck" geven, ben ik van plan om aan gameprestaties in te boeten om het budget te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric70
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:05
Je hebt zelf al aangegeven eventueel makkelijk te kunnen upgraden in de toekomst, dan zul je waarschijnlijk toch bij een Broadwell uitkomen en die worden op 1150 alleen ondersteund door moederborden met de H97 of Z97 chipsets. Zie : Wikipedia: List of Intel chipsets.
Pagina: 1