Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
Ik heb hier een Nikon D5100 liggen die last heeft van backfocus. Bij mijn 35mm 1.8, 50mm 1.8 en 90mm 2.8 zie ik telkens dat er een stuk achter het focus punt is gefocust. Ik heb bovenstaande lensen ook getest op een D7100 en daar functioneren ze allen naar behoren.

Nu weet ik dat er bedrijven zijn die dit voor je kunnen fixen. Je brengt je camera en lensen langs en vervolgens word er een correctie/kalibratie uitgevoerd.
Nu heb ik het internet zitten afstruinen maar ik kom geen enkel bedrijf meer tegen die dit aanbied.

Iemand een adres waar je dit kan laten doen? Ik heb al rond gebeld naar Calumet, Ring Foto en NEBO maar geen van allen bieden deze service.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Nikon zelf (service center in Beverwijk) zal dat ongetwijfeld kunnen. Rofa Repair dacht ik ook?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Orion84 schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 11:12:
Nikon zelf (service center in Beverwijk) zal dat ongetwijfeld kunnen. Rofa Repair dacht ik ook?
Rofa doet helaas alleen Canon. Nikon Service Center is wel een goede. (stom dat ik daar niet zelf aan heb gedacht. :( )

Overigens iemand een idee wat zoiets kost? Ik zie op de Nikon Service site dat je voor het versturen en onderzoeken al bijna 70 euro kwijt bent. Voor dit geld hebben ze dan nog geen fix uitgevoerd. :/

[ Voor 23% gewijzigd door ChojinZ op 09-08-2014 11:23 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 21:57

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Calibreren is een routine klus, als je even opbelt kunnen ze precies vertellen wat het kost.
Check of je nog garantie hebt, dan moet je aankoop bon + garantie bewijs mee leveren.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 16:51
Ik heb het (ook D5100) gewoon onder garantie via de winkel laten doen. Had ik veel eerder moeten doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

jorisjan schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 13:46:
Ik heb het (ook D5100) gewoon onder garantie via de winkel laten doen. Had ik veel eerder moeten doen!
Moet inderdaad via de garantie te doen zijn mits er geen gekke schades aan de buitenzijde zijn. Mijn D610 kreeg na een half jaar ook last van enorme backfocus en frontfocus (de AF-sensor was "losgekomen") en is onder garantie gekalibreerd en gemaakt. Geen probleem duurde ongeveer anderhalve week via de lokale fotozaak.

Resultaat mag er wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 20:05

Prozac[NL]

zucht.......

Let wel dat de d5100 geef af fine tune heeft. Er kan zeker wat aan gedaan worden maar niet per objectief, dus een gemiddelde dat dan bij het ene objectoef beter zal vallen als bij de andere. Ik heb dit bij mijn D90 laten doen en idd veranderd er wel wat maar niet plots op alle gebruikte objectieven weer perfecte focus.
Ik heb het voor de D90 in beverwijk laten doen, kosten totaal 85 euro(incl verzend etc.)

Succes!|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Vishari Beduk schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 09:52:
Calibreren is een routine klus, als je even opbelt kunnen ze precies vertellen wat het kost.
Check of je nog garantie hebt, dan moet je aankoop bon + garantie bewijs mee leveren.
Op de Nikon site word aangegeven dat ze nooit een prijs indicatie kunnen doen. Maar een belletje kan nooit kwaad. Zal eens informeren voor de prijs.

Overigens heeft de camera geen garantie meer (2 jaar toch?). Er is in de eerste paar jaar met een f/3.5-5.6 lens geschoten waardoor het probleem niet zichtbaar was.
Prozac[NL] schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 17:38:
Let wel dat de d5100 geef af fine tune heeft.
Succes!|
Ik heb gekeken in het menu en op google maar de D5100 heeft helaas geen AF fine tune in het menu.
Prozac[NL] schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 17:38:
Er kan zeker wat aan gedaan worden maar niet per objectief, dus een gemiddelde dat dan bij het ene objectoef beter zal vallen als bij de andere.
Had begrepen dat je het ook in het objectief kon bijstellen. Maar dat is dus niet zo? Das wel jammer...
Zou er veel verschil in focus komen tussen de 50 en 35 mm lensen?

[ Voor 19% gewijzigd door ChojinZ op 12-08-2014 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 21:57

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

ChojinZ schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 21:04:
Had begrepen dat je het ook in het objectief kon bijstellen. Maar dat is dus niet zo? Das wel jammer...
Zou er veel verschil in focus komen tussen de 50 en 35 mm lensen?
Zowel camera als objectieven kan/moet je los van elkaar (mechanisch) calibreren
zodat je jouw objectieven ook op verschillende camera's kan gebruiken
maar daarvoor moet het objectief open en is het daardoor vrij prijzig

software matig calibreren met MA is altijd goedkoper (tenzij je niet uit het bereik loopt) maar kan inderdaad niet met de D5100

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 09:25
Ik weet niet hoe het zit met Nikon, maar mijn Sony A550 heb ik zelf gecalibreerd.
Als je objectieven het wel goed doen op een andere body moet je de objectieven met rust laten. Online kun je waarschijnlijk wel vinden hoe je jouw camera kan bijstellen.

Je kunt óf de autofocus unit bijstellen, óf de sensor, ik heb destijds de sensor bijgesteld door onderin de camera aan de drie verstelboutjes te draaien. Met behulp van een autofocus chart (met afstandschaal) kun je de autofocus afwijking beoordelen. Neem hiervoor gewoon de lens met de kleinste scherptediepte, zodat je 'm zo nauwkeurig mogelijk kunt afstellen.

Overigens: is CameraNu niet een optie?

Calibratie chart:

http://regex.info/blog/photo-tech/focus-chart

[ Voor 9% gewijzigd door Veneficus op 18-08-2014 11:22 ]

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Pagina: 1