Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

CAD laptop voor max €950

Pagina: 1
Acties:

• ArnoAG
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-11-2024
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga het komende half jaar intensief bezig met CAD software, voornamelijk solidworks, en structurele simulatie programma's. Mijn 4 jaar oude Hp pavilion dm3 draait die software wel maar niet soepel als je met grote bestanden/simulaties werkt.
Gamen hoeft niet echt, maar een klein beetje grafische power is wel handig.
Full HD scherm lijkt me handig ivm werkruimte, een scherm van tussen de 14 en de 17 inch is denk ik ook nodig.

Wat is je budget?
Zo tussen de 750-950 euro hoop ik iets te kunnen vinden waar ik weer een paar jaar mee door kan.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik zal dagelijks met de laptop moeten reizen. Maar ik vind het niet heel vervelend om een laptop van 2.5kg mee te moeten nemen. Dikte maakt ook niet echt uit.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb tot nu toe vooral gekeken naar Lenovo, Asus en Dell

Op Lenovo.nl krijg je nu 10% korting dus daar heb ik even wat samengesteld met het volgende:
-Intel Core i7-4702MQ
-15.6" FHD(1920x1080)
-Nvidia Geforce GT G740M 2GB
-8GB Ram
-500GB 7200rpm HDD
voor 875 euro na 10% korting

Dit lijkt best aan mijn eisen te voldoen. Het enige wat er misschien nog bij zou kunnen is een SSD.
Hebben jullie nog alternatieven? Is de i7 die hier in zit rap genoeg? En heeft iemand ervaring met ssd's plaatsen in laptops?

Incompl te

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-11 13:19
Ik neem aan dat je een E540 hebt samengesteld.
Prima laptop, maar het scherm is niet zo heel goed. hoge helderheid, maar een laag contrast en slechte kijkhoeken.

Je kunt nog kijken naar een pricewatch: Asus N550JV-CN270H of pricewatch: Asus N56JN-CN035H
Is de i7 die hier in zit rap genoeg?
En als die niet snel genoeg is, wat dan?
En heeft iemand ervaring met ssd's plaatsen in laptops?
SuperKneus in "[LBBG] Budgetlaptop juni 2014"

[ Voor 58% gewijzigd door wappiewappie op 09-08-2014 17:22 ]

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-11 17:33
even inbreken... wat als die niet snel genoeg is.. dan neem je een snellere? dat lijkt logisch, maar.. welke processor is nu daadwerkelijk sneller als je de 3e en 4e generatie in ogenschouw neemt, en geen idee hebt van welke processor nu eigenlijk hoe presteert in verhouding tot zijn broertjes? met als M, Q , U, X etc. letters er achter, of de xx10, xx20, of xx02 snapt toch niemand er meer iets van?

de vraag is dus best logisch vindt ik....

• wappiewappie
Of je zoekt het op: Wikipedia: List of Intel Core i7 microprocessors
Waaruit je kan opmaken dat de Q staat voor Quadcore.
Verder zie je dat er nog klein beetje verschil in kloksnelheid zit. Een hoger nummer = hogere kloksnelheid.
xxx2 staat blijkbaar voor een lagere tdp, terwijl een MX variant juist iets meer warmte kan verstoken.
En als je daarna nog zoekt op het verschil tussen HQ en MQ kom ik als 6e hit in google deze webpagina tegen, waarin het verschil netjes wordt uitgelegd: http://forum.notebookrevi...ion-mq-hq-mobile-cpu.html

Zo moeilijk is het allemaal niet. ;)

[ Voor 62% gewijzigd door wappiewappie op 09-08-2014 21:30 ]

• engelbertus
maar welke is dan feitelijk sneller.
noet alle quadcores hebben die Q niet allw processors met lager verbruik hebben een U.en wat merk je van die u in de praktijk
2 ipv 4 cores, dan mis je dus de helft qua performance. maar het nummer is toch hoger? dat is wat ik bedoel. en benchmarks.. keuk, maar die zijn er nog niet.
wat dat betreft, is een echt i5 misschien zelfs beter dan een i7U maar zoek dat maar eens uit....
bijna niet te doen. en daarbij. als dat zo eenvoudig was, dan was dit LAA ook min of meer overbocig, of het moet al zijn dat men hier elkaar kanwijzen op een laptop die een ander nog niet had gevonden.. maar daarvoor heb je al google en de pricewatch.. zo moeilijk is het niet zei je toch?

• ArnoAG
wappiewappie schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 17:07:
Ik neem aan dat je een E540 hebt samengesteld.
Prima laptop, maar het scherm is niet zo heel goed. hoge helderheid, maar een laag contrast en slechte kijkhoeken.

Je kunt nog kijken naar een pricewatch: Asus N550JV-CN270H of pricewatch: Asus N56JN-CN035H
Die ziet er ook behoorlijk goed uit ja!, enige zwakke punt in misschien de 5400rpm harde schijf.
Ik zie in reviews inderdaad dat de E540 een slecht scherm heeft, plus is ie in mijn configuratie pas na een maand leverbaar via lenovo :F

Incompl te

• wappiewappie
engelbertus schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 22:25:
maar welke is dan feitelijk sneller.
noet alle quadcores hebben die Q niet allw processors met lager verbruik hebben een U.en wat merk je van die u in de praktijk
De vraag ging over wat sneller is.
2 ipv 4 cores, dan mis je dus de helft qua performance.
Heel goed. i7-...U valt dus af. hoef je niet verder naar te kijken als je op zoek bent naar veel rekenkracht.
maar het nummer is toch hoger?
:F Vrouwenlogica. Ga ik verder niet op in.
dat is wat ik bedoel. en benchmarks.. keuk, maar die zijn er nog niet.
Dit soort benchmarks bedoel je: http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php
wat dat betreft, is een echt i5 misschien zelfs beter dan een i7U maar zoek dat maar eens uit....
dual-cores waren al afgevallen. Of een i5...M sneller is dan een i7...U is dus niet interresant.
bijna niet te doen. en daarbij. als dat zo eenvoudig was, dan was dit LAA ook min of meer overbocig, of het moet al zijn dat men hier elkaar kanwijzen op een laptop die een ander nog niet had gevonden.. maar daarvoor heb je al google en de pricewatch.. zo moeilijk is het niet zei je toch?
Een laptop bestaat uit meer dan alleen een cpu.

Je gaat er overigens veel te diep op in. Mijn opmerking was bedoelt om de TS er lichtjes toe te bewegen om zelf op te zoeken of er überhaupt wel laptops met een snellere cpu zijn binnen zijn budget.
Daar heeft hij veel meer aan, dan wanneer ik alles voor ga kauwen.

En nu weer ontopic:
ArnoAG schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 10:51:
[...]

Die ziet er ook behoorlijk goed uit ja!, enige zwakke punt in misschien de 5400rpm harde schijf.
Ik zie in reviews inderdaad dat de E540 een slecht scherm heeft, plus is ie in mijn configuratie pas na een maand leverbaar via lenovo :F
Ik dacht dat je hdd wou vervangen door een ssd. dan maakt het toch niet zoveel uit welke hdd meegeleverd wordt?
Een ssd zou ik sowieso aanraden. een 5400rpm of 7200rpm schijf zit niet zo heel veel verschil tussen.
De reactiesnelheid van een ssd is meer dan 100x zo snel als die van een hdd.
En dat ga je echt merken.
Een Celeron met een ssd voelt sneller aan dan een i7 met een hdd.

[ Voor 6% gewijzigd door wappiewappie op 10-08-2014 14:04 ]

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-11 23:02
Beetje CAD laptop kost paar duizend euro. Dus je blijft altijd snelheids problemen hebben.
Je kan veel beter een desktop kopen want binnen 1 jaar ga je je zitten ergen dat deze ook niet snel genoeg is.

• ArnoAG
Haas_nl schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 14:46:
Beetje CAD laptop kost paar duizend euro. Dus je blijft altijd snelheids problemen hebben.
Je kan veel beter een desktop kopen want binnen 1 jaar ga je je zitten ergen dat deze ook niet snel genoeg is.
Mijn HP dm3 met 1.2 ghz dual core en geen video kaart kan ik al gebruiken voor kleine assemblies. Dat een CAD laptop duizenden euros moet kosten is denk ik niet meer helemaal zo.
Nou is het wel zo dat ik er een paar jaar mee door moet kunnen, dus er zijn nog een paar opties die misschien het overwegen waard zijn.
http://www.laptopcentrale...hinkpad+W540+-+nieuw.html
Dit apparaat is dan wel een stuk duurder, maar heeft een quadro kaart en hybrid hardeschijf. Is dat de meerprijs waard voor de prestaties? verder is het wel een heel mooie laptop :9~
Een goeie Toshiba satellite zit ongeveer in die zelfde klasse, maar bestaat niet met Quadro kaart dacht ik. Dell Latitude's dacht ik weer wel...
wappiewappie schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 13:57:
[...]

Ik dacht dat je hdd wou vervangen door een ssd. dan maakt het toch niet zoveel uit welke hdd meegeleverd wordt?
Een ssd zou ik sowieso aanraden. een 5400rpm of 7200rpm schijf zit niet zo heel veel verschil tussen.
De reactiesnelheid van een ssd is meer dan 100x zo snel als die van een hdd.
En dat ga je echt merken.
Een Celeron met een ssd voelt sneller aan dan een i7 met een hdd.
Bij de meeste laptops kan je een SSD naast de normale harde schijf zetten toch hoop ik? Een goeie 500gb aan opslag kan ik wel gebruiken, maar die ssd hoeft niet meer dan 128gb te zijn, om de kosten wat binnen de perken te houden. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door ArnoAG op 10-08-2014 15:18 ]

Incompl te

• engelbertus
Let er op dat revitprojwcten al snell grote bestanden oplevert....( aangezien je het over assemblies hebt) dan nog de standaard twee backups ervan, nog wat modellen van een architect oid, en je hebt een kleine HD erg snel gevuld?

• wappiewappie
ArnoAG schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 15:03:
http://www.laptopcentrale...hinkpad+W540+-+nieuw.html
Dit apparaat is dan wel een stuk duurder, maar heeft een quadro kaart en hybrid hardeschijf. Is dat de meerprijs waard voor de prestaties? verder is het wel een heel mooie laptop :9~
Dat is ook wel mooie aanbieding. Sowieso een stuk steviger dan een E540 of N550. Een W540 is alleen niet de mooiste laptop, mocht je dat wat interesseren.
Een review van de W540 kun je vinden op Notebookcheck: http://www.notebookcheck....Workstation.112318.0.html
Hoe snel een quadro K1100M is t.o.v. een GT750M weet ik zo niet. Tot nu toe heb ik nog geen fatsoenlijke Solidworks benchmark kunnen vinden.
Ik weet alleen dat SolidWorks een paar functies (zoals Realview) blokkeert voor consumenten kaarten.

Er zijn overigens massa's mensen die SolidWorks op een Geforce draaien. Dat gaat dus blijkbaar prima.
Bij de meeste laptops kan je een SSD naast de normale harde schijf zetten toch hoop ik? Een goeie 500gb aan opslag kan ik wel gebruiken, maar die ssd hoeft niet meer dan 128gb te zijn, om de kosten wat binnen de perken te houden. ;)
De meeste 15" laptops hebben maar één 2.5" bay. Je kunt wel de dvd-speler opofferen voor een hdd caddy.

De Lenovo's hebben daarnaast nog een M.2 slot. Daar zou je nog een M.2 ssd in kunnen zetten, maar let dan wel op dat je passende ssd koopt. Er zijn aardig wat verschillende M.2 varianten.
Pagina: 1