Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC start elke ochtend uit zichzelf (ongewenst) op

Pagina: 1
Acties:

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:35

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Hey, ik heb een nogal vreemd probleem waar ik niet uit kom, misschien heeft iemand hier een idee. De PC van mijn vader start elke dag / nacht zonder reden uit zichzelf op; het lijkt wel een Wake on LAN achtig te zijn maar dit staat in het BIOS wel disabled. Toch is het zo dat als ik de netwerkkabel uit de PC laat de PC níet opstart. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Background info: het moederbord is een ASROCK 880GMH USB3. Ooit stond hier Windows 7 op, daarna geupgraded naar 8 en nu 8.1. De problemen zouden misschien sinds 8.1 kunnen zijn ontstaan. iig nog niet onder 8.

- BIOS flashen heb ik geprobeerd, er is ook een nieuwe firmware, maar het opmerkelijke is dat hij zegt dat het BIOS write protected is.

Mogelijkheid: Dit BIOS heeft een feature die ik 'verdenk': instantBOOT. Hierbij wordt het gehele geheugen bij afsluiten opgeslagen zodat de PC bij opstarten alles net als bij slaapstand heel snel weer kan opstarten. Wellicht is dit bij de upgrade naar 8.1 verkeerd gegaan?

Wie o wie kan de puzzel helpen oplossen ;)

Update 7 augustus:

het blijkt dat de pc wordt opgestart als één andere pc in het netwerk wordt aangezet. Het lijkt dus of deze pc geinfecteerd is met een virus of trojan die zichzelf probeert te verspreiden. Of heeft iemand een ander idee?

[ Voor 10% gewijzigd door DeNachtwacht op 11-08-2014 11:46 ]

youtube.com/@hisrep

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:43
Laat je hem in slaapstand gaan of echt afsluiten? Ik heb namelijk op de pc op het werk hetzelfde probleem sedert 8.1. In de logs vond ik dat het door een geplande taak van Windows update kwam(kan even niet op de naam komen, staat hier precies niet tussen op mijn eigen pc...). Best eens je logfiles checken.

Je kan ook altijd in cmd eens powercfg -lastwake doen, je zou dan de oorzaak moeten kunnen zien van het ontwaken.

http://specs.tweak.to/16567

• SN4K3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-01 16:18
Heb hier een PC die na echt "Afsluiten" (niet afmelden) opgestart kan worden door USB input zoals het toetsenbord. Misschien dat je daar eens naar kan kijken.

Als je de computer vergrendelt of een gebruiker afmeld en de computer in slaapstand gaat dan gebeuren er ook bij mij wel eens rare dingen zoals een scherm dat niet meer aangaat, een muis die blijft hangen of dat die zonder activiteit van mij ineens weer activeert.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
het rare is dus dat de pc NIET opstart als de LAN kabel er niet in zit (en er dus geen inet/lan verbinding is). Lijkt me niet dat iets via USB die pc opstart, enige wat erop zit zijn wat externe hdd's en 2 printers.
skelleniels schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 09:18:
Je kan ook altijd in cmd eens powercfg -lastwake doen, je zou dan de oorzaak moeten kunnen zien van het ontwaken.
thx, hier ga ik eens naar kijken

[ Voor 38% gewijzigd door DeNachtwacht op 09-08-2014 14:10 ]

youtube.com/@hisrep

Verwijderd

Wat staat er bij 1st boot device in het bios?
Staat boot from onboard lan op disabled?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-11 17:59
Dit werkt iig zeker:
Afbeeldingslocatie: http://www.bespaarbazaar.nl/images/800/6%20uitgangen.jpg

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Zet dan gewoon je PSU uit.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:58

MsG

Forumzwerver

Kijk eens in je logboek van Windows. Is het elke nacht een zelfde tijdstip? Windows gooit soms zelfs ook overbodige services op nachtelijke tijdstippen aan. Mijn computer werd vaak om 3 uur 's nachts gewekt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Update:
- in het BIOS staat Wake on LAN dus disabled
- het logboek van Windows geeft niets speciaals aan waarom de pc wordt opgestart. Geeft geen details over programma oid.

Maar nu komt het:
het blijkt dat de pc wordt opgestart als één andere pc in het netwerk wordt aangezet. Het lijkt dus of deze pc geinfecteerd is met een virus of trojan die zichzelf probeert te verspreiden. Of heeft iemand een ander idee?

youtube.com/@hisrep

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

DeNachtwacht schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 11:46:(...)
Maar nu komt het:
Start er iets op, op deze tweede PC dat verwacht dat de eerste wordt opgestart? Een of ander remote toolje ofoz?

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 11:46:

Maar nu komt het:
Dat is onmogelijk, of er moet een virus zijn die actief kan zijn op hardware dat uitgeschakeld is, maar software dat geen hardware nodig heeft om te draaien lijkt mij nogal onmogelijk.

Je moederbord is gewoon niet 100% meer of wake on LAN staat nog wel steeds aan.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:08
DeNachtwacht schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 11:46:
Maar nu komt het:
Sluit de pc eens aan op een ander stopcontact, eventueel ook eens met een verlengdoos met schakelaar ertussen. Het kan goed zijn dat er, b.v. door slechte elektrische bekabeling in het huis, een korte spanningswisseling optreed, waarop die pc (het moederbord) reageert.

En mocht het allemaal niet baten, dan is de simpelste oplossing een verlengdoos ertussen te zetten. 's Avonds de stekkerdoos op uit zetten, gebruik je de pc dan weer aan. Dan gaat hij in ieder geval niet meer spontaan/per ongeluk aan.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
bug in je bios mischien.. dat de wake on lan volgens je bios wel disabled is.. maar toch eigenlijk enabled is :-)

404 Signature not found

Verwijderd

Ik heb laast ook het zelfde euvel gehad, het is van zelf opgelost.
Echter moet ik nu 2 keer mijn pc aanzetten want bij de eerste keer booten valt hij uit en bij de 2de maal start hij gewoon door.

Ook wake on lan gecontrolleerd in de bios, alleen met de lan kabel heb ik niet kunnen testen ( niet aangedacht ;) )

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2014 00:15 ]

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
SMSfreakie schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 23:13:
bug in je bios mischien.. dat de wake on lan volgens je bios wel disabled is.. maar toch eigenlijk enabled is :-)
Ja zo ver was ik ook inmiddels ;-) Maar hoe los je dat dan op :P. En eigenlijk is het vooral interessanter welk proces op PC2 nou eigenlijk PC1 wil laten opstarten elke keer. Er zit een printer op PC1 die PC2 gebruikt?

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1