Game PC ~950 euro (advies nodig)

Pagina: 1
Acties:

• Psy8cho
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08-2025
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen. Next gen games als Crysis 3, Destiny, The division, Metro. Beetje future proof. Het liefste Ultra quality en goede fps, maar weet niet of dat mogelijk is met het budget?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 950 euro, omdat met bestellen dit al net iets boven de 1000 komt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al Samsung 840 series 250GB SSD, Philips 230c monitor + 2e monitor(niet noemenswaardig), 2.1 speakers, Logitech toetsenbord.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
-Moederbord
-1 (of 2?) goede grafische kaarten
-CPU: i5 vs i7? AMD?
-Minimaal 8GB RAM (2x4GB)
-2TB HDD
-behuizing

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Altijd een voorkeur gehad voor intel processors en AMD video kaarten, maar ik sta voor alles open.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet te gekke koeler geluiden en energie vriendelijk is mooi meegenomen.

Ga je overklokken?
Denk het niet, tenzij dit echt aangeraden wordt.

Beste Tweakers,

Om een of andere reden kon hij mijn videokaart niet aan het lijstje toevoegen, dus doe ik het maar zo met mijn wenslijst:
gallery: Psy8cho

Ik heb al een systeempje samengesteld, maar ben nog niet zeker over alle onderdelen. Ik twijfel nog over een aantal dingen:

-Het moederbord is door vrienden aangeraden, ze hebben goede ervaringen met Asrock. Ik weet ook niet goed welk type ik moet hebben. Of anders gezet welke chipset? In de best buy guide wordt de Gigabyte sniper aangeraden voor zijn betere interne geluidskaart? Ik heb al een externe geluidskaart, Focusrite Scarlett 2i4 om dingen op te nemen, dus voor die reden hoeft het niet.

-De processor, in de best buy guide wordt de i5 4590 aangeraden, waarom niet de nieuwere 4690?

-De case, heb ze allebij in het lijstje staan. In de Corsair past de Mugen 4 volgens mij niet, las dat de Mugen 4 het beste was namelijk. Dus of Mugen 4 in de Aerocool of een andere in de Corsair, wat raden jullie aan? Kan namelijk wel goede reviews van de Corsair vinden, maar niet zoveel over deze Aerocool.

-De voeding, deze hadden vrienden van mij aangeraden. Ze denk dat dit wel degelijk is genoeg is en waren een beetje sceptisch tegenover de 520 Watt voedingjes. Ze denken dat het anders krap kwa vermogen wordt.

-De HDD, heb zelf erg slechte ervaringen gehad met Seagate. Had 2 HDD's in RAID0, maar ze gingen een voor een kapot. Eerst 1tje binnen de garantie, kreeg een andere gerepareerde, toen hetzelfde verhaal met mijn 2e. Nu zit ik nog maar met eentje... Dus die Seagate serie is 3x dood gegaan in 3 jaar. Dus zijn er andere aanraders naast Seagate of gaat het dit keer wel goed?

-De muis, heb een Logitech G502 geprobeerd, maar deze was te groot voor mijn hand. Heb toen meteen wat andere muizen in de winkel geprobeerd en die Taipan voelde wel het fijnste, maar vindt hem een beetje duur. Andere aanraders voor ongeveer dezelfde vorm/functies?

Alvast bedankt voor de moeite _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Psy8cho op 09-08-2014 02:08 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 188,51€ 188,51
1ASRock H97 Pro4€ 74,80€ 74,80
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 355,95€ 355,95
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 68,-€ 68,-
1Aerocool GT-A Black Edition€ 55,50€ 55,50
1Corsair Carbide SPEC-03 White Led€ 49,04€ 49,04
1Scythe Mugen 4€ 35,50€ 35,50
1Razer Taipan€ 75,-€ 75,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,05€ 66,05
1Cooler Master B600€ 43,95€ 43,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.012,30

Dat lijstje dus, hmm, leuk begin, kan her en der wat beter.

Dat mobo mist een M.2 slot, voor nieuwe SSD's dus, pricewatch: MSI H97 GUARD-PRO heeft die wel, ergens. Wel zo handig iig.

Videokaart is prima, je kan ook de Club3D RoyalAce nemen, tikje goedkoper, ook erg goed gekoeld, en heeft een backplate, zou vervormen van de kaart tegengaan.

Zelf nooit problemen met Seagate gehad. Je zou ook bijvoorbeeld een Toshiba of Hitachi kunnen nemen, al komt 1 van die merken volgens mij ook gewoon uit de Seagate fabriek gerold.

Aerocool wordt altijd vermeden als kastmerk, echt lekker spul is het niet. Die Corsair Spec is idd wat krapjes, een Mugen 4 zou volgens mij er nét in moeten passen, maar het wordt krapjes.

Leuke kastjes rond die prijs zijn:
pricewatch: Zalman Z11 PLUS HF1 erg gamer, je moet ervan houden.
pricewatch: Raijintek Agos Zwart niet echt opvallend, maar wel een goed ding voor zijn prijs. Voor deze catagorie lijkt ie bovengemiddelde ruimte voor een cpu-koeler te hebben.
pricewatch: BitFenix Shadow wat strakker dan jouw keuzes, met een deurtje en een soort rubbercoating.
pricewatch: Corsair Carbide 200R Closed ook strak, prima ding.
pricewatch: BitFenix Shinobi nog een bitfenix, zonder deurtje, met rubber.
pricewatch: Corsair Graphite 230T
pricewatch: Corsair Graphite 230T het iets ruimere broertje van de 200r zo lijkt het.

Zelf zou ik voor de Shadow gaan, maar ik ben ook fan van de wat strakkere kasten.

De Mugen 4 is voor zijn formaat een prima koeling. pricewatch: Raijintek EREBOSS presteert volgens mij wat beter.

Die muis vind ik zelf erg duur, maar dat is ook persoonlijk.

Geheugen prima.

Voeding is matigjes op een goede dag. Een degelijke 500w voeding is voldoende. Een interessant ding is deze: pricewatch: XFX 550W Pro met 5 jaar garantie, erg goed Seasonic binnenwerk, maar geen modulaire kabels. pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W is de modulaire versie, die dus wat duurder is.

People as things, that’s where it starts.

• Psy8cho
Wauw bedankt voor de uitgebreide reactie, hier kan wat mee!

MSI H97 GUARD-PRO klinkt goed, had idd geen rekening gehouden met het M.2 slot.

De Club3D RoyalAce lijkt veel goedkoper, maar als je goed in de pricewatch kijkt is dit eigenlijk maar een 10tje. Ook de prijs vergelijk op sites waar ik normaal bestel, 4Launch of Alternate, is hij juist duurder. Dus ligt aan de website waar ik uiteindelijk alles bestel wat het goedkoopste is, dus bedankt :)

De pricewatch: Raijintek EREBOSS preseteerd idd beter. Heb ook deze Mugen gevonden pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition, die heeft een extra cooler. Zou deze dan weer beter zijn? Ook past dit op het moederbord, vindt het een beetje zonde als 2 RAM slots niet kan gebruiken.

Voor de kast ben ik vergeten te vermelden dat ik heel graag een window erin heb, zodat ik mijn awesome gear kan bewonderen :>. Die Zalman had ik idd ook naar gekeken, maar de video kaart past daar niet in. De videokaart is namelijk 305mm lang en de kast support maar tot 290mm.

Maar Aerocool heeft geen goede bouwkwaliteit dan of wat is er mis mee? Aan de andere kant de pricewatch: Raijintek EREBOSS past wel in die pricewatch: Corsair Carbide SPEC-03 White Led

Ja muis vindt ik ook duur, dus andere suggesties met deze vorm en functies is zeer welkom.

Betreft de voeding wil ik ook een beetje future proof zijn, eventueel een nieuwe grafische kaart in de verre toekomst en de pricewatch: XFX 550W Pro heeft maar 1x 8 pins en 1x 6 pins, dus maak me daar nog een beetje zorgen over. Ook over het aantal watts, misschien hebben nieuwe videokaarten/CPU´s in de toekomst meer voeding nodig. Modulair zou idd fijn zijn.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Je kan je RAMsloten gewoon gebruiken met een grote koeler als je low-profile geheugen gebruikt, zoals dat Crucial geheugen wat in je lijstje staat.

Voeding moet voldoende zijn, De R9 290's zijn juist een beetje vreemd omdat ze wat meer verstoken dan normaal, maar in ieder geval is de tijd dat videokaarten steeds meer gingen verbruiken alweer een tijdje over, de hoogste zullen rond de 250w blijven denk ik zo, en misschien wel omlaag gaan.

CPU's idem dito, Intels worden alleen maar zuiniger bij dezelfde performance, en AMD loopt daarin wat achter, maar die zullen ook niet snel over de 125/140w grens gaan.

De Mugen 4 PCGH is opzich wel leuk, maar ik vind die Ereboss leuker qua prijs/prestaties. Sowieso heb je eigenlijk niet zo'n monster nodig als je niet gaat overklokken, een Gelid Tranquillo is al prima.

Een kast met een raam, dat kan, eens snuffelen.
pricewatch: Corsair Carbide 200R Windowed kan dan leuk zijn, gewoon een 200R met een raampie.
pricewatch: Cooler Master N300 (KWN1, windowed)
pricewatch: BitFenix Shinobi Window moet volgens mij ook wel die videokaart kunnen handelen, maar dat weet ik niet 100% zeker.

Qua muis, tja, daar ben ik niet heel erg thuis in. Ik gebruik al jaren dezelfde Saitek muis. Maar, je zou kunnen kijken naar bijv. deze: pricewatch: Logitech G400s Gaming Mouse welke behoorlijk populair is.

Muizen kun je eigenlijk het beste gewoon in de winkel vasthouden om te kijken wat je prettig vind, en wat niet.

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:14
Een super koeler, beter dan de Mugen en in dezelfde prijsrange is de Thermalright True Spirit 140 Power. Houdt de cpu net iets koeler en is net iets stiller. Let wel op dat jouw behuizing voldoende groot is!

Heb je al eens naar de Fractal Design Define R4 behuizingen gekeken? Deze zijn er in zwart, wit en grijs, met of zonder raam. Een super behuizing die bovendien voldoende groot is om de Thermalright te huisvesten.

Experience the mountains!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Het is zeker een goede koeler, en een dijk van een kast, maar, het budget is nu al lichtelijk problematisch, en gezien TS niet gaat overklokken, is een monsterkoeler ook niet nodig.

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:14
Agree, een eenvoudigere koeler volstaat dan zeker.

Experience the mountains!

• Psy8cho
Nou na een hele dag zoeken, jullie input verwerken, reviews lezen, vergelijken, budget bijstellen ben ik hier op uitgekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 188,51€ 188,51
1MSI H97 GUARD-PRO€ 77,76€ 77,76
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 355,95€ 355,95
1WD Green WD20EZRX€ 71,50€ 71,50
1Corsair Carbide 300R Windowed€ 69,05€ 69,05
1Scythe Mugen 4€ 36,89€ 36,89
1Razer Taipan€ 75,-€ 75,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,05€ 66,05
1Seasonic G-Serie 550 Watt€ 83,65€ 83,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.024,36

Iets duurder dan ik wilde, maar dan ben ik tenminste blij met mijn aankoop en ik verwacht dat dingen als de kast en voeding wel 5 jaar in mijn bezit zal hebben. Heb dus een iets degelijkere kast en zuinigere voeding die deels modulair is gekozen.

Processor koeler toch op die Mugen 4 gebleven, veel goede reviews over te vinden en niet veel duurder dan de basic koelers. Ook als ik ooit upgrade en besluit over te clocken heb ik meteen een goede koeler. Daarnaast is een goede koeler/lage temperatuur altijd beter voor de levensduur voor de betreffende component.

Seagate HDD vervangen door een WD, waar ik betere verhalen over hoor. Is ook nog eens net zo duur, want ik bestel het geheel denk ik bij 4Launch.

Wat denken jullie? alles compatible, geen slechte onderdelen enzo?
Ook even geintreseerd naar overclocken, hoeveel meer zou mijn systeem kosten als ik ook wil overclocken?

edit:
Ik wil in mijn kast misschien ook nog 1 of 2 extra case fans stoppen van 140mm, aanraders?

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-03 20:48
Waarom kies je voor een Green-schijf? Je kan beter voor een Black-schijf of 2 WD Blue-schijven van 1TB in RAID.

• Psy8cho
Hum.. Eigenlijk omdat green goedkoper was en ik heb een SSD als primaire schijf, maar 5 jaar garantie op de black is wel heel fijn. Echter vindt ik 120 te veel als ik ook 72 kan betalen voor iets minder performance op mijn secundaire schijf. En 2 in RAID is ook duurder.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:03

br00ky

Moderator Harde Waren
Black is vrij onzinnig, net als RAID. 5 jaar garantie is leuk, maar als je schijf kapot is, ben je sowieso je data kwijt :), Toshiba heeft ook prima 2TB schijven, pricewatch: Toshiba DT01ACA200, 2TB, al zijn die Greens voor opslag ook prima. Iets trager, maar dat maakt voor opslag weinig uit.

• Psy8cho
Goede call br00ky, was vergeten te kijken naar de RPM, ik doe wel eens muziek mixen via mijn data schijf, dus dat ie een beetje snelheid erin houdt is wel fijn. Want die WD heeft intelli fzo?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Greens parkeren hun kop na een tijdje inactiviteit, zou voor extra slijtage zorgen, en wat hogere accestimes.

Toerental zegt ook niet alles over de snelheid, aantal platters en datadichtheid, en hoe goed de controller is, zijn even belangrijk. En hoe de data is weggeschreven.

• Psy8cho
@VasZaitsev welke zou jij pakken rond die prijs van WD green 2TB als je niet die seagate kan pakken?

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

De Toshiba hands down. 1TB is bij mij de WD Blue, hoger (2TB of meer) word het de Toshiba. In dit geval sneller dan de WD Green.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Psy8cho
Ik ga denk ik morgen het hele zaakje bestellen, dus bedankt voor alle input!

Nog een vraagje though, heeft dit moederbord pricewatch: MSI H97 GUARD-PRO een firmware update nodig voor de haswell refresh CPU pricewatch: Intel Core i5-4690 Boxed? Ik heb hier ergens een keer iets over gelezen, en weet niet meer of het ook op dit moederbord even nagevraagd moet worden bij de levererancier. Of op tweakers ergens had iemand een guide gemaakt?

• MK_
  • Niet online

MK_

H97 heeft native ondersteuning voor Haswell Refresh CPU's, dus een bios update is niet nodig.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Psy8cho
Ah daar staat de H dus voor? Sommige hebben een Z97, dat was voor overclocken toch?

• MK_
  • Niet online

MK_

H87-97 heeft ondersteuning voor RAID, Z87-97 ondersteuning voor overclocken. 87-bordjes hebben omdersteuning voor Haswell zonder bios update, 97 is iets nieuwer en heeft direct ondersteuning voor Haswell Refresh.

• Psy8cho
Ah zo, bedankt!

• LessermoldX
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-03 16:10
als ik jou was zal ik een 8350 en een sabertooth 990fx nemen, dan kan je meer geld uitgeven aan een betere videokaart

• MK_
  • Niet online

MK_

LessermoldX schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 20:45:
als ik jou was zal ik een 8350 en een sabertooth 990fx nemen, dan kan je meer geld uitgeven aan een betere videokaart
Uhm, nee? Je bent zelf duurder uit! Een 8350 is ten eerste een hoger geclockte 8320, dus dat kun je zelf doen. Ten tweede, de Sabertooth 990fx is meer dan 60 euro duurder dan de H97. Daarnaast is de i5 4690 ingame véél beter dan een 8320 (of 8350) en ga je een betere GPU dan de R9 290 zonder de hoofdprijs te betalen niet vinden.

Anders eens inlezen voor je advies geeft?

• HengelNL
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-01 22:18
MK1998NL schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 20:52:
[...]

Uhm, nee? Je bent zelf duurder uit! Een 8350 is ten eerste een hoger geclockte 8320, dus dat kun je zelf doen. Ten tweede, de Sabertooth 990fx is meer dan 60 euro duurder dan de H97. Daarnaast is de i5 4690 ingame véél beter dan een 8320 (of 8350) en ga je een betere GPU dan de R9 290 zonder de hoofdprijs te betalen niet vinden.

Anders eens inlezen voor je advies geeft?
agree!

8700K @ 5.2 1080 @ 2180 full custom loop

• Psy8cho
Hum stel dat die pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X over een paar jaar een stuk goedkoper wordt en ik er een 2e wil bij pluggen. Heb ik dan eigenlijk meer watt voeding nodig, want voor 10-15 euro meer kan ik een 650W voeding hebben? Of is dat totaal nutteloos, weet niet hoeveel Watt alles verbruikt namelijk. En kan het moederbord het aan?

[ Voor 17% gewijzigd door Psy8cho op 10-08-2014 23:07 ]

• MK_
  • Niet online

MK_

Tsja, voor een R9 290 in CFx moet je toch rekenen (onder full load) met CPU en alle reutemeteut op 650W. 650W PSU word dan weinig en moet je kijken voor een 750-850W.

Echter kan je beter tegen die tijd je R9 290 verkopen en er een nieuwe (tegen die tijd misschien een R9 490 :)) kopen.

• Psy8cho
Ja dat denk ik ook hoor. Het is alleen dat ik altijd bij grote aankopen alles langs ga, zodat ik zeker de juiste keus maak ;)

• Jofairden
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-02 12:24
Gewoon lekker zo houden, je kunt idd eventueel later je videokaart toch wel upgraden.

GIMJ

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:03

br00ky

Moderator Harde Waren
Komt nog bij dat de 290 over "een paar jaar" waarschijnlijk niet meer nieuw te krijgen is, dus zit je met 2e hands (wil je dat?) en zullen er "over een paar" jaar ook wel GPU's zijn die single je 290 in CFx gaan verslaan, met minder verbruik en meer VRAM. Kortom, CFx/SLI over meerdere jaren verspreiden, nee.
Pagina: 1