Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn oude hobby fotografie weer oppakken en ben op zoek naar een goede hobby-DSLR.
Ik heb jarenlang met een 500-body gefotografeerd en die voldeed prima.
Eerlijk gezegd ben ik al snel tevreden met een camera-body, zolang hij een beetje snel is en ik sluitertijd en diafragma handmatig kan instellen. Het is wel belangrijk dat mijn nieuwe camera ook Full HD video kan schieten. Daar wil ik graag mee gaan experimenteren (mini docu's over bijv. gebouwen en steden maken).

De specs van de 700D spraken mij wel aan en na de nodige reviews te hebben gelezen was ik naar de winkel gestapt om hem uit te proberen. Ik verbaasde mij over het pietepeuterige formaat en het lage gewicht van de 700D. Op zich is zo'n kleine body wel makkelijk dragen, maar doet dat niet af aan het gebruiksgemak (gebrek aan grip, zwaartepunt dat al snel voor de body ligt)?
Hoe is de ervaring om met zo'n kleine body te schieten?

De body van de 70D is net wat groter -en zwaarder- en past met een battery grip eronder netjes in de palm van mijn hand.
Ik twijfel nu of ik voor de 70D zal gaan. Alleen is ca.€400 betalen voor alleen een beetje meer grip wel wat gortig.
De theoretische verschillen in specs ken ik, maar hoe is de praktijkervaring? Zijn er bepaalde functies die mij overtuigend voor 70D laten kiezen of kan ik beter die €400 meerprijs uitsparen?
Graag jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Ik ben onlangs overgestapt van een 1000D naar een 70D. Nu is het eerste wat ik moet zeggen dat deze vergelijking verschilt met die van jou, want er zit ongetwijfeld ook al een enorm kwaliteitsverschil tussen een 1000D en een 700D. Maar ik moet zeggen dat de stap van 1000D naar 70D gigantisch was. De sensor van de 70D is gewoon zo veel beter, dat merk ik vooral als ik de ISO waarde wat omhoog moet schroeven. Ook het verschil in autofocus prestaties is groot, de camera zit er veel minder vaak naast. Daarnaast vind ik ook dat de iets grotere kamera lekkerder in de hand ligt.

Wat voor filmen een belangrijk puntje is waarschijnlijk is het autofocus systeem dat de 70D heeft. De 70D heeft een zogenaamde dual-pixel sensor waarmee razendsnel fase detectie autofocus gedaan kan worden over bijna het gehele beeld (in live view mode of tijdens het filmen). De autofocus tijdens live modus en tijdens filmen zou daarmee een stuk sneller moeten zijn dan de autofocus van de 700D. Zelf film ik vrijwel niet en ik schiet ook niet heel erg vaak met live modus (hoewel ik het meer ben gaan doen door het uitklapbare scherm, wat lastige hoeken toelaat), maar als ik dat doe dan merk ik wel dat de camera inderdaad snel en accuraat scherp stelt.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:19
Zelf heb ik nu een maandje de 70D en ben daar zeer tevreden over. Als je al op google hebt gezocht naar reviews zal je zien dat iedereen enthousiast over het film vermogen van de 70D.

http://mashable.com/2013/11/20/canon-eos-70d-review/
http://www.imaging-resour...on-70d/canon-70dVIDEO.HTM

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:03
Heb zelf een upgrade van 500D naar 60D gedaan. Het zijn allemaal hele kleine dingetjes die maken dat ik nog steeds wel heel blij ben met deze upgrade.

Je hebt bijv een draaiwiel achterop om door je foto's te bladeren, werkt veel sneller dan tik tik tik met knopjes. Ander detail is het geluid van de sluiter. Weet niet of het nu nog zo is, maar de 60D had echt een robuuste klik, tov een soort van piepachtig geluid in de 500D. Verder heb je het schermpje bovenop met je setting, vind ik toch ook wel prettig werken. Je kan vaak prima zonder, maar toch ook wel fijn om te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Laatst online: 15-09 21:57

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ga je bruiloften fotograferen? Zo ja, neem dan de 70.

Zo nee; een mens kan zich goed aanpassen, ook aan een camera.
Tuurlijk is het in het begin even wennen, maar na een tijdje weet je niet beter.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Tuurlijk kan je altijd er aan wennen, maar als je veel in Av, Tv of M schiet en regelmatig met de instellingen loopt te spelen, vind ik de extra knoppen en het schermpje bovenop van iets als een 60D of 70D een stuk fijner werken als van een 100D of 700D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 21:31
Vishari Beduk schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 09:56:
Ga je bruiloften fotograferen? Zo ja, neem dan de 70.

Zo nee; een mens kan zich goed aanpassen, ook aan een camera.
Tuurlijk is het in het begin even wennen, maar na een tijdje weet je niet beter.
Wat is dat nou voor een reactie!!

70D is niet special gemaakt voor mensen die bruiloften schieten.

Er zijn genoeg reviews te vinden op internet. Google gewoon 700D vs 70D. Genoeg te vinden dus!

Of een 70D zijn prijs waard is moet je zelf bepalen.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Hamed schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 14:46:
[...]
Wat is dat nou voor een reactie!!

70D is niet special gemaakt voor mensen die bruiloften schieten.
Begrijpend lezen, waar het om gaat is ergonomie.
Als je langduring fotografeert (zoals bij een bruiloft het geval is) dan is ergonomie belangrijk.
Als je zo af en toe een foto maakt dan kunnen er belangrijkere zaken zijn (geld, gewicht, ...)

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulmedusa
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-04-2024
Ik ben zelf een paar jaar geleden overgestapt van de 450D naar de 60D. Belangrijk achteraf merk ik het bovenste schermpje vooral en de digitale waterpas. Die heb ik bij landschapfotografie veel nodig.
De 700D heeft deze waterpas niet, maar de 70D wel.
Ik zou voor de 70D gaan (of een 60D).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor al jullie reacties.

@paulmedusa en @henkie196: het was me om een of andere reden nog niet opgevallen dat op de 700D het schermpje en de knopjes bovenop ontbreken. Dat zijn toch allemaal redelijk essentiele standaard onderdelen! Wonderlijk dat Canon dat tegenwoordig van de X00 serie heeft wegbezuinigd.
Ik heb er geen ervaring mee, maar steeds je camera moeten kantelen om via dat scherm achterop instellingen aan te passen lijkt me een gruwel. Een keer is leuk, maar de hele dag zo prutsen... zal misschien de standaard gaan worden, maar ik wil graag voorlopig terug kunnen vallen op wat ik gewend ben

Ik ga binnenkort de camera's uitgebreider testen, maar eerlijk gezegd is het lot van de 700D al bezegeld.

Nogmaals bedankt voor de reacties

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2014 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Wegbezuinigd? De 500D heeft toch ook geen schermpje bovenop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog de 500 SLR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ah, dat verklaard het :)

Bij mijn weten heeft de xxxD serie nooit een schermpje bovenop gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53
Vishari Beduk schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 14:53:
[...]

Begrijpend lezen, waar het om gaat is ergonomie.
Als je langduring fotografeert (zoals bij een bruiloft het geval is) dan is ergonomie belangrijk.
Als je zo af en toe een foto maakt dan kunnen er belangrijkere zaken zijn (geld, gewicht, ...)
Er viel niet echt veel te begrijpen aan je vorige post, want er zat geen argumentatie bij. Daarnaast kom je met een grip vaak ook een heel eind. En daarnaast is niet iedere hand hetzelfde. De grip op de xxxD-serie is in de loop der jaren ook best wat veranderd. Punt van ergonomie in het voordeel van de 70D is wel het extra wieltje achterop de camera, waardoor je niet 2 knopjes tegelijkertijd hoeft in te drukken om dingen aan je exposure te veranderen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Universal Creations schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 15:32:
[...]
Er viel niet echt veel te begrijpen aan je vorige post, want er zat geen argumentatie bij.
off topic: tja, de keuze tussen een lang antwoord en een kort antwoord
of je het nou leuk vind of niet, bijna niemand leest een lang antwoord
daarom probeer ik mijn antwoorden zo kort mogelijk te houden in de hoop dat de essentie overkomt

on topic: het "Ik ga op vakantie en neem mee" topic staat vol met mensen die een DSLR te zwaar vinden voor op vakantie, dus blijkbaar is dat belangrijker dan een schermpje bovenop of een extra instelwieltje

[ Voor 1% gewijzigd door Universal Creations op 12-08-2014 15:56 . Reden: Hou het netjes ]

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Je kunt dat kort en bondig zeggen door te zeggen: niet handig voor bruiloften vanwege de mindere ergonomie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59
Je kunt ook gewoon een lang maar niet langdradig antwoord geven waar je duidelijk je punt maakt, dat soort antwoorden lezen mensen vaak nog wel.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutje!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Als je video echt belangrijk vind is de 70D toch de juiste keuze? Dat is nou juist hét speerpunt van deze camera, DPAF icm een STM lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:35
Ik heb eigenlijk voor dezelfde keuze gestaan en heb toen de 700D gekocht.
Ik vond hem handzamer, lichter en het scherm bovenop vond ik juist niet handig. Het staat ook allemaal in je display en die gebruik ik toch echt heel erg vaak.

Gewicht, ergonomie en prijs speelde bij mij dus een grote rol.
En een goede autofocus met een STM lens heeft de 70D toch ook? (Op mijn filmpjes werkt het goed, en je hoort geen geruis van de scherpstelling etc.)

Ik heb voor dat geld wat ik dus over hield een "beter" objectief gekocht op de 700D .

PS. ik gebruik de liveview dus erg veel maar volgens mij is dat wat noob-achtig. Al vindt ik het super :9

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 13-08-2014 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Het gaat om de AF tijdens het filmen wat de 70D wel fatsoenlijk kan en de rest (andere DSLR's) eigenlijk nauwelijks.

[ Voor 7% gewijzigd door Universal Creations op 13-08-2014 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:35
Universal Creations schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 13:26:
Het gaat om de AF tijdens het filmen wat de 70D wel fatsoenlijk kan en de rest (andere DSLR's) eigenlijk nauwelijks.
Hij zal uiteraard beter zijn, al vondt ik de 700D ook niet tegenvallen helemaal icm de 18-135mm IS STM (die ik dus heb gekocht)

YouTube: Canon T5I 700D - 18-135MM IS STM LENS - AUTO FOCUS VIDEO

• Rub3s
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 14:53

Rub3s

+3 , omdat het kan

GeeMoney schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 15:05:
[...]

Hij zal uiteraard beter zijn, al vondt ik de 700D ook niet tegenvallen helemaal icm de 18-135mm IS STM (die ik dus heb gekocht)

YouTube: Canon T5I 700D - 18-135MM IS STM LENS - AUTO FOCUS VIDEO
Daar zit toch best veel vertraging op, of ligt dat aan mij? :| (lijkt me in ieder geval niet relaxt om mee te filmen)

(woops, sorry dat ik op wat ouder topic reageer 8)7 )

[ Voor 5% gewijzigd door Rub3s op 21-08-2014 14:57 ]

• Universal Creations
Snel is anders inderdaad, maar fijn dat je een ervaringsfilmpje stuurt. Altijd handig voor anderen.

Pagina: 1