Externe harde schijf definitief kapot?

Pagina: 1
Acties:

• electron32
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09-2022
Zojuist hield mijn externe harde schijf er mee op. Althans daar lijkt het op.
Ik had hem aan de stroom hangen, en aan USB-poort laptop gehangen. Toen USB-kabel eruit getrokken en in andere USB-poort gedaan (zonder netjes af te melden...).
Ik kreeg nog de melding dat de externe harde schijf geformatteerd moest worden (niet gedaan uiteraard), dus communicatie tussen laptop en schijf ging al niet lekker.
Daarna gaf de externe schijf geen asem meer: als ik de stroomkabel eruit haal en weer inplug zie ik héél kort een lampje branden, maar daarna niets. Er gaat ook niets zoemen of draaien of wat dan ook. En mijn laptop 'ziet' hem sowieso niet.

Is hier nog iets aan te doen?
De bestanden die er op staan kan ik in principe missen. Het was tenslotte een backup.
Eén map is wel uniek, die zou ik wel terug willen hebben, maar is geen ramp als dat niet lukt.

Morgen sowieso een nieuwe HDD halen. Dubbele backup kan ook geen kwaad...
Daar nog tips over? ;)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Kan ook aan de aansluiting liggen.
Haal de schijf uit de behuizing en hang hem in een desktop, misschien doet die het dan wel.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je kunt de schijf sowieso even uit de behuizing halen en direct op een computer aansluiten. Check ook even of en wat voor geluid de schijf maakt.

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• electron32
Room42 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 21:26:
Check ook even of en wat voor geluid de schijf maakt.
Je bedoelt als die in de desktop hangt?
Want nu is ie heeel stil. ;)

Desktop heb ik nu even niet bij de hand, maar kan ik natuurlijk wel aankomen.
Jullie denken dat de schijf niet geraakt is? Ik denk dat ook omdat hij helemaal niets doet, lijkt meer motor/electronica te zijn.
Kan ik de schijf er zomaar uithalen?

• Room42
  • Niet online
Er zit nog best veel tussen de schijf en de computer zelf. Dat moet je dus eerst uitsluiten voordat je kunt zeggen wat er kapot is.

Ik weet niet hoe belangrijk de data op de schijf is of dat het gewoon zonde van de schijf is. Dat kan uitmaken in hoeveel moeite je zou willen doen om de schijf terug te hebben.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Reepje
  • Niet online
Kijk even wat het merk van de schijf is, google dan op "open naam schijf" en kijk een filmpje van iemand deze behuizing ook uit elkaar heeft gehaald.

Doet die ook niets in de desktop, einde oefening.

• electron32
Snap ik Evanescent.
Wat ik al zei, ik kan de bestanden missen. Wel morgen direct een nieuwe halen want zit dus momenteel zónder backup.
Ik denk dat ik het gewoon nog een paar keer blijf proberen. Las elders dat een goeie klap op het ding ook nog wel eens kan helpen. Maar betrouwbaar is ie dan toch al niet meer.

Ik zie bij Staples dat de goedkoopste daar een HP is, voor 40 + BTW = 48,40.
500 GB (is voor mij voldoende).
Is dat een goede deal? Een van jullie daar een idee over?
Ik doe dit soort dingen te weinig maar wil zo kort mogelijk zonder backup rondrennen.

• electron32
Reepje schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 21:37:
Kijk even wat het merk van de schijf is, google dan op "open naam schijf" en kijk een filmpje van iemand deze behuizing ook uit elkaar heeft gehaald.

Doet die ook niets in de desktop, einde oefening.
Slim! Ga ik direct even doen.

(ben er inmiddels al achter de WD = Western Digital, wist ik niet).

Edit: en jawel, ik kom uit op een link van tweakers, ghe ghe. http://tweakers.net/produ...op-1-komma-5tb-zwart.html
Nu even filmpje bekijken.

[ Voor 18% gewijzigd door electron32 op 08-08-2014 21:45 ]

• Room42
  • Niet online
electron32 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 21:38:
[...]Las elders dat een goeie klap op het ding ook nog wel eens kan helpen. [...]
LOL nee, dat is nooit een goed idee. De gedachte achter de klap zou zijn om de kop los te maken, maar dan kun je hem beter open schroeven.

Ik ben zelf erg tevreden met de WD Elements 1TB (USB3) (deze, is al een wat ouder model)

[ Voor 13% gewijzigd door Room42 op 08-08-2014 21:45 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Zie je de schijf nog bij schijfbeheer?
Je zegt dat win deze wilde formateren, dus je index is weg, maar de files niet.

Je hebt door de schijf gewoon los te trekken, je index van de files beschadigd, dus moet je gaan recoveren.
Hoe te recoveren, zie handleiding op deze site.

• electron32
Schijfbeheer? Je bedoelt via de Computer c.q. de Windows verkenner?
Nee, daar komt hij niet meer op.
Dat betekent dat ik ook nog niet zou kunnen recoveren toch?

Het lampje van de WD brandt maar heel kort, maar net zag ik hem nog wel een keer flikkeren.
Gaat dat lampje branden als hij 'bezig' is met iets of brandt die sowieso als die aan de voeding ligt.
Enig idee?
In het eerste geval probeert hij dus nog wel de files te lezen.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-01 15:01

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Room42 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 21:43:
[...]

LOL nee, dat is nooit een goed idee. De gedachte achter de klap zou zijn om de kop los te maken, maar dan kun je hem beter open schroeven.

Ik ben zelf erg tevreden met de WD Elements 1TB (USB3) (deze, is al een wat ouder model)
Heb ik er 2 van, elk al 15.000 uur erop zitten en 0 sectors slecht oid.
(btw, ik trek m'n externe schijven/USB's altijd gewoon eruit, mits er geen lees/schrijf acties gebeuren, is dit af te raden of maakt dat niks uit als de schijf niet actief is?)

[ Voor 14% gewijzigd door Kuusj op 08-08-2014 22:18 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Reepje
  • Niet online
Het lijkt mij, dat je de schijf behuizing niet meer aan de stroom moet hangen. Als er wat mis is met de techniek, die tussen de schijf en de usb stekker zit, kan deze de schijf mollen. Het kan ook zijn dat de schijf naar zijn grootje is natuurlijk, maar er is best wel een kans dat er niets mis mee is.

• electron32
Okay... dank voor jullie antwoorden tot zover!
Eerst morgen maar een nieuwe HDD kopen.

• Room42
  • Niet online
kuusj98 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 22:16:
[...]

Heb ik er 2 van, elk al 15.000 uur erop zitten en 0 sectors slecht oid.
(btw, ik trek m'n externe schijven/USB's altijd gewoon eruit, mits er geen lees/schrijf acties gebeuren, is dit af te raden of maakt dat niks uit als de schijf niet actief is?)
Ik dismount hem altijd netjes, pas dan weet je zeker dat er niet toevallig precies op het moment dat jij hem eruit trekt iets wil schrijven. Overigens trekt Windows wel eens het bloed onder m'n nagels vandaan als ie niet aangeeft wat die freaking schijf bezet houdt :F -O-

• jan99999
Gewoon los trekken mag nooit, je kan dan het probleem krijgen dat je usb stick/hd leeg is , en dan kun je gaan recoveren, heel internet staat vol met personen die dit hebben gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door jan99999 op 09-08-2014 07:15 ]

• jan99999
electron32 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 22:11:
Schijfbeheer? Je bedoelt via de Computer c.q. de Windows verkenner?
Nee, daar komt hij niet meer op.
Als je je hd niet ziet in mijn computer, dan ga je schijfbeheer, daar moet je dus gaan zoeken of je pc je schijf ziet.
1 ziet je bios je hd
2 ziet schijfbeheer je hd
3 ziet mijn windows de hd (en als windows vraagt om te formateren, dan ziet je bios de schijf, dan ziet windows hem ook, want hij wilt formateren.

Dus moet je gaan recoveren.
Nee en dus je kunt wel recoveren, ook ziet je windows geen hd, (wat hij bij jou wel doet).
Recoveren eerst leren(net als wat is schijfbeheer, dit is standaard iets van windows), dan pas iets gaan doen met je hd, want recoveren is heel moeilijk.

[ Voor 5% gewijzigd door jan99999 op 09-08-2014 07:14 ]

• electron32
Lo and behold; hij doet het weer!
Ik heb in Windows 'probleemoplossing hardware' gedraaid. Kwam terug met een melding dat er iets gewijzigd was en dat ik 'de taak' opnieuw kon proberen.
Dus... HDD aan/uit, geen effect. USB-kabel in andere USB-poort: jawel, daar is ie!
Alle bestanden nog intact etc.
Dus het was echt puur een herkenningsdingetje tussen mijn laptop en de HDD.

Inmiddels is een andere HDD besteld en die mag ook komen: wordt mijn tweede backup.

Bedankt iedereen.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je hebt waarschijnlijk gewoon je poort op je laptop "opgeblazen" door hem zonder te ontkoppelen en uit te zetten los te halen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• jan99999
Kontroleer je smart van je hd.
Misschien sectoren defect, in het begin van de hd, waardoor je hd te langzaam opstart.
Pagina: 1