Nieuwe (gaming) muis gezocht, ergonomische eisen in topic

Pagina: 1
Acties:

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-02 00:03
Hoihoi,

Ik start dit topic omdat mijn oude vertrouwde Steelseries Ikari Laser issues begint te geven, en altijd al kleinere issues gehad heeft waar ik toch wel eens vanaf wil (voor de compleetheid, het nieuwe issue is dat hij teveel clicks registreert dus de switch is gaar. Krijg het niet gefixed met schoonmaken en mag ook wel eens een nieuwe. Oude irritante issue is dat de muis wel clicks maar geen beweging doorgeeft na booten totdat de USB kabel er uit en er in is gegaan. Dit doet hij alleen op mijn desktop thuis, en heb geen andere muis gehad met hetzelfde probleem).

Merk, berg knoppen, DPI, prijs: Het boeit me allemaal niet zo (heel) veel. Maar ik zie een hoop muizen die mij een ramp lijken om vast te houden / te gebruiken qua vorm, en hoop met dit topic dus ook wat meer inzicht te krijgen en feedback in hoe de muizen in het echt zijn. Zodat ik hopelijk niet een blinde (mis)koop doe online.

Ik zoek dus een (gaming) muis. Ik zet gaming tussen haakjes, want ik gebruik zelden meer dan 800 DPI. Het hoeft dus geen ultra hoge sensor te zijn, vorm is belangrijker. Ik zal proberen op te sommen wat ik fijn vind aan m'n huidige Ikari om een beeld te schetsen van wat ik zoek:
  • Twee 'thumb buttons' aan de zijkant links. Niet meer, niet minder. Belangrijk is dat de thumb buttons niet te ver 'naar achter' zitten. Op die manier kan mijn gewoon bijna gestrekt comfortabel tegen de zijkant rusten en makkelijk klikken, zonder m'n duim te hoeven buigen / naar achteren te trekken om bij de buttons te kunnen. Ook moeten ze niet erg dicht op elkaar zitten.Moderne Logitechs hebben deze problemen veel als ik naar de plaatjes kijk.
  • Een lichte button press
  • Erg licht van gewicht totaal (mijn Ikari is officieel net onder de 100g).
  • Muis is vooral niet te hoog en wat langer van vorm. Mijn hand ligt altijd op de muis te rusten als ik niet aan het muizen ben, ik ben niet iemand die m'n hand in 'claw' vorm op de muis heeft :)
  • Aan de linkerkant (onder de thumb buttons) is de muis net wat breder, zodat mijn duim toch nog aan de zijkant _op de muis_ rust, en niet op de muismat. Denk dat dit iets minder belangrijk is dan bovenstaande punten, maar lijkt me wel erg fijn.
  • Bonuspunten maar zeker niet het belangrijkste: Niet teveel weerstand op de middelste muisknop (zodat je niet per ongeluk scrolt met het indrukken van de middelste knop), sleeved kabel, ook wat breder aan de onderkant aan de rechterkant van de muis.
Ik heb voor jaren een MX518 gebruikt van Logitech (ik geloof een stuk of 4 versleten) en uiteindelijk toen hij minder makkelijk te krijgen werd dus maar 'op de gok / impulse' voor een Ikari gegaan. Als ik na (na een paar jaar de Ikari te gebruiken) weer een oude MX518 pak voelt het vreemd en zwaar :).
Ik heb ook nog een G9 gehad tussen door, maar in de praktijk heb ik die zo goed als nooit gebruikt (en uiteindelijk toch voor MX518 #4 gegaan) vanwege zijn rare middelklik en onhandige thumbbuttons (onder andere).

Prijs haalt me niet heel veel uit (laten we reëel blijven en het op maximum 100,- zetten? Meer kan ik niet verantwoorden voor een muis :P).

Ik heb jaren Logitech gebruikt (ook op de zaak veel van de standaard Logitech Optical muisjes, en een G3 op mijn kantoor, en een G5 voordat ik aan mijn MX518 run begon. Maar na de Steelseries merk ik dat er ook andere lekkere muizen zijn, en een hoop van de moderne Logitech designs ben ik huiverig voor als ik er naar kijk. Ik ben dus absoluut niet merk vast.

Hij zal voor 95% op dezelfde PC waar ik op game / componeer / code gebruikt worden. Ik heb nu (een paar) Steelseries muismatten. Wie weet dat hij ooit mee gaat naar een casual lan-party of mee met de laptop, maar dat zal dan een uitzondering zijn, want ik heb nog meer muisjes for-on-the-road-die-kapot-mogen liggen.

Ik heb even lopen zoeken in de pricewatch, maar voor een hoop van mijn wensen (denk ik tenminste) dat ik user feedback nodig heb en niet een lijstje met specs en wat press-shots. Ik zou blind voor nog een Ikari gegaan zijn, ware het niet voor mijn usb-bij-opstarten probleem met deze muis wat ik liever niet heb (het kost me nu een front-usb poort daardoor) en dat hij niet meer in productie / levering is. Hij zal vast nog ergens met moeite (al dan niet overpriced) te vinden zijn, maar dan ga ik liever dus op zoek naar iets wat wel gewoon goed te krijgen is. Wat als ik hem zo heerlijk vind dat ik er ook eentje wil voor op kantoor en bij de laptop :).

Als ik op gewicht en vorm kijk zie ik zo snel eigenlijk alleen de Steelseries 'call of duty black ops 2', wat mij een overpriced muisje lijkt voor de call-of-duty branding (geen moeite met een dure muis, maar duur omdat er een (ahem, stom) logo op staat vind ik lastiger). Daarbij krijg ik de indruk dat het een special edition Ikari (of een nog ouder) model is, wat ook niet lang meer in de pricewatch zal staan (terwijl de eerste prijsvermelding van Januari dit jaar is).

De 'CM Storm Mizar' lijkt nog best aardig in de buurt te komen. Mist de verbreding onderaan maar voor de rest op eerste gezicht close.

Als ik mijn gewicht grens wat laat schieten springt de (voor mij compleet onbekende) Func MS-3 in het oog. Ik weet dat ik zei 'niet minder en meer dan 2 thumb buttons' aan de zijkant, maar ik bedoel daar meer mee op die MMO muizen met 19 buttons in een cluster. Deze lijkt ze netjes gespaced te hebben. Twee ter hoogte waar nu ook de twee thumb buttons zitten op mijn Ikari, en eentje juist wat lager precies op de plek waar nu mijn duim ongeveer rust (lijkt me perfect dus). Nog eentje helemaal op de zijkant van de 'vleugel' die ik nooit zal gebruiken, maar ook niet in de weg lijkt te zitten.
Maar de muis is wel aan de prijzige kant (en belangrijker) toch een stukje zwaarder. Even lang, 4 mm hoger, 30gram zwaarder. De Ikari zegt breedte rond de 62mm en de Func rond de 100... het lijkt mij dat ze de Ikari dan aan de bovenkant meten den de Func aan de onderkant waar hij breder is :P.

Dus heeft iemand ervaring met wat muizen die lijken hier aan te voldoen? Iemand met ongeveer dezelfde zoektocht? Of ben ik echt de enige die opeens moeite heeft om muizen te zien waarvan ik denk 'oh lijkt me wel ok' :).