Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop voor Studie/Gaming/Etc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen?
Afgelopen jaren heb ik gewerkt met een desktop die toch wel beetje oud aan het worden is en omdat ik aankomend schooljaar met een nieuwe studie ga beginnen ben ik opzoek naar een laptop die ik eigenlijk overal voor ga gebruiken. Voornamelijk wil ik hem gebruiken voor alledaagse dingen zoals surfen maar ook om echt te gamen (denk hierbij aan games zoals BF4, Titanfall, Elder Scrolls Online, FIFA). Het wordt eigenlijk de vervanger van mijn desktop die ik dan niet meer zoveel zal gebruiken.

Wat is je budget?
Maximaal rond 1200,-

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Omdat ik voor school straks veel moet reizen ben ik inderdaad van plan om hem veel mee te nemen, daarom mag die ook niet te groot en te zwaar zijn. Zelf had ik 15'6 inch en 2,8 kg (ongeveer) als maximum in gedachten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb niet echt een voorkeur, maar via mijn vooronderzoek kom ik wel vaak uit op ASUS en heb hier ook goede dingen over gehoord. Natuurlijk sta ik ook open voor andere merken. Daarnaast zou ik het liefst minimaal een GeForce GTX 850M videokaart erin willen hebben.

Ik heb zelf ook al wat onderzoek gedaan, maar toch kan ik nog wel wat hulp gebruiken… want ik begrijp niet zoveel van al die specificaties etc. Zit ook nog te twijfelen tussen HD of SSD, echter heb je bij de meeste SSD wel stuk minder geheugen.

Zelf kwam ik al uit op deze 7 laptops en heb er hier vervolgens vier van uit gepakt die voor mij het beste lijken… maar als jullie denken dat een andere van deze lijst of niet van deze lijst beter is hoor ik het graag met argumentatie; http://tweakers.net/price...;400745;408506/categorie/

Optie 1;
pricewatch: Asus N550JK-CN361H

Optie 2;
pricewatch: MSI GS60 2PL-008NL

Optie 3;
pricewatch: Acer Aspire V7-582PG-74511225tii

Optie 4;
pricewatch: Asus N550JK-CM362H

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2014 20:57 ]

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-11 12:39
http://www.campusshop.nl/...0-70-00745nl/details.aspx

Lenovo Y50. Heeft een GTX860M ( maxwell ) erin en is een stuk lichter. Scherm is wat minder dan bij de Asus maar word wel ruimschoots gecompenseerd met de betere specs. Scherm is evt vervangbaar achteraf.

Verwijderd

Topicstarter
Cinemaskoop schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 22:27:
http://www.campusshop.nl/...0-70-00745nl/details.aspx

Lenovo Y50. Heeft een GTX860M ( maxwell ) erin en is een stuk lichter. Scherm is wat minder dan bij de Asus maar word wel ruimschoots gecompenseerd met de betere specs. Scherm is evt vervangbaar achteraf.
Bedankt voor je reactie! Zelf heb ik heel weinig ervaring met Lenovo en is het een vrij nieuw merk voor mij. Daarnaast lees ik dat scherm minder is en dit vind ik toch wel belangrijk, natuurlijk is de GTX860M een pluspunt tegenover de hierboven genoemde. Zijn er nog andere laptops met een GTX860M of zelfs betere videokaart die rond mijn budget valt?

• Dennis de Vries
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03:07

Dennis de Vries

Redacteur
Eerlijk gezegd vind ik dat Cinemaskoop heel erg overdrijft.

De Y50 heeft een geeky uiterlijk, daar moet je maar net van houden - persoonlijk vind ik het enorm lelijk. Dit terwijl het uiterlijk van de Asus erg strak en simplistisch is afgewerkt.
De Y50 is 300 gram lichter. Dat merk je amper.
De GTX 860 is inderdaad beter dan de GTX 850, maar het verschil is wederom minimaal.

Ik ben op zoek naar precies eenzelfde laptop als jij, Luuk. Ik ga toevallig Mediavormgeving doen, dus het scherm is voor mij ook erg belangrijk. In reviews komt naar voren dat het scherm van de Y50 erg matig is. In die Asus-en zit volgens mij zelfs een IPS-paneel.

Ik zou het dus wel weten.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennis de Vries op 09-08-2014 00:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
De verschillen zijn inderdaad erg klein, voor nu gaat mijn voorkeur uit naar de ASUS N550JK-CN361… maar kan iemand mij vertellen wat verschil is met ASUS N550JK-CN360, in de specs kan ik niet echt iets vinden maar scheelt wel beetje in de prijs.

• Dennis de Vries

Dennis de Vries

Redacteur
Goed punt, ik heb er net even naar zitten staren, ze lijken gewoon identiek aan elkaar.

• Cinemaskoop
Het verschil tussen de GTX850M in de Asus en de GTX860M in de Y50 is wel groot.. dat komt omdat de GTX860M een Maxwell is met DDR5 en de GTX850 bij Asus heeft DDR3. Dat scheelt dus nogal behoorlijk.

• Dennis de Vries

Dennis de Vries

Redacteur
Hoe kom je daarbij?

De GTX850M maakt ook gewoon gebruik van de Maxwell-architectuur hoor.

"The NVIDIA GeForce GTX 850M is an upper mid-range, DirectX 11-compatible graphics card for laptops unveiled in March 2014. It is one of the first cards based on Nvidia's new Maxwell architecture (GM107 chip), but is still manufactured in 28 nm. The GTX 850M offers 640 shader units clocked at 876 MHz (+ Boost) as well as 2 GB of GDDR5 memory (128 bit, 5000 MHz effective). In addition, there is a slightly higher clocked version (936 MHz + Boost) using slower DDR3 memory (2000 MHz effective)."

De Asus waar ik en TS allebei voor willen gaan hebben dus een GTX850M. De laptop komt uit augustus 2014, en vanaf maart 2014 werd de GTX8xxM lijn voorzien van Maxwell technologie.

Is dus gewoon Maxwell met DDR5 geheugen.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Alle GTX 850M's zijn Maxwell, van de GTX 860M/870M zijn zowel Maxwell als Kepler varianten in de omloop. De GTX 850M in de N550 serie is niet voorzien van GDDR5 geheugen, maar het tragere DDR3 geheugen. Dit zorgt voor een merkbaar verschil.

De enige laptops met een GDDR5 850M in de pricewatch zijn momenteel de MSI GE60/GE70, de Acer V3-772G en de Aspire R7. De rest is allemaal DDR3.

[ Voor 23% gewijzigd door Frietsaus op 09-08-2014 20:49 ]

• Dennis de Vries

Dennis de Vries

Redacteur
Dan had ik het kennelijk toch mis.

Frietsaus, heb je daar wel een bron voor? Ik kon er zelf namelijk bar weinig over vinden.

• Frietsaus
  • Niet online
http://www.asus.com/nl/No...ks/N550JK/specifications/
NVIDIA® GeForce® GTX850M met 2GB/4GB DDR3 VRAM

• Dennis de Vries

Dennis de Vries

Redacteur
Ai, dat vind ik dan wel weer jammer. De eerste Asus die TS linkt is toch gloednieuw? Eerste prijsvermelding van die laptop was namelijk vandaag. Vind het raar dat ze dan niet kiezen voor een GPU met DDR5 geheugen.

EDIT:

Ik twijfel nog steeds. Kijk maar naar de specs die daar staan vermeld, het gaat om de versies zonder SSD. De nieuwe mét SSD valt er dus niet onder? Nog steeds verward.

[ Voor 29% gewijzigd door Dennis de Vries op 09-08-2014 20:56 ]

• Frietsaus
  • Niet online
Waarschijnlijk om de verkopen van hun gamelaptops niet dwars te zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Ooh, waarin komt het verschil tussen de DDR3 en DDR5 terug tijdens het gamen bijvoorbeeld?

• Frietsaus
  • Niet online
Simpel gezegd: lagere framerates omdat DDR3 minder bandbreedte beschikbaar heeft dan GDDR5. In oudere games is dat niet zo'n probleem en op zichzelf presteert de DDR3 GTX 850M prima (ongeveer als een GTX 760M met GDDR5). Maar in nieuwere games kan er wel een serieus verschil ontstaan.

• Dennis de Vries

Dennis de Vries

Redacteur
Nog even terugkomende op het verschil in geheugentypes, ik heb een uurtje geleden de N550JK-CN360H besteld bij CoolBlue. Heb ze van tevoren nog gebeld en gemaild over het geheugentype van de videokaart, voor de zekerheid.

Via mail kreeg ik antwoord dat de GTX850M van dat model DDR5 gebruikt.
Via de telefoon werd me verteld dat-ie gewoon DDR3 gebruikt.

Als ik 'm morgen binnen krijg zal ik het even laten weten.

• Thezir
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-11 20:16
Dennis de Vries schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 17:28:
Nog even terugkomende op het verschil in geheugentypes, ik heb een uurtje geleden de N550JK-CN360H besteld bij CoolBlue. Heb ze van tevoren nog gebeld en gemaild over het geheugentype van de videokaart, voor de zekerheid.

De N550JK-CN360H bevat een GTX850M met 2048 geheugen. Vrijwel zeker dat het DDR5 is ;)

• Frietsaus
  • Niet online
2GB zegt werkelijkwaar niks over het gebruikte geheugen... 99% zeker dat het DDR3 is, het is niet logisch om binnen één modelreeks zowel DDR3 als GDDR5 te leveren.

Daarnaast is Asus er 100% duidelijk over; het staat gewoon in de specs op de website van de N550JK serie.

En eigenlijk maakt het ook niet zoveel uit, gecombineerd met een quad-core i7 presteert het geheel prima voor een multimedia laptop. N550 is geen gaminglaptop namelijk, daarvoor hebben we de Lenovo Y50/MSI GE60 Apache etc.

[ Voor 49% gewijzigd door Frietsaus op 11-08-2014 18:10 ]

• Dennis de Vries

Dennis de Vries

Redacteur
Klopt, het maakt inderdaad niet heel veel uit. Ikzelf game niet veel, en zeker geen super high-end games.

Toch kan het voor andere mensen wel een beslissende factor zijn, dus nogmaals - ik laat het jullie morgen weten.

EDIT:

Dat 100% duidelijk ben ik het ook maar voor de helft over eens - de SSD modellen worden er namelijk niet onder vermeld, terwijl er toch SSD modellen in de N550JK-lijn zitten.

[ Voor 29% gewijzigd door Dennis de Vries op 11-08-2014 18:44 ]

• Cinemaskoop
Dennis de Vries schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 19:57:
Hoe kom je daarbij?

De GTX850M maakt ook gewoon gebruik van de Maxwell-architectuur hoor.

"The NVIDIA GeForce GTX 850M is an upper mid-range, DirectX 11-compatible graphics card for laptops unveiled in March 2014. It is one of the first cards based on Nvidia's new Maxwell architecture (GM107 chip), but is still manufactured in 28 nm. The GTX 850M offers 640 shader units clocked at 876 MHz (+ Boost) as well as 2 GB of GDDR5 memory (128 bit, 5000 MHz effective). In addition, there is a slightly higher clocked version (936 MHz + Boost) using slower DDR3 memory (2000 MHz effective)."

De Asus waar ik en TS allebei voor willen gaan hebben dus een GTX850M. De laptop komt uit augustus 2014, en vanaf maart 2014 werd de GTX8xxM lijn voorzien van Maxwell technologie.

Is dus gewoon Maxwell met DDR5 geheugen.
Ik zei niet dat het geen Maxwell was.. ik zei alleen dat de GTX860M in de Y50 een maxwell met DDR5 is en die in de Asus DDR3 en dat dat nogal behoorlijk scheelt qua snelheid

• jtewelde
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-05-2022
Dennis de Vries schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 17:28:
.

en, ddr5 of ddr3?

• Dennis de Vries

Dennis de Vries

Redacteur
Of je doet nu flauw of je vergist je je.

Ik heb 'm officieel gezien gisteren (lees: maandag) besteld.
Als het goed is heb ik hem vandaag rond de middag (lees: dinsdagmiddag) in huis.

• jtewelde
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-05-2022
Dennis de Vries schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 02:55:
Of je doet nu flauw of je vergist je je.

Ik heb 'm officieel gezien gisteren (lees: maandag) besteld.
Als het goed is heb ik hem vandaag rond de middag (lees: dinsdagmiddag) in huis.
sorry morzun :X

• Dennis de Vries

Dennis de Vries

Redacteur
Heb 'm binnen, de GTX850M loopt op DDR3.

• Frietsaus
  • Niet online
Dan is dat mysterie ook de wereld uit geholpen. ;)

Verwijderd

Persoonlijk kan ik je de Lenovo y50 zeer zeker aanraden, heb hem 2 weken geleden ontvangen.

Verschillende games al op gespeeld, BF4 op ultra krijg je ~50 fps in de meeste maps, heel af en toe geeft ie kleine lag ~25-30 fps.

Het scherm was voor mij ook een vraag, maar ik kan je zeggen dat het helemaal niet zo erg is in mijn ogen, kan natuurlijk verschillen als je weet waar je op moet letten.

De koeling is ook erg goed, tijdens gamen op mijn vorige laptop werd het toetsenbord soms zo warm dat het niet te doen was. Hier heb ik op deze laptop helemaal geen last van.

Overigens vind ik dat het uiterlijk erg strak is, helemaal niet overdreven zoals Alienware.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2014 18:33 ]

• Cinemaskoop
Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 18:30:
Persoonlijk kan ik je de Lenovo y50 zeer zeker aanraden, heb hem 2 weken geleden ontvangen.

Verschillende games al op gespeeld, BF4 op ultra krijg je ~50 fps in de meeste maps, heel af en toe geeft ie kleine lag ~25-30 fps.

Het scherm was voor mij ook een vraag, maar ik kan je zeggen dat het helemaal niet zo erg is in mijn ogen, kan natuurlijk verschillen als je weet waar je op moet letten.

De koeling is ook erg goed, tijdens gamen op mijn vorige laptop werd het toetsenbord soms zo warm dat het niet te doen was. Hier heb ik op deze laptop helemaal geen last van.

Overigens vind ik dat het uiterlijk erg strak is, helemaal niet overdreven zoals Alienware.
Ik hoorde van een vriend van me die de Y50 zelf ook heeft dat het heel erg scheelt qua schermkwaliteit als je de energie instellingen op hoge prestaties zet. Het scherm krijgt dan een stuk beter contrast en helderheid.

Weet niet of je dat sowieso al eens gedaan hebt? Ik vond het scherm ook reuze meevallen en SpartacusNLD heeft em zelf ook en die zei ook dat het uiteindelijk 100% meeviel. Sowieso wordt voor een machine die zich vooral op gamers richt vaker uitgerust met TN ipv IPS ivm de snelheid van het paneel.

[ Voor 1% gewijzigd door Cinemaskoop op 13-08-2014 17:01 . Reden: typo ]

Pagina: 1