Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Koffie over laptop gevallen

Pagina: 1
Acties:

• Suren01
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-11 21:45
Beste Tweakers,

Gisteravond is er koffie over de HP Pavilion 17-e108ed van mijn vader gevallen. Hierna hebben we het systeem uit gezet en geprobeerd de laptop te laten drogen met als resultaat nu een beeldscherm met zwarte vlekken erin. Voorheen deed de toetsenbord het nog wel, inmiddels heeft die het ook begeven.

Wat zijn nu de mogelijkheden, tips?

Groeten,

Steel Dogg

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-11 21:29
Laptop uit elkaar schroeven en hopen dat al het vocht "koffie" weg is.

(hoelang heb je hem laten drogen & hoeveel koffie was het )

Cloud ☁️

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Iets meer dan een paar uurtjes drogen is een must, haal dat ding zoveel mogelijk uit elkaar, en de boel dan enkele weken laten drogen.

Volgens mij was afspoelen met osmosewater ook een goed idee, maar, dat weet ik niet 100% zeker.

Enfin, nu je hem al aangezet hebt, is de kans op allerlei leuke kortsluitinkjes erg groot, grote kans dat je hem nu dus vermoord hebt.

People as things, that’s where it starts.

• Suren01
Het was niet veel. We hebben de laptop nu een dag laten drogen. Alles doet het behalve nu het toetsenbord en het scherm heeft zwarte vlekken..

[ Voor 25% gewijzigd door Suren01 op 09-08-2014 22:28 ]

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Ik snap niet dat je de laptop nu gewoon aandoet en test.. Je moest hem minimaal een week laten drogen, maar nu heeft dat waarschijnlijk niet echt veel zin meer.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-11 20:41
Een theelepel zou niet eens voorbij het toetsenbord komen. Dus daar is meer overheen gegaan of je hebt heel erg veel pech.

Maar zoiets kan inderdaad niet na een paar uurtjes drogen weer aan... Als je een kopje koffie een uur laat staan dan is het toch ook niet verdampt?

De correcte manier is:
1) Uit zetten en voeding + accu verwijderen
2) Uit elkaar halen, zover dat kan.
3) Laten drogen in een bak ongekookte rijst of vochtabsortiekorrels (minstens een paar dagen).
4) Schoonmaken met pure alcohol
5) In elkaar zetten
6) Schietgebedje doen
7) Aanzetten en testen.

TheS4ndm4n#1919

• Suren01
Inmiddels de laptop uit elkaar gehaald, goed laten drogen en schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Toetsenbord werkt inmiddels weer. Het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2i8kh0p.jpg

Iemand?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:14

br00ky

Moderator Harde Waren
Moet er iets aan het scherm te zien zijn? Maak anders even een foto met een egale achtergrond. Nu is niet te zien wat bij de desktop hoort en wat niet, al zie ik linksonderin wat door de taakbalk heen lopen.

• Suren01
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/4rtb9v.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/n1eadw.jpg

• GB2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-11 16:15

GB2

dat was geen theelepeltje koffie...

• Suren01
Waar is dit het beste te repareren en voor hoeveel? Ik heb namelijk geen idee..

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Wat jij op het beeldscherm ziet is idd niet een theelepeltje koffie. :p Of de koffie is over het beeldscherm gekomen en er is zo hard op het beeldscherm gedrukt om hem schoon te maken dat je er nu een vlek in hebt. Enige oplossing is iig een nieuw beeldscherm denk ik, kosten zo'n 75 euro denk ik als je hem zelf kunt vervangen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-11 19:22
Op vakanie heeft mijn laptop kennis gemaakt met het tijdelijke indoor zwembad in de voortent. Toen wij er uiteraard niet waren :(

Heeft toen met een klein puntje in het water gelegen en de rest van de dag in een natte laptoptas.
Na het laten drogen inderdaad de zelfde problemen, diagonale strepen en heldere vlekken.

Het goede nieuws is dat dit inmiddels twee weken geleden is geweest en dat het (bij mij igg) langzaam is opgedroogd. De strepen ben ik kwijt van de vlekken zijn er nog twee puntjes over, die denk ik nog wel verdwijnen.

Dus geef het nog even de kans om te drogen. weggooien kan altijd nog :X

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:49

Fiber

Beaches are for storming.

Staat er belangrijke data op? Dan zou ik eerst voor een back-up zorgen. Hardware is vervangbaar, unieke persoonlijke data niet.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Haleluja_nl
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-07 23:17
Die vlek in het scherm betekend einde van jouw Ledscherm.
Daarnaast hoor ik ook overal dat je hem in rijst moet leggen, terwijl dit helemaal geen ruk helpt.
Als er vocht aan een component is gekomen dat helpt de rijst ook niet meer. Wel verstandig om hem langer te drogen en zover mogelijk open te maken.

Daarnaast afhankelijk van het soort vocht zal je notebook het weer doen, maar na langere tijd.. pak een beet een maand of 3 zullen corrosie problemen kunnen optreden. Als een component eenmaal is "aangevreten" door vocht zal dit verder blijven vreten, vooral frisdrank is daarbij dodelijk.

• Suren01
Update: De vlekken op het beeldscherm zijn sterk verminderd :) En voor de rest geen klachten.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/s4m51c.jpg

• Thewisbone
  • Laatst online: 13-11 17:14
Haal het scherm er af, gooi het in een bak rijst.
2 dagen er in laten, even in de zon leggen.

Misschien dat, dat werkt.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Juist niet in de zon he, dan meer kans op oxidatie ;)

Hoi!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-11 20:41
Haleluja_nl schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 23:47:
Die vlek in het scherm betekend einde van jouw Ledscherm.
Daarnaast hoor ik ook overal dat je hem in rijst moet leggen, terwijl dit helemaal geen ruk helpt.
Als er vocht aan een component is gekomen dat helpt de rijst ook niet meer. Wel verstandig om hem langer te drogen en zover mogelijk open te maken.
Rijst werkt omdat het vocht opneemt bij hoge luchtvochtigheid.
Normaal verdampt het vocht, en condenseert het later gewoon ergens anders binnen je elektronica. In een bak met rijst trekt een deel van het vocht in de rijst.

En vocht in elektronica betekent echt niet het einde. Elektronica werkt op rook, en zolang de rook er niet uit ontsnapt is kun je het gewoon laten drogen. Aangezien het beeldscherm werkt en er geen rook uit komt veroorzaakt het vocht geen kortsluiting. Dus gewoon wachten en hopen dat het allemaal opdroogt er geen permanente aanslag achterlaat (koffie is nu niet bepaald demi-water).

TheS4ndm4n#1919

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:51
Haha wat chill dat iedereen hier zegt dat je hem een paar dagen moet laten drogen en jij na één dag je post alweer update met nieuwe foto's dat je de laptop WEER aan hebt gezet haha.

• Thewisbone
  • Laatst online: 13-11 17:14
Probeer gewoon het rijst dingentje, ik heb dit vorige maand gehad met drinken over mijn laptop.
En die werkt nu ook weer goed, ik heb hem wel helemaal uit elkaar gehaald en daarna nog eens schoon gemaakt met wattenstaafjes.

• Themperror
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-11 20:42
Volgensmij is er vocht in het beeldscherm gedrukt en zijn de polarisatie filters aan elkaar geplakt om het zo maar te zeggen, dit geeft dus een gebogen of vervormd beeld.

Goed laten drogen, hopen dat er geen suiker blijft zitten (plakt) en in rijst dus.. anders nieuw beeldscherm kopen

Rig: AMD Ryzen 9950X3D, 96GB DDR5 6000Mhz, MSI Ventus X3 OC RTX5090

Pagina: 1