Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06 10:58
Bah topic titel fout moet terugleveren zijn...

Na een jaar gebruik opnieuw mijn installatie aangemeld te hebben i.v.m. fout in ean database met toevoeging, waar die energieleveren.nl gebruik van maakt, werd me door Liander verteld dat door hooglaag tarief met terug levering mijn digitale 2 tarieven meter moet vervangen worden ondanks dat er een teruglever teller opzit die lijkt te werken en ik een tarief keuze heb. (de uitleg was dat 1 terug tel stand met hoog en laag tarieven niet kan gecombineerd worden met deze meter).

Heeft iemand dit eerder gehoord?
En waarom gas ook dan meteen noodzakelijk?
Ik heb gehoord dat er meteen een vorm van huur wordt betaald en dat de slimme meter meer verbruikt zelf per jaar wat op eindgebruiker zijn rekening komt, misschien heel weinig?

Ok dan dus de slimme meter, de afstand uitlees optie kan uitgezet worden, dat is fijn ivm privacy of bijv ongewenst in de gaten worden gehouden door boeven al dan niet staats gelieerd.

Klopt het dat ik lokaal nog direct kan uitlezen bijv ir rs232 en niet alleen via pulsen tellen wat ik denk altijd wel mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-06 23:32
Hier al jaren een digitale meter in gebruik met 2 verbruik en 2 teruglever tellerwerken (in uiteraard hoog-en laag tarief). Mijn energiebedrijf (Greenchoice) heeft al jaren hier geen problemen mee, netbeheerder Enexis zover ik weet ook niet.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:52

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Heb je een merk en type van je huidige digitale meter?
Hier zit een Ampy 5227 en daar hebben Liander en Gc geen enkel probleem mee incl. teruglevering met hoog en laag tarief.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck!
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-06 19:01
Wij hadden een digitale meter zonder teruglevertelwerken (dus alleen twee tellers hoog-laag tarief verbruik), dus ongeschikt voor teruglevering (want geen registratie van terugleveren en verbruikstellers liepen alleen op). Voor ons was een nieuwe meter met terugleverfunctie i.v.m. PV installatie een noodzaak.

Wij hebben echter gevraagd om een conventionele "domme" meter. Dat is dus een digitale meter met vier telwerken: twee verbruiks telwerken (hoog-laag) en twee teruglevertelwerken (hoog-laag) die niet op afstand uitgelezen kan worden. Het is een Itron ACE3000 type260. Geinstalleerd door Enexis op 31-7-2014. Hier ook Greenchoice als leverancier en die heeft geen probleem met deze domme teruglevermeter.

Als jij al een soortgelijke digitale meter met 4 telwerken hebt is het voor mij een raadsel waarom Liander deze zou moeten vervangen.

Aangaande de nieuwe gas meter, die wilde ze eerst ook bij ons vervangen, maar omdat we geen slimme meter wilden werd de gasmeter uiteindelijk toch niet vervangen. Reden de "slimme" gasmeter kan alleen op afstand worden uitgelezen als hij is gekoppeld aan een slimme meter. Heb je geen slimme meter dan heeft het vervangen van de gasmeter door een "slimme" gasmeter dus geen zin.

PVoutput: 6050 Wp - YL Panda 275 - Goodwe 5000DT- ZZW - 45 °

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:19
Overigens mogen ze je slimme meter maar een paar keer per jaar uitlezen, dat gebeurd dus niet elke 5 minuten of iets dergelijks :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doi
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:43

Doi

Wat is jullie advies wanneer je een analoge meter hebt die terug draait en je het bericht krijgt om deze te laten vervangen voor een slimme meter?

Ik twijfel een beetje, ook omdat bij een nieuwe meter het teruggeleverde apart verrekent gaat worden bij GC,maltansmdit jaar nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05:01
Ga je negatief uitkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
Doi schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 17:29:
Wat is jullie advies wanneer je een analoge meter hebt die terug draait en je het bericht krijgt om deze te laten vervangen voor een slimme meter?

Ik twijfel een beetje, ook omdat bij een nieuwe meter het teruggeleverde apart verrekent gaat worden bij GC,maltansmdit jaar nog.
Als ik de berichten lees, is de ferraris meter het beste om te hebben. Er zijn er die niet terugdraaien dat is het enige waar je op moet letten. Mensen die overgaan op digitale meters melden vaak een hoger verbruik vanwege de cosinus phi de niet reële component van het verbruik wordt dan ook meegerekend. (bijv tl balken veroorzaken dit). Een voordeel van slimme meters is het dagelijks kunnen monitoren van je gas en electra gebruik zowel lokaal als door afstand uitlees diensten (afstand uitlezen kun je uitzetten, waar ik voor ga kiezen).

Geen nieuwe meter kiezen lijkt me.

Ik moet wel i.v.m. maar een digital teruglever telwerk en 2 tarieven... dan moet je dus 2 teruglever telwerken hebben. (in mijn geval zie TS kan je waarschijnlijk ook kiezen zie eerdere reactie voor een domme digitale meter met 4 telwerken).
martinusz schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 21:16:
Overigens mogen ze je slimme meter maar een paar keer per jaar uitlezen, dat gebeurd dus niet elke 5 minuten of iets dergelijks :)
Je kunt gebruik maken van diensten die dit wel kunnen, de mogelijkheid maaktje kwetsbaarder, en die paar keer doorgeven is geen moeite. Na uitzetten kun je lokaal nog wel je gas en electra monitoren.

[ Voor 15% gewijzigd door EnderQ op 10-08-2014 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Waarom pak je dan niet een tarief?
Scheelt echt niet veel met dubbeltarief.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-06 14:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Doi schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 17:29:

Als je meer gaat opwekken dan je verbruikt dan zou ik een digitale meter aanvragen, als dit niet het geval is een ketting om de ferraris meter leggen en NOOIT vrijwillig laten vervangen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 14:53
Als je meer op gaat wekken dat je op dit moment verbruikt, dan ook de ferraris laten hangen en je gasrekening verminderen. Tips genoeg op dit Forum.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
klump4u schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 20:28:
Waarom pak je dan niet een tarief?
Scheelt echt niet veel met dubbeltarief.
Helaas ik heb ook een tarief, Liander/Nuon meet gewoon over 2 tarieven en verrekend het geheel als een totaal met een tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
revolution-nl schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 21:04:
[...]

Als je meer gaat opwekken dan je verbruikt dan zou ik een digitale meter aanvragen, als dit niet het geval is een ketting om de ferraris meter leggen en NOOIT vrijwillig laten vervangen.
Uhmm dan draait hij toch gewoon verder terug, of kan dat niet administratief een lagere stand doorgeven dan waar je mee begon, daar kan ik me wat bij voorstellen. :)

uups ok volgende keer edit ik de laatste wel...

[ Voor 4% gewijzigd door EnderQ op 11-08-2014 03:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-06 11:29
EnderQ schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 03:15:
[...]
Uhmm dan draait hij toch gewoon verder terug, of kan dat niet administratief een lagere stand doorgeven dan waar je mee begon, daar kan ik me wat bij voorstellen. :)
lol,
natuurlijk de meter heeft er geen probleem mee.
en administratief is het ook geen probleem.

alleen in plaats van dat ze denken dat je terug geleverd hebt, denken ze dat de meter klokje rond is geweest.
en krijg je een hele grote rekening met heel veel kWh's, lol
(even bellen en alles word weer terug gezet, geen probleem, maar kan wel even schrikken zijn)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 14:53
Of gewoon de stand van vorig jaar +1 en de rest opmaken. Doe ik volgend jaar ook. Zie verder hier

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-06 14:59
nu eindelijk een afrekening van greenchoice die een over een vol jaar gaat.
ik heb dus ook een slimme meter.
ik krijg 2 rekeningen nu.
1 met het verbuik hoog en laag + gas kosten
en 1 met alleen het terug lever gedeelte hoog en laag.
Nu zie ik in het terugleveren dat er een lager bedrag geteld word over het hele terug geleverde kw's.
ik dacht dat ze het verbruik verrekende met het terugleverde dus indirect hetzelfde daarvoor terug kreeg.
en wat je dan nog teveel terug levert een lager bedrag krijg.

Zo een rekening is dus oneerlijk tov mensen met een ouderwetse feraris meter.

ga hier dus contact over opnemen.

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-02 21:01

jubeth

%^)

Martinusz schreef op vrijdag 8 augustus 2014 @ 21:16:
Ja, dat "een paar keer per jaar mogen" zeiden ze ook over de nummerbord-detectie en gebruik door politie van de gegevens daaruit.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:14
jubeth schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:49:
[...]

Ja, dat "een paar keer per jaar mogen" zeiden ze ook over de nummerbord-detectie en gebruik door politie van de gegevens daaruit.
Heb je 5 jaar over die grap moeten nadenken? :+

Catch a smile out there!

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-02 21:01

jubeth

%^)

Glenfiddich schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:40:
[...]
Heb je 5 jaar over die grap moeten nadenken? :+
Haha, ja, ik kwam nu pas langs die reactie, dankzij een zoekactie over slimme meters en terugleveren aan het net. Liander drong weer eens aan over te gaan op een slimme meter, en toen ik dat wilde weigeren werd er ineens (door een leek) geopperd dat je dan niet terug kan leveren aan het net. Onzin natuurlijk.

Daarover geschreven;
Zijn er tips dienaangaande? Wat is een goede digitale meter die bijv via USB of ethernet uitleesbaar is zodat we kunnen plotten wat we terug leveren?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

jubeth schreef op donderdag 19 december 2019 @ 19:25:
[...]
Zijn er tips dienaangaande?
Jazeker!

1. Kick geen oude topics
2. Post geen one-liners zonder ontopic discussiewaarde
3. Post in het goede topic je vragen.

Je hebt de search immers gevonden, dus die topics over het uitlezen van de slimme meter kom je ook wel tegen.. ;)

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.