Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

W2012 share toegankelijk maken voor W95

Pagina: 1
Acties:

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:27
Beste Tweakers,

Ik heb een vervelend probleem. Meest vervelende er aan is dat het om verouderde software gaat... Windows 95. Hierover kan ik ook beperkt oplossingen vinden op Google en loop daarom vast.
Het gaat om een embedded machine die niet geupgrade kan worden. Dit sluit upgraden dus direct uit.

Wat wil ik bereiken:
Ik heb een share op een Windows 2012 Standard server, en deze wil ik benaderen vanaf een W95 computer.
Er staan een aantal andere machines in deze hal, WXP, W2k en nog enkele W95 machines.
De WXP en W2k machines functioneren probleemloos en 1 W95 functioneert ook..

Enkele details:
1. PC's/servers kunnen elkaar probleemloos vinden.
2. Ze zitten in de WORKGROUP groep.
3. W95 versies zijn gelijk (helaas niet genoteerd om welke versie het gaat)
4. Op de W2012 STD is "slechts" een data server en er staan de volgende server functies geïnstalleerd:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/w83vaw.png

Wat heb ik al gedaan/aangepast:
Op de W2012:
1. lokaal account aangemaakt gelijk aan het account en wachtwoord dat actief is op de W95 computer. Dit account volledige rechten voor verleent voor de share.
2. Share compleet open gezet (toegang iedereen en full access)
3. In het netwerkcentrum aanpassing gemaakt om niet verplicht om gebruikersnaam en wachtwoord te vragen.
4. Policy aangepast om NTLMv1 authenticatie toe te staan (noodzakelijk).
5. meerdere malen tijdens dit proces herstart

Op de W95:
1. default account voor gebruik credentials naar Windows logon account veranderd.
2. Merkte dat Microsoft network password onbekend was/niet kon wijzigen. Na zoekopdrachten lijkt ook dit wachtwoord opgeslagen te worden in het "gebruikersnaam.pwl" bestand. Deze hernoemd en opnieuw laten aanmaken.
3. meerdere malen tijdens dit proces herstart

Wat gebeurd er nu:
Op de W95 blijft er melding komen dat de gebruikersnaam/wachtwoord niet kloppen voor de share. Nu weet ik niet 100% met welke gebruikersnaam hij precies aanmeld, ik denk met lokale het account. Het wachtwoord kan ik zelf alsnog invullen maar accepteert de W2012 server niet.

Pingen naar de naam of ip-adres van de W2012 server geven het gewenste resultaat.

De koppeling probeer ik aan te maken d.m.v. "netwerk verbinding maken" of met het net use commando (net use x: \\IPADRES\share ) gebruik IP adres of computernaam maakt geen verschil in de foutmelding.

Als ik via Windows een netwerk verbinding aanmaak naar \\IPADRES\ krijg ik niet de mogelijkheden om te kiezen uit shares maar probeert hij standaard te koppelen met \\IPADRES\IPC$ na korte zoek opdracht is dit een standaard share t.b.v. o.a. RDP sessies. Dit heb ik verder gelaten voor wat het is.

Ik hoop dat iemand voor mij nog wat oplossingen heeft om erop af te gooien.

[ Voor 2% gewijzigd door Fore! op 08-08-2014 15:37 . Reden: extra info ]

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:46
Heb je de Active Directory Client Extension geinstalleerd?

• Fore!
Er staat op deze server helemaal geen active directory geïnstalleerd.
Dat heb ik niet duidelijk aangegeven en zal ik zo even doen, het is puur een data server voor deze machines.

Ik ben bang met het installeren van dit soort extra's dat ik het misschien moeilijker kan gaan maken voor mijzelf aangezien op een 1 of andere manier een enkele W95 het weer wel doet...

Ik zal mij wel even inlezen op deze service en wat er nog meer erbij geïnstalleerd moet worden.

Ik ben nu niet meer op locatie maar hoop een aantal antwoorden te kunnen verzamelen zodat ik die maandag er tegenaan kan gooien.
Ik ga dit nu dan ook niet op afstand toepassen. Als dit ten nadele is voor de overige machines mag ik mij maandag om 04:00 melden :+

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Iets met authenticatie en Lan Manager
How to enable NTLM 2 authentication

Je zult brakke legacy protocollen moeten aanzetten op je fileserver.

while (! ( succeed = try ()));

• gkooistra
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-11 19:41
Via de NET USE commando kun je ook een gebruikersnaam en wachtwoord meegeven.

Voor meer informatie:
http://www.microsoft.com/...-us/net_use.mspx?mfr=true
http://www.computerhope.com/nethlp.htm

Op https://www.incotech.online publiceer ik video's, artikelen en meer m.b.t. de I(C)T.

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
gkooistra schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 15:25:
Via de NET USE commando kun je ook een gebruikersnaam en wachtwoord meegeven.
Gaat niet werken. Het probleem zit in het protocol wat de Windows 2012 server gebruikt/verwacht.
Deze bestond nog niet in de tijd van Win95, daardoor krijg je een communicatie fout waardoor de verbinding niet wordt geaccepteerd.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Werkt niet, gaat ook nooit werken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Fore!
@Wim-Bart
Vervelende is, het werkt wel.. op 1 machine die ook W95 draait.
Het zijn allemaal kaal geplukte embedded versies en geen internet. Dus er staat verder ook geen bijzondere software op of updates.

installeren van Active Directory Client Extensions op de embedded machine gaat niet gebeuren. Het lijkt wel op een oplossing maar ik kan het risico niet nemen uit angst voor BSODs. Ik heb geen mogelijkheden voor het maken van systeem back-ups en zeer beperkte manier om dit eventueel op te lossen (bestanden moeten gekopieerd worden via floppy's).

NET USE met gebruik ID/WW is toegepast, niet duidelijk aangegeven, sorry.

@hans_lenze
Ik verwachte dit protocol verhaal opgelost te hebben door eerdere aanpassingen (NTLMv1 accepteren, niet wachtwoord/gebruikersnaam verplichten bij open shares). na een dubbelcheck is LM ook al geaccepteerd, wat nagelezen op MS KB823659 incl. SMB signing wat by default al uit stond.

Zit nog even het eea door te nemen en zie bij wat trouble-shooting tips, tijd/datum zou ook fout kunnen staan. Daar heb ik niet op gelet, dat ga ik dus ook even controleren.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je zou kunnen proberen How to enable null session shares on a Windows 2000-based computer toe te passen.
Het KB artikel heeft 't alleen over Windows 2000, maar ik heb 't in ieder geval succesvol aan de praat gehad op Windows 2003. Wie weet, werkt 't ook nog op Windows 2012

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
En als je nu via hyper-v op de 2012 server een Windows 2000 fileservertje toevoegt om de w95 machine van een nieuwe share te voorzien welke ook vanuit de host te benaderen is?

Dan kun je de W2012 server schoon houden van zwakke protocollen en onveilige instellingen.

Je ontkomt vaak niet aan een beetje houwtje-touwtje in dit soort situaties.

[ Voor 15% gewijzigd door jimbo123 op 14-08-2014 10:23 ]

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-11 07:51
Inderdaad, al zou ik Windows 2003 pakken. Dat moet zonder veel poespas werken (hier een soortgelijke situatie, zelfs nog wat machines met Windows 3.11) en geeft iets meer mogelijkheden. Bijvoorbeeld, mocht je later nog iets moeten doen met virtuele usb verbindingen.

• Fore!
Bedankt voor de reacties en het meedenken.
De null-sessions heeft helaas ook niets uitgehaald.

Houtje-touwtje probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen omdat vaak het documenteren van zulke dingen vaak ingewikkeld is (en met zulke dingen lees ik dan ook terug.. moest het nou weer zo gebeuren.. zucht). En als t vervolgens "plotseling" niet meer werkt kan het aan 100 dingen liggen. Ik push daarom liever anderen om ook een stap vooruit te gaan ipv achteruit of te blijven zitten.

Toch nog gesprekken gehad en is nog uitgekomen dat het wellicht mogelijk is te upgraden naar W2000.
Nog even wachten op het prijs kaartje en hopen dat het kan & meevalt....
Pagina: 1