RMA van LG IPS237L monitor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-06 09:07
Ik heb twee weken terug mijn pricewatch: LG IPS237L Zwart opgestuurd voor garantie omdat er een groene gloed in de linkerkant van het scherm kwam.

Nu heb ik van 4Launch het volgende mailtje ontvangen:
Beste heer van ...,

Middels deze email willen wij u informeren dat uw LG LED Monitor IPS237L-BN 23", HDMI (zwart) als defect is doorgezet naar het Servicecentrum van LG. Inmiddels hebben wij begrepen dat het product niet gerepareerd of vervangen kan worden. Aangezien eenzelfde product momenteel niet of moeilijk leverbaar is, willen wij u de mogelijkheid bieden om tegen verrekening van de dagwaarde ter hoogte van € 95,- een alternatief product uit te zoeken. Graag vernemen wij waar uw voorkeur naar uit gaat.

In afwachting van uw reactie verblijven wij.

Met vriendelijke groet,

Naam service medewerker
RMA Service medewerker
Moet ik het eens zijn met die €95,-, of kan ik meer eisen (aangezien een beetje een goed scherm meer kost)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroz2001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-10 16:27
Hoe oud is je scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
Het scherm is van april 2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:57

Marc H

- - Is wakker - -

Wat heb je ervoor betaald?

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 08:36
In principe heb je recht op het volledige bedrag.

De verkoper heeft het hier over ontbinding. Bij ontbinding moeten partijen de geleverde prestaties ongedaan maken. Dus jij je geld terug en zij de televisie terug. Alleen kun je de televisie niet in dezelfde staat terug gegeven. Dit komt echter voor rekening en risico van de verkoper vanwege art. 7:10 lid 3 BW.

Maar dit betekent waarschijnlijk een rechtszaak. En zit verschil in gelijk hebben en gelijk krijgen. Dus je zou een vergoeding voor het gebruik kunnen aanbieden en die lineair te berekenen. Ga eens uit van een levensduur van 120 maanden en een gebruiksduur van 15 maanden dan kom je uit op 15/120ste of 12,5% van de aanschafprijs die verkoper dan in mindering mag brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat is er zo speciaal aan deze monitor dat er geen vervanger voor mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
Ik heb €163,99 betaald.

@alfatrion Dank, ik ga het op die manier even proberen.

@mrveenie De monitor wordt niet meer gemaakt denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou inzetten dat ze een vervangend scherm aanbieden. Het is leuk dat ze een dagwaarde bieden met de suggestie dat je daarvan maar iets uit moet zoeken, maar dan is dat evengoed 2x winstmarge - de kans dat je een gelijkwaardig product zal kunnen vinden is dus klein.

Daarnaast is het een prima argument om de winkel te vertellen dat je met hun verkoopprijzen weinig te maken hebt, en zij dus zelf maar met een suggestie moeten komen. Bij je recht op een deugdelijk product, komt ontbinding pas toe als herstel of vervanging onmogelijk is. Dat vervanging van het exacte typenummer niet mogelijk is, betekent niet dat iets anders voor jou niet conform kan zijn.

Tenslotte zijn het rechten die de koper toekomen. De winkel kan dus niet zelfstandig zomaar besluiten te ontbinden. Je mag verwachten dat ze in deze situatie wel wat meer moeite doen voor een oplossing - of als ze daar geen zin in hebben inderdaad dan maar het hele aankoopbedrag teruggeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
Dank Floppus!

Ik heb het volgende geantwoord:
Beste ...,

Volgens de wet zijn jullie verplicht een vergelijkbaar product aan te bieden voordat jullie overgaan op het aanbieden van een vergoeding.
Ik stel voor dat ik een vergelijkbaar product mag uitzoeken (23" IPS) of dat jullie het volledige aankoopbedrag terugstorten op rekeningnummer ....

Met vriendelijke groet,

Timon
Ik wacht het antwoord wel af :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-10 21:22
Timons106 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 15:39:
@mrveenie De monitor wordt niet meer gemaakt denk ik?
Ik denk dat mrveenie doelde op een gelijkwaardige monitor. En volgens mij is 'ie inderdaad niet zo bijzonder, dus euh, deze? Ook LG, 23", IPS..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
Niet echt vergelijkbaar. De LG IPS237L heeft een contstrastratio van 5.000.000:1 vs 1.000:1.
Plus de IPS237L heeft 2 HDMI poorten, MHL ondersteuning en ziet er veel beter uit (dunnere randen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
De wet verplicht niet tot aanbieden van een vergelijkbaar product. Het vervangende product moet de eigenschappen hebben die je op grond van de overeenkomst mocht verwachten. Het merk, model en type zijn ook eigenschappen. Als die in de aanbieding genoemd zijn dan zal iets anders al snel een non-conformiteit opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens de letter van de wet niet, in de praktijk wordt het wel zo uitgelegd;
http://www.deombudsman.nl/koop-en-garantie/rechten/garantie

Ook gewoon omdat het uiteindelijk een beter alternatief is voor de winkel; het is goedkoper dan geld terug en de winstmarge verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Ik heb geen vonnissen noch arresten gevonden waarin rechters in de praktijk zo oordelen. De uitleg die de ombudsman geeft is van ondergeschikt belang. In dezelfde tekst geeft de ombutsman ook aan dat de koper een bepaald percentage van de reparatiekosten moet dragen. In de wet staat dat de reparatiekosten voor rekening zijn van de verkoper en in de praktijk oordelen rechters ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Timons misschien een idee om je rekeningnummer weg te halen, iedereen kan het zien.
Lijkt me niet verstandig om zulke prive gegevens openbaar te maken.

Ik zal ook gewoon inzetten op een vergelijkbaar product.
van 95 euro en dan ook nog is tegoed kom je niet ver mee.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

michael3 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 18:21:
Timons misschien een idee om je rekeningnummer weg te halen, iedereen kan het zien.
Lijkt me niet verstandig om zulke prive gegevens openbaar te maken.

Ik zal ook gewoon inzetten op een vergelijkbaar product.
van 95 euro en dan ook nog is tegoed kom je niet ver mee.
Ik zie geen rekening nummer staat, alleen maar ... achter het rekeningnummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
Verwijderd schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 18:45:
[...]

Ik zie geen rekening nummer staat, alleen maar ... achter het rekeningnummer.
Ik heb m'n rekeningnummer al weggehaald ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Had ik moeten weten :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leejow(saait)
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10 21:59

Leejow(saait)

Blater

alfatrion schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 17:45:
Ik heb geen vonnissen noch arresten gevonden waarin rechters in de praktijk zo oordelen. De uitleg die de ombudsman geeft is van ondergeschikt belang. In dezelfde tekst geeft de ombutsman ook aan dat de koper een bepaald percentage van de reparatiekosten moet dragen. In de wet staat dat de reparatiekosten voor rekening zijn van de verkoper en in de praktijk oordelen rechters ook zo.
De rechter oordeelt veelal wat redelijk en billijk is, dus wat kan de consument verwachten in welk termijn voor wat hij heeft betaald voor het product. In dit geval mag van een scherm van 120 euro redelijkerwijs verwacht worden dat deze na 1 jaar gewoon kosteloos gerepareerd dan wel voor een vergelijkbaar product vervangen wordt. Wat TS heeft gemaild is uitstekend, en ik zou gewoon afwachten wat de winkel als voorstel geeft.

offtopic:
Hihi ombutsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Er zijn behoorlijk wat vonnissen waarbij de rechter een gebruiksvergoeding toekent, voor het gebruik van het non-conforme goed, indien het product vervangen wordt. Dit doen ze op basis van de ongerechtvaardigde verrijking. De hoogste rechter heeft in het Quelle arrest geoordeeld dat dit niet correct is. Eventuele verrijking is namelijk gerechtvaardigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
En ik heb antwoord:
Beste heer *snip*,

Het is zo dat dit soort producten veel in prijs dalen en er veelal nieuwe/betere modellen komen welke weer voor minder verkocht worden door de fabrikanten. De dagwaarde wordt gebaseerd op de levensduur van een product en de bijbehorende aanschafdatum. Het is normaal dat er op producten een zekere afschrijving wordt gehanteerd, mede omdat ontwikkelingen in de techniek voor hetzelfde geld een beter product bieden.

In dit geval is de dagwaarde vastgesteld op € 95,- waar u een alternatief mee kan uitkiezen. Om bovenstaande redenen kunnen wij dan ook niet overgaan tot het verhogen/aanpassen van de dagwaarde en zullen wij deze moeten blijven hanteren.

Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Naam medewerker
RMA service medewerker
Ik ben het hier uiteraard niet mee eens omdat ik gewoon een werkend product wil, en geen vergoeding. Wat zijn de volgende stappen die ik nu kan nemen?

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2014 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zijn ze aangesloten bij een keurmerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

daar eens aankloppen dan maar ;)

EDIT: overigens is dit "Het is zo dat dit soort producten veel in prijs dalen en er veelal nieuwe/betere modellen komen welke weer voor minder verkocht worden door de fabrikanten" een mooie boomerang uitspraak waarmee ze eigenlijk zichzelf al neer gooien. Ze kunnen je dus al voor minder geld een gelijkwaardig scherm leveren?

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2014 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Je kunt ook de directeur van 4Launch mailen. Zijn mailadres is wel te vinden op internet. De manier waarop 4Launch probeert een klant te misleiden en te benadelen is toch beneden alle peil, dat zal de directeur ook wel moeten inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
Ik heb het volgende geantwoord:
Hallo *snip*,

Nogmaals, jullie zijn verplicht eerst een vervanging aan te bieden. Gezien de IPS237L niet meer gemaakt wordt/niet meer op voorraad is zijn jullie verplicht een vergelijkbaar model aan te bieden (zie: http://www.deombudsman.nl/koop-en-garantie/rechten/garantie).

Ik hoop dat u mijn verzoek tot vervanging van het scherm wilt overwegen, anders ben ik genoodzaakt het geschil voor te leggen bij ICT Waarborg en/of Thuiswinkel Waarborg.

Met vriendelijke groet,

Timon van Spronsen
Als dit niet werkt kan ik eventueel een e-mail naar de directeur van 4Launch sturen, en anders het geschil voorleggen bij ICT Waarborg en/of Thuiswinkel Waarborg.

Ik snap echt niet dat ze zo moeilijk moeten doen voor die paar tientjes |:(.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2014 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-03 19:17
4launch...

Hebben mij eens een nieuwe laptop verkocht welke gebruikt (gerepareerd zelfs) bleek te zijn.
Er miste zelfs een 2gig geheugenbankje (4 gig RAM totaal).

In volle toonaarden ontkennen dat het een gerepareerd model kan betreffen.
Toen zelf het serienummer op de Acer repair site ingevuld en een reparatie case gevonden.

Hierna kon ineens alles. Zo te lezen zijn ze dus nog steeds erg klantvriendelijk bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
En we hebben weer antwoord!
En dit keer WEER een andere medewerker die mijn mail beantwoord.
Beste heer ...,

Bedankt voor uw reactie. Zojuist heb ik uw RMA besproken met de teamleiding, er is besloten dat wij u de volgende vergelijkbare monitor kosteloos kunnen aanbieden:

LG LED Monitor 23MP55H-P 23", HDMI (zwart) voor € 129.00 (artikelnummer: 351502 ), http://www.4launch.nl/shop/product/351502/

Indien uw voorkeur toch uitgaat naar een andere monitor, dan zal dat verrekend worden met de dagwaarde van € 95,-.

Wij horen graag waar uw voorkeur naar uitgaat.

Met vriendelijke groet,

Naam medewerker
RMA service medewerker
En nee, hier ben ik het niet mee eens.
De bezels van dat scherm zijn veel groter en hij heeft maar 1 (!) HDMI aansluiting.

Mijn antwoord:
Hallo naam medewerker,

Ik vindt het erg vreemd dat elke keer een andere medewerker mijn mijn mail beantwoord.
Daarnaast is het scherm wat jullie aanbieden niet vergelijkbaar met mijn scherm. Om even een aantal verschillen op te noemen: de bezels zijn groter, slechts 1 HDMI aansluiting en geen MHL ondersteuning.
Het scherm dat wel al de functionaliteiten bied die mijn scherm had is de LG LED Monitor 23MP75HM-P 23", HDMI (zwart), https://www.4launch.nl/shop/product/348041/.
Mijn voorkeur zou dus uitgaan naar de LG 23MP75HM-P.

Met vriendelijke groet,
4Launch heeft overigens alleen 0900 nummers, mag dat nog wel? (http://www.traffic-builde...-nieuwe-consumentenrecht/)

[ Voor 33% gewijzigd door Timons106 op 12-08-2014 17:53 . Reden: Mijn antwoord naar 4Launch toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

of het betaalde 0900 nummer mag is denk ik grijs gebied. mag niet duurder kosten dan lokaal tarief. ze rekenen 90cent per gesprek. hoe lang duurt een gemiddeld gesprek?

de monitor is in de pricewatch van vergelijkbaar niveau met de vorige dat zou ik wel bij ze aankaarten want bij hun kost die meer dan je vorige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Nou is die Monitor wel een stuk duurder in hun webshop, Hij is elders goedkoper.
maar ik ga ervan uit dat een vergelijkbaar model wel in de zelfde prijs rang moet zitten toch? Of gaat het echt alleen puur om de specs die vergelijkbaar moeten zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door michael3 op 12-08-2014 23:56 ]

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Pagina: 1