PCI-Express X1 Sata controller advies nodig

Pagina: 1
Acties:

• Bochtje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-10-2022

Bochtje

Wie niet waagt, die niet wint!

Topicstarter
Goedemiddag,

ik heb hier een Acer desktop, waar ik een sata controller in wil plaatsen.

Op de desktop staat windows 8.1 64 bit.

De desktop heeft van zichzelf geen Ahci ondersteuning en sata 150 poorten.

Ik wil deze desktop uitrusten met een ssd en zou daarbij graag een sata 300 of 600 poort willen gebruiken met Ahci ondersteuning. Raid is niet nodig.

De desktop heeft nog een vrije Pci-Express x1 slot en een vrij Pci slot.

Wat zouden jullie me kunnen adviseren als simpele sata controller kaart van een paar tientjes die mijn wensen kan vervullen?

Alvast bedankt!

Bochtjes zijn Kewl

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:56

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat heb je zelf al gevonden?

[ Voor 80% gewijzigd door br00ky op 08-08-2014 14:23 ]

• Bochtje

Bochtje

Topicstarter
Ik heb geen ervaring met sata controllers.

Dus ben benieuwd naar dingen als: is sata 600 werkend te krijgen met een PCi-Express X1 slot en een Athlon 64 X2?

Want anders kan ik een 2e hands sata 300 kaart nemen wat weer geld scheelt.

Verder heb ik echt geen idee wat goede merken zijn en of net als bij videokaart pci-express sata controllers ook backwards compatible zijn.

Ik zie controllers van 2 tientjes tot en met meer dan 100 euro, wat heb ik ongeveer nodig en met welke merken zijn er goede ervaringen?

En waar moet ik verder op letten, de ssd wordt mijn bootdisk, dus de bios moet hem goed herkennen en hij moet via de sata controller kunnen booten, dat soort dingen :)

Alvast bedankt.

Bochtjes zijn Kewl

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Ervaringen ga je op deze manier nauwelijks vinden ben ik bang, daar moet je zelf naar op zoek gaan :), zie bijv. productreview: Conceptronic PCI Express Card SATA 600 review door ThinkPad.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je kan wagen, maar winnen zal je niet.

• Bochtje

Bochtje

Topicstarter
Hmm als ik die review lees kom ik dus op maximaal 250MB/s ..

Dat zou maar net een upgrade zijn qua snelheid.

Dan zou ik die kaart alleen nemen voor Ahci ondersteuning .. en daar lees ik verschillende meningen over of dat nodig is voor een ssd :?

Iemand die me daar uitsluitsel over kan geven?

Bochtjes zijn Kewl

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Als je het niet weet, zoek het op... nee.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je een goede 3rd party controller wilt hebben die beter presteert dan de onboard poorten met weinig CPUload dan mag je al snel meer neer tellen voor een controller dan een nieuw moederbord met CPU zou kunnen kosten.

• Bochtje

Bochtje

Topicstarter
br00ky schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 15:22:
Als je het niet weet, zoek het op... nee.
Na wat zoekwerk en vooral deze link denk ik dat ik genoeg weet: http://www.samsung.com/gl...l/about/whitepaper02.html

What if my system doesn’t support AHCI?

If you have a system that does not support AHCI, or if you fail to enable it properly, your system will run in “IDE emulation” mode, a kind of compatibility mode that mimics the functionality of the older “Integrated Drive Electronics” ATA interface. While your SSD will not display its full performance potential or be able to take advantage of all of the latest SATA functionality, it will still be able to function on your system.

AHCI Wrap-up

Enabling AHCI is crucial to get the most performance out of your Samsung SSD. If you notice that performance is lower than expected, one of the first things to check is whether or not AHCI is properly configured. Samsung’s latest Magician 4.0 software can assist in determining if AHCI is supported and/or enabled. Once set up, AHCI will enable your Samsung SSD to achieve superior performance, lower power consumption, and improved convenience.

Ik denk niet dat ik voldoende performance winst (als dat er al is) haal met een losse sata 300/600 controller tov de sata 150 poort op mijn moederbord, door de beperking van de PCI-express 1.x poort en door een goedkopere kaart.

De (functionele) voordelen van AHCI zijn echter wel groot als ik de site van Samsung lees, dus ik denk dat ik een 2ehands losse PCI-express 1.x sata 300 controller koop en het gewoon uit ga proberen.

Bedankt voor jullie advies _/-\o_

Bochtjes zijn Kewl

• Ra_gdd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-01 12:54

Ra_gdd

-= Nigga on tha Trigga =-

Ik gebruik de Highpoint Rocketraid 2300 PCI-E x1 RAID controller.
Deze kan ook een JBOD disk aan, wil zeggen onafhankelijke disks in niet RAID modus.
Op deze kaart zitten 4 x SATA 300 poorten.
SATA 600 heeft geen nut met harddisk want de allersnelste komen juist boven SATA 150 uit.
Ook is het zo dat die RocketRaId PCI-E kaart 1 PCI-E lane 1.0 gebruikt.
Dis 250 MB/sec PCI-E lane voor de 4 SATA 300 poorten.

Als je SATA 600 wilt voor vb. SSD zijn deze op addon kaarten/chips net aan te raden om een SSD op aan te sluiten.
Meeste van die addon chips ondersteunden geen trim functie voor SSD en ook al zijn het SATA 600 poorten op die kaart, de verbinding tussen die PCI-E kaart/chip
en CPU is dikwijls een PCI-E x1 lijn wat 250 MB/sec is bij PCI-E x1 1.0 of 500 MB/sec bij PCI-E x1 2.0.
Altijd beter SSD op SATA poort die via chipset verbonden is aan te sluiten.

Waarom heb je geen AHCI op je moederbord, geen ondersteuning in je chipset of geen AHCI drvers geinstalleerd?
Heb je in de BIOS optie om SATA op AHCI te zetten?

http://www.tweakers.net/gallery/92748/sys / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11563" / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11561

Pagina: 1