Vraagje over probleem met setup (ARC?)

Pagina: 1
Acties:

• Mnup_1
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-01 19:46
Ik heb een irritant probleempje met mijn setup waar ik niet uitkom.
Ik ben niet geheel thuis in dit wereldje dus ik hoop dat ik het goed uitleg.

Ik heb mijn UPC mediabox en game-console en 5.1 setje aangesloten op mijn en AVR en deze middels 1 hdmi kabel
aangesloten op mijn tv mbv ARC.

De AVR wisselt nu van mooi source als ik bijv youtube start op de tv, een gameconsole aanzet, of weer via de upc mediabox tv ga kijken.. zodat ik met alles geluid heb via de 5.1 set. De versterker gaat netjes uit als ik de tv uitzet en kan het volume met de afstandsbediening van de tv regelen. Dit werkt naar mijn mening allemaal naar behoren alleen nu het probleem: Dit werkt meestal maar voor een paar dagen (geheel random) en dan lijkt het niet meer te werken.

Ik moet opeens handmatig van kaneel wisselen op de AVR met bijv youtube/gameconsole, en het geluid wordt via mn tv afgespeeld ipv over de 5.1, dus lijkt ARC niet meer te werken. Ook kan ik het geluid niet meer via de tv afstandsbediening regelen en gaat hij niet meer uit als ik de tv uitzet.
Terwijl ik niks verander.. als ik dan de stroom er voor een paar minuten afhaal en weer aansluit werkt alles weer naar behoren.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? De aansluiting zal het niet zijn, want die spreekt denk ik voor zich. Heb alle hdmi kabels al een keer omgedraaid voor het geval dat, maar dat mocht ook niet baten.

:?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wellicht handig als je even vermeld welke receiver en welke TV je hebt :)

Verder: ik gebruik meestal een workaround. TV signalen hebben over het algemeen geen geluidsstream waar je echt HDMI voor nodig hebt (DTS HD master etc).
Wat ik heb gedaan is simpelweg een optische kabel van de TV naar de receiver getrokken. Als ik TV geluid via de receiver wil (lang niet altijd) gaat de TV op mute, zet ik de receiver aan en speel ik zo het geluid af.
Mijn ervaring leert overigens dat je in geval van een mediabox meestal een rechtstreekse kabel wilt van de mediabox naar de receiver. Dit ivm beeldbewerking door de TV en in sync lopen van het geluid.
In jouw geval idem voor je game console: geluid lekker rechtstreeks naar de receiver laten gaan ipv via de TV.

De receiver is qua geluid de spin in het web die je aan of uit kunt zetten. Want soms wil je ook gewoon geluid via de TV alleen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Mnup_1
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-01 19:46
Ik heb eigenlijk nooit geluid over de tv want dat vind ik een stuk minder klinken. :-)
Ik denk dat je verkeerd hebt gelezen, alle bronnen die geluid produceren zitten direct aangesloten op een ingang op de receiver, en de tv op de ARC uitgang. Er loopt dus maar 1 kabel tussen receiver/tv. De receiver moet dus altijd aanstaan wil ik beeld/geluid. Het vervelende is dus gewoon dat het de ene dag wel werkt, en de volgende dag niet.

Het gaat om een Sony KDL-w905a tv met harman kardon AVR 161