Raspberry Pi website Hosting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.jackel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-09 06:30
Hallo,

Graag zou ik een raspberry pi willen gebruiken voor het hosten van een website. Deze raspberry pi wil ik bij mij thuis plaatsen. Dit omdat ik dan zelf het onderhoud kan doen en er beetje mee kan rotzooien. Nu heb ik meerdere vragen.

Vraag 1: Heeft iemand ervaring met PC extreme? Ik kan daar een domeinnaam aanvragen en kan ik dan deze linken naar mijn raspberry die thuis staat?

Vraag 2: Hoe zit het met de zichtbaarheid van de IP adressen? De raspberry zit op het thuis netwerk achter de router. Welke gevolgen heeft dit voor de veiligheid van de andere computers op het netwerk?

Vraag 3: Heeft iemand thuis dit systeem werkend en bevalt dit een beetje?

Vraag 4: Hoe kan ik de raspberry het beste beveiligen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-10 14:38
1. Een domeinnaam kan je overal aanvragen. Je dan de DNS dan naar jouw thuis IP verwijzen. PC Extreme bied echter aan om de rasppi in hun datacenter te hangen.
2. Je thuis IP (externe IP) is zichtbaar. Je zal in je router poorten moeten open zetten naar je rasppi
3. Ik heb hem thuis, en je moet geen snelle website verwachten.
4. Je router niet te veel open zetten, SSH alleen voor specifieke IP's openzetten. Goede firewall op je Rasppi is dus handig. Ook een goed programma is Fail2Ban.

Er zijn een boel handleidingen over het installeren en het instellen van zo'n apparaatje. Ook leuke handleidingen voor het opzetten van een LAMP servertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Antwoord 1: Bij pcextreme mag je zelf de DNS van je domein beheren, dus ook A-records beheren die naar je eigen IP thuis verwijzen (heb je een vast IP adres?);

Antwoord 2: Daar is NAT voor uitgevonden. De rest van je netwerk blijft onbereikbaar voor buitenaf;

Antwoord 3: Ik heb wel een Raspberry Pi maar host zelf geen internetserver;

Antwoord 4: Geen idee, maar steek eens wat moeite in zoeken naar tutorials o.i.d. Bij mijn eerste zoekopdracht kwam ik bijvoorbeeld deze tegen: link

@TECHcrime: je was me net voor ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2014 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanto
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-09 16:11
Goede antwoord al gegeven. Hoef niks meer toe te voegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.jackel
Bedankt voor de snelle reacties. Die link is volgens mij een betere tutorial dan die ik had gevonden. Nu nog verdiepen hoe ik dat NAT moet opzetten en een static ip etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-10 14:38
Ga eens naar www.watismijnip.nl. Dat is je externe IP die je in een DNS wilt plaatsen. Uiteraard kan je ook iets gebruiken als NoIP.

Het NAT is niet meer dan het open zetten van de poorten in je router naar het interne IP-adres van je rasppi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-10 09:51
Verwijderd schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 13:10:
...
Antwoord 2: Daar is NAT voor uitgevonden.
...
Dat is compleet verkeerd. Daar is firewall software voor uitgevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:14

Onbekend

...

tj.jackel schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 12:44:

Vraag 2: Hoe zit het met de zichtbaarheid van de IP adressen? De raspberry zit op het thuis netwerk achter de router. Welke gevolgen heeft dit voor de veiligheid van de andere computers op het netwerk?
Als de software op de Raspberry Pi een lek bevat, dan zouden mensen hier gebruik van kunnen maken en mogelijk naar de rest van het interne netwerk kunnen komen.
In jouw router zou je de Raspberry Pi in een DMZ moeten plaatsen om dit te voorkomen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

TECHcrime schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 14:12:
....
Het NAT is niet meer dan het open zetten van de poorten in je router naar het interne IP-adres van je rasppi.
Nee NAT is netwerk address translation een protocol om het uitgaande verkeer te herkennen en te zorgen wanneer een antwoord terugkomt op je externe ip adres dat dit weer naar de juiste pc in je subnet gestuurd word.

Een port map/forward dat is het verkeer doorsturen naar een interne pc op het lokale subnet.
edit: Dat zijn dus juist de uizonderingen die niet door nat afgevangen (kunnen) worden)

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 08-08-2014 18:46 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:18

lordsnow

I know nothing

tj.jackel schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 12:44:
Je zou in je index.htm bestand (dus, op de ite zelf) een stukje php kunnen plaatsen die de eigenlijke inhoud bij je eigen raspberry pi ophaalt. Je veranderd dus niks in de DNS records of zo, want je eigen IP is dan hardcoded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.jackel
Hoi bedankt voor alle reacties.

Zou het helpen voor de veiligheid als de raspberry parrallel wordt aangesloten van de andere computers? Hiermee bedoel ik dat er een router is (met de binnenkomende lijn) met hierop aangesloten de raspberry en een andere router die naar de rest van de computers gaan. Is dit een goed idee?

@lordsnow wat bedoel je hiermee precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7Grendel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-09 21:22
Dat idee met de extra router werkt wel, maar je hebt er wel weer een extra router voor nodig.

Raspi's zijn leuk om mee te spelen, maar als je een snelle website zoekt kun je beter een kleine VPS nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hipska schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 18:07:
[...]

Dat is compleet verkeerd. Daar is firewall software voor uitgevonden.
Dan mag jij me vertellen hoe je slechts met een firewall het verkeer op de juiste plaats krijgt zonder NAT te gebruiken? Als we dan toch gaan muggenziften...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Laatst online: 08:16

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik heb zelf een raspberry pi in huis om mijn website te draaien. Jammer genoeg kon ik dit bij mijn domeinnaam-aanbieder niet deftig instellen. Er gebeurt dus nu een soort van URL-redirect naar duckdns (die verzorgt dynamic DNS, zodat mijn site blijft werken als mijn IP verandert).

Over de snelheid valt trouwens absoluut niet te klagen. Als er honderd bezoekers tegelijk komen dan gaat hij waarschijnlijk wel puffen, maar voor een kleine website is het zeker te doen. Hij draait sowieso al 24/24, dus waarom dan zoeken naar hosting als ik nu alles gewoon zelf kan instellen?

(Ter referentie voor snelheid enzo: http://www.mavamaarten.be)

EDIT: ik gebruik Nginx en geen Apache. Nginx zou veel lichter zijn en dus beter geschikt zijn voor de raspberry pi.

[ Voor 8% gewijzigd door Mavamaarten op 09-08-2014 14:41 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:43

TommieW

Numa numa.

Ik heb een tijdje een PHP website voor school gedraaid op mijn Raspberry Pi. Bij bepaalde dingen (bijvoorbeeld veel data uit een database halen) merkte je een beetje dat de Pi er moeite mee had. Maar als je website niet heel erg veel bezoekers krijgt, is het een prima oplossing. Ik heb mijn domeinnaam bij Versio "gekocht" omdat het een van de goedkopere plekken is om een domeinnnaam te kopen. Je moet echter geen server bij Versio huren, want die schijnen niet een erg hoge uptime te hebben. :+

Ik heb met een LAMP (Linux, Apache MySQL en PHP) mijn website gedraaid. Als ik mij niet vergis, kon ik zonder een enkel probleem een uptime van een stuk of 50 dagen halen. Daarna had ik gereboot in verband met updates.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Als tweaker begrijp ik dat het leuk is om je eigen site te hosten en dan ook nog op een PI.. ik vraag me echter af waarom je dit zou willen als je voor een paar euro per maand een eigen site kan hosten bij een bekende hoster.

Betere uptime, hogere performance, geen gerommel met NAT en tenzij je glasvezel hebt ook een veel betere verbinding (upload). Security, back-up etc regelen zij dan ook allemaal voor je.

Als je iets meer wilt "tweaken" kun je ook een VPSje afnemen voor 5-10 euro per maand. Ben je volledig zelf in control, maar dan moet je net zoals op de PI wel weten waar je mee bezig bent als het gaat om security, patching, inrichting etc.

Paar linkjes:

https://www.transip.nl/webhosting/
http://www.strato.nl/hosting/pakketten/
https://www.tilaa.com/

[ Voor 57% gewijzigd door Workaholic op 09-08-2014 16:12 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:07
Workaholic schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 16:04:
Als tweaker begrijp ik dat het leuk is om je eigen site te hosten en dan ook nog op een PI.. ik vraag me echter af waarom je dit zou willen als je voor een paar euro per maand een eigen site kan hosten bij een bekende hoster.
Een shared hoster is natuurlijk geen vergelijk met een RPi. Je kan met een RPi veel meer. Misschien wil je wel sensoren thuis uitlezen of wil je met node.js of python of ruby aan de slag, dan is het aanbod goedkope shared hosting erg laag en ben je vaak al aangewezen op een VPS.
Betere uptime, hogere performance, geen gerommel met NAT en tenzij je glasvezel hebt ook een veel betere verbinding (upload). Security, back-up etc regelen zij dan ook allemaal voor je.
Je hoeft met de RPi ook niet te rommelen met NAT, gewoon portforwarding instellen eenmalig en klaar. Ook performance op shared hosting (of de goedkoopste VPS'en) is doorgaans niet echt hoog hoor.
Als je iets meer wilt "tweaken" kun je ook een VPSje afnemen voor 5-10 euro per maand. Ben je volledig zelf in control, maar dan moet je net zoals op de PI wel weten waar je mee bezig bent als het gaat om security, patching, inrichting etc.
Ja dus heb je daar hetzelfde "gedoe" mee en moet je iedere maand nog dokken ook. Stroomverbruik van de RPi ligt over het algemeen erg laag dus dat hoeft ook geen bezwaar te zijn. Ik zie eigenlijk geen nadelen om een RPi te gebruiken. Het is bij uitstek geschikt om te leren en met weinig startup kosten dingen te bouwen. Zodra dingen serieus worden en meer bezoekers gaat trekken kan je altijd nog upgraden naar iets duurders.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Laatst online: 08:16

Mavamaarten

Omdat het kan!

Als ik nu echt een website moet hosten waar veel gebruikers op afkomen, natuurlijk betaal ik dan gewoon voor hosting. Maar voor een mini-pagina met wat projectjes van mezelf, is een RPi toch meer dan voldoende?
Mijn RPi heb ik er niet speciaal voor gekocht, maar hij draait toch al sowieso 24/24. Waarom dan niet gewoon een webservertje erop draaien? Natuurlijk zijn er nadelen aan verbonden, maar die zijn voor mij absoluut niet belangrijk.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-10 16:48
Heb zelf een website van een weerstation draaien op RPi, gewoon apache geinstalleerd. Gaat prima.
Is wel een site zonder toeters en bellen met een lage belasting, normaal gesproken.

http://weer.zeilcentrumgrou.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.jackel
Bedankt voor alle informatie! Ik ben al een stuk gevorderd. Ik heb alleen een vraag over de character sets.
Ik sla een text in mijn database op onder het type longtext. Vervolgens wil ik deze text vergelijken met de text die de gebruiker in een text area invuld. Nu krijg ik alleen bij een enkele letter een goede vergelijking maar als ik een stuk tekst invul wordt die afgekeurd terwijl deze wel geheel hetzelfde is.

Kan dit aan de character sets liggen?
In de connect file staat het volgende:
$options = array(PDO::MYSQL_ATTR_INIT_COMMAND => 'SET NAMES utf8');

aan de bovenkant van mijn pagina's:
<meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=UTF-8">

Mijn database is : utf8_general_ci

Als ik dan gebruik maak van de functie levenshtein worden alle waardes afgekeurd terwijl deze hetzelfde zijn. Iemand ee idee?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:07
tj.jackel schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 22:29:
Bedankt voor alle informatie! Ik ben al een stuk gevorderd. Ik heb alleen een vraag over de character sets.
Ik sla een text in mijn database op onder het type longtext. Vervolgens wil ik deze text vergelijken met de text die de gebruiker in een text area invuld. Nu krijg ik alleen bij een enkele letter een goede vergelijking maar als ik een stuk tekst invul wordt die afgekeurd terwijl deze wel geheel hetzelfde is.

Kan dit aan de character sets liggen?
In de connect file staat het volgende:
$options = array(PDO::MYSQL_ATTR_INIT_COMMAND => 'SET NAMES utf8');

aan de bovenkant van mijn pagina's:
<meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=UTF-8">

Mijn database is : utf8_general_ci

Als ik dan gebruik maak van de functie levenshtein worden alle waardes afgekeurd terwijl deze hetzelfde zijn. Iemand ee idee?
Alvast bedankt.
Hoe ziet de code die de vergelijking doet eruit dan?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.jackel
$percentage = levenshtein($decrypt, $solution); deze geeft altijd aan dat die niet overeenkomt, dus als het woord 8 letters heeft is de uitkomst 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.jackel
Heb het opgelost. Bleek dat er een fout in de code geheel ergens anders zat. Maar bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:12

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Het valt me op dat aan de hand van de topictitel dit nog niet genoemd is:
http://raspberrycolocatie.nl/

Je kan bij PC Extreme gewoon je eigen RPI in hun datacenter colocaten voor een schijntje. Het hangt dus niet aan jouw netwerk, en je hoeft je geen zorgen te maken over DMZ-instellingen die lang niet elke huis- -tuin en keukenrouter zal kennen. De Fritzbox bijvoorbeeld....

[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 17-08-2014 23:29 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:35
AW_Bos schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 23:28:
Het valt me op dat aan de hand van de topictitel dit nog niet genoemd is:
http://raspberrycolocatie.nl/

Je kan bij PC Extreme gewoon je eigen RPI in hun datacenter colocaten voor een schijntje. Het hangt dus niet aan jouw netwerk, en je hoeft je geen zorgen te maken over DMZ-instellingen die lang niet elke huis- -tuin en keukenrouter zal kennen. De Fritzbox bijvoorbeeld....
Best aantrekkelijk ;) hoe zit dat met een contactformulier op je website die je dan host? werkt dat dan ook gewoon? >:)
Pagina: 1