Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Aankoopadvies Rear B&w: Boekenplank of niet?

Pagina: 1
Acties:

• Witte_200
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-11 15:11
Gegroet mede audiofielen! :)

Na kort het audio beleid door te nemen vond ik geen reden om deze vraag hier niet te posten. Zo niet kan deze dan verplaatst worden naar het Aankoopadvies forum? bedankt!

Het gaat over het volgende.

Ik ben momenteel in het bezit van volgende audio opstelling:
- Receiver: marantz SR5006
- Fronts: 2 X Bowers & Wilkins CM8 vloerstaanders
- Center: 1 X Bowers & Wilking CM Centre.
- Sub: Geen
- Rears: Geen

Zoals de topic naam al bevestigd ben ik dus opzoek om deze set uit te breiden met 2 rear speakers. De keuze gaat tussen de B&W CM1 of B&W M-1. Mijn voorkeur gaat uit naar de M-1 om de volgende redenen:

- Formaat
- prijs
- De rears gaan enkel dienen voor effecten in film & concert DVD's.

het probleem is alleen, zoals hierboven aangegeven, ik heb geen aparte sub dus gaan deze kleine speakertjes wel voldoende kunnen zonder een sub? Of moet ik toch voor de CM1 gaan (welke eigenlijk te groot zal zijn in mijn huiskamer).

Extra info: Ik heb geen sub omdat ik er tot nu toe echt geen nood aan heb gehad. + ik heb er ook niet echt de plaats voor + ik woon op een appartement dus ik weet niet hoe blij de buren hiermee zullen zijn.

Alvast bedankt voor jullie meningen!

[ Voor 3% gewijzigd door Witte_200 op 08-08-2014 10:46 ]

Verwijderd

De lage tonen zullen sowieso door je CM8's worden afgehandeld. Dat is geen probleem.

De rears doen in films inderdaad vooral effecten, en zijn daar niet zo belangrijk. Bij concerten echter, doen ze muziek, en dan wordt het kritischer. Of een M1 dan past bij een CM serie, daar heb ik zo mijn twijfels over.

Het beste is om eens te gaan luisteren. Een beetje audio zaak wil deze twee mogelijke opstellingen wel voor je neerzetten, en dan kun je het zelf horen.

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-11 15:55

Audione0

Strijdt der titanen

Als ik zo de specs zie: https://www.hifiklubben.n...IXp2Oqmg8ACFUTLtAodyGMAkg gaan ze tot 64 hz. specs zeggen meestal iets anders dan de werkelijkheid. Ga er vanuit dat ze in het slechte geval tot 70 a 75 hz gaan. Nu is het aan jou of je het laag voldoende vindt?
Ik woon ook in een soort flat en ik heb een sub. Als je deze goed afstelt, hoeft het niet zo te zijn dat de buren er last van hebben.
Je hebt overigens kleine subs die je makkelijk weg kunt werken en die zeker een toegevoegde waarde hebben.

Ik zou ze van te voren eerst eens gaan beluisteren voordat je tot aankoop overgaat.
Neem je marantz mee en ga luisteren.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Inderdaad even proberen. Voor films zal het allemaal niet zo veel uitmaken maar met het luisteren van muziek zul je waarschijnlijk wel verschillen horen.

• Witte_200
Alvast bedankt iedereen voor de reacties. Luisteren word dus de boodschap! Ik eens een mailtje sturen naar mijn lokale audio dealer. :)
Audione0 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 11:08:
...
Ik woon ook in een soort flat en ik heb een sub. Als je deze goed afstelt, hoeft het niet zo te zijn dat de buren er last van hebben.
Je hebt overigens kleine subs die je makkelijk weg kunt werken en die zeker een toegevoegde waarde hebben.
Als je spreekt over kleine subs, wat is dan een model dat jullie zouden aanraden icm de CM8's? Want deze geven toch al behoorlijk wat laag (naar mijn mening) dus kan een kleine sub dat dan nog verbeteren?

Wat mij ook altijd stoort aan home cinema systemen met satellietjes & een sub is dat muziek nooit goed klinkt. Als ik uit eigen ervaring spreek dan kreeg ik de sub nooit goed afgesteld om samen te werken met muziek. En iets wat ik absoluut wil vermijden is elke keer mijn sub anders afstellen als ik een film kijk, of muziek luister. Meningen?

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-11 15:55

Audione0

Strijdt der titanen

Qua sub kan ik weinig advies geven omdat er zoveel soorten zijn. De 1 presteert op muziek goed en de andere weer qua film beleving.

Over de laagweergave kan ik misschien wel iets zinnigs zeggen.
Subwoofers klinken in het algemeen "anders" laag ook al komen de fronts qua hz aardig in de buurt. Dit komt omdat de drivers vaak (iets) groter zijn dan de drivers in speakers. En omdat ze, mits actief een eigen versterker hebben.
Ook dit zou je eigenlijk moeten luisteren icm met je front speakers.

Hoe groot je is woonkamer eigenlijk. Is wel belangrijk, zeker als je klein wilt.

Een paar suggesties:

Klein maar heel fijn, heb deze zelf een keer gehoord. Ik was even sceptisch, maar uiteindelijk blij verrast: http://www.cambridgeaudio...idge_audio-minx_x500.html

http://www.hifiklubben.nl...ub-e-9-f-subwoofer-63399/

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Verwijderd

Audione0 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 11:08:
Als ik zo de specs zie: https://www.hifiklubben.n...IXp2Oqmg8ACFUTLtAodyGMAkg gaan ze tot 64 hz. specs zeggen meestal iets anders dan de werkelijkheid. Ga er vanuit dat ze in het slechte geval tot 70 a 75 hz gaan.
Wat een onzin. De specs van een speaker zijn perfect objectief te meten. Een high-end merk als B&W gaat daar geen onzin neerschrijven. Als ze 64Hz zeggen, dan is dat gegarandeerd ook echt 64Hz.
[/quote]

Een subwoofer is te overwegen. Maar een sub die qua kwaliteit passend is bij de CM serie, gaat je gegarandeerd 1000 euro kosten. Goede subs zijn verschrikkelijk duur.

In principe zou je verwachten dat je bij subwoofers makkelijker merken en typen kunt mengen dan bij normale speakers. In de praktijk valt dat tegen. Ik heb meerdere REL's uitgeteste bij mijn B&W 602's, maar uiteindelijk kwam ik toch op een B&W subwoofer uit. Ondanks dat de REL's heel goed bekend staan, pasten ze gewoon niet bij de B&W's. Ik kon altijd perfect horen waar de subwoofer het overnam van de front speaker. Met de B&W subwoofer kon ik die overgang niet horen. Hetzij, het past beter, hetzij de B&W subwoofer is meer muzikaal...

Ook daar weer een kwestie van luisteren.

• Benga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06 16:58
Ik heb onlangs bij Correct voor €220/stuk B&W 685's nieuw gekocht ... in dezelfde kleur als mijn 684's fronts. Veel meer value for money dan M1's imo. (kan je ook makkelijk ophangen)

edit: voor een sub kan je de BK xls 200 of 400 in passende finish nemen. Ik heb de 200 en die is perfect integreerbaar in veel setups. De 400 is nog beter geschikt voor grotere ruimtes.

[ Voor 34% gewijzigd door Benga op 08-08-2014 18:31 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:37

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 15:55:
[...]
Een subwoofer is te overwegen. Maar een sub die qua kwaliteit passend is bij de CM serie, gaat je gegarandeerd 1000 euro kosten. Goede subs zijn verschrikkelijk duur.
Nonsens, een CM8 gaat niet extreem laag waardoor een beetje subwoofer al toe gaat voegen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Bij een kwaliteit luidspreker als een CM8 wil je geen budget subwoofer zetten. Ja, dan heb je meer laag, maar het klinkt verschrikkelijk.
De sub moet aansluiten bij de rest van de speakers. Liever minder laag, dan ongedefinieerd gerommel.

• Witte_200
Ben gisteren naar mijn audio dealer geweest om eens een luister sessie in te plannen. Dit gaan we dus één van de dagen eens organiseren.

Nog een vraagje, weten jullie mooie/goede stands voor een CM1? Ik zoek er die +- 87CM hoog zijn. In google kom je er een eindeloos aantal tegen maar misschien raden jullie iets aan?

EN nog iets dat hij mij wist te vertellen: Blijkbaar gaat de volledige CM serie vernieuwd worden in september... Ook de nieuwe CM10... Ze krijgen kleine uiterlijk upgrades & lichtjes andere specificaties. (misschien is dit voor jullie niet nieuw natuurlijk)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 10:16:
Bij een kwaliteit luidspreker als een CM8 wil je geen budget subwoofer zetten. Ja, dan heb je meer laag, maar het klinkt verschrikkelijk.
De sub moet aansluiten bij de rest van de speakers. Liever minder laag, dan ongedefinieerd gerommel.
Voor 500-600 euro heb je ook al hele goede en mooie subwoofers, je hebt er echt niet minimaal duizend euro voor nodig.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:59

DjVe

Hatsaflats!

Norston Esse passen prima onder een CM1. B&W heeft ook originele stands, maar die zijn vrij lomp. Overigens denk ik dat je met een M1 achter ook prima uit gaat komen. Er moet alleen wat effect vanaf komen en dat kan elke fatsoenlijke satelliet speaker wel. Ik speel op een CM1 voor met een CMC als center en ene Sunfire sub en heb twee oudere Sony SAV-815ED als rear speakers en die staan achter de bank omhoog gericht zodat het surround ook mooi diffuus weergegeven wordt (weinig plek achter). Klinkt fantastisch. Ik zou meer geld duwen in een lekkere sub.

Overigens woon ik ook in een appartement. Gebouwd eind jaren 50, maar als je een goede ondervloer hebt en een beetje fatsoenlijke sub hebt, dan gaan de buren daar niks van merken

[ Voor 14% gewijzigd door DjVe op 10-08-2014 15:12 ]

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-11 17:38
Witte_200 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 10:44:

Extra info: Ik heb geen sub omdat ik er tot nu toe echt geen nood aan heb gehad. + ik heb er ook niet echt de plaats voor + ik woon op een appartement dus ik weet niet hoe blij de buren hiermee zullen zijn.
Ik woon ook in een appartement en vaak als we 's avonds film kijken dan gaat het wel wat zachter omdat we denken dat onze buren er last van hebben.

Toevallig laatst toen ik bij de buren was nog eens gepeild of ze nooit overlast hadden van ons qua muziek/geluid. Ze gaven aan het niet eens te horen.

Toen ben ik even met de buurman omgelopen terwijl de buurvrouw en mijn vriendin daar bleven zitten en hebben we de boel eens flink opengegooid.

Ik heb 2 Tannoy Revolution Signature DC4 boekenplankers staan in combinatie met een BK XXLS400FF sub.

Ik heb ze harder gezet dan ik ze ooit gehad had met een of ander dancenummer met flink wat bas erin.

Daarna teruggegaan en gevraagd of de dames iets gehoord hadden.
Antwoord: nee eigenlijk bijna niet. Let wel, ze hadden gewoon de tv aan staan. Met geluid van de tv zelf; geen losse speakers dus. Niet heel hard overigens.

Dus dat standaard je buren er last van hebben in een appartement blijkt niet altijd waar :)

Ik was eigenlijk blij verrast, want dat betekend dat ik met muziek luisteren best op wat hoger volume kan spelen zonder in mn achterhoofd te denken dat ik de buren tot overlast ben :)

• Witte_200
Alvast bedankt iedereen voor de reacties!

Ik lees dus uiteenlopende meningen. Eerst even een luister sessie inplannen :) Maar:

Stel ik zou toch voor de M1 gaan + sub, Mijn audio dealer doet alleen maar in REL subs denk ik (en ja ik koop alles graag bij hem, krijg altijd mooie prijzen en goede service) Wat zouden jullie dan aanraden van REL? Mijn woonkamer is 5 X 8 meter.

Bijkomend. kan ik met mijn Marantz op een gemakkelijke manier zeggen dat hij de sub NIET moet gebruiken? Bij bv. muziek afspelen?) Ik veronderstel dat hij wel een DIRECT setting of zo heeft?

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik ben niet echt bekend met de verschillende types Rel subwoofers, maar het zou zonde zijn om alleen daar naar te kijken. Merken als SVS, Velodyne, Sunfire en BK subwoofers staan ook hoog aangeschreven. B&W heeft natuurlijk ook zelf subwoofers (ook in de CM lijn), maar die heb ik nog nooit gehoord.

Verwijderd

REL werd ook door mijn audio leverancier geprefereerd. Ik heb daarmaals tot en met de Q200 uitgetest. (Had 4 verschillende subs thuis om te testen) De Q200 was opzichzelf een uitstekende sub-woofer, met zeer strakke bas, maar ik kon 'm met geen mogelijkheid netje integreren met mijn B&W 600 serie. Ik hoorde altijd de overgang van speaker naar sub. Blijkbaar was de klankkleur te verschillend. Met een B&W subwoofer is me dat wel goed gelukt. Weet het type nummer niet uit mijn hoofd. (Sowieso nutteloos, want hij wordt niet meer gemaakt.)

Dus absoluut zelf gaan luisteren, en zeer zeker óók de B&W sub gaan luisteren. Ook bij subs kan het problematisch zijn wanneer je merken gaat mixen.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 19:25:
REL werd ook door mijn audio leverancier geprefereerd. Ik heb daarmaals tot en met de Q200 uitgetest. (Had 4 verschillende subs thuis om te testen) De Q200 was opzichzelf een uitstekende sub-woofer, met zeer strakke bas, maar ik kon 'm met geen mogelijkheid netje integreren met mijn B&W 600 serie. Ik hoorde altijd de overgang van speaker naar sub. Blijkbaar was de klankkleur te verschillend. Met een B&W subwoofer is me dat wel goed gelukt. Weet het type nummer niet uit mijn hoofd. (Sowieso nutteloos, want hij wordt niet meer gemaakt.)

Dus absoluut zelf gaan luisteren, en zeer zeker óók de B&W sub gaan luisteren. Ook bij subs kan het problematisch zijn wanneer je merken gaat mixen.
Nonsens. Dat heeft niets te maken met klankkleur, maar gewoon met frequentiebereik, instellingen en akoestiek. Het is juist zeer normaal om een andere fabrikant subwoofer te hebben op aanvulling van je normale speakers.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

DjVe schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 21:29:
[...]
Het is juist zeer normaal om een andere fabrikant subwoofer te hebben op aanvulling van je normale speakers.
Dat. Enige nadeel wat je dan hebt is dat je qua looks niet zal matchen. Voor het geld (1349 euro) van een ASW10CM zou ik ook eerder een andere halen. Zoals gezegd heb je voor de helft van het geld al een mooie gesloten BK dan wel SVS welke ik zelf hoger heb staan. Sowieso ben ik nog steeds onder de indruk van de BK XXLS400 qua prijs/kwaliteit.

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-11 17:13
Ik heb als front speakers 2 Boston A360. Dit zijn dus vrij grote zuilen en klinken heerlijk! Als center en surround gebruik ik nu nog de HKTS11 speakertjes. Dit zijn dus kleine melkpakjes. Met films en series gaat het goed. Weinig problemen en de Final S220 sub pakt het allemaal netjes op. Bij een concert is het ZWAAR storend! Ik hoor heel veel verschil tussen de zuilen en de hkts11 speakertjes. Dit is zonde.

Mijn mening dus: Is het voor films en series dan hoef je je niet zo druk te maken, als je vaak concerten gaat bekijken dan ga je hier last van krijgen!

Korte aanvulling: ik heb recent wat films zitten kijken waar muziek de boventoon heeft. Een voorbeeldje is Project X. Hier is het moeilijker te horen dan bij concerten, maar lekker is anders. Ik vind het dus hoog tijd worden voor 2 A25's en een fatsoenlijke center. Helaas is die center nogal een probleem want die kan ik momenteel niet kwijt in mijn meubel. HIer gaat een oplossing voor komen maar dat is denk ik pas na de bruiloft aan de orde:)

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik vind dat bij mijn rears echt 100% meevallen, ook met concerten. Wellicht dat mijn satellietjes beter matchen met mijn fonts en/of minder aanwezig zijn wegens het indirecte geluid, maar het is niet zo dat ik bepaalde ranges echt mis vanuit de achterkant.

• Witte_200
Ik ben vandaag gaan luisteren samen met m'n vriendin.

Wij vinden toch allebei dat de CM1's de betere keuze zijn. Ze matchen gewoon perfect met de CM8's & de CM centre...

Jammer genoeg moet ik deze snel bestellen want ze worden in september vervangen door een nieuwere versie (ander uiterlijk, andere prijs). Ik kan deze ook niet meer kopen bij m'n dealer want hij kan ze niet meer leveren. Ik heb ze op Correct nog gevonden voor 700/paar maar misschien kennen jullie nog andere plaatsen?

Ook moet ik nog opzoek naar mooie stands die minstens 86Cm hoog zijn.

PS: dit topic mag gesloten worden.

Bedankt alvast!

[ Voor 20% gewijzigd door Witte_200 op 27-08-2014 21:06 . Reden: typo's ]

Pagina: 1