Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Grafische kaarten vergelijken

Pagina: 1
Acties:

• gubyan
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-07-2023
Goedendag,

De twee grootste spelers zijn AMD en Nvidia. Elk heeft zijn eigen soort van reeksen.
De 700 reeks bij Nvidia bijvoorbeeld.

Als je nu goed kijkt dan kom je er achter dan sommige nieuwe reeks nummer slechter presteren dan de oudere.
De 640 versus de 740. Minime verschillen.

Nou is dit een marketing truuk om natuurlijk de omzet hoog te houden.
Daarbovenop heb je ook te maken met SLI en hoe heet dat andere ook al weer ... iets van Fire : Crossfire.

Nu kun je de uitgebrachten series naast elkaar leggen en dan alle specs gaan vergelijken
510 > 610 > 710
520 > 620 > 720
etc etc

Per kaart kom je dan waarschijnlijk op ongeveer 10% winst uit per nieuwere serie. Dus al met al niet zo heel spannend die ontwikkeling. Echter in de hogere regionen zit natuurlijk een kantelpunt. De volledige gepimpte modellen van 570, 670 en 770.

Wat ik nu wel eens zou willen weten ( behoefte aan heb) is het volgende.

Wat nou als je met behulp van : http://www.amazon.de/dp/B...FMZAC&coliid=IB1QETYZQ9LF

Telkens 4 kaarten in SLI zet of 4 kaarten in Crossfire. En dan de hele reeks.
Die van Nvidia van de 700 series en van AMD de R9 series (meen dat dat de laatste serie is van AMD).

Quad SLI van een 710, 720, 730 etc. Kosten versus snelheid.
Koop je beter één kaart van 780 Ti black edition of hoe die ook heet. of zit je beter met bijvoorbeeld 4x 760?

Misschien kun je de laagste kaarten niet eens in SLI laten lopen dat weet ik niet. En door de hoeveelheid "informatie" (desinformatie) die een fabrikant op je loslaat is het in ieder geval voor mij. Zo goed als onmogelijk om een gefundeerde beslissing te nemen.

Ik ben zeer benieuwd of jullie hier een test protocol voor in elkaar kunnen zetten en dan zelfs misschien de 600 series ook een keer zo uittesten.

Performance per aantal kaarten is ook intressant uiteraard. SLI 2 versus 3 versus 4 kaarten.
Dat zou de mist wat doen verdwijnen omtrend de marketing van dit soort producten.

En evenzo, natuurlijk kun je dan meteen kijken naar de verstookte hoeveelheid energie van een 4 "budget"SLI oplossing versus een enkele topkaart.

Gubyan

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Hoi Gubyan,
Weer eens een verhaal over sli en crossfire zou inderdaad wel interessant zijn, grote kans dat we dat doen als de nieuwe kaarten van nvidia en amd uitkomen.
Ik snap dat het onduidelijk is om een videokaart uit te zoeken, maar uit je verhaal begrijp ik ook dat je één ding over het hoofd ziet en dat is overhead. Als twee gpu's gaan samenwerken om je game te renderen, moet er ook onderling gecommuniceerd worden tussen de videokaarten, via sli-bridges, of via de pcie-bus. Dat kost tijd en heeft invloed op je framerate. Als je een tweede kaart in sli of crossfire zet verdubbel je je framerate dus niet, maar ga je er een procent of zeventig op vooruit, afhankelijk van de game en de drivers. Neem je nog meer gpu's in de configuratie op, dan stijgt de overhead nog verder, en soms is het verschil in framerate tussen een setup met 3 en met 4 gpu's nauwelijks aanwezig. Over het algemeen is het gebruiken van meerdere videokaarten pas interessant bij de snelst verkrijgbare kaarten, omdat het anders voor je framerate en energieverbruik aantrekkelijker is om een dure videokaart te kopen dan twee goedkopere.

Tot slot: de goedkope videokaartjes van nvidia doen geen sli. Kaarten vanaf de GTX 760 doen sli en bij AMD zijn het (uit mn hoofd) alle kaarten vanaf de R7 260 die crossfire doen.

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook