Wij hebben in 2012 een huis gekocht met een hypotheek onder de oude voorwaarden (klein deel aflosvrij, rest spaar). Nu valt e.e.a. toch tegen en spelen wij met de gedachte om weer te verhuizen (geluk is ook wat waard). Ik begrijp dat onder bepaalde voorwaarden de hypotheek mee mag verhuizen naar een nieuwe woning, als je voor het einde van het volgende jaar een nieuw huis betrekt. Ik zit bij de Rabo, zij bevestigen dat dat onder voorwaarden kan, maar voor de mogelijkheden moet ik een adviesgesprek bij ze inboeken, kost een kleine duizend euro. Wat ik eigenlijk juist wil weten, is of ik in theorie ook een hypotheek bij een andere bank kan aangaan onder de oude voorwaarden (aflosvrij/spaar die toch onder de renteaftrek vallen), of dat ik hiervoor vastzit aan de Rabo.
Aangezien de banken het afgelopen jaar een stuk strenger zijn geworden, kan het dan zijn dat ik alsnog de nieuwe hypotheek niet krijg (al dan niet bij de Rabo), dus dat ze zeggen, ja meneer SeatRider, u had een hypotheek van 3 ton, maar u mag volgens de huidige regels nog maar 4x jaarinkomen lenen, dus uw nieuwe hypotheek mag maximaal 2 ton zijn?
Aangezien de banken het afgelopen jaar een stuk strenger zijn geworden, kan het dan zijn dat ik alsnog de nieuwe hypotheek niet krijg (al dan niet bij de Rabo), dus dat ze zeggen, ja meneer SeatRider, u had een hypotheek van 3 ton, maar u mag volgens de huidige regels nog maar 4x jaarinkomen lenen, dus uw nieuwe hypotheek mag maximaal 2 ton zijn?
Nederlands is makkelijker als je denkt