Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Hopende dat iemand mij met hieronder kan helpen/wijzer kan maken.

Onlangs heb ik de definitieve berekening voor het jaar 2012 binnen gehad. Daarbij is het gezamenlijke inkomen vastgesteld op €29.926, waardoor ik dus met €26 verschil boven de huurtoeslaggrens kom. Wat betekend dat ik alle huurtoeslagen van het jaar 2012 terug moet betalen. ( > €1000 ) 8)7

Zodoende hierbij de vraag of iemand ervaring heeft met het aanvechten van bovenstaande. Ik vind het namelijk te zot voor woorden dat ik vanwege een bedrag van 26 euro alles terug moet betalen.

Ik zelf zat aan te denken om een gift/donatie op te geven voor het jaar 2012, echter heb ik geen idee of dat (nog) mogelijk is en hoeveel ik dan zou moeten doneren om het bedrag van 26 in mindering te brengen. Ik gok overigens dat ik het hoogte van het bedrag wellicht via je het belasting programma kan berekenen.

Hiernaast lees ik op de website van de belastingdienst dat de hoogte van het bedrag 1% van het jaaropgave dient te zijn.. Ofwel, afgerond, €300..? Klopt dit of heb ik het verkeerd begrepen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:40
Ik ben hier heel principieel mee, huurtoeslag is bedoeld voor mensen die hun huur niet of nauwelijks kunnen betalen, niet zomaar een leuk potje gratis geld.
En als je er geen recht op hebt/had, dan moet je het terugbetalen. Als je een gift/donatie opgeeft zonder dat die echt gemaakt te hebben dan is dat in mijn ogen fraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens mij geldt bij toeslagen niet het principe alles of niets. Maak dus eerst eens even een berekening wat er zou zijn gebeurd als in 2012 je verzamelinkomen inderdaad 29.900,00 euro was geweest. Gebruik daar bijvoorbeeld http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/ voor. Het kan dus best zo zijn dat je nog steeds een boel geld moet gaan terugbetalen, ook al duik je door een herberekening onder de gestelde grens.

En het is natuurlijk niet handig (fraude) om nu nog een gift op te geven over 2012 terwijl die nooit gedaan is. Hoewel een contante gift natuurlijk moeilijk te bewijzen valt. Beter (en veel netter) zou het zijn om te controleren of je over 2012 misschien zaken vergeten bent op te geven (bijvoorbeeld studiekosten etc.).
cytherea schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 07:24:
Ik ben hier heel principieel mee, huurtoeslag is bedoeld voor mensen die hun huur niet of nauwelijks kunnen betalen, niet zomaar een leuk potje gratis geld.
En als je er geen recht op hebt/had, dan moet je het terugbetalen. Als je een gift/donatie opgeeft zonder dat die echt gemaakt te hebben dan is dat in mijn ogen fraude.
Regels zijn regels. Als iemand binnen de regels van de belastingdienst aanspraak maakt op huurtoeslag is dat een goed recht.
Daarnaast is het opgeven van een gift zonder de kosten echt gemaakt te hebben niet alleen in jouw ogen fraude; het is gewoon fraude.

[ Voor 77% gewijzigd door Luit op 08-08-2014 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Ik vind het eerder te zot voor woorden dat zodra mensen over een grens gaan de regels opeens niet van toepassing zouden zijn op hun. Als je teveel verdiend hebt, dan is het zo. Mocht je het binnen de bestaande regels zover krijgen dat je onder de grens komt, prima (dan had je dat meteen moeten doen). Frauderen wordt echter niet op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:49
beyazz06 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 06:34:

Zodoende hierbij de vraag of iemand ervaring heeft met het aanvechten van bovenstaande. Ik vind het namelijk te zot voor woorden dat ik vanwege een bedrag van 26 euro alles terug moet betalen.
Aanvechten zal lastig zijn; naar ik aanneem zal deze beschikking volgens de regels tot stand zijn gekomen.

Het idee dat je huurtoeslag marginaal veel sneller kan dalen dan je inkomen stijgt (in jouw geval een soort belasting van 4000% over 26 euro inkomen), vind ik persoonlijk van de zotte. Maar dat is aan de politiek om te veranderen, en tot die tijd moet belastingdienst/dienst toeslagen gewoon de bestaande regels uitvoeren.

In sommige landen kun je je bij het constitutioneel hof verzetten tegen een wet wanneer deze buitensporige consequenties heeft. In Nederland kennen we deze mogelijkheid (helaas) niet.

Ik zie meer in je idee voor een aftrekbare gift of andere manier om je belastbaar inkomen iets te verlagen. Alleen is het nu een beetje laat om dat voor 2012 te doen. Een gift moet daadwerkelijk in 2012 zijn gegeven. Een storting in een lijfrente of inkomensverzekering is ook mogelijk, maar ook daar is een deadline (premie over 2012, moet volgens mij betaald zijn voor 1-4-2013).

Als ondernemer zie ik iets meer mogelijkheden. Misschien kun je je winst- en verliesrekening corrigeren, om een dividenduitkering van je BV tot rekening-courant transactie omboeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Voor jou inderdaad wel vervelend, dat het in 1x gaat van zeg 70 eur/maand naar 0. Al had je vast de jaren ervoor liever niet gehad dat "dus" er een glijdende schaal was die bij 0 zou eindigen bij €29.900. Dan had je de jaren ervoor namelijk juist minder gekregen..

Zelfs als je fraude wilt plegen en een gift 'verzinnen', dan zul je dan een ontvanger (http://www.belastingdiens...urele_anbi/culturele_anbi) er van moeten zien te overtuigen dat ook die belastingfraude pleegt voor de minimaal 300eur die je dan zou hebben gedoneerd maar die zij toen niet hebben opgegeven. Kleine kans, hoop ik ;) En dan nog is de Bdienst ook niet gek als je nu een 'correctie' doorvoert waardoor je precies onder de grens komt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonDragon-1
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-06 01:42
Dit komt toch niet als een verrassing voor je, je weet wat jij en of partner verdient. Je wist dat het inkomen op de grens zat van wat toelaatbaar is nu ben je er over en heb je er eenvoudig geen recht meer op. Tip zolang iets nog niet definitief is van de belasting dient het geld er van opzij zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Kennelijk komt het wel als een verrassing. Anders had TS wel in 2012 gezorgd voor inkomensdrukkende maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

DonDragon-1 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 08:30:
Tip zolang iets nog niet definitief is van de belasting dient het geld er van opzij zetten.
In het algemeen een hele goede tip, maar in combinatie met toeslagen wat vreemd. Als je het geld opzij kunt zetten dan is er geen toeslag nodig (die juist vooraf worden uitbetaald zonder zware controle vooraf, omdat de ontvanger niet kan wachten tot een eindafrekening achteraf).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Dit kan je niet terugdraaien helaas. Daarvoor is het nu te laat. Als je dit toen had uitgerekend had je het misschien nog kunnen redden door op dat moment die gift te doen. Nu is het echter veel te laat.

Gevalletje hele stomme pech hebben. De regels zijn echt idioot rondom het omslagpunt van die toeslagen, je kan soms flink meer gaan verdienen en netto minder overhouden daardoor. Die schaal mag best iets meer glijden aan het einde.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Voor de duidelijkheid, ik ga niet doen 'alsof' ik een een donatie/gift heb gedaan maar ga dat ook daadwerkelijk doen mocht dat werken..
Luit schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 07:40:
Volgens mij geldt bij toeslagen niet het principe alles of niets. Maak dus eerst eens even een berekening wat er zou zijn gebeurd als in 2012 je verzamelinkomen inderdaad 29.900,00 euro was geweest. Gebruik daar bijvoorbeeld http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/ ....
Dat is juist de reden waarom ik dit topic open. Ik ben daar gaan kijken, en zag tot mij verbazing dat wanneer mijn verzamel inkomen 29.900 zou zijn, ik wel recht had op een huurtoeslag.
t_captain schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 08:15:
Het idee dat je huurtoeslag marginaal veel sneller kan dalen dan je inkomen stijgt (in jouw geval een soort belasting van 4000% over 26 euro inkomen), vind ik persoonlijk van de zotte.

Ik zie meer in je idee voor een aftrekbare gift of andere manier om je belastbaar inkomen iets te verlagen. Alleen is het nu een beetje laat om dat voor 2012 te doen. Een gift moet daadwerkelijk in 2012 zijn gegeven.
Juist, dat vind ik dus ook van de zotte. Als de belastingdienst nou kwam aanzetten met een berekening van je hebt x bedrag ontvangen, echter doordat je 26 euro meer heb inkomen heb gehad zou dat x bedrag moeten zijn waardoor je nu x bedrag terug moet betalen. Dat had ik dat direct gedaan.
F_J_K schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 08:26:
Zelfs als je fraude wilt plegen en een gift 'verzinnen', dan zul je dan een ontvanger (http://www.belastingdiens...urele_anbi/culturele_anbi) er van moeten zien te overtuigen dat ook die belastingfraude pleegt voor de minimaal 300eur die je dan zou hebben gedoneerd maar die zij toen niet hebben opgegeven. Kleine kans, hoop ik ;) En dan nog is de Bdienst ook niet gek als je nu een 'correctie' doorvoert waardoor je precies onder de grens komt.
Ik heb overigens in 2012 wel een gift gedaan, echter niet opgegeven omdat dat niet nodig was. Alhoewel het bedrag niet genoeg zou zijn (€50).
DonDragon-1 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 08:30:
Dit komt toch niet als een verrassing voor je, je weet wat jij en of partner verdient. Je wist dat het inkomen op de grens zat van wat toelaatbaar is nu ben je er over en heb je er eenvoudig geen recht meer op. Tip zolang iets nog niet definitief is van de belasting dient het geld er van opzij zetten.
Het feit is dat ik media maart 2012 ben samen gaan wonen, met een jaaropgave van €29.146 viel ik destijds binnen de grens. Wat ik niet wist, was dat mijn partner een nabetaling uit 2011 (€780) heeft gehad in jan/feb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
beyazz06 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 09:05:
Voor de duidelijkheid, ik ga niet doen 'alsof' ik een een donatie/gift heb gedaan maar ga dat ook daadwerkelijk doen mocht dat werken..
...
Hoe kan je nu in 2012 een gift doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
begintmeta schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 09:07:
[...]

Hoe kan je nu in 2012 een gift doen?
Nu doneren/een gift doen, echter dateren als zijnde 2012.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viavia28
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-06 20:32
Dat is ook fraude...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:37
beyazz06 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 09:09:
[...]

Nu doneren/een gift doen, echter dateren als zijnde 2012.
Dat is ook fraude...

Edit: Spuit11

Ik wil je toch met klem adviseren om dergelijke dingen gelijk uit je hoofd te zetten, je kan veel beter kijken of je in 2012 echt niet iets over het hoofd hebt gezien dan dat je het nu verzint... dat kan je anders nog veel meer gaan kosten dan je lief is. Heb je het niet, dan moet je gewoon betalen... dat zijn de afspraken die je bent aangegaan bij het aanvragen van de toeslag.

Terugbetalen is niet leuk, ik ben een kleine ervaringsdeskundige wat dat betreft. Ik heb ook zoiets geprobeerd met zorgtoeslag om een slecht jaar te overbruggen maar daar heb ik van de belasting later een mooie rekening van gehad. Dat heeft mij omgerekend denk ik wel het 15x meer gekost dan ik in eerste instantie had gekregen... en ze komen er meestal toch wel achter.

Overigens hoe je het ook draait, je had sowieso een bedrag terug moeten betalen want je huurtoeslag is een voorschot... als die 26 euro er niet bij had gezeten had je wat minder terug moeten betalen maar alsnog.

[ Voor 72% gewijzigd door MicGlou op 08-08-2014 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viavia28
Daarnaast is het met huurtoeslag zo dat je niet óf een vast bedrag óf niets krijgt. De hoogte verschilt. Dus het kan net zo zijn dat jij, als je net onder die grens zat, recht had op 10 euro per maand. Dan moet je alsnog heel veel terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Laatst online: 30-04 13:43
beyazz06 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 06:34:
Daarbij is het gezamenlijke inkomen vastgesteld op €29.926, waardoor ik dus met €26 verschil boven de huurtoeslaggrens kom.
Sorry, wellicht een domme vraag, of een beetje offtopic, maar ik snap het niet helemaal.
Als ik die huurtoeslagwijzer ga invullen krijg ik;
U krijgt geen huurtoeslag, omdat uw inkomen hoger is dan € 21.600.

Is het bij jou anders omdat je samenwoont oid? (je spreekt van "ik" en niet van "wij") of is er iets anders?

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viavia28
Misschien ligt de drempel dit jaar lager dan toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
Viavia28 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 09:17:
Misschien ligt de drempel dit jaar lager dan toen.
Daar zit geen 9K verschil in in zo'n korte tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

hexta schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 09:15:
[...]

Sorry, wellicht een domme vraag, of een beetje offtopic, maar ik snap het niet helemaal.
Als ik die huurtoeslagwijzer ga invullen krijg ik;
U krijgt geen huurtoeslag, omdat uw inkomen hoger is dan € 21.600.

Is het bij jou anders omdat je samenwoont oid? (je spreekt van "ik" en niet van "wij") of is er iets anders?
Als je samen woont, is de grens hoger

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
tilburgs82 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 09:20:
[...]

Als je samen woont, is de grens hoger
Hehe, mijn fout, ik zie nu pas dat sinds ik mijn bericht begon te typen er berichten tussen zijn gekomen waar hij vertelde over samenwonen.
:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Gaat niet werken. De gift moet daadwerkelijk in 2012 zijn overgemaakt.

Ik zie alleen in de ondernemershoek nog mogelijkheden om je inkomen te drukken door de jaarrekening te corrigeren. Wellicht zou je een wuick check moeten doen bij een fiscalist om te zien of er nog andere mogelijkheden zijn.
[...]

Ik heb overigens in 2012 wel een gift gedaan, echter niet opgegeven omdat dat niet nodig was. Alhoewel het bedrag niet genoeg zou zijn (€50).
Los van bovenstaande over de datum, een gift van 50 euro levert geen aftrekpost op. Drempel is 1% van je verzamelinkomen. In jullie geval begint de aftrek bij 300 euro aan giften per jaar.
[...]

Het feit is dat ik media maart 2012 ben samen gaan wonen, met een jaaropgave van €29.146 viel ik destijds binnen de grens. Wat ik niet wist, was dat mijn partner een nabetaling uit 2011 (€780) heeft gehad in jan/feb.
Waarom is die nabetaling in 2012 geboekt? Die had in 2011 gemoeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
MicGlou schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 09:11:
[...]

Dat is ook fraude...

Edit: Spuit11
Leuk en aardig, dan is de belastingdienst ook aan het (legaal) frauderen.. 8)7

Ik snap sowieso niet hoe het bedrag boven de 1000€ kan komen, aangezien ik vanaf mei een huurtoeslag heb gekregen. Heb het net even zitten opzoeken. Ik kom op een bedrag uit van in totaal 711€ :?

Dat wordt toch weer even bellen met de belastingdienst..

ps. Voor degene die alleen willen reageren om aan te geven dat het fraude is, wil ik vriendelijk vragen je de moeite te besparen...
hexta schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 09:18:
[...]

Daar zit geen 9K verschil in in zo'n korte tijd.
Dat klopt, het varieert of je samenwoont/jonger bent dan 23 en etc. Mocht je meer willen weten:
http://www.belastingdiens...rwaarden_huurtoeslag_2014

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:53
Het is vervelend maar de belastingdienst moet ook.ergens een streep trekken. Enige wat je kunt doen is je administratie door gaan om te kijken of je niet posten vergeten bent op te geven om je bruto jaarsalaris te drukken.

En als ik je een tip mag geven. Als je dit jaar ook weer zo dicht bij die grens zit, zet dan al het toeslaggeld wat je krijgt op een spaarrekening en wacht tot je de definitieve berekening krijgt en ga het dan pas uitgeven.

En mocht je die 800 euro niet terug kunnen betalen, kun je altijd een betaalregeling treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viavia28
beyazz06 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 09:22:
ps. Voor degene die alleen willen reageren om aan te geven dat het fraude is, wil ik vriendelijk vragen je de moeite te besparen...
Maar je geeft zelf al aan dat je teveel hebt verdiend en dat je dus idd geen recht had op huurtoeslag. Dan vraag je onze hulp om "trucjes" te verzinnen waardoor je inkomen lager wordt. Dat is toch gewoon fraude? Waarom doe je dan zo aangevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
Die nabetaling hoort dan niet bij 2012 lijkt me?
Tevens, valt dat niet onder;

Bijzonder inkomen is inkomen dat u, uw toeslagpartner of medebewoner krijgt naast het gebruikelijke loon of uitkering. Sommige van deze inkomsten hoeft u niet mee te tellen voor de huurtoeslag. Het gaat dan om:

een afkoopsom van een ouderdoms- of nabestaandenpensioen
een nabetaling van inkomsten (loon of uitkering) over vorige jaren
een wezenuitkering aan een ander dan de wettelijke vertegenwoordiger
een afkoopsom op grond van de Liquidatiewet ongevallenwetten
een verhoging van uw Waz-, Wajong- of WAO-uitkering voor kosten van oppas en verzorging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:13

avotar

P0werd by Black Coffee

Er zal zo vast wel een mod langskomen met een slotje, want laten we wel wezen. Je hebt een stapel geld gehad van ons allemaal waar je uiteindelijk geen recht op bleek te hebben.
Dat is balen voor je, maar tegelijkertijd nu eenmaal de realiteit.
Ik vraag me ook af of je je aangifte nog kan wijzigen als hij eenmaal definitief is.

Maar vroeger werkte het ook zo met bijvoorbeeld de zorgverzekering.
Daar had je toen ook een behoorlijk harde grens tussen ziekenfonds en verplicht particulier verzekerd zijn.
Die verschillen waren ook bizar.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Huurtoeslag moet gewoon helemaal worden afgeschaft. Het verziekt namelijk enorm veel mensen, door dit soort dingetjes.

Ik wijzig weleens een aangifte achteraf, omdat er bijvoorbeeld net een rekening te laat is gekomen ofzo. Ik kreeg net een rekening van een aftrekbaar iets van twee jaar terug, dus ik ga die aangifte gewoon aanvullen. Je hoeft alleen maar iets te vinden van 26 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-06 02:11
Juist, dat vind ik dus ook van de zotte. Als de belastingdienst nou kwam aanzetten met een berekening van je hebt x bedrag ontvangen, echter doordat je 26 euro meer heb inkomen heb gehad zou dat x bedrag moeten zijn waardoor je nu x bedrag terug moet betalen. Dat had ik dat direct gedaan.
Maar dat is toch precies wat er gebeurd is? De precieze berekening laten ze misschien weg, maar bottom line blijft hetzelfde: je hebt €26,- meer inkomen gehad waardoor je huurtoeslag 0 had moeten zijn waardoor je nu alles terug moet betalen. Als je je eigen gedachtegang volgt betekent dat maar een ding: direct doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elm0wer
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-02 12:31
Sommige regels blijven wel raar vind ik persoonlijk.. voorbeeldje.

1: Als je alleen woont en je verdient X bedrag waardoor je geen zorgtoeslag krijgt.. prima!
2: Je vriendin/vriend komt bij je wonen, studeert nog en heeft een kleine bijbaan.. prima!
3: Echter krijgt hij/zij nu ook geen zorgtoeslag meer omdat verzamelinkomen of inkomen van je al boven de norm ligt.. de overheid verwacht dus dat je wel even €800 aan zorgtoeslag van je partner opvangt.. (en haar/hem überhaupt onderhoud)

Verdien je samen net iets onder de grens, bam! €800..

Het is een hele zak geld of €0! .. Diegene die er net onder zit houdt er aan het einde van het jaar dus meer aan over..

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:37
Trommelrem schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 09:33:
Huurtoeslag moet gewoon helemaal worden afgeschaft. Het verziekt namelijk enorm veel mensen, door dit soort dingetjes.
Ben ik niet geheel met je eens, maar mensen moeten goed beseffen dat het een extra is die ze krijgen om te helpen met overleven in het dagelijks leven. Ze moeten helemaal goed beseffen dat het moment waarop je een omslagpunt hebt bereikt en de toeslag niet meer nodig hebt dat het goed met ze gaat omdat het inkomen is gestegen... maar de reactie hier lijkt sterk op alsof de persoon bestolen wordt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:07
En dan alle minima uit hun huizen zetten, of wat? :? Er valt genoeg op het systeem aan te merken, maar een hoop mensen met vrijwel geen inkomen hebben nou eenmaal steun nodig om de huur te kunnen betalen.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:37
Elm0wer schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 09:35:
Sommige regels blijven wel raar vind ik persoonlijk.. voorbeeldje.

1: Als je alleen woont en je verdient X bedrag waardoor je geen zorgtoeslag krijgt.. prima!
2: Je vriendin/vriend komt bij je wonen, studeert nog en heeft een kleine bijbaan.. prima!
3: Echter krijgt hij/zij nu ook geen zorgtoeslag meer omdat verzamelinkomen of inkomen van je al boven de norm ligt.. de overheid verwacht dus dat je wel even €800 aan zorgtoeslag van je partner opvangt.. (en haar/hem überhaupt onderhoud)

Verdien je samen net iets onder de grens, bam! €800..

Het is een hele zak geld of €0! .. Diegene die er net onder zit houdt er aan het einde van het jaar dus meer aan over..
Volgens mij is dat niet waar, in ieder geval wat huurtoeslag betreft: http://download.belasting...slag_2014_tg0821z43fd.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 09:21:
[...]
Gaat niet werken. De gift moet daadwerkelijk in 2012 zijn overgemaakt.
Ik zie alleen in de ondernemershoek nog mogelijkheden om je inkomen te drukken door de jaarrekening te corrigeren. Wellicht zou je een wuick check moeten doen bij een fiscalist om te zien of er nog andere mogelijkheden zijn.
[...]
Los van bovenstaande over de datum, een gift van 50 euro levert geen aftrekpost op. Drempel is 1% van je verzamelinkomen. In jullie geval begint de aftrek bij 300 euro aan giften per jaar.
[...]
Waarom is die nabetaling in 2012 geboekt? Die had in 2011 gemoeten?
Ondernemershoek gaat helaas niet werken, aangezien ik geen ondernemer ben.
Eind 2011 in het dienstverband opgezegd, ik verwacht dat het een nabetaling van het vakantiegeld oid is geweest.
Robkazoe schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 09:24:
Het is vervelend maar de belastingdienst moet ook.ergens een streep trekken. Enige wat je kunt doen is je administratie door gaan om te kijken of je niet posten vergeten bent op te geven om je bruto jaarsalaris te drukken.

En als ik je een tip mag geven. Als je dit jaar ook weer zo dicht bij die grens zit, zet dan al het toeslaggeld wat je krijgt op een spaarrekening en wacht tot je de definitieve berekening krijgt en ga het dan pas uitgeven.

En mocht je die 800 euro niet terug kunnen betalen, kun je altijd een betaalregeling treffen.
Ik denk dat ik dat van het weekend sowieso even ga doen, wellicht ben ik iets vergeten wat me nu van pas kan komen..

Na 2012 heb ik geen huurtoeslag oid meer gehad. Het feit dat ik in 2012 in en niet buiten het bootje viel was doordat ik medio maart/april gestart ben met werken...
hexta schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 09:28:
[...]

Die nabetaling hoort dan niet bij 2012 lijkt me?
Tevens, valt dat niet onder;

Bijzonder inkomen is inkomen dat u, uw toeslagpartner of medebewoner krijgt naast het gebruikelijke loon of uitkering. Sommige van deze inkomsten hoeft u niet mee te tellen voor de huurtoeslag. Het gaat dan om:

een afkoopsom van een ouderdoms- of nabestaandenpensioen
een nabetaling van inkomsten (loon of uitkering) over vorige jaren
een wezenuitkering aan een ander dan de wettelijke vertegenwoordiger
een afkoopsom op grond van de Liquidatiewet ongevallenwetten
een verhoging van uw Waz-, Wajong- of WAO-uitkering voor kosten van oppas en verzorging
Die heb ik gemist, ik zal eens kijken of we op één of andere manier kunnen aantonen dat het een nabetaling voor 2011 betreft.. Thnx!
avotar schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 09:28:
Er zal zo vast wel een mod langskomen met een slotje, want laten we wel wezen. Je hebt een stapel geld gehad van ons allemaal waar je uiteindelijk geen recht op bleek te hebben.
Dat is balen voor je, maar tegelijkertijd nu eenmaal de realiteit.
Ik vraag me ook af of je je aangifte nog kan wijzigen als hij eenmaal definitief is.
Je kunt, als ik het me niet vergis, tot 5/7? jaar terug wijzigingen doorvoeren.
Ik had je overigens groot gelijk gegeven, indien ik ruim meer had verdiend waardoor ik nu alles zou moeten terug betalen. De werkelijkheid is echter anders. Maar goed, die discussie wil ik dan ook niet voeren.

Hiernaast was het enerzijds mijn de bedoeling de discussie aan te wakkeren wat betreft het kromme belastingstelsel. Want mocht ik niets met belastingdienst kunnen regelen, dan zal ik dat nog altijd gespreid betalen en zal dat mij verder niet deren. Het gaat mij om het principe.

Ik wijzig weleens een aangifte achteraf, omdat er bijvoorbeeld net een rekening te laat is gekomen ofzo. Ik kreeg net een rekening van een aftrekbaar iets van twee jaar terug, dus ik ga die aangifte gewoon aanvullen. Je hoeft alleen maar iets te vinden van 26 euro :)
Daar ligt de ironie hem dan ook in.. 26 euro |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:24

XallaX

Meow

Vervelend maar regels zijn regels.

Misschien is er iets te doen met die nabetaling, de aangifte van je partner van 2011 opnieuw doen/aanpassen? zodat je die daar kwijt kunt? en vervolgens 2012 opnieuw/aanpassen zodat deze wel binnen de marge blijft?

Let wel even op de bewijzen dat het echt om een nabetaling van 2011 gaat.

[ Voor 13% gewijzigd door XallaX op 08-08-2014 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
beyazz06 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 09:41:
Daar ligt de ironie hem dan ook in.. 26 euro |:(
Ik ontvang mijn studiefinanciering op een spaarrekening. Dat zou ik ook doen met huurtoeslag. Simpelweg omdat het te gevaarlijk is om dat geld te gebruiken, omdat de kans best groot is dat je alles moet terugbetalen omdat je te veel hebt verdiend. En dat terwijl je je verdiensten vaak niet vantevoren kunt uitrekenen. Dat is een tip die ik iedereen kan geven: ontvang toeslagen altijd op een spaarrekening en zet de bedragen minimaal twee jaar in de ijskast.

[ Voor 12% gewijzigd door Trommelrem op 08-08-2014 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-06 07:46
snap ik, maar om het allemaal op de spaarrekening te zetten is ook zo krom.
Sorry kinderen, we kunnen geen brood kopen en niet op vakantie, maar we hebben wel 8k op de rekening staan ;)

als je het niet nodig hebt, wegzetten, als je het echter wel nodig hebt, zoals het ook bedoeld is.. weinig keuze.

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
MicGlou schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 09:37:
[...]

Ben ik niet geheel met je eens, maar mensen moeten goed beseffen dat het een extra is die ze krijgen om te helpen met overleven in het dagelijks leven. Ze moeten helemaal goed beseffen dat het moment waarop je een omslagpunt hebt bereikt en de toeslag niet meer nodig hebt dat het goed met ze gaat omdat het inkomen is gestegen... maar de reactie hier lijkt sterk op alsof de persoon bestolen wordt. 8)7
Daar ben ik het niet met je mee eens. Wanneer je het omslagpunt (net) bereikt, betekend het in de huidige vorm dat je qua koopkracht achter uit gaat. Je verliest namelijk diverse subsidies waardoor je uiteindelijk netto minder overhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elm0wer
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-02 12:31
rik86 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 09:41:
[...]

Volgens mij is dat niet waar, in ieder geval wat huurtoeslag betreft: http://download.belasting...slag_2014_tg0821z43fd.pdf
Ik heb koop, dus geen huurtoeslag. Wel zorgtoeslag..

Echter:

Uw klant heeft geen recht op zorgtoeslag als het toetsingsinkomen hoger is dan:
• € 28.482 (aanvrager zonder toeslagpartner)
• € 37.145 (aanvrager met toeslagpartner)

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Hoe frusterend ook, dit zijn de regels zoals ze in Nederland gelden. Op GoT gaan wij niet meewerken aan het achteraf omzeilen van die regels. Dat heet namelijk fraude. Daarom sluit ik dit topic. Uiteraard kun je in 2014 wel rekening houden met die regels. ;)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.