Componenten (aankoop)advies

Pagina: 1
Acties:

• Mauzzzz
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-04-2025
Beste Tweakers,

Heb na lang overwegen besloten om mijn 5 jaar oude computer set-up te gaan upgraden. Heb nu namelijk vrij veel onderdelen die niet optimaal worden benut, zoals mijn ssd op een sata-300 aansluiting. En mis ik een USB 3.0 aansluiting op mijn pc.

Momenteel draai ik op:

CPU: Athlon II x4 620, pricewatch: AMD Athlon II X4 620 Boxed

RAM: 8GB ram op 1066 mhz

SSD: pricewatch: Crucial MX100 256GB

MoBo: http://www.asus.com/Mothe...85TDV_EVO/specifications/

GPU: pricewatch: Sapphire Radeon HD 7750 1GB GDDR5

Heb met veel geluk de fx 8350 weten te scoren samen met de asrock 4 extreme.

fx 8350: pricewatch: AMD FX-8350 Black Edition

Asrock 970 4 extrm MoBo: pricewatch: ASRock 970 Extreme4

Alleen heb ik nog vragen mbt deze combinatie van MoBo en CPU, lees namelijk dat niet alle MoBo's een octa-core cpu lusten. Dus ben ik benieuwd of deze combinatie van MoBo en CPU wel zo een slimme zet is? En zo niet welke MoBo ik dan het beste kan aanschaffen. (wil graag de CPU gaan overklokken tot 4.5 ghz) Verder wil ik ook nog de volgende onderdelen halen:

- tweedehandse GPU van niet meer dan 130 euro aanschaffen. Hierbij dacht ik zelf aan een r9 280x. En uiteraard is mijn vraag dan ook of dit de beste GPU is gelet op mijn MoBo en budget voor de GPU.

- een after-market-koeling voor mijn CPU, nu is mijn oog gevallen op: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Sinds deze CPU-koeling de meeste recencies heeftga ik er van uit dat het dan ook best bang for buck koeler is.

- en als laatst de volgende cassing:
pricewatch: Cooler Master N300 (KKN1, closed)
De CPU-koeling hoort in de kast de passen en verder heeft deze kast een USB-3.0 aansluiting, weliswaar maar één maar voor mij doen is dat voldoende. Tevens zit deze kast er simpelweg gewoon goed uit. (het lijkt niet op een een kast die recht uit de set komt van een transformers film.)

Nu heeft mijn hebben mijn huidige ram modules een snelheid van 1066 mhz en zou ik deze graag willen meenemen naar mijn nieuwe setup. Alleen ben ik benieuwd of de snelheid van 1066mhz een bottleneck wordt voor mijn nieuwe setup? (Hier wordt er beweerd van niet: YouTube: High Speed RAM - Is it Worth it? DDR3 1333MHz vs 2400MHz Test) Als dit wel een bottleneck zou zijn wil ik graag de volgende ram modules aanschaffen: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU

Ik kijk uit naar jullie advies,

alvast bedankt!

Mauzzzz

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Nu dat bordje met die CPU samen brengen, het zal werken, maar de CPU zal zich nirt helemaal op z'n gemak voelen. Het MoBo heeft namelijj 4+1 fases, en de CPU heeft liever 8+2. Nu zal hij prima welken, maar de efficiëntie en warmtegeleiding is minder. Overclockeb is wel mogelijk, maar zeker niet te hoog.

Verder, sneller RAM maakt wel verschil, maar om daar nu nieuwe voor te kopen. Ik zou blijven bij je 1066Mhz reepjes.

Daarnaast is een 280X een goede keuze, al zou je voor een 7950 Boost of 280 kunnen gaan en deze zelf overclocken tot bijna een 280X.

Case is een vrij standaard, goedkope en goede case.

Koelertje is voor niet te hoge overclocks prima (wat met dit bordje al niet kan), misschien is dit ook een goede optie:
pricewatch: Raijintek THEMIS

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Dat mobo gaat die CPU niet goed trekken. Het aloude liedje bij ASRock: te weinig fases die slecht gekoeld zijn en hoogst waarschijnlijk van matige kwaliteit zijn. Een overclock gaat ie absoluut niet trekken. Slechte koop dus.

Gigabyte maakt op AM3+ wel de meest interessante bordjes, alles met UD3 is erg goed voor een FX-83xx, pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P is eentje die standaard aangeraden wordt, gezien de zeer goede prijs/kwaliteit verhouding.

V&A aangeboden: Asus M5A97 EVO R2.0 is een leuk tweedehands bordje, lekker goedkoop en overleefd ook zeker die FX-8350.

Een HD7950/HD7970/R9 280/R9 280x is zeker de beste optie qua wat je krijgt voor je knaken.

Geheugen moet volstaan, 1066 is wat langzaam, maar dat hoor je niet te merken.

De kast is goed genoeg, beetje goedkoop en simpel, maarja, dat krijg je voor 3 tientjes.

Koeler is prima, maar niet echt voor overklokken. Een Mugen 4 of pricewatch: Raijintek EREBOSS is een verstandigere keuze.

@ MK:
Die Themis kan je alleen "verticaal" plaatsen bij AMD, ongezond voor het koelvermogen.
Ook heeft dat plankje al moeite met een stock FX-8320, een overclocked FX-8350 kun je wel vergeten.

[ Voor 7% gewijzigd door RobinHood op 07-08-2014 23:26 ]

People as things, that’s where it starts.

• MK_
  • Niet online

MK_

Ach ja klopt, staat ook letterlijk bij de minpunten van de review 8)7

En met een lichte overclock bedoelde ik misschien nog een extra 0,1Ghz, zodat ie op 4Ghz komt, daarna zit er niet meer fut in

Edit: de 8350 loopt al op 4Ghz 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door MK_ op 07-08-2014 23:33 ]

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Woohoo, 100mhz extra :+ Vroeger, heel vroeger was 100mhz extra heel geweldig, nu, niet echt meer :+

Nah, ik zou dat ding weer verpatsen en iets kopen met voldoende fases. Daar ga je veel meer lol aan beleven dan aan Extreme4 plankje.

Dat te bedenken dat de E4 nieteens de slechste is, dat is de MSI G45 wel, je mag al in je handjes wrijven als die een FX-8320 een jaar overleefd. 4+1 fases, slechte kwaliteit, en, helemaal leuk, geen VRM bescherming, dus dat ding kan gewoon lekker oververhitten zonder dat je er erg in hebt. Kwaliteit! :D

[ Voor 28% gewijzigd door RobinHood op 07-08-2014 23:40 ]

• Mauzzzz
Bedankt voor de snelle reacties!

mbt de MoBo, welke van de 2 is de meest future-proof van de 2 moederborden:

pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P
of
V&A aangeboden: Asus M5A97 EVO R2.0

en qua overklokken tot welke snelheid kan ik bereiken met de hierboven genoemde moederborden gecombineerd met EREBOSS-koeler?

pricewatch: Raijintek EREBOSS

Wil graag met deze upgrade de komende 5 jaar weer er tegen aan kunnen gaan. Ik neem aan dat dit hoort te lukken met de geplande upgrades!

• MK_
  • Niet online

MK_

Het MoBo verpatsen lijkt me de beste optie, eventueel een veiling als je er snel vanaf wil. Je hebt hoop ik toch wel een combi-deal gekregen hoop ik :)

Een Pentium 4 kon ook al lopen op 3,8Ghz, maar was wel alleen single-core :)

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

5 jaar is lang, maar, gezien je ook al 5 jaar ofzo deed met dit, moet het wel lukken.

De mobo's zijn min of meer identiek qua kwaliteit, zelfde chipset ook. De Asus is wat goedkoper, maar tweedehands en mist dus de pci-socket-clip. Die Gigabyte is nieuw en niet veel duurder.

Een 3.8hz P4 zoop alleen ook alsof het een lieve lust was, en de IPC was waardeloos van die dingen.

Goede oude tijden waarin AMD Intel afdroog :*)

[ Voor 21% gewijzigd door RobinHood op 07-08-2014 23:53 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:20
Een FX-8350 zou het wel 5 jaar moeten trekken als je de vorige 5 jaar volhield met een Athlon II X4 620.

De Gigabyte 970-UD3P heeft iets betere fases dan de Asus M5A97 EVO R2.0, maar ze moeten allebei wel 4,5GHz halen met de . Vergelijken kun je hier op Tweakers in de Pricewatch op een makkelijke overzichtspagina: http://tweakers.net/price.../355350;334558/categorie/

Maar als je die bekijkt, zie je ook dat er bijna geen verschil is. Die €20 die je bespaart door tweedehands de Asus te kopen, is al redelijk wat. Kun je misschien wat opzij leggen en dan binnenkort een wat steviger videokaart van kopen.

De EREBOSS koeler kende ik nog niet, maar ziet er wel heel veelbelovend uit, 6 heatpipes en een 140mm fan zijn aardige specs en de reviews zijn ook best goed. De Gelid Tranquillo rev 2 die je eerst overwoog is wat te licht om die 8350 ook nog te gaan overklokken, de ventilator zou nogal snel moeten draaien. Er is net een grote test rond cpu koelers hier op Tweakers, ik was eigenlijk best teleurgesteld in de prestaties van de Tranq daarin. Ik wist zelf ook al wel dat ie niet zo van hogere TDP's houdt omdat die in mijn pc alleen onder idle stil is (en dan rond de 40° zit), maar zet er een beetje last op en de fan draait al snel 1500rpm. Binnenkort maar eens zelf een andere koeler halen en de Tranq houden voor de pc van mijn vriendin.

Verwijderd

Ik mis de huidige voeding.

• Mauzzzz
Heb momenteel: http://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=53590 wat volgens mij meer dan voldoende hoort te zijn. Zo niet dan hoor ik het graag!

[ Voor 11% gewijzigd door Mauzzzz op 08-08-2014 23:44 ]

Verwijderd

Nee dat is een vrij beroerde ~300W voeding waar een stickertje van 565W is opgeplakt samen met een veel te hoge verkoopprijs.

• Mauzzzz
Mijn volledige set-up wordt dus nu:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Black Edition€ 149,-€ 149,-
1Gigabyte GA-970A-UD3P€ 67,95€ 67,95
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X€ 256,50€ 256,50
1Raijintek Agos Zwart€ 47,50€ 47,50
1Raijintek EREBOSS€ 33,-€ 33,-
3Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/2G€ 0,-€ 0,-
1HKC USP-5565€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX100 256GB€ 89,79€ 89,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 643,74

Heb voor de cassing toch maar gekozen voor een raijintek, sinds dit de meest complete cassing is gelet op koeling, uitbreidbaarheid en cablemanagement. (en maar een tientje duurder dan een N300!)

De CPU heb ik tweedehands weten te kopen voor 80 euro, en gok ik dat een r9 280x videokaart voor 130 euro wel te vinden is.

Ik sta graag open voor feedback qua mijn setup.

ps. Qua opslaggeheugen heb ik vrijwel nooit meer dan 100GB aan gegevens op mijn pc.Zie dan ook geen reden om geld uit te geven voor meer opslagruimte. (Met dank aan Spotify, Netflix en cloudopslag diensten!)

[ Voor 69% gewijzigd door Mauzzzz op 09-08-2014 01:49 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Andere voeding!

Dat ding gaat wss kabloef doen, en dat zou zonde zijn.

De XFX 550pro is een goede keuze, 50 euro, 5 jaar garantie, goed binnenwerk.

Verwijderd

De behuizing is niet leverbaar, de pricewatch: Corsair Carbide 200R Closed is bijvoorbeeld een prima alternatief.
Qua geheugen heb je nu 3 reepjes, waardoor je geen dual-channel kunt draaien, misschien slim om er 2GB bij te nemen, dat is een stuk sneller. pricewatch: Kingston ValueRAM KVR16N11S6/2
Voeding kun je dus zoals gezegt helemaal niks mee, als je de CPU en videokaart gaat belasten is de kans groot dat de voeding ontploft en dan mag je hopen dat de andere onderdelen daardoor niet ook stuk gaan.
Wat betreft de voeding, als je een hele dikke overklok wil doen op de CPU en de videokaart ook nog wat wil overklokken is de pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 620W wel wat minimaal, beter nog zou de pricewatch: Cooler Master V650 Semi-Modular zijn.
Pagina: 1