Toon posts:

Hoge Squeal / piepende toon bij MSI r9 280x

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik zit met een probleempje..
Ik heb net een pc samengesteld voor een bekende, maar nu is het zo dat op moment dat de videokaart op het moederboard wordt aangesloten de pc een verschikkelijk irritante piepende toon maakt. Weliswaar alleen op moment dat hij het wat zwaarder krijgt (opstarten/spelen van spellen).

Nu heb ik eenzelfde video kaart (AMD R9 280x) van een vriend aangesloten en ook zijn kaart begon te piepen. ik ben bang dat het met de voeding te maken heeft. Maar of die nou defect geleverd is of niet sterk genoeg is dat weet ik niet. Dit zijn de specs van de pc:

Gigabyte G1 Sniper B5
Intel Core i5 4690 / 3.5 Ghz met een Cooler Master Hyper 412S cpu koeler
Crucial Ballistix Sport - Geheugen - 8 GB
CoolerMaster V550 Semi-Modular - Voeding
Crucial SSD 256GB
SATA 2TB 5400 rpm
SATA 500gb 5400rpm
MSI AMD R9 280x videokaart

verder zitten er nog 2 fans in en een simpele dvd speler..

volgens de berekeningen moet die voeding toch voldoende zijn lijkt mij? of gaat er in deze build ergens iets compleet fout?

alvast bedankt,

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online

• SN4K3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-01-2025
Doet me denken aan coil whine (van de videokaart).

Bij mijn MSI 29 280x heb ik dat nog niet gehoord, maar ik speel met Vsync aan en een headset op. Als je het piepende geluid wil verminderen moet je dus Vsync aanzetten. Je kan de kaart retour sturen met dit 'defect' als het echt storend is, maar de kans is groot dat je een kaart met hetzelfde probleem terug krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door SN4K3 op 07-08-2014 21:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
@!mark: Het geluid is inderdaad hetzelfde.. Niet veel aan te doen dus? Of toch een ander voeding proberen?

@SN4K: Maar het is toch zonde van je video kaart om Vsync aan te zetten als je zonder dat veel hogere fps kan verwachten? (heb nog niet geprobeerd of het werkt btw). De kaart retour sturen is denk ik juist geen optie, omdat ik in deze kast om te testen al een andere R9 280x heb geplaatst van saphire.. die saphire piepte in zijn eigen kast niet, maar in deze dus wel.

Ik vraag me ook af of het schadelijk is voor je hardware om gewoon te gamen op vol vermogen met deze squeal?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:57

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 00:00:
@!mark: Het geluid is inderdaad hetzelfde.. Niet veel aan te doen dus? Of toch een ander voeding proberen?
Als je een nieuwe videokaart hebt lijkt het me wel erg waarschijnlijk dat het aan de videokaart ligt. Je kan dit uitsluiten een ontzettend zwaar spel te draaien ( eg. BF4 + Supersampling ) waar je fps erg laag is ( dus geen coil whine van graka ).
@SN4K: Maar het is toch zonde van je video kaart om Vsync aan te zetten als je zonder dat veel hogere fps kan verwachten? (heb nog niet geprobeerd of het werkt btw). De kaart retour sturen is denk ik juist geen optie, omdat ik in deze kast om te testen al een andere R9 280x heb geplaatst van saphire.. die saphire piepte in zijn eigen kast niet, maar in deze dus wel.
Niet als je meer fps krijgt dan Hz. Ik krijg ook 400 fps bij dead space 1 op 1440p. Het eerste wat ik doe is de fps in dammen, de gpu moet nu ontzettend veel kracht verzetten voor wat? Plaatjes die je niet ziet?
Liever een koelere en stillere GPU.
Ik vraag me ook af of het schadelijk is voor je hardware om gewoon te gamen op vol vermogen met deze squeal?
Kan prima. Daarom worden de RMAs soms ook wel eens geweigerd, omdat de kaart zelf gewoon prima werkt.

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:56

Koekfabriek

King Billy on the wall

Is de kaart geheel nieuw? Mijn 7970 had dit de eerste weken ook maar na een paar avonden gamen was het bijna afwezig. Ik heb er nu last van als de frames boven de 500 gaan (zelden tot nooit dus). Ik zou de kaart er gewoon in laten zitten, gamen met vsync aan en er is niks aan de hand.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-01 13:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Probeer hem eens een paar uurtjes te stressen in furmark. Zorg er wel voor dat temps onder de 82 graden blijven. Aka fan op 100% zetten

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Theezakje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-01 09:29
Met radeonpro kan je je fps ook limiteren. Hoef je niet perse v-sync aan te zetten.
http://www.radeonpro.info...namic-frame-rate-control/

[ Voor 16% gewijzigd door Theezakje op 08-08-2014 18:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke de squeal is nu gestopt! Kaart even onder wat stress gedraaid en het gepiep was weg, nieuwigheid denk ik maar... Er valt me nu trouwens wel ineens op dat het LEDje van de powerbutton aan de voorkant van de kast onregelmatig knippert.. kan dit alsnog op een defecte voeding duiden? Of gaat m'n led gewoon dood.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:57

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 21:46:
Oke de squeal is nu gestopt! Kaart even onder wat stress gedraaid en het gepiep was weg, nieuwigheid denk ik maar... Er valt me nu trouwens wel ineens op dat het LEDje van de powerbutton aan de voorkant van de kast onregelmatig knippert.. kan dit alsnog op een defecte voeding duiden? Of gaat m'n led gewoon dood.
Hoe moet ik weten waar dat op aangesloten is :+?

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-01 13:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Verwijderd schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 21:46:
Of je hebt hem aangesloten op de plek waar eigenlijk die van de hdd had gemoeten.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Pagina: 1