lijkt me al wel dat ze in de fout gaan met de verzameling van de gegevens van wie dat wel of niet gekocht heeft:
Terughacken
Het Team High Tech Crime van de Nederlandse politie is een server van Blackshades binnengedrongen en heeft op die manier informatie veiliggesteld, meldt het OM. De locatie van de server is onbekend gebleven.
Dat is opvallend, want zulke acties zijn nog niet expliciet toegestaan, tenzij zeker is dat de server zich in Nederland bevindt. Minister Opstelten (Justitie) werkt daarom aan een wetsvoorstel dat 'terughacken' door de politie ook zou toestaan als de locatie van de server onbekend is, maar dat voorstel is nog niet aangenomen.
"Er zijn al een aantal voorbeelden waarbij het OM in feite een voorschot neemt op wetgeving waarvan ze hopen dat die er nog gaat komen", zegt ict-advocaat Ot van Daalen hierover tegen NU.nl. Hij noemt het "nogal fout" dat de politie al terughackt voordat het wetsvoorstel is aangenomen.
Een woordvoerder van het OM zegt dat dit gewoon is toegestaan. "Dit is eerder ook gebeurd, met een machtiging van de rechter-commissaris."
en dat lijkt me al een mogelijke procedurefout waardoor ze op onwettelijke gronde een huiszoeking bij jou hebben gedaan en dus ook onterecht beslag hebben gedaan... waardoor alles eigenlijk als een kaartenhuisje in elkaar kan vallen. (machtiging van rechter-commisaris maakt het alsnog niet wettelijk vrees ik).
Let wel op: dit is natuurlijk aan je advocaat, maar ik zou in ieder geval niet voor een pro-deo gaan, maar eentje met kennis van en ervaring in dergelijke zake
Want het geeft misschien wel recht om jouw verkeer in het oog te houden en te zien of je bv toch eens even een test doet tegen de router van een vriend/buur/ex/familie/... zonder toestemming.
En nee, wij hoeven niet te weten of dat wel of niet is gebeurd:
hou dat voor jezelf, je advocaat en de rechter.
Denk echter goed na of je het gebruikt hebt voor een test buiten je netwerk, en/of het mogelijk een botclient in die tool was ('hackers' hacking 'hackers' - zou niet eerste keer zijn) en je het bv. gedraaid hebt op een computer die of testnetwerk dat nog verbonden was met je internetrouter...
want zelfs al is er gebruik geweest van die tool naar buiten toe, dan nog moet men kunne bewijzen dat jij achter die computer zat, en dat jij die tool zelf aan het gebruiken waart.
(blufpraat tegen vrienden op chat/IM/... is dan natuurlijk onweerlegbaar - tenzij er vlakboven ook even toestemming wordt gegeven in de vorm van 'hey probeer me maar eens te hacken met die tool' of dergelijke: vraag dat ev. al na in de chatlogs van die vrienden...)
Trouwens hier zullen ook wel tweakers zitten die na een zekere tweet op het net met een link naar een zip en vermelding van het paswoord de broncode verkregen van een zeer berucht (Russische?) bank-trojan die toen ook verkocht werd voor $5k en waarvan achteraf redelijk wat varianten van uitkwamen.
Gaan ze straks bij alle tweakers die dat toen gedownload en ge-unzipt hebben ook binnenvallen?
ps: zo'n terughacken-door-politie wetgeving is er niet eens in België, enkel in Nederland
maar mogelijk kan je dat wel even meedelen: is die inval in België gebeurd of in Nederland?
pps: in België heb je het _recht_ dat er een advocaat aanwezig is bij het eerste verhoor en zijn ze verplicht je daarvan op de hoogte te brengen!
die van jezelf of een pro deo die ze op die moment opbellen en die telefonisch meeluistert of ter plaatse er bij komt zitten. ik zou aanraden: pak die kans ook al heb je niets misdaan.
[
Voor 7% gewijzigd door
soulrider op 04-09-2014 03:00
]