Motor van Skoda Fabia warm na anderhalf uur volledig uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-06 14:03
Hallo!

Klein vraagje. Ik heb daarstraks rond 18u15 een tiental kilometer gereden met onze auto, een Skoda Fabia van een drie à vier jaar oud. Een uurtje later met een kleine onderbreking nog eens diezelfde tien kilometer terug naar huis, tot 19u45. Thuis de garage ingereden, niks abnormaal.

Een dik halfuur geleden merken ze hier door langs de auto te lopen dat die nog heel erg warm is, aan de zijkanten van de motor. Voor de zekerheid heeft mijn moeder 'm toen uit de garage gereden. Daarnet heb ik de motorkap even open gehad en de motor is echt warm tot heet. Je voelt de hitte er vanaf stralen als je erbij staat.

Is dit nu normaal, als hij al bijna twee uur volledig stilstaat? Hij lijkt op dezelfde temperatuur te blijven. Uitlaat is ijskoud. Niks te horen, starten gaat normaal, dashboard geeft niets abnormaal aan. Auto net een een paar dagen terug van groot onderhoud.

Thoughts?

/lichtbezorgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slammed_a4
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02 21:17
lijkt me volkomen normaal,uiteindelijk heb je 10/20km gereden,dat je uitlaat/eindemper koud aanvoelt lijkt me ook normaal,vergeet niet dat je motor het ''hart'' is waar de volledig ontsteking/verbranding plaats vind,dus die word en blijft altijd net wat langer warm als je einddemper,als je nu zou voelen aan het uitlaatspruitstuk,dan denk ik dat het wel ietsje warmer aanvoelt als de einddemper :)

kortom...geen zorgen maken (of je KVS reservoir zou leeg/extreem beneden peil moeten zijn,of zonder/weinig olie moeten rijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Hm, OK, maar we hebben het nog nooit zo gemerkt als nu, zelfs na lange afstanden. Twee uur volledige stilstand zou de temperatuur toch al aardig wat omlaag moeten halen? Ik heb eerder het gevoel dat hij is opgewarmd terwijl hij uit staat.

[ Voor 16% gewijzigd door AmbroosV op 07-08-2014 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Diesel of benzinemotor?
Afkoelen duurt langer bij een diesel en in een garage koelt de motor ook minder snel af lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slammed_a4
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02 21:17
bij mijn wagens is de motor na een uurtje of 4 ook nog ''lauw'' in het aanvoelen,hangt er ook vanaf of je een gietijzeren of aluminium blok hebt al dan niet legering...aangezien je zegt 3-4jaar oud zou ik zeggen aluminium...met deze temperaturen buiten vind ik het compleet normaal eerlijk gezegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Diesel, 55kW TDI (CR?), meer weet ik er eigenlijk ook niet van. Autonoob.

Hij staat ondertussen ook al een uurtje buiten in de frisse lucht. Tien minuten geleden heb ik de motorkap opengezet en nu voelt de plastic kap op de motor wel al koeler aan.

Het zal dan wel OK zijn? Ik heb in het verleden nog nooit gemerkt dat de auto na zo lang nog zo warm is (je voelde het aan de zijkanten uit de motorkap stralen). Met 15°C is het hiet ondertussen ook helemaal niet warm meer dus vond ik het vreemd.

Straks nog eens voelen of hij terug warm gaat worden nu hij dicht staat. Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:44
Is de radiateur ook warm? Een ritje van twee keer 10 km is misschien net te kort om de thermostaat zodanig op te warmen dat hij opengaat. Vervolgens zet je de auto in de garage en blijft het blok nog een tijdje warmte aan het koelwater afgeven. Doordat de motor niet draait wordt het water niet rondgepompt en de warmte niet afgevoerd naar de radiateur.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Je zou je eens moeten verdiepen wat de functie is van het koelwater/radiateur systeem.

Eerste instantie koelen ( duhh ), tweede instantie is motor sneller op temperatuur brengen, en dat laatste willen mensen nog wel eens vergeten.

Bij korte ritjes gaat het koelingsysteem niet helemaal open. Motor wordt warm, rest (radiateur en rubbers) blijft koel (lauw). Koeling gaat helemaal open als je auto op bedrijfstemperatuur bent.

Als je niet zeker bent ga dan op een gegeven naar de garage. Met het koelingsysteem worden tegenwoordig steeds meer trucjes uitgehaald omdat auto's steeds zuiniger worden. Lager verbruik, minder energie, minder warmte, etc. Je hebt de kans dat er iets verstopt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Ik ben nu net nog even gaan voelen, en hoewel het allemaal terug warm is lijkt het iets minder dan voorheen. Dan zal het waarschijnlijk wel gewoon zo zijn dat het gewoon een hele tijd nodig heeft om af te koelen? Ik wist niet dat dat zo extreem kon zijn, blijkbaar wel dus. Voor de zekerheid morgenvroeg toch nog maar eens voelen :P

Case closed, bedankt allemaal!
/autonoob out

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Oh you... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-06 22:59
Als de Mazda CX-5 hier in de garage staat na een tiental km gereden te hebben kan je er na 3~4 uur nog passeren in de garage en nog steeds de warmte voelen stromen uit de rooster, zeker met dit warme weer waar alles sowieso trager afkoelt.
Pagina: 1