Verwarring C1E en Speedstep

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joboris
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-07-2024
Na veel gelezen te hebben weet ik nog steeds niet wat het werkelijke verschil is tussen C1E en Speedstep.
Wanneer ik Speedstep uitschakel zie ik dat de multiplier nog steeds verlaagd word.
Wanneer ik C1E ook uitzet word er niet meer terug geklokt.

Wat is nou het werkelijke verschil tussen deze 2?
Ik heb nu mijn Vcore handmatig op 1,1000 en Dram op 1,60
i7 920@3.50 Ghz

Dit is geen spectaculaire OC, maar wel 100% stabiel zonder hoge voltages, en goede temperatuur., ik weet dat 4.0 Ghz een eitje is.

Heeft C1E/Speedstep invloed op de Vcore of het ram voltage?
Kan ik C1E en Speedstep zonder problemen weer aanzetten icm de genoemde OC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
joboris schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 21:22:
Na veel gelezen te hebben weet ik nog steeds niet wat het werkelijke verschil is tussen C1E en Speedstep.
Wanneer ik Speedstep uitschakel zie ik dat de multiplier nog steeds verlaagd word.
Wanneer ik C1E ook uitzet word er niet meer terug geklokt.

Wat is nou het werkelijke verschil tussen deze 2?
C1E is een power state en verlaagt de processormultiplier om stroom te besparen. Dit heeft slechts twee modi; aan of uit.

EIST (Speedstep) doet in principe hetzelfde maar dan met meerdere tussenstappen. Daarnaast wordt het door het OS afgehandeld, in tegenstelling tot C1E.
Heeft C1E/Speedstep invloed op de Vcore of het ram voltage?
Multiplier en vcore.
Kan ik C1E en Speedstep zonder problemen weer aanzetten?
Ja.

Soms kan een overklok stabieler zijn met beide opties uitgeschakeld, maar met een lichte overklok als de jouwe zie ik dat niet snel fout gaan.

Verder vraag ik me af waar je dan precies naar hebt gezocht aangezien dit met een beetje inzet eenvoudig te vinden is.

[ Voor 5% gewijzigd door Rone op 08-08-2014 20:23 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joboris
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-07-2024
Bedankt voor de heldere uitleg.

Ik heb zelf gezocht naar het verschil tussen speedstep en C1E, of deze settings wanneer ingeschakeld invloed hebben op de in handmatig ingestelde vcore. Ik dacht altijd dat het beter was om vcore en dram handmatig in te stellen ipv dit automatisch te laten gebeuren.

Door de verschillende platformen en benamingen en meeste uitleg in het engels kwam ik hier niet helemaal zelf uit.