Energy Check 3000 energie meter, weggooien of repareren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zippy1970
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-03 08:40
Ik ben al jaren in het bezit van een Energy Check 3000 energie meter en tot nog toe heeft hij altijd prima gewerkt. Echter sinds enige tijd geeft hij compleet foutieve metingen weer. Op dit moment zit er bijvoorbeeld een lader (+tablet) op aangesloten, en waar hij normaal altijd 10.1W aangeeft (en dat klopt want het is een 5V/2A lader) geeft hij nu 1075W aan. Sluit ik echter een 1400/1500W föhn aan, dan geeft hij 1474W aan. Bij een 40W gloeilamp geeft hij overigens 0W aan.

Moet ik 'm nu gewoon wegkieperen of is dit misschien een eenvoudige reparatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Sloop 'em in ieder geval eens open, voor hetzelfde geld zie je dat er iets simpels loszit ofzo. Stuk is 'ie al dus kwaad kan het niet ;)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 23:52

ThaHandy

Discovery Channel

Jaren geleden heb ik 2 besteld bij Conrad.

1 van de 2 meters had al snel last van vastlopers en/of knoppen die niet goed werken.
De andere meter heeft hier ook last van, maar in mindere maten.

Ik gebruik ze nu en dan wel eens. Al met al mijn ervaring, ondingen. :O

Ik houd deze topic in de gaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zippy1970
Sprite_tm schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 13:46:
Sloop 'em in ieder geval eens open, voor hetzelfde geld zie je dat er iets simpels loszit ofzo. Stuk is 'ie al dus kwaad kan het niet ;)
Al gedaan, maar kon niets vinden (zelfs de soldeerpunten bekeken onder de microscoop). Er zit alleen een gigantisch grote weerstand in waaronder de printplaat een beetje zwart geblakerd is, maar de weerstand zelf zag er niet kapot uit.

Ik zal 'm nog eens open schroeven en even de nummers van de twee zichtbare ICs opzoeken. Misschien is één van die twee kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:18
Hah, klinkt bekend, de mijne heeft dat ook ongeveer. Bij lagere vermogens (<10 W geeft hij zoms gewoon 0 aan inderdaad. Bij hogere vermogens klopt het meestal wel. Het lijkt soms net alsof het vermogen op een soort grens zit waar de E3000 moet schakelen tussen ranges en gewoon simpelweg niet snel genoeg is. Ik heb er eigenlijk verder geen aandacht aan gegeven. Vermogens lager dan 10 W is voor mij toch niet interessant om te meten, grotere slurpers wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Eigenlijk een zijspoor, want de topicvraag gaat over een waarschijnlijk defect, omdat die gloeilamp van 40 W volgens mij toch wel een redelijk correcte meetwaarde zou moeten geven. Doet hij volgens TS niet en dat is verdacht. Of er sowieso wat te zien is als je hem open maakt betwijfel ik, want bij hogere vermogens lijkt hij wel goed te meten.

De genoemde onnauwkeurigheid bij lage vermogens is algemeen bekend en is inderdaad een beperking. Dat geldt niet alleen maar voor de exemplaren Voltcraft, maar voor alle consumentenmetertjes Maar dat bestempelt ze behoudens enkele uitgesproken beroerde typen nog niet tot ondingen! In tegendeel, het is zoals bekend mag zijn heel gemakkelijk op te lossen. Namelijk te meten met een gloeilamp er aan parallel. Het enige is dat je dan niet rechtstreeks de arbeidsfactor meet, maar dat je dat die uit de twee metingen even moet uitrekenen. Het bekende meten is weten betekent ook het nog belangrijker weten wat je meet. En dan moet dat rekensommetje niet te moeilijk zijn.

Natuurlijk is er veel beter spul, maar dat betekent wel dat je dan in een aanmerkelijk hogere prijsklasse komt, waarbij de vraag rijst of je dat geld er voor over hebt. Bovendien grote kans dat je dan alleen maar meetinstrumenten krijgt die je zelf moet aansluiten of inbouwen in een kastje en dan kom je toch uit op apparatuur voor min of meer professionals Voor de gemiddelde hobbyist zullen doorgaans die (goede) stopcontactdingen ruimschoots voldoen.

Edit:
Wat betreft onderstaande suggestie van een defecte shunt. Ik denk het niet, want dan zou geen enkele meetwaarde meer kloppen. En dat komt niet overeen met de gemelde bevindingen..

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 15-08-2014 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:53

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Die shunt, is die nog wel goed?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zippy1970
Damic schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 19:14:
Die shunt, is die nog wel goed?
Hij zag er goed uit. Alhoewel ik niet weet hoe hij er uit zou moeten zien als hij niet meer goed is. :D

Wat betreft dat sommige meetwaarden wel goed waren, dat bleek puur toeval geweest te zijn. Zodra je 'm belast geeft hij of 0W aan, of één of andere belachelijk hoge waarde boven de 1000W.
Pagina: 1