Eigenlijk een zijspoor, want de topicvraag gaat over een waarschijnlijk defect, omdat die gloeilamp van 40 W volgens mij toch wel een redelijk correcte meetwaarde zou moeten geven. Doet hij volgens TS niet en dat is verdacht. Of er sowieso wat te zien is als je hem open maakt betwijfel ik, want bij hogere vermogens lijkt hij wel goed te meten.
De genoemde onnauwkeurigheid bij lage vermogens is algemeen bekend en is inderdaad een beperking. Dat geldt niet alleen maar voor de exemplaren Voltcraft, maar voor alle consumentenmetertjes Maar dat bestempelt ze behoudens enkele uitgesproken beroerde typen nog niet tot ondingen! In tegendeel, het is zoals bekend mag zijn heel gemakkelijk op te lossen. Namelijk te meten met een gloeilamp er aan parallel. Het enige is dat je dan niet rechtstreeks de arbeidsfactor meet, maar dat je dat die uit de twee metingen even moet uitrekenen. Het bekende meten is weten betekent ook het nog belangrijker weten wat je meet. En dan moet dat rekensommetje niet te moeilijk zijn.
Natuurlijk is er veel beter spul, maar dat betekent wel dat je dan in een aanmerkelijk hogere prijsklasse komt, waarbij de vraag rijst of je dat geld er voor over hebt. Bovendien grote kans dat je dan alleen maar meetinstrumenten krijgt die je zelf moet aansluiten of inbouwen in een kastje en dan kom je toch uit op apparatuur voor min of meer professionals Voor de gemiddelde hobbyist zullen doorgaans die (goede) stopcontactdingen ruimschoots voldoen.
Edit:
Wat betreft onderstaande suggestie van een defecte shunt. Ik denk het niet, want dan zou geen enkele meetwaarde meer kloppen. En dat komt niet overeen met de gemelde bevindingen..
[
Voor 6% gewijzigd door
Techneut op 15-08-2014 19:35
]