Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

naafversnelling - shifter + kabel vervangen

Pagina: 1
Acties:

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb een Batavus Espresso fiets, en die heeft momenteel problemen met schakelen.

Ik heb hier een andere versteller/shifter voor besteld (http://www.fietspunt.nl/f...rx-shimano-rechts-7v.html) maar kwam er te laat achter dat dit de verkeerde zou zijn, omdat ik er een moet hebben voor naafversnelling, dus dat zou dan deze moeten zijn: http://www.fietspunt.nl/v...er-remhendel-sl-7s20.html

Nu vraag ik me af of iemand weet of ik de versie voor derailleur versnelling ook kan gebruiken, of dat ik echt de naafversnelling-versie moet hebben?

Ik zie op de afbeelding niet direct een verschil (allebei een shifter met een kabel eraan ( fiets-repair-leek :) )) ?

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:12

Fiber

Beaches are for storming.

Ik kan me voorstellen dat de 'klikjes' nu op de verkeerde plek zitten...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• efan
  • Niet online
Fiber schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 18:52:
Ik kan me voorstellen dat de 'klikjes' nu op de verkeerde plek zitten...
ik heb de shifter nog niet vervangen :) of bedoel je op de huidige (originele) die erop zit? Dat zou kunnen.. er steekt sinds kort ineens een stukje kabel + loodje(?) uit de shifter. Ik heb hem gisteravond al opengehaald en terug erin gedaan, maar helaas schakelt hij nog niet goed. 2 versnellingen van de 7 werken, de andere doen niks als ik een versnelling hoger/lager klik.
Het zou ook kunnen dat het kabeltje nu niet goed zit, want ik kan nergens geen handleiding of video vinden hiervan

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:12

Fiber

Beaches are for storming.

Ik bedoelde eigenlijk het verschil tussen de twee wel en niet bestelde shifters in je OP...

Maar meestal zit het probleem helemaal niet in je shifter maar moet je de kabel waar hij bijna je naaf in gaat op de juiste spanning brengen...

https://www.google.nl/?gw...afversnelling%20afstellen

[ Voor 12% gewijzigd door Fiber op 07-08-2014 19:09 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• efan
  • Niet online
Fiber schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 19:07:
Ik bedoelde eigenlijk het verschil tussen de twee wel en niet bestelde shifters in je OP...

Maar meestal zit het probleem helemaal niet in je shifter maar moet je de kabel waar hij bijna je naaf in gaat op de juiste spanning brengen...

https://www.google.nl/?gw...afversnelling%20afstellen
hmm ja, ik zal nog eens kijken aan de kant van de naaf. ik heb ondertussen al wel diverse videos gezien, waarbij je soms een schroefje kon aandraaien, en ook waarbij er 2 markeringen zouden zijn die op 1 lijn moeten komen, dus ik ga eens kijken of ik daar iets afwijkends zie bij m'n fiets. Met een beetje geluk kan ik dan met de huidige shifter nog even vooruit :)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 09:01
Duwtje van SG naar VV.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Kizomo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-02 00:00
Beste Ido,

Voor een Nexus 7 systeem heb een orginele shifter nodig. De standen in het systeem zijn afgesteld op de naaf. Indien je de nieuwe hebt is ga je als volgt te werk.

Verwijder rechter handvat.
Maak de versnellingsbak kabel los in de naaf bij het achterwiel als je de ketting kast deel hebt gedemonterd.
Maak eerst een aantal foto's voordat je begint, dit geeft hou vast bij montage als je het niet meer weet.
Draai de in bus van de kabel los en verwijder de kabel.
Monteer de nieuwe kabel en shifter. Deze zit ook vast met een in bus.
Zet de shifter in zijn 4, en trek de versnelling s gedeelte naar achter tot dat de 2 gele of rode vlakjes aan elkaar grenzen.
Draai de inbus vast zodat de binnen kabel vast zit.
Draai de shifter een aantal keer van 1 naar 7 en terug. Controleer de vlakjes in de 4de versnelling. Je kan deze fijn tunen met de schoefknop bij de shifter.

Na 2 weken effe na stellen omdat de kabel oprekt.

Bij haperende versnelling ook bij stellen.

Succes

• Kizomo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-02 00:00
Nog een tip: je de handvat niet goed terug krijgt, gebruik dan effe wat haarlak je vrouw. Dit werkt super op rubber!

• efan
  • Niet online
erg bedankt voor het stappenplan en de tips :) ik ga er komend weekend mee aan de slag!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:16

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

ido schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 19:02:
[...]

ik heb de shifter nog niet vervangen :) of bedoel je op de huidige (originele) die erop zit? Dat zou kunnen.. er steekt sinds kort ineens een stukje kabel + loodje(?) uit de shifter. Ik heb hem gisteravond al opengehaald en terug erin gedaan, maar helaas schakelt hij nog niet goed. 2 versnellingen van de 7 werken, de andere doen niks als ik een versnelling hoger/lager klik.
Het zou ook kunnen dat het kabeltje nu niet goed zit, want ik kan nergens geen handleiding of video vinden hiervan
Dit roept bij mij direct dat je kabel kapot is. De naaf trekt de kabel strak, altijd, ongeacht de versnelling. Wat uitsteekte, is het uiteinde van de kabel. Als hij uit kan steken, kan dat alleen omdat je kabel kapot (of in de versnelling iets).

Vervang dus eerst alleen de kabel, is dat het niet (en bij de naaf verspringt de kabel netjes bij andere versnellingen), dan zit het probleem in de naaf.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1