Vertraging opgelopen op de heenreis - recht op compensatie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VTe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-05 09:45
Hallo allemaal,

Ik ben onlangs naar Spanje op vakantie geweest, waarbij de heenreis wat anders liep dan in de planning lag. Waar we rond 14:00 op het strand hadden kunnen lopen, lagen we door een defect toestel + overboeking na aankomst in het appartement (en in zo’n 10 minuten te hebben uitgepakt) rond 23:30 uitgeteld op bed.

Nu was dit pas mijn 3e keer vliegen en heb ik me ook nooit bezig gehouden met mijn rechten als reiziger, maar ik werd gewezen op Europese Verordening 261/2004 (via http://www.consuwijzer.nl...ten-bij-vertraagde-vlucht). Op basis van deze verordening (http://www.ilent.nl/Image...izigers_tcm334-319174.pdf) en de afstand van mijn vlucht zouden wij (mijn vriendin, dochtertje van 8 en ik) recht hebben op een vergoeding van €750 (volgens artikel 6 en 7).

Ik heb dus het volgende naar Vueling gestuurd:
Arnhem, 28 juli 2014

Geachte heer, mevrouw,

Op 12 juli zouden mijn gezin en ik vliegen met vluchtnummer VY 8301 bestemming Barcelona van uw maatschappij.

Mijn gezin bestaat uit:
- <vriendin>
- <dochter>
- <mijzelf>

De vlucht werd geannuleerd en omgeboekt naar vluchtnummer VY 3323 van Amsterdam naar Ibiza en daarna met vluchtnummer VY 3517 van Ibiza naar Barcelona. Hierdoor waren wij 9 uur later op onze vakantiebestemming.

Onze oorspronkelijke aankomsttijd op vliegveld Barcelona zou 12:15 zijn. Uiteindelijk zijn wij geland op vliegveld Barcelona om 20:21.

Het Hof van Justitie heeft beslist dat ook reizigers die door de vertraging meer dan drie uur later aankomen op hun eindbestemming, recht hebben op een compensatiebedrag. De hoogte van dit compensatiebedrag staat in de Europese Verordening. Voor mijn vertraagde vlucht is de hoogte van deze vergoeding vastgesteld op 250 euro per persoon waar u volgens de Europese Verordening recht op hebt].

Ik verzoek u binnen twee weken te reageren op mijn brief en de bedragen op mijn rekeningnummer te storten. Dit nummer is X ten name van Y.

Mocht u mijn klacht niet naar tevredenheid oplossen, dan zal ik mijn klacht voorleggen aan het meldpunt luchtvaartpassagiers van de Inspectie Leefomgeving en Transport.

Met vriendelijke groet,
Na een aantal dagen wachten kreeg ik het volgende van Vueling terug:
Geachte heer X,

In antwoord op uw mail willen wij ten eerste onze excuses aanbieden voor de vertraging die de vlucht VY1374 heeft opgelopen. wegens technische redenen

Vanaf het moment de vertraging meer dan 2 uur duurt, hebben de passagiers de volgende opties:

- Het aanbrengen van een gratis vluchtwijziging voor een eerstvolgende vlucht afhankelijk van de beschikbare plaatsen.
- Teruggave van het betaalde bedrag bij vertragingen van meer dan 5 uur, wanneer wordt besloten hier geen gebruik meer van te maken.

Tenzij het geen extra vertraging oplevert worden er tevens vouchers uitgedeeld bij de gate om een frisdrank of een broodje te halen op het vliegveld.

Hierbij willen wij u informeren dat conform Verordening (EG) nummer 261/2004 van het Europees Parlement en de Raad, opgesteld op 11 februari 2004, waarin de compensatie regelingen en begeleiding van de passagiers beschreven staat, Vueling geen economische vergoeding aanbiedt voor vertragingen die worden veroorzaakt door een situatie die buiten de verantwoordelijkheid van Vueling valt zoals hier het geval was.

Om de bovenstaande redenen en omdat wij volgens de Europese regelgeving hebben gehandeld kunnen wij niet ingaan op uw aanvraag om vergoeding.

Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Klantenservice
VUELING AIRLINES, S.A.
Vueling is dus van mening dat het defecte toestel buiten hun verantwoordelijkheid valt, al lijkt mij dat de staat/werking van hun toestellen wel degelijk onder hun verantwoordelijkheid valt. Verder maak ik uit de verordening niet op dat zodra er een overboeking heeft plaatsgevonden er geen reden meer is tot compensatie. Immers zijn we een dag 'verloren' door de vertragingen omdat we meer dan 5 uur (we zijn uiteindelijk zelfs pas om 15:40 gaan vliegen) later zijn vertrokken met de nieuwe vlucht. Ze gaan in elk geval niet in op mijn eerste bericht, dus ik kan nu reageren dat ik een defect toesten wel degelijk onder hun verantwoordelijkheid vind vallen.

In mijn eigen omgeving is er niemand die bekend is met dit soort luchtvaart-situaties. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er hier mensen zijn die wel eens in een dergelijke situatie hebben gezeten. Zo ja, hebben jullie tips over hoe hiermee om te gaan? Of misschien heb ik het allemaal verkeerd begrepen en heb ik inderdaad nergens recht op? Als dat zo is hoor ik dat ook graag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Daar moet toch gewoon een of ander keurmerk voor zijn die daar duidelijkheid over geeft? Staat er op hun site niet van een logo van een of andere organisatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Raar dat ze je niet gewoon met een defecte kist wilden vervoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-05 14:40

vhal

ಠ_ಠ

Als eenlinger is het bijna niet te doen. Je hebt speciale bureau's (EUclaim bijv) die dit soort claims op zich nemen en provisie rekenen als een claim gegrond is. Nadeel: het duurt lang.

Ooit eens een claim ingediend met succes. Het duurde echter 9 maanden weken voordat ik mijn geld kreeg. Toen betrof het Transavia die zowel heen als terug een flinke vertraging had van > 5h

[ Voor 17% gewijzigd door vhal op 07-08-2014 18:12 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:05

Bestla

M/M -> V/F

Defecte kist is bedrijfsrisico en GEEN overmacht. KLM deed dit ook bij ons en we kregen later gelijk .2X € 500= € 1000, -- vergoeding voor 25 uur vertraging wegens defect toestel.

Claim via rechtsbijstand laten lopen en 3 weken later het geld al op de rekening.

[ Voor 19% gewijzigd door Bestla op 07-08-2014 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:51

weebl

YARR!

Ik zou nog even doorbijten :)
Je zit nu nog in de fase dat ze je proberen af te schepen in de hoop dat je het hier bij laat. Het merendeel van de mensen zal dat namelijk ook doen en zo minimaliseren ze de kosten... Gewoon nog even doorzeiken dus en desnoods je rechtsbijstand verzekering inschakelen. Of inderdaad via zo'n claim bedrijf, maar dan houd je er denk ik geen €750 aan over.

Vrij kwalijke zaak vind ik dit, en ook iets wat in mijn ogen centraal gecontroleerd moet worden. Als een officiele instantie heeft geconstateerd dat er teveel vertraging is: meteen bedrag x overmaken aan iedereen op de passagierslijst. Nu komen ze er vaak nog te makkelijk mee weg vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VTe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-05 09:45
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 17:30:
Daar moet toch gewoon een of ander keurmerk voor zijn die daar duidelijkheid over geeft? Staat er op hun site niet van een logo van een of andere organisatie?
Ik ben op de website van Vueling geen keurmerken tegengekomen tot dusver, maar kijk ik over de pagina/sectie heen. Aangezien Spanje lid is van de EU zou Vueling naar mijn idee gewoon onder de verordening vallen. Ik kan mijn geluk misschien dan ook nog bij de ILT proberen.
Thetallguy schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 17:33:
Raar dat ze je niet gewoon met een defecte kist wilden vervoeren.
Ik denk dat als je een vlucht boekt, het wel in de lijn der verwachting ligt dat het vliegtuig werkt. Ik snap dat dingen stuk gaan, maar ik denk dat afdeling die verantwoordelijk is voor het onderhoud, wel enige garantie kan geven dat een vliegtuig in elk geval weer één vlucht van en naar Spanje haalt. De post ging alleen niet over mijn enorme onbegrip ten opzicht van een vervangende vlucht, desalniettemin bedankt voor de bruikbare input :)
vhal schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 17:52:
Als eenlinger is het bijna niet te doen. Je hebt speciale bureau's (EUclaim bijv) die dit soort claims op zich nemen en provisie rekenen als een claim gegrond is. Nadeel: het duurt lang.

Ooit eens een claim ingediend met succes. Het duurde echter 9 maanden weken voordat ik mijn geld kreeg. Toen betrof het Transavia die zowel heen als terug een flinke vertraging had van > 5h
Ik heb gelezen over EUclaim inderdaad. Ik heb alleen ook een aantal berichten gezien van mensen die niet te spreken waren over de service, eerder het gebrek aan. Maar een dergelijk bureau zou ik nog kunnen proberen als last resort. Ik hou het in ieder geval in het achterhoofd!
Bestla schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 18:05:
Defecte kist is bedrijfsrisico en GEEN overmacht. KLM deed dit ook bij ons en we kregen later gelijk .2X € 500= € 1000, -- vergoeding voor 25 uur vertraging wegens defect toestel.

Claim via rechtsbijstand laten lopen en 3 weken later het geld al op de rekening.
Rechtsbijstand hadden we hier nog niet eens aangedacht eigenlijk (nog geen gebruik van hoeven maken in het verleden). Ik ga denk ik Vueling nog een keer mailen om aan te geven dat ik een defect toestel wel degelijk onder hun verantwoordelijkheid vind vallen. Mocht dat niet helpen, dan proberen we het gewoon via de rechtsbijstand.
weebl schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 18:12:
Ik zou nog even doorbijten :)
Je zit nu nog in de fase dat ze je proberen af te schepen in de hoop dat je het hier bij laat. Het merendeel van de mensen zal dat namelijk ook doen en zo minimaliseren ze de kosten... Gewoon nog even doorzeiken dus en desnoods je rechtsbijstand verzekering inschakelen. Of inderdaad via zo'n claim bedrijf, maar dan houd je er denk ik geen €750 aan over.

Vrij kwalijke zaak vind ik dit, en ook iets wat in mijn ogen centraal gecontroleerd moet worden. Als een officiele instantie heeft geconstateerd dat er teveel vertraging is: meteen bedrag x overmaken aan iedereen op de passagierslijst. Nu komen ze er vaak nog te makkelijk mee weg vind ik.
Ik vind het ook vreemd dat maatschappijen er mee wegkomen. Zeker door de praktijk om mensen het op te laten geven. Helaas is er dus geen organisatie die toeziet op het naleven van de verordening.

Het voor ons (en vooral voor onze dochter) een stressvolle dag geweest en we waren de 2 erop volgende dagen ook nog steeds erg moe. Uiteindelijk telt natuurlijk dat we goed zijn aangekomen en het had altijd erger kunnen zijn. Ik ga in ieder proberen om de compensatie te krijgen. Lukt het uiteindelijk echt niet, dan is het jammer.

Bedankt voor de reacties tot dusver! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-05 15:22
Heb het zelfde gehad, fikse vertraging door een defect toestel. Aangezien ik zelf geen tijd/zin had om als eenling dit proces te doen heb ik het uit handen gegeven bij ARAG. Was eenmalig wat documenten uploaden en klaar. Na een maand of 2 is de claim toegekend en hebben we ons geld min 20% fee gekregen. Ik vond het top, geen moeite en wel geld waar we niet op gerekend hadden (meer als dat de hele vakantie had gekost :Y)).

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzin Hornet
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou op dezelfde vlucht zitten als VTe en ben ook in contact met Vueling geweest. Ze zeggen dat ze aan hun verplichtingen hebben voldaan wat niet het geval is. Ik heb het nu ook uit handen gegeven bij ARAG via mijn rechtsbijstand bij de ABN. Vandaag kreeg ik dit antwoord:
U heeft een geschil aangemeld met Vueling Airlines S.A. over de annulering/vertraging van vlucht VY8301 op zaterdag 12 juli 2014 van Amsterdam-Schiphol Airport naar Barcelona Airport.

Na overleg gevoerd te hebben met onze juristen, zullen wij uw claim onder voorbehoud in behandeling willen nemen. Uw vlucht is uitgevoerd door Vueling. Deze luchtvaartmaatschappij heeft geen hoofdkantoor in Nederland. Uit de praktijk blijkt dat het incasseren van de compensatie daarom moeilijk is. Dit geldt in het bijzonder voor de luchtvaartmaatschappij waarmee u bent gevlogen.

Wij zullen namens u de luchtvaartmaatschappij wel aansprakelijk stellen. Naar aanleiding van de reactie van de luchtvaartmaatschappij zullen wij u verder berichten. Dit geldt ook indien de luchtvaartmaatschappij niet heeft gereageerd.

Wij kunnen in uw flight claim dus geen garantie bieden dat wij de compensatie geincasseerd zullen krijgen.
Ik heb ondertussen ook al een partij gevonden in Spanje gevonden en die pakken Vueling wel gewoon aan. Ik bookmark het hier wel en laat het weten als ik iets heb gehoord!

Overigens kun je hier zien of er op de dag of voor je vlucht gegevens zijn voor overmacht, voor deze vlucht is nog geen geldige reden bekend maar dit kan nog komen:
http://www.ilent.nl/onder...tengewone_omstandigheden/

[ Voor 10% gewijzigd door Buzzin Hornet op 19-08-2014 13:54 ]

I intend to live forever - so far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzin Hornet
  • Niet online
Toch nog maar een update, ARAG is verschillende keren in contact geweest maar men wil niet meewerken. Er is een dagvaarding gestuurd naar adres in NL maar kantoor is verlaten. Men gaat nu naar EU gerechtshof. Het is aan te raden om dus te blijven pushen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 634794

De wetgeving lijkt mij hier heel duidelijk over, maar ik denk inderdaad net als de reageerders hier boven dat je de juridische weg dient te bewandelen. Het is helaas algemeen bekend dat luchtvaartmaatschappijen inderdaad meestal niet meewerken, en dus gewoon met allemaal excusses aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:29
Heeft VTe z'n moneyz al gekregen inmiddels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzin Hornet
  • Niet online
Update: vandaag te horen gekregen dat vueling ons uit gaat betalen. Ik zal de OP even een privé bericht sturen.
Update #2: Geld binnen

[ Voor 9% gewijzigd door Buzzin Hornet op 22-12-2015 10:06 ]

Pagina: 1