Stil gaming systeem htpc formaat max 600e

Pagina: 1
Acties:

• Eldinn
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-02 09:59
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
HTPC gebruik, met niet al te zware games. Ik speel voornamelijk Paradox games en de lichtere Telltale dingen. Die zijn gebaat bij minder cores, lees ik altijd.

Wat mag het systeem gaan kosten?
max 600 is streven, maar overschrijden mag

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Aansluiten op TV, Windows heb ik. 2 TB aan HDD liggen op de USB. Misschien draadloze muis/toetsenbord vanaf de bank = +/- 3 meter

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Beetje futureproof is handig, maar mijn gaming needs zijn niet bepaald blockbuster en je zult mij niet snel een Skyrim of Battlefield zien spelen. Qua nieuwe games eigenlijk alleen adventures als Telltale de RPGs als Witcher en Pillars of Eternity en dus de grand strategy van Paradox.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben zelf voor intel gegaan wegens efficiency -> minder herrie, maar heb nu AMD en geen klachten. Totaal geen voorkeur echter! Stel wat mooie dingen voor zou ik zeggen :)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Gekozen voor zoveel mogelijk stil en zuinig.

Ga je overklokken?
Nee

Waar ik toe kwam is dit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4150 Boxed€ 95,49€ 95,49
1ASRock H81M-ITX€ 54,99€ 54,99
1Palit GeForce GTX 750 Ti StormX OC€ 125,50€ 125,50
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 64,95€ 64,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 60,-€ 60,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,75€ 29,75
1Crucial MX100 256GB€ 89,79€ 89,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 520,47

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:24

amas

Law of Nature: Chaos

Als je je systeem stil wilt hebben is een third-party koeler wel noodzakelijk en kost ook niet de wereld. Deze kast ondersteunt volgens Fractal Design koelers tot maximaal 165mm hoog. Kies er één uit zou ik zeggen: reviews: Vijftien populaire processorkoelers getest. Je kunt niet echt verkeerd gaan zolang hij maar niet te hoog is.

Denk er ook aan dat die Asrock H81 slechts 2 SATA slots heeft, dus naast je SSD kun je slechts 1 extra HDD kwijt. Wellicht is het handig om eentje te nemen met meer sloten? pricewatch: ASRock B85M-ITX bijv.

Je zou ook een beetje extra uit kunnen geven aan een krachtigere GPU. Vaak maakt het niet heel veel uit, maar de AMD HD7950 is momenteel heel voordelig geprijst is is zo'n beetje 2x zo krachtig als de GTX750Ti: http://www.anandtech.com/bench/product/1130?vs=1033. Natuurlijk ligt het verbruik iets hoger en zul je een krachtigere voeding nodig hebben. Nu hier komt het tricky gedeelte http://archive.benchmarkr...17&Itemid=61&limitstart=2. Je kunt geen modulaire voeding nemen omdat de videokaart te lang is. Ook mag deze niet te lang zijn. 140mm is het streven. Dus een pricewatch: XFX 550W Pro is een goede voeding die ook voldoet aan de eisen voor dit systeem.

Je bent dan €25 (voeding) + €35 (GPU) = €60 meer kwijt voor het dubbele aantal FPS, wat m.i. een mooie investering is.

Of jij dit wilt is een tweede natuurlijk. De videokaart zal aanzienlijk meer verbruiken en aan jouw de keus of je dit wilt. Ik geeft dit dan ook alleen aan als optie :).

[ Voor 3% gewijzigd door amas op 08-08-2014 01:13 ]

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• AutCha
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-03 11:23
Aanvullend op Amas kan je ook overwegen om de pricewatch: Intel Pentium G3258 Boxed erin te zetten. Deze presteert gelijk aan de i3, behalve dat het geen hyperthreading ondersteund (niet nodig voor games), maar de prijs ligt wel 35 euro lager.

In combinatie met de betere voeding kan je er later alsnog een i5 inzetten (zelfde socket) als je behoefte hebt aan meer cores.

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
Aanvullend op Amas en AutCha,

Als je die pentium neemt kun je overclocken (betere single core performance) en dan is een andere cpu cooler wel verstandig.

• Eldinn
Dank voor de reacties allemaal!

Ik was de aparte koeler echt helemaal vergeten, maar goed punt! Ik ga waarschijnlijk voor de pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo, gezien de low power die er in de voorgestelde processors rondsuist en de goeie prestaties rond dat niveau.

Over GPU/PSU: als ik niet voor de AMD HD7950 zou gaan, zou ik dan denken jullie genoeg hebben aan 300W? Of zou ik toch voor de zekerheid naar 400W moeten grijpen?

Processorverandering weet ik niet zeker. Als ik voor de G3258 zou gaan moet ik om hetzelfde niveau te bereiken overklokken, waar ik dan weer een duurder moederbord voor nodig heb waardoor het prijsverschil verdampt. En dan gebruik ik weer meer power + betere fan nodig etc... en de performance van de i3 4150 lijkt in benchmarks iets beter dan die van de geoverklokte G3258...

Laatste n00b vraag, wat is het voordeel van een modulaire voeding anders dan minder draden in de weg bij de installatie?

Hartstikke bedankt!

• AutCha
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-03 11:23
Als je wilt overclocken, dan kan dat met de H81M-ITX en de G3258. Er is een aantal weken geleden juist een hele sloot aan H81 moederborden vrijgegeven die de G3258 kunnen overclocken.

Ik ben zelf een build aan het voorbereiden en mijn overweging is dat je voor gamen beter 30 euro extra in een GPU kan stoppen dan in een CPU. Daarom gaf ik aan: Als je de suggestie van amas zou overwegen, 25 Euro voeding + 35 Euro GPU, dan kan je die 35 Euro weer verminderen door deze processor te nemen. Dan heb je al met al voor 25 Euro extra een hele leuke videokaart.

• Eldinn
Ah, dat wist ik dan weer niet, van de moederborden, bedankt voor de tip. Wordt lastig kiezen nu.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De vraag is wel hoe goed die H81 bordjes dat overklokken trekken, leuk dat ze het kunnen, maar die dingen hebben amper fases, en die fases zijn vaak ook nog erg licht gemaakt. Overklokken vraagt nou eenmaal meer stroom, en dat kan teveel zijn voor dat soort simpele plankjes.

Die pentium is voor de door jou genoemde games al prima, ook stock.

Een HD7950 is imo ook niet nodig als je dat soort lichte games blijft spelen.

People as things, that’s where it starts.

Pagina: 1