Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Netbook aanschaffen universiteit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben al een tijdje op internet aan het kijken welke laptop ik kan aanschaffen. 1 september begint mijn opleiding aan de universiteit en hiervoor heb ik een nieuwe notebook nodig.

Wat ga je met je laptop doen?
Microsoft office gebruiken (presentatie maken, werkstuk typen etc) , snel op internet kunnen surfen en af een toe een film downloaden en bekijken met VLC. Misschien ook een paar mappen met foto's opslaan.

Wat is je budget?
Max. 900 euro (hoe goedkoper, hoe beter natuurlijk, maar beter iets meer betalen dan een miskoop)

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
In het weekend mee naar mijn ouders, misschien naar college om aantekeningen te maken, daar ben ik nog niet helemaal over uit.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb in 2009 de Toshiba Satellite P300D-214 als laptop gebruikt. Deze is een aantal keer stuk gegaan (problemen met het moederbord, 3 weken kwijt voor reparatie etc, alle gegevens verloren) en nu weer zoiets, omdat ik toch van plan was om een nieuwe te kopen laat ik hem niet meer repareren. Met een volgende laptop zou ik graag dit soort problemen zoveel mogelijk willen voorkomen. Deze toshiba was ook erg zwaar, wat niet handig zal worden als ik hem wat vaker ga meenemen. Ik weet niet zeker of ik nog een keer een toshiba wil, misschien is een acer een optie, maar hierin zou ik graag jullie advies willen wat betreft het merk, zouden jullie kunnen uitleggen wat het verschil is tussen de merken? Lenova zegt mij niet zoveel, dus hiervan zou ik niet snel een laptop kopen. Het zou fijn zijn als de laptop voldoende geheugen heeft om aardig wat werkstukken en presentaties op te slaan, maar het hoeft niet overdreven te zijn.

Verder al een beetje research gedaan: ik zat te denken aan een i5 processor en een schermgrootte tussen de 14 - 15.6 inch.

Alvast bedankt voor de hulp.

Groetjes,
Sofie

Verwijderd

Topicstarter
Aanvulling: Windows 7. Van windows 8 snap ik niet zoveel... Of kun je windows 8 ook naar windows 7 terugzetten? Heeft dit meerwaarde?

Verwijderd

Een laptop die goed genoeg is voor thuisgebruik kan je ook al vinden voor ongeveer 600 euro, waarom zou je 900 euro uitgeven als je geen zware programma's gaat draaien. Er zijn heel veel laptops die degelijk zijn en voldoen aan jou eisen en misschien voor 400 euro al te verkrijgen zijn

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 16:10:
Aanvulling: Windows 7. Van windows 8 snap ik niet zoveel... Of kun je windows 8 ook naar windows 7 terugzetten? Heeft dit meerwaarde?
Op dit moment zijn alle laptops die je nieuw koopt uitgerust met wi8. Je went er wel snel aan is mijn ervaring, het is slechts een nieuw jasje. Als je beslist geen wi8 wilt zul je denk ik een 2de hands moeten kopen. Of een laptop die wat ouder is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 18:41:
Een laptop die goed genoeg is voor thuisgebruik kan je ook al vinden voor ongeveer 600 euro, waarom zou je 900 euro uitgeven als je geen zware programma's gaat draaien. Er zijn heel veel laptops die degelijk zijn en voldoen aan jou eisen en misschien voor 400 euro al te verkrijgen zijn
Het is meer het idee dat het fijn zou zijn dat de laptop een paar jaar mee gaat. Ik ben bang dat als ik een (te) goedkope koop, ik over een jaar alweer een nieuwe kan kopen omdat de boel traag en verouderd is... Het is natuurlijk niet zo dat ik te veel wil betalen... Welke zou jij aanraden?

• suikerberg
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:18
Verwijderd schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 18:53:
[...]

Het is meer het idee dat het fijn zou zijn dat de laptop een paar jaar mee gaat. Ik ben bang dat als ik een (te) goedkope koop, ik over een jaar alweer een nieuwe kan kopen omdat de boel traag en verouderd is... Het is natuurlijk niet zo dat ik te veel wil betalen... Welke zou jij aanraden?
Aangezien de plannen die je hebt met de laptop ben ik het er mee eens dat een laptop van 400-500 euro prima voldoet. Waar je op moet letten in die prijsklasse is de bouwkwaliteit. Ik heb 4 jaar geleden 2 laptops aangeschaft, ik had toen niet goed uitgezocht of ze een goede bouwkwaliteit hadden, wat is er gebeurt? Éen draait nog als een zonnetje en de ander heb ik vorig jaar met een gebroken scharnier en gebarsten behuizing in onderdelen moeten verkopen.

Let hier dus goed op bij het uitzoeken van een laptop!
Verwijderd schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 16:10:
Dit is prima mogelijk mits er drivers voor jouw laptop beschikbaar zijn die onder windows 7 draaien. Natuurlijk is er niets mis met windows 8.1 dus ik zou je keuze er ook niet door laten beïnvloeden ( maar ik snap het wel, gebruik zelf ook windows 7 :P ).

Voor de wat populairdere laptops is vast wel op google te vinden hoe windows 7 uitpakt op het desbetreffende laptopmodel.

Succes met uitzoeken!

[ Voor 42% gewijzigd door suikerberg op 07-08-2014 19:05 ]

Verwijderd

pricewatch: Lenovo IdeaPad Z50-70-00365

In de prijsklasse waarin ik denk dat de laptop zeker aan de eisen moet voldoen is deze laptop het beste in mijn ogen. Een goede allrounder met een super scherm. Maar het is natuurlijk wat je zelf wil. Wil je een lichtere, dunnere & een laptop met betere accuduur omdat je hem ook besluit te gebruiken op colleges. Dit is een goede allrounder maar als je specifieke wensen hebt omdat je een bepaald punt belangrijk vind, portability, kracht, een mooi design, specifiek merk zeg het maar.

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-11 12:39
ik vind deze nog steeds heel interessant :
pricewatch: HP Pavilion 15-p032nd

Veel geheugen, FullHD, SSHD, en dat voor 599

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:01
Volgens mij is 500-600 euro inderdaad wel de sweet spot.

Nog een 14" i5-alternatief op de Lenovo met i3 (maar een lagere resolutie, wel een kilo lichter):

pricewatch: Lenovo IdeaPad S410p-00397

Met de twee posters voor mij zijn dit 3 mooie voorbeelden. Voornaamste verschillen zitten hem in resolutie en gewicht, misschien is de keus tussen i3/i5/A8 en 4 GB/12 GB niet eens zo heel belangrijk, officewerk kunnen ze allemaal wel aan..

Overigens is de term 'netbook' vooral van toepassing op ultraportables (grootte, gewicht) met een minimum aan processorpower. Iets met een i5 is per definitie groter en zwaarder, tenzij je heel veel duiten bijlegt voor iets uit de ultrabook-categorie.

[ Voor 19% gewijzigd door Thralas op 08-08-2014 00:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie hulp, ik zal nog eens goed kijken en overwegen.

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
pricewatch: Lenovo Yoga 2 13-00447

Aangezien je zegt op zoek te zijn naar een netbook lijken al die all rounders me niet helemaal wat je zoekt. Een alternatief wat lekker compact en makkelijk mee te nemen is, is bovengenoemde laptop. Als je je laptop lekker snel wil hebben en houden zou ik niet focussen op een i5 ipv een i3 maar zou ik zorgen dat je een ssd in je laptop hebt. De lenovo hierboven heeft een ssd cach waardoor je meest gebruikte data veel sneller kan worden aangesproken.

Kijk voor een goede notebook die meer all round is eens in de laptop bbg: reviews: Laptop Best Buy Guide: augustus 2014
Ik zou als eerst naar de nr 1 aanrader kijken: http://shop.lenovo.com/nl/nl/laptops/thinkpad/s-series/s440/
En als je wat extra wil inleveren op mobiliteit krijg je met de pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E531 (N4I29MH) een hele goede all rounder voor je geld. De E531 heeft ook nog als voordeel (voor jou) dat er Windows 7 professional op staat.
In mijn ogen zijn deze Thinkpad modellen een betere keus dan die andere budget lenovo modellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Jornv op 11-08-2014 15:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat is jullie mening over deze drie laptops:
http://www.campusshop.nl/...litebook-840/details.aspx
http://www.campusshop.nl/...g50-70-01675/details.aspx
http://www.campusshop.nl/...-s410p-00397/details.aspx

De laatste is goedkoper, maar heeft helaas geen ssd.
Wat is het verschil tussen SSHD en SSD?

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-11 15:19
Je kan gewoon een laptop met windows 8(.1) nemen. Met Classic Shell breng je het menu,desktop en startknop zoals dat in windows 7 was weer terug. Als je het dan zo instelt dat afbeeldingen en pdf bestanden met de desktop applicaties opstarten merk je er zo goed als niks meer van dat het stiekem windows 8 is. :)

Verwijderd

Topicstarter
warcow schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 17:09:
Je kan gewoon een laptop met windows 8(.1) nemen. Met Classic Shell breng je het menu,desktop en startknop zoals dat in windows 7 was weer terug. Als je het dan zo instelt dat afbeeldingen en pdf bestanden met de desktop applicaties opstarten merk je er zo goed als niks meer van dat het stiekem windows 8 is. :)
Ahh oke, dat krijg ik zelf nog wel voor elkaar denk ik :) Alle nieuwe modellen hebben standaard windows 8.1 merkte ik al..
Pagina: 1