• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:01

amas

Law of Nature: Chaos

Topicstarter
Hey tweakers,

ik heb sinds een paar weken een nieuwe videokaart in mijn bezit (pricewatch: MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB). Bevalt zeer goed op 1 punt na, ongeveer 1½ week geleden begonnen heel af en toe artefacts op het scherm te verschijnen. Zie http://1drv.ms/1kp0EEy als voorbeeld. Het rare is dat de artefacts beperkt blijven tot een vierkant gebied. Ik krijg dit fenomeen bij o.a. PhotoShop, Dota, Skyrim en nog een paar spellen, maar dat zijn de voornaamste programma's. In Dota krijg ik heel af en toe ook flikkeringen van het scherm op hele specifieke plekken.

Heb ik een defecte videokaart in mijn bezit? Of is het een software probleem. Mijn PC specs zijn in mijn inventaris te bekijken (gallery: amas) en ik gebruik natuurlijk de nieuwste drivers van AMD.

Het is niet bijzonder vervelend ofzo, want het opnieuw opstarten van het desbetreffende programma lost het tijdelijk op, maar goed is het zeker niet. Iemand ideeën m.b.t. oplossen ervan?

Alvast dank.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:41
Dingen die je zou kunnen proberen:
1) Niet het meest makkelijke maar; Je videokaart in een andere pc proberen.
2) Bios update van je moederbord.
3) Andere kabel tussen je monitor en videokaart.
4) Andere monitor proberen.

Als ik dit zo zie lijkt me dat je vram of een deel ervan defect is.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• SN4K3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-01-2025
Heb sinds een paar weken ook een MSI r9 280x en heb of had (op warme dagen) ook artifacten in games. Dat kon bestaan uit uitgerekte en flikkerende textures, maar soms ook witte knipperende lijnen of secties met gekleurde vierkantjes zoals in jouw foto.

Destijds heb ik wat settings in CCC veranderd, maar die staan nu weer zoals gewoon en heb verder geen problemen. In overdrive heb ik de energie op +10% gezet, de temperatuur wordt hoogstens 73 graden, warmer wordt die niet volgens CCC. Zoals Axewi zegt denk ik dat het probleem (ook bij mij) bij te hete of defecte VRAM ligt en dat dat 'probleem' zich vooral voordoet in deze zomermaanden. Zat er zelf aan te denken om een extra fan te kopen voor op de zijkant van mijn behuizing die op de videokaart blaast.

Mijn voornaamste 'oplossing' was om in games AA een standje lager te zetten, in League of legends heb ik ook wel eens flikkeringen, maar dat ligt aan de game. ;)

*Oh en ik heb de drivers helemaal verwijderd en opnieuw geïnstalleerd (14.4)

[ Voor 15% gewijzigd door SN4K3 op 07-08-2014 21:09 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:57

Thomg

Aww yiss

@SN4K3 & @TS Mem voltage proberen te undervolten ( als dat niet lukt, ook underklokken ).
( oververhitting, te hoog geklokt )

Als dat niet lukt, overvolten.
( niet genoeg spanning voor stabiele werking )

Aangezien het niet vrijwel meteen begint hint het inderdaad op oververhitting.

[ Voor 63% gewijzigd door Thomg op 08-08-2014 02:02 ]

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-01 13:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Ik zie artefacts in ms office? Lijkt mij een gevalletje onstabiele kaart. Terugsturen dus :).
Ik heb hetzelfde gehad nadat ik mn kaart had overgeclockt en teruggeclockt. Dus een overclockje van 3 seconden en dan gelijk weer terugclocken.

Check even in gpu-z of je elpida of hynix ram hebt.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!