DVD speler repareren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyeyebrows1
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-10 17:15

fuzzyeyebrows1

Of gewoon Tomek

Topicstarter
Beste Tweakers,

een paar dagen geleden ging mijn dvd/surround setje niet meer aan. Geen lichtjes, geluidjes of iets anders, gewoon helemaal dood. Ik heb 'm vandaag nog maar een in het stopcontact gedaan, en wonder boven wonder ging hij wel weer aan. Dus ik heb alle speakers en kabels er weer aangehangen, en jammer genoeg deed de hele boel weer helemaal niets meer.

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/t7eq9f.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/oj2gap.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/333vhjn.jpg

Ik heb de dvdspeler open geschroefd om te kijken of er daar iets mis was. Het viel mij op dat er op sommige plekken een soort gesmolten "plastic" op het (moeder)bord lag (zie foto). Ik heb de stekker in het stopcontact gedaan, en zag elektrische vonkjes tussen de omcirkelde delen (maar de dvd speler ging wel aan!).

Mijn vraag is nu, wat is die gesmolten smurrie, en is mijn dvdspeler nog te redden? Ik heb momenteel niet het vermogen om een hele nieuwe set te kopen, en dat is ook zonde aangezien de speakers gewoon goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mithrandir
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-11-2024

_Mithrandir

tOOt TooT

De smurrie op foto 1 is geen probleem, dat is lijm om de condensatoren vast te zetten.

Op foto 2 en 3 is lastig te bepalen of het lijm is of lekkende componenten zijn en dan waarschijnlijk condensatoren.

Door de condensatoren te vervangen zou hij het misschien weer gewoon gaan doen.

At dawn on the fifth day look to the east

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyeyebrows1

fuzzyeyebrows1

Of gewoon Tomek

Topicstarter
Er komt ook een brandluchtje van het omcirkelde af als ik de stekker erin doe. Zijn dit soort dingetjes los te koop ergens (onderdeel C913?)?

[ Voor 6% gewijzigd door fuzzyeyebrows1 op 07-08-2014 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mithrandir
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-11-2024

_Mithrandir

tOOt TooT

Een brandlucht betekend vrijwel zeker dat er componenten stuk zijn. Nieuwe condensatoren kun je kopen bij bijvoorbeeld farnell.

Je zult wel eerst moeten weten welke waarde je moet hebben

At dawn on the fifth day look to the east

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-10 21:36

thof

FP ProMod
Iets minder tweakers achtig, wellicht kun je ergens op internet (ebay, marktplaats) wel eenzelfde (defect) model vinden en kun je daar de printplaat van gebruiken.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-10 13:39

TMV

fuzzyeyebrows1 schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 13:34:
Er komt ook een brandluchtje van het omcirkelde af als ik de stekker erin doe. Zijn dit soort dingetjes los te koop ergens (onderdeel C913?)?
Het omcirkelde component is een weerstand met een waarde van, volgens mij (aangenomen dat de tweede ring blauw is), 3,6MegOhm 5%.. Als er veel stroom loopt door die weerstand kan hij heet worden en die smurrie er bovenop kan dan natuurlijk gaan stinken.. Maar als een weerstand zo heet wordt is er:

- of sprake van een slecht design/ondergedimensioneerde package
- of een fout ergens anders in het circuit
- of hij is inderdaad kapot en staat te stoken

In geen enkel geval goed :P

Het onderdeel C913 verwijst naar de capaciteit (condensator) die erboven zit..

En voor de lekkende condensator moet je even weten wat de opdruk is, anders kom je er nooit achter wat je moeinkopen.

[ Voor 11% gewijzigd door TMV op 07-08-2014 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik zou eerst de boel even schoonmaken en de cap C913 vervangen. Kost weinig, is snel gedaan, en geeft je vrij vlot uitsluitsel. Weerstanden gaan niet zo snel stuk, condensatoren wel.

Zorg dat je de juiste waarde hebt, mag wel meer volt zijn, maar niet meer µF.
Dat is trouwens ook meteen wat je moet weten: hoeveel Farad en hoeveel Volt je condensator moet zijn. Staat er op gedrukt aan de zijkant, meerdere malen. Bijvoorbeeld: 25V 10µF, waarbij µF dus voor micro farad staat. Je hebt o.a. ook gewoon Farad (F), nano farad (nF) enz. en het is dus belangrijk om dat goed te noteren. Post desnoods een foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:52

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Foto 2 geen probleem, foto 3 is de weerstand van stuk de condensator niet.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 19:07

Part

Helemaal niets.....

TMV schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 17:05:
[...]

Het omcirkelde component is een weerstand met een waarde van, volgens mij (aangenomen dat de tweede ring blauw is), 3,6MegOhm 5%.. Als er veel stroom loopt door die weerstand kan hij heet worden en die smurrie er bovenop kan dan natuurlijk gaan stinken..
....
Om een 3.6 meg weerstand van deze grote te verbranden heb je wel een hele hoge spanning nodig.
Ruim over de 1000 volt. hij zal in deze opzet dus niet echt warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapsac
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10 21:16
Zo te zien is de condensator nog heel (overigens is dat geen elco maar een folie condensator, en die barsten compleet open als ze kapot gaan) en is de weerstand kapot. Dat is een simpele koolweerstand en die slijten bij flinke belasting en uiteindelijk gaan ze roken/vonken. Zo te zien is de functie van die weerstand ervoor te zorgen dat de schakelende voeding van spanning (er zal 400V over staan) wordt voorzien tijdens het opstarten. Als die kapot is (en ook niet meer vonkt) dan werkt de schakeling helemaal niet meer.
Vonkt ie wel dan zal je merken dat je voeding wel weer werkt tot de volgende power cyclus.
De enige andere toepassing van zo'n hoogohmige weerstand op die plek is voor het ontladen van de primaire elco('s), maar als deze weerstand daarvoor moest zorgen en inderdaad kapot is dan moet je voeding nog steeds werken..

Xeon e5-2695 V3, RX Vega 64, Rift | PS3 | PS4 Pro,PSVR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
TMV schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 17:05:
[...]
Het omcirkelde component is een weerstand met een waarde van, volgens mij (aangenomen dat de tweede ring blauw is), 3,6MegOhm 5%..
Even een kleine correctie, het geen 3,6MOhm zijn, maar 56kOhm. Dat is ook gelijk een waarde uit de E12 reeks en een veel plausibelere weerdstandswaarde.

Als ik het zo zie is de condensator op foto 2 stuk, de weerstand van foto 3 lijkt enkel onder de smurrie van de omcirkelde condensator te zitten en ik zie links van de omcirkelde condensator nog een condensator met smurrie, maar daar kan ik op foto niet ontdekken dat hij ergens stuk/gebroken is.

[ Voor 27% gewijzigd door 3xhaas op 08-08-2014 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Wees voorzichtig dit is de primaire kant van de voeding!!!!!!!!!!!

De weerstand is volgens mij 3,65 ohm bij 5 ringen ( oranje blauw groen zilver goud ).
Vermoedelijk is de voeding defect gegaan door een overspanning op het lichtnet.

Verwijder de voedings print en ontlaad C914 hier kan ook als de voeding uit is max 400V op staan.
Dit kun je doen door er even een grote 10 ohm weerstand over te zetten ( heb je die niet laat de voeding een dag uit voordat je begint en sluit de condensator direct voor je begint nog even met een schroevendraaier kort.

Soldeer de componenten die je verdenkt defect te zijn uit en meet ze :
De weerstand en C902 (hopelijk kun je als je C902 er uit hebt zien wat voor waarde deze heeft)
Meet de 4 diodes
Bestel de componenten ( ik zou de C914 ook vervangen Waarde staat er op , denk aan - aan de goede kant , als je hem verkeerd monteert ontploft hij ! )

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyeyebrows1

fuzzyeyebrows1

Of gewoon Tomek

Topicstarter
Ik heb gemerkt dat dit allemaal boven mijn pet gaat. Ik heb gelukkig een mooie Yamaha versterker van mijn ouders gekregen die op zolder stond te verstoffen dus ik heb mijn speakers daarop aangesloten. Dit topic kan dus op slot :) Wel bedankt voor alle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-10 12:18
Kan ook gewoon zijn dat de solderingen van de weerstand door de hitte zijn losgekomen / gescheurd. Dan hoef je alleen even met een soldeerbout het tin opnieuw laten vloeien, liefst met een beetje tin extra erbij. Dat zou het vonken namelijk wel verklaren, alsmede het feit dat hij het af en toe wel doet.
Pagina: 1