Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

15 Processorkoelers getest

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De Gelid tranquilo rev 2 ontbreekt in de conclusie.

Verwijderd

Waarom zijn de temperaturen zo hoog bij de metingen? Is er gemeten met een dichte kast? Anders snap ik niet hoe je ooit tot temperaturen bij 80 graden komt.

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Ik heb de Tranquillo toegevoegd in de conclusie.
De temperaturen zijn zo hoog omdat de processors met Prime95 onder volle belasting worden getest. En dat gebeurt in een gesloten behuizing: zie Testmethode.

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-11 14:13

player-x

Disruptive by design

Hoewel een nuttige test, imho word wederom een klassieke fout gemaakt, door op verschillende voltage's te testen.

Imho een betere test methode zou het testen zijn op verschillende db niveaus te meten ipv voltages.

Ja voltages is gemakkelijker in te stellen, maar niet alle fans en koel oplossingen zijn het zelfde, waarom worden ze wel het zelfde behandeld?

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• willemdemoor
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Dat is in de praktijk niet te doen. We hebben de populairste (op moment van aanvragen: we kunnen niet in de toekomst kijken) koelers uit de pricewatch getest. Op dB(A) vergelijken is dan niet mogelijk. Voorbeeld: de TX3 produceert minimaal 36,5dB(A) en max 51,3dB(A). De Mugen 4 PCGH loopt van 31,1dB(A) tot 36,6dB(A). Er is niet altijd overlap qua geluidsproductie.

Verwijderd

Ik ben heel blij dat jullie geluisterd hebben, en een test hebben gedaan met constant geluidsniveau. Dat is iets waar je een daadwerkelijke vergelijking tussen de koelers kan maken.

Ik vind het alleen een beetje jammer dat de kast gesloten was, zonder draaiende case-fan. (In de testmethode staat trouwens niet expliciet dat de kast dicht is... kan je misschien nog even toevoegen)

Doordat de kast dicht is, zonder case-fan, moet de cpu-fan veel meer werk doen dan in de praktijk het geval is. Hij moet immers niet alleen de lucht door de cpu-radiator blazen, maar óók de luchtstroom in de kast produceren. Dat is niet waarvoor ze ontworpen zijn, en daardoor krijg je wellicht resultaten die niet overeenkomen met de praktijk. Koelers met overdadige fans worden daardoor bevoordeeld, terwijl anderen die net genoeg hebben voor de koeler zelf, benadeeld worden.

Ik had liever gezien dat je óf de kast open had gelaten, of een paar zeer langzaam draaiende case-fans had gemonteerd, die net een voldoende luchtstroom in de kast genereren, maar niet-nauwelijks extra geluid produceren. Dat komt meer overeen met de praktijk.

Wat ook heel mooi zou zijn, is als je óók een grafiek toevoegt waarin je geluid tegen temperatuur uitzet. Daarin kun je alle koelers tegelijk opnemen.

• player-x

player-x

Disruptive by design

willemdemoor schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 12:46:
Er is niet altijd overlap qua geluidsproductie.
Dat is ook imho niet echt van belang.

Ik zou graag twee of drie geluidsniveaus willen zien.
  1. Niet hoorbaar op 1m afstand.
  2. Ligt hoorbaar maar zeker niet storend op 1m.
  3. Goed hoorbaar maar nog steeds onder de irritatie grens op 1m.
En dat getest tijdens gamen, en prime of encoding.

Als je dat doet ben je echt appels met appels aan het vergelijken, nu blijft het meer appels en peren, of heel veel onderzoekswerk.

• willemdemoor
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
@ AHBdV, we wilden door een passieve voeding, geen videokaart in te bouwen en andere geluidsproducerende componenten we te laten juist variabelen elimineren. Natuurlijk is onze test niet een afspiegeling van de prestaties van koeler x in een normaal systeem: daar is al dan niet airflow door andere componenten. Bovendien zal niemand zijn processor zo heet stoken als wij dat doen met Prime95: tijdens bv gamesessies fluctueert de belasting bijvoorbeeld :)
Het elimineren van variabelen maakt het vergelijken van het geluid, de relatieve verschillen dus, wel makkelijker. Wel een goed punt dat sommige koelers meer gebaat zijn met extra airflow dan andere koelers.

@ player-x, Ik vind hoorbaar/niet hoorbaar, storend/niet storend en een irritatiegrens wel extreem subjectieve criteria.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

@AHBdV: Het lijkt mij juist zeer handig om geen externe geluidsbronnen te hebben, ook al moet de CPUfan dan wellicht wat harder werken, omdat ze dat allemaal moeten blijft je vergelijk zinnig, alleen zullen de reallife prestaties wat gunstiger zijn dan in deze grafiekjes.

• player-x

player-x

Disruptive by design

willemdemoor schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 14:48:
@ player-x, Ik vind hoorbaar/niet hoorbaar, storend/niet storend en een irritatiegrens wel extreem subjectieve criteria.
Natuurlijk is het een redelijk subjectieve criteria, maar iig imho is dat juist niet jullie job om dergelijke criteria te bepalen.

De eerste, de gehoor drempel is simpel die kan je gewoon opzoeken, en op 1m meten.

Voor de andere twee kan je aan verschillende collega's hun mening vragen, en daar een bv een gemiddelde daar van nemen.

Imho een dergelijke mening van de redactie is denk ik voor meer mensen echt veel waardevoller en behulpzaam, dan koude nummers en statistieken!

Ik ben al 15 jaar bekend met decibel nummers, en nog steeds is het een vaag nummer, daar de nummers verschillen van tester tot tester, en 40db op de ene website onhoorbaar is, terwijl het op een andere site nog steeds hoorbaar is.

Ik persoonlijk geef iig meer waarde aan meningen dan vage cijfers.

Verwijderd

TERW_DAN schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 14:53:
@AHBdV: Het lijkt mij juist zeer handig om geen externe geluidsbronnen te hebben, ook al moet de CPUfan dan wellicht wat harder werken, omdat ze dat allemaal moeten blijft je vergelijk zinnig,
De grote vraag is of de vergelijking daadwerkelijk eerlijk en zinnig blijft. Je kunt een koeler maken met de finnen dicht bij elkaar, of ver van elkaar af. En daarbij hoort dan een fan met andere karakteristieken. Wanneer de lamellen dicht bij elkaar staan, wil je grotere en dikkere bladen, dan een relatief open radiator, waarbij je een hogere doorstroming wilt.

Als je nu die koeler in een on-realistische situatie zet, waarbij de de fan veel meer moet doen dan alleen lucht door de lamellen blazen, dan kan het zijn dat je sommige koelers meer bevoordeeld of benadeelde worden dan anderen, omdat de toegepaste fan toevallig beter geschikt is om ook een luchtstroom door de kast te produceren.

Ik snap dat je liever geen extra variabelen wilt hebben. Maar de simpelste oplossingen was hier dan geweest om de kast open te zetten, of gewoon zonder kast te werken. Dan heb je puur de werkingen van koeler getest, zonder andere invloeden.

NB: Ik weet niet of de kast zonder case-fan grote invloed heeft... Maar ik kan me goed voorstellen dat het invloed heeft. En als je dan alle externe invloeden wil wegnemen, dan was het mijns inziens beter geweest de kast ook weg te nemen, en puur en alleen de koeler te testen.

Ik zie trouwens beste redenen om mét kast te testen. De torens staan tegenwoordig in het verlengde van de case-fans, en ik kan me voorstellen dat de case-fans dan tesamen met de cpu-fan als een push-pull werken. Zou best kunnen dat een kast mét casefan daarom invloed heeft op welke koeler het beste werkt/stilste is. Zeker zal een toren koeler hier beter werken dan een platte koeler.
Pagina: 1