Klopt, je wordt er af een toe een beetje waardeloos van. En het fenomeen dat fabrikanten soms pas laptops met chips uitbrengen een halfjaar nadat Intel of AMD deze gereleased heeft, helpt ook niet echt, want zo weet je nooit wat het perfecte koopmoment is. Zo komen er nog steeds modellen met Haswell i3's bij...
Wel grappig dat jij van een bijna gelijke laptop komt als ik, die van mij heeft alleen een iets nieuwere chip, de E450

Je weet dan ook de prestaties af en toe niet geweldig zijn; ik heb onder Windows 7 YouTube 720p of 1080p nooit vloeiend gekregen, pas toen ik Windows 8 installeerde ging het. Om die reden zoek ik nu een model wat vooral fors krachtiger is, dat vind ik net wat belangrijker dan mobiliteit. Daarom ga ik wss wel voor de 14".
Als ik je advies mag geven; de Pentium N3520 is best aardig, maar geen enorme vooruitgang tov wat 'wij' met onze AMD chips gewend zijn. Qua processorkracht zal het verschil merkbaar zijn, maar grafisch houdt het allemaal niet over, de HD4400 van de Haswells hebben 3x zoveel rekenunits als die van Bay Trail M chips (Celeron N, Pentium N...). In dagelijks gebruik zal je met die chips dus alsnog af en toe tegen beperkingen aanlopen. Weet niet of je notebookcheck.net kent, maar daar staan zowat alle laptop cpu's en gpu's op die er bestaan, plus handige vergelijkingslijstjes. Ik gebruik het altijd als ik een bepaald model niet ken, alles wordt een stuk inzichtelijker dan. Maar als je dus merkbare vooruitgang wilt zou ik echt voor een Ivy of Haswell i3 gaan, of de nieuwste AMD APU's, zoals de A6 6310 en A8 6410.