Toon posts:

HDD kloon naar SSD is niet bootable?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers ,

Ben voor het eerst een kloon aan het maken van een HDD naar een SSD. Alleen denk ik dat ik zelf iets fout heb gedaan omdat ik met geen mogelijk de laptop met de SSD krijg opgestart. Hij staat ook niet als actief gemarkeerd.

Overigens lijkt het klonen wel goed te zijn gelukt.

Is er nog een mogelijkheid om dat alsnog voor elkaar te krijgen?

Na 12 uur er mee bezig te zijn geweest , weet ik het echt even niet meer!

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Daniel

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2014 22:45 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je niet eens aangeeft met welk programma je hebt gecloned word het lastig :P

• CRpt3r55
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-12-2025
Hoi Daniel,

Hoe heb je de schijf gekloond?

edit: wat PilatuS zegt :)

[ Voor 24% gewijzigd door CRpt3r55 op 06-08-2014 22:47 ]

Etuuuuuh!

Verwijderd

Topicstarter
Excuus , ik kan niet helemaal helder meer denken.

Heb acronis gebruikt!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-01 19:16
Gebruik je windows ? Start dan van de Windows DVD of maak een USB stick om windows te installeren (als je niet weet hoe, google het, er zijn genoeg how-to's) en kies "Probleem oplossen" (dus niet installeren), volg de instructies en kies "startup herstel" oid.

Acronis TrueImage is prima keuze, alleen wil het opstarten dan idd soms niet lukken maar met de Windows DVD /USB is dat zo gefixt in mijn ervaring. >:)

[ Voor 23% gewijzigd door peterpv op 06-08-2014 22:51 ]

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-01 15:38

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Wat is je probleem, wat heb je dan precies gedaan in je 12 uur en waar loop je op vast dan?

Ik bedoel, simpele google opdracht: https://forum.acronis.com/forum/26162
Waarom zou dat niet werken?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-01 19:33

leuk_he

1. Controleer de kabel!

heb je de SCHIJF gekloond of de PARTITIE? want in dat 2e geval mis je juist een stukje om me te booten (done that, been there , got the t-shirt)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• peterpv
Idd, je mist dan de bootloader, en zo los je dat op:http://www.howtogeek.com/...s-7-boot-loader-problems/ :+

Al denk ik zelf dat Windoze ook wel eens wat in de war raakt als de partitie gekloond 8)7 is maar dat is dan te fixen met deze procedure. :*)

[ Voor 31% gewijzigd door peterpv op 06-08-2014 22:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal proberen om mijn verhaal even zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

Ouwe HDD verwijderd uit de laptop.
Extern aangesloten op pc met WIN7
Nieuwe SSD Extern aangelsoten op pc
Kloon gemaakt van HDD naar SSD met acronis
Gaat trouwens om Windows 8.1

Kloon ziet er prima uit , maar boot niet.
ps Heb de hele schijf gekloont.

pss Ik ga die link even bekijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2014 22:59 ]

• peterpv
Klinkt goed, SSD nu weer in laptop en die booten vanaf Windows 7 DVD !
Gaat helemaal goedkomen 8)

Waarschijnlijk heb je gekloond via USB ? Dat kan verklaren dat het 12u duurde ;(

[ Voor 30% gewijzigd door peterpv op 06-08-2014 23:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
peterpv schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 23:03:
Klinkt goed, SSD nu weer in laptop en die booten vanaf Windows 7 DVD !
Gaat helemaal goedkomen 8)

Waarschijnlijk heb je gekloond via USB ? Dat kan verklaren dat het 12u duurde ;(
Zou die dat vreten?

Verwijderd

Topicstarter
Fabrieksinstellingen herstellen geeft aan "Fabriekherstel kan niet worden uitgevoerd. Een vereiste stationspartie ontbreekt.

Pc vernieuwen geeft aan " Het station waarop windows is geïnstalleerd is vergrendeld. Ontgrendel het station en probeer het opnieuw. "

Morgen ga ik het weer verder proberen. Me bed roept .

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2014 23:16 ]

• peterpv
Hmm, dan heb je kennelijk een Windows rescue disk te pakken. Wat je nodig hebt is een ""echte"
windows 7 startup DVD, geen recovery dus. Met wat zoeken kun je een Windows 7 ISO image downloaden bij Microsoft (legaal want je hebt een key voor je laptop), die brandt je op een DVD en daarvan moet je dan starten. Heb je geen andere Windows (retail of upgrade) DVD liggen ?
Die rescue disk tools die zuigen :-( voor dit soort toepassingen althans

Als ik jou was zou ik de HDD weer in de laptop hangen en dan de SSD extern aan de laptop.
Vervolgens met acronis de hele disk clonen naar de SSD.

[ Voor 18% gewijzigd door peterpv op 06-08-2014 23:25 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De volgorde is verkeerd, bootloader raakt in de war, misschien icm het recoveryprogramma van windows dat op de harddisk stond. Zo simpel is het.
Gewoon rustig onderzoeken hoe het moet, en dan pas actie: zo dus:

1. Laat de HDD zitten waar die zit, installeer daarop Acronis.
2. Sluit de SSD aan op usb
3. Start Acronis, optie clone disk.
4. Als de cloon klaar is zal de laptop uitschakelen.
5. Haal de HDD eruit, zet de SSD erin.
6. Klaar.

Verwijderd

Topicstarter
Nou , as we speak ben ik even helemaal opnieuw begonnen.

De ouwe HDD gewoon terug in de laptop. De SSD extern aangesloten. Acronis geïnstalleerd op de laptop en zo is hij nu aan het klonen.

Eens kijken wat er uit komt gerold

Verwijderd

Topicstarter
Goed kloon is opnieuw gemaakt. Op het laatste zag ik duidelijk dat ie ook MBR heeft gekopieerd.
Maar toch doe ik nog iets fout. Heb de SSD weer netjes terug gemonteerd in de laptop en weer start deze niet op.

In de bios wat gespeelt met OS Mode ,

Opstarten op UEFI OS ; Scherm blijft hangen op het merklogo en doet dan verder niks meer.
Opstarten op CSM OS ; Reboot and select proper boot device
Opstarten op UEFI and legacy OS ; Reboot and select proper boot device

Set AHCI Mode ; Enabled

Ik weet het even niet meer. Ik heb volgens mij alles goed gedaan!

• Reepje
  • Niet online
Je gebruikt Acronis true image 2014, en je gebruikt de optie "clone disk"? (ik vraag dit specifiek omdat ik wel eens mensen tegenkom die "backup disk" gebruiken en dat werkt niet) En je besturingssysteem is win7 of 8?
Dan zou ik het verder ook niet weten. Ben er zeker van dat alle partities van de ssd zijn als je begint (zou Acronis al voor je moeten doen). Er staan 2 partities op, de opstartpartitie en C?

Misschien dat andere mensen nog ideeën hebben, maar het is dan handig als je ook aangeeft wat je hebt, en wat je hebt gedaan. Nu geef je niet veel info behalve: "laptop, clone, ssd, doet het niet". Dus welke laptop, welke ssd, welk programma (weten we inmiddels) welk besturingssysteem.

Verwijderd

Topicstarter
Even een update ,

Inmiddels ben ik zover dat de laptop OPSTART!!! Maar het lijkt mij verdacht lang te duren voordat deze opstart en afsluiten lijkt hij helemaal niet te doen. Als hij eenmaal draait , draait ie super.

Ook geeft hij aan dat de totale grote van de schijf 191 GB is ipv 240 GB (223 GB). Heb inderdaad 2 partities , windows boot manger??? Daarmee start hij goed op.

Ik gebruik inderdaad Acronis True image en de optie clone disk.

• Reepje
  • Niet online
Er staat nog een recoverypartitie op blijkbaar, is ook verborgen, maar die kan eraf.
Als opstarten lang duurd, kan windows/bios bepaalde opstart zaken niet goed vinden. Er kunnen dan drivers dwars zitten. We weten niet over welke produkten we hebben, en ik ga verder geen koffiedik kijken.

Verwijderd

Topicstarter
SSD is een crucial m500 240 GB
Laptop is een Samsung np355

• Reepje
  • Niet online
Ben wel al vaker problemen tegengekomen bij samsung laptops. Er zitten een aantal software optimizers in om het booten (van HDD) te bespoedigen, en meer "handige" software.

In een dergelijk geval is het beter gewoon een verse install van een schone windows te doen.
Let erop bij een verse install dat je precies dezelfde windows versie regelt, anders wil windows niet activeren met de key die je hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Update 13.07 uur

Nou daar gaan we weer ,

Met de ouwe HDD in de laptop kan ik probleemloos een factory reset uitvoeren.
Zodra ik de SSD erin zet (die gekloont is) en ik doe het zelfde dan geeft hij aan
dat hij bepaalde bestanden mist en dat deze te vinden zijn op het herstelmedium.

Dus het herstelmedium (usb) in de usbpoort. En dan geeft ie weer een fout aan.
Ik krijg het simpelweg NIEt voor elkaar. Inmiddels al 2 dagen bezig om windows 8 over te zetten op een SSD. Wat een ellende zeg.

• Reepje
  • Niet online
Het is leuk dat je van alles probeerd, maar echt.....je maakt zo meer kapot dan je lief is.

Even concreet: de herstelpaertitie is een herstel van een specifieke windows op een specifieke harde schijf op een specifiek systeem. Die kan je dus niet voor iets anders gebruiken: het is een aangepaste versie voor jouw samsung laptop. Als deze gaat herstellen, zoekt die bijvoorbeeld specifiek naar de harde schijf: als deze niet gevonden wordt: foutmelding.

De herstelpartitie kan je dus niet gebruiken. Verder is de windows die op je laptop staat dus een specifieke samsung windows: vandaar dat het niet goed wil werken met je ssd. Door verder een aantal instellingen en versie doorelkaar te gebruiken en na elkaar te instaleren, is het goed mogelijk dat zowel de installatie als de bios over de zeik aan het gaan zijn.

Wat je nu dus moet doen: download win8 dezelfde versie als je had. Maak een bootable usb met de iso file en installeer windows opnieuw. En vergeet de windows die je hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Reepje schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 13:53:
Het is leuk dat je van alles probeerd, maar echt.....je maakt zo meer kapot dan je lief is.

Even concreet: de herstelpaertitie is een herstel van een specifieke windows op een specifieke harde schijf op een specifiek systeem. Die kan je dus niet voor iets anders gebruiken: het is een aangepaste versie voor jouw samsung laptop. Als deze gaat herstellen, zoekt die bijvoorbeeld specifiek naar de harde schijf: als deze niet gevonden wordt: foutmelding.

De herstelpartitie kan je dus niet gebruiken. Verder is de windows die op je laptop staat dus een specifieke samsung windows: vandaar dat het niet goed wil werken met je ssd. Door verder een aantal instellingen en versie doorelkaar te gebruiken en na elkaar te instaleren, is het goed mogelijk dat zowel de installatie als de bios over de zeik aan het gaan zijn.

Wat je nu dus moet doen: download win8 dezelfde versie als je had. Maak een bootable usb met de iso file en installeer windows opnieuw. En vergeet de windows die je hebt.
gaan we proberen. bedankt voor de hulp tot zover!
Pagina: 1