Restart tijd Windows 8.1 duurt te lang

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornax
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-03 13:16
Hey Tweakers,

wanneer ik mijn Windows 8.1 herstart via de Charms Bar, gaan mijn monitor, muis en toetsenbord vrijwel onmiddelijk uit, na de korte splash screen waarop enkel staat "Restarting..." met dat draaiend Windows 8 wieltje. Het lijkt echter wel alsof mijn PC nog een twintigtal seconden blijft opstaan, want het is pas na ongeveer die tijd dat ik de Post beep van mijn moederbord hoor (na deze beep kom ik vrijwel onmiddelijk op mijn startscherm).
Als ik echter een computer reboot doe via de restart-knop op mijn case zelf, gebeurt de reboot meteen, zonder enige wachttijd. Iemand die weet hoe ik de lange restarttijd vanuit Windows 8.1 kan inkorten, of het kan verklaren?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jornax schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 20:59:
Als ik echter een computer reboot doe via de restart-knop op mijn case zelf, gebeurt de reboot meteen, zonder enige wachttijd.
Dat is geen restart maar een reset-knop. Die gewoon even de stroom (naar mobo/cpu) onderbreekt, waardoor je windows niets "normaal" kan afsluiten maar gewoon in 1 keer uit is.
Vinden je windows/programma's/achtergrond taken niet echt fijn..

Als je het doet op de "normale" manier (vanuit Windows) dan zullen eerst alle achtergrond taken/services/etc (netjes) afgesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het is dan ook geen restartknop maar een resetknop. Dat is nogal een verschil. De resetknop gebruik je alleen als de PC vastgelopen is en niets meer doet, anders moet je deze nooit aanraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals gezegd is een reset effectief hetzelfde als je stroom er af halen. Dit kan een lijstje van complicaties veroorzaken waaronder datacorruptie en dat wil je dus in principe ontwijken.
Normaal afsluiten houd in dat alles "elegant" afgesloten word en dat duurt gewoon langer.

Zie het als een mens. Als je aan een mens vraagt om te gaan liggen duurt dat over het algemeen langer als dat je hem gewoon omschopt. :P
Gekke analogie, maar dat komt wel op hetzelfde neer.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2014 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:15
Restart is ook langzamer dan Shutdown+Startup omdat in de eerste situatie geen Fast Boot wordt gebruikt en bij Shutdown+Startup wel.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornax
Oh, sorry mensen, dat wist ik niet van die resetknop! Ik zal hem voortaan niet meer gebruiken.

Het feit blijft wel dat de restart functie in de charms bar veel langer duurt dan voorheen, ik ben echt geen "stilte" gewoon van 20 seconden tussen het uitgaan van mijn randapparatuur en de nieuwe post beep van mijn moederbord. Vroeger nam dit maximaal 5 seconden in beslag ofzo? Ik heb ook al de stappen in dit geprobeerd: http://www.sevenforums.co...orming-clean-startup.html
En de restart duurde even lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:57

Umbrah

The Incredible MapMan

Een restart onder Windows 8 is dan ook wat anders dan shutdown en weer aan zetten. Zoek maar op wat fastboot inhoud, in feite laat je bij shutdown een stuk pre-hibernated kernel in met alleen de usermode die wel opnieuw geladen wordt, terwijl een restart alles opnieuw laad. Overigens zijn opstart en afsluit tijden van een hoop factoren afhankelijk. Ik hoop dat mijn mede-tweakers kunnen bevestigen hoe lang monsterlijke RAID configs met 100+ mssql instances, een domain controller, en tig andere servers kunnen duren. Clear dismounts alleen al kunnen een kwartier duren, en je wilt geen corruptie riskeren, dooie ssd door reset-bash is voor een consument een drama maar je kunt je voorstellen wat een plotseling lege db doet voor een bedrijf.

TS: wat voor hardware heb je en wat voor services draai je? Waarom is een manual reboot überhaupt nodig? In die tijd dat de hardware uit staat en je nog geen post beep hoort is je nieuwe kernel namelijk z'n fastboot image aan het schrijven, wat op wel heel slome HDD's pas een probleem is, op een gemiddelde SSD is het amper merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornax
*Intel Core i5-4590
*Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost
*Gigabyte G1.Sniper B5
*WD Blue WD10EZEX, 1TB
*Cooler Master N300 (KKN1, closed)
*Cooler Master Hyper 212 EVO
*Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU 8GB RAM
*Crucial MX100 256GB
*Seasonic M12II EVO 520W

Windows en software staat natuurlijk op de Crucial SSD. Ik doe regelmatig manual reboots omdat ik nog steeds af en toe drivers aan het installeren ben en omdat ik wat troubleshooting aan het doen ben met mijn grafische kaart (die in het verleden vaak geen beeld gaf via HDMI, maar dat is niet een probleem voor in deze topic me dunkt).
Pagina: 1