Nieuwe HTPC. Budget ± €450,-

Pagina: 1
Acties:

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-03 18:02
Geachte medetweakers,

Ik zoek
Een HTPC.

Budget
Maximaal ±€450,-

Gebruik apparaat
HTPC middels XBMCUbuntu.

Componenten al aanwezig
128GB Crucial M4 SSD
2x3,5" 3TB WD Red HDD's
Pulse-Eight CEC USB

Programma van Eisen
Zo veel mogelijk storage in het apparaat zelf
Ondanks het bekende “jack of all trades, master of none”-principe wat toch vaak bij dit soort apparaten van toepassing is, wil ik voorkomen dat ik mijn opslag en mijn afspeelfuncties moet splitsen. Tenzij jullie mij kunnen overtuigen uiteraard!

Zo stil mogelijk systeem
Het komt in de huiskamer te staan en zal gebruikt worden tijdens series/films kijken. Het laatste wat ik wil is het gezoem van harde schijven of het geblaas van fans horen.

Zo goed mogelijke prestaties/energieverbruik verhouding
Ik wil zonder problemen alle gangbare bitrates kunnen afspelen (4K daargelaten) zonder het halve stroomnet leeg te hoeven trekken.

Zo laag mogelijke aanschaf kosten
Elke euro kan je maar 1x uitgeven.

Ondersteuning van CEC
Ik weiger anno 2014 meer dan één afstandsbediening te gebruiken voor zoiets simpels als TV kijken. Daarnaast wil ik niet gebonden zijn aan IR wat vaak bij multifunctie-afstandsbedieningen wordt gebruikt. Ik heb daarom al een aantal jaar een Pulse-Eight in gebruik. Wat voor HTPC het ook wordt, hij moet geschikt zijn voor dit apparaat.

Ruimte voor minstens 2x3,5”HDD’s+ 1x2,5”SSD. Met de mogelijkheid tot meer in verband met eventuele RAID configuraties in de toekomst
Ik heb nog 2 3TB Western Digital Reds liggen die ik in het systeem wil plaatsen en aangezien mijn collectie niet stopt met groeien (Simpsons, Futurama, Robot Chicken, etc) moet er ruimte zijn voor uitbreiding. Mocht ik ooit goed genoeg worden in Linux zal daar ook een RAID config voor komen.

Zo veel mogelijk ‘futureproofheid’
Mocht 4K helemaal doorbreken en de IGP van mijn HTPC het niet meer kunnen bijbenen wil ik het apparaat graag up-to-date kunnen brengen door een bescheiden GPU.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb het volgende systeem opgesteld.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 29,50€ 29,50
1ASRock H97M-ITX/ac€ 88,75€ 88,75
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 64,95€ 64,95
1Scythe Kotetsu€ 27,50€ 27,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,05€ 66,05
1Seasonic M12II Evo 520W€ 59,50€ 59,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 336,25

Ga je overklokken?
Nee.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Aangezien ik Linux ga gebruiken voor deze HTPC (en ik geen Linux held ben) wil ik liever wegblijven bij AMD en dus voor Intel/Nvidia gaan. Nu zullen de Linuxboys misschien denken dat het nonsens is maar drivers zelf compilen zodat het dan wel werkt is voor mij helaas een paar bruggen te ver.
Voor wat betreft voedingen ben ik erg te spreken over Seasonic. Heb zelf een aantal en allen doen het na jaren van trouwe dienst nog steeds vlekkeloos. Daarnaast vertelt het feit dat zij de OEM leverancier zijn van zoveel andere (kwalitatief goede) merken mij dat de PSU kennis en vakmanschap bij hen wel goed zit. Dat ik daar voor moet betalen vind ik geen probleem.

Additionele vragen
Wat vinden jullie van deze combinatie van onderdelen?
Heb ik ergens overkill toegepast of zijn bepaalde dingen niet compatible?
Andere op- en/of aanmerkingen?

Bij voorbaat dank!

[edit 08-08-2014]
Moederbord en koeler aangepast naar aanleiding advies
[edit 2 op 08-08-2014]
Processor aangepast

Prima.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Het moederbord is erg duur, en bedoeld voor overclocken. Goedkoper alternatief:
pricewatch: ASRock B85M-ITX
Of met Wi-Fi:
pricewatch: ASRock H97M-ITX/ac

Verder is het koelertje ook overkill:
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

Je voeding is ook overkill, maar een van de goedkoopste modulaire PSU's. Maar voor net een vijfje meer kan je een Gold (bijna platina) krijgen:
pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• TweakerXs
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-04-2025
ik kan zo snel niet vinden of de pricewatch: ASRock B85M-ITX ook RAID ondersteund bij de specs op de pagina van ASRock.
de pricewatch: ASRock H97M-ITX/ac wel!

• MK_
  • Niet online

MK_

TweakerXs schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 22:56:
ik kan zo snel niet vinden of de pricewatch: ASRock B85M-ITX ook RAID ondersteund bij de specs op de pagina van ASRock.
de pricewatch: ASRock H97M-ITX/ac wel!
Verdorie, RAID, niet meer aan gedacht. B85-chipset ondersteund inderaad geen RAID, de H97 wel.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:44
Je kan ook de seasonic g series 360W, even uit mn hoofd, overwegen. Die wordt/werd vaak aangeraden in het zuinige server topic.

Verder eens met Intel. Ik heb het iets meer budget opgelost, maar ik draai ook een server/htpc combo. AMD drivers op zich is geen probleeem, daarvoor hief je niet te compileren, maar niet alle features worden ondersteund zoals DTS-HD audio, dus Intel is the way to go. Ik stoor me niet echt aan het geluid van het systeem, het is wel een voordeel om de twee systemen re combineren imho.

De rest ziet er netjes uit. Eventueel wat commentaar van MK overnemen. Let goed op je koeling, want dat maakt bij mij het meeste geluid. Mijn schijf, ook een 3TB WD RED, hoor ik niet boven mijn fans uit

Edit: let op, XBMC ondersteund 50GB blu-ray rips niet via hardware acceleratie. Dat je het even weet.

[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 06-08-2014 23:36 ]

• MK_
  • Niet online

MK_

De Seasonic G-Serie 360Watt had ik eerst ook in gedachten, maar is niet modulair.

• tikkietrugjaap
@MK1998NL:
Die koeler zal ik nog even opzoeken bij sites zoals SPCR, etc.
Ik wil inderdaad een modulaire voeding en ik lees dat dit een hele goede is, vandaar dat hij op mijn lijstje staat.

@TweakersXS:
Bedankt voor de scherpte input :)

@GENETX:
Bedankt voor de info. Volledig Bluray dumps download ik echter nooit omdat ik het verschil in kwaliteit op mijn televisie niet zie. Wat ik bedoelde met alle bitrates ondersteund was H264/H265 rips in alle vormen. Volgens mij is dat filmpje met die witte vogels nog steeds een goede test, waarvan ik wil dat m'n HTPC hem met gemak haalt. H265 moet in de toekomst natuurlijk ook gewoon zonder moeite afgespeeld worden.

Ik zal het moederbord veranderen en even goed in beschikbare koelers duiken. Alvast bedankt, heren.

Prima.

• GENETX
Gewoon later een videokaartje voor h265 4K toevoegen en het zou prima moeten kunnen, althans in theorie. Wat de toekomst brengt weet je natuurlijk nooit zeker.

• tikkietrugjaap
Ja voor 4k denk ik wel dat een GPU nodig is inderdaad. Als ik daar de mbps van zie dan kan dat bijna niet anders. Maar we zien wel wat de nieuwste hype wordt :)

Prima.

• MK_
  • Niet online

MK_

Ik had de Cooler Master V450 SM gekozen vanwege zijn zeer lage energieverbruik, aangezien de meeste mensen met een HTPC dat willen. De VS-serie van CM is ook van zeer hoge kwaliteit, al niet hogere kwaliteit dan de M12ii.

• tikkietrugjaap
MK1998NL schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 09:22:
Ik had de Cooler Master V450 SM gekozen vanwege zijn zeer lage energieverbruik, aangezien de meeste mensen met een HTPC dat willen. De VS-serie van CM is ook van zeer hoge kwaliteit, al niet hogere kwaliteit dan de M12ii.
Ik neem aan dat je doelt op het verschil in 80+ certification? Ik begrijp dat het streven altijd platinum moet zijn maar als je ziet het verschil maar 7% punten is en ik mijn HTPC alleen maar aanzet als ik hem actief gebruik, hecht ik in deze situatie meer waarde aan het modulaire karakter van de Seasonic.

Dat de kwaliteit wellicht hoger zijn zou dan de Seasonic betwijfel ik. Coolermaster koopt zijn PSU's bij derden in zoals velen dat ook bij Seasonic doen. Ik heb dan meer vertrouwen in het bedrijf dat dit als core-business heeft dan degene die de producten aanbiedt om zijn productrange aan te vullen.

Ik heb inmiddels wel jullie andere advies verwerkt in mijn lijstje. Na wat SPCR artikelen te hebben gelezen ben ik op de Scythe uitgekomen.

[ Voor 6% gewijzigd door tikkietrugjaap op 08-08-2014 10:59 ]

Prima.

• TweakerXs
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-04-2025
Volgens mij kun je ook prima af zonder Hyper Threading, en kun je nog een aantal tientjes besparen op de CPU, pricewatch: Intel Pentium G3440 Boxed

iGPU is nagenoeg gelijk aan die van de i3 volgens mij, maar wel een stuk goedkoper en iets zuiniger dan de i3.

• GENETX
Hangt er het meest van af of de TS 3D wil, hij had het over alles, maar een 50GB blu-ray rip valt daar al niet onder dus. De i3 ondersteund 3D, de pentium niet. Als 3D geen must is, en dan bedoel ik echte 3D en niet side-by-side, zou ik de goedkoopste Celeron nemen. Zon kreng doet bij mij ook alles terwijl ie ondertussen nog van nieuwsgroepen download en uitpakt en ondergeklokt op 1.6GHz draait.

• tikkietrugjaap
Ik heb blijkbaar zelf te weinig informatie geleverd.

3D ondersteunt mijn huidige TV niet en in de bios heb ik er een hekel aan. Ik had me hierdoor niet gerealiseerd dat dit wel een criterium is voor dit soort apparaten.

-3D, welke vorm dan ook zal het voor mij niet worden.

Wat betreft 1:1 bluray rips: die download ik niet aangezien ik het kwaliteitsverschil tussen de gemiddelde MKV en zo'n 1:1 rip de HDD ruimte niet waard vind.

-Bluray zal hem, naar alle waarschijnlijkheid, voor mij ook niet worden.

kleine side note: doordat het in deze thread al 2x voorbij komt zal ik nog eens een nieuwe 1:1 rip downloaden. Misschien dat ik te snel heb geoordeeld.

[ Voor 37% gewijzigd door tikkietrugjaap op 08-08-2014 12:05 ]

Prima.

• GENETX
Ja bij dit soort dingen zijn dat soort zaken behoorlijk kritisch omdat hardwarekeuze en OS en software er allemaal van afhangen. Persoonlijk vind ik 10GB rips ook helemaal prima.

Houdt er rekening mee, zonder 3D en 1:1 rips is een Celeron icm Linux met XBMC prima te doen. Als je wel 1:1 wil, dan moet je Windows en Power DVD en mogelijk een snellere cpu. Dat laatste is een stuk duurder en minder gebruiksvriendelijk. Dus als je weinig meerwaarde ziet in 1:1, dan zou ik gaan voor de eerste optie.

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 08-08-2014 12:13 ]

• tikkietrugjaap
GENETX schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 12:11:
Ja bij dit soort dingen zijn dat soort zaken behoorlijk kritisch omdat hardwarekeuze en OS en software er allemaal van afhangen. Persoonlijk vind ik 10GB rips ook helemaal prima.

Houdt er rekening mee, zonder 3D en 1:1 rips is een Celeron icm Linux met XBMC prima te doen. Als je wel 1:1 wil, dan moet je Windows en Power DVD en mogelijk een snellere cpu. Dat laatste is een stuk duurder en minder gebruiksvriendelijk. Dus als je weinig meerwaarde ziet in 1:1, dan zou ik gaan voor de eerste optie.
Ja als in het dagelijks leven aan mij advies over te kopen onderdelen/PC's wordt gevraagd is bij ook altijd de eerste vraag "Wat wil je met het apparaat gaan doen?". Ik had me alleen niet gerealiseerd dat in de wereld van de MKV's en H264's er ook nog 3D en Bluray mogelijk was.

Als ik zo verder lees kan hetgeen wat ik wil eigenlijk ook (zoals jij al zei) met een Celeron. Ik pas mijn lijst weer even aan. Schiet lekker op zo :). Ben alweer een paar tientjes goedkoper uit.

Prima.

• tikkietrugjaap
Nog 1 ding voordat ik het systeem ga bestellen.

Ik ben toevallig het volgende moederbord (Asus H87I-PLUS) tegen gekomen en hij lijkt mij meer geschikt voor mij (oa. vanwege meer SATA poorten). Mijn vragen zijn uiteraard wat, behalve de specs, is het verschill tussen deze 2 borden en zou dit bord niet veel geschikter voor mij zijn?

Als ik google op verschillen tussen H87 en H97 komt het eigenlijk neer op het ondersteunen van M2 SSD's?

Prima.

• MK_
  • Niet online

MK_

De H97 bordjes hebben native ondersteuning voor Haswell Resfresh CPU's, de H87 moet een latere bios versie hebben. Verder is het verschil dat de AsRock beschikt over WiFi, een mini-PCI Express en een betere netwerkchip. Verder is de AsRock goedkoper dan de Asus, die vaak overpriced producten verkopen.

Dus voordelen AsRock:
-Goedkoper
-Betere netwerkchip
-WiFi
-BlueTooth
-Mini-PCI Express
-Native Haswell Refresh indersteuning.

Voordelen Asus:
-1 SATA600 slot meer

• GENETX
Tsja, pak wat je nodig hebt. Let wel op dat enkel h81 en b85 geen hardware RAID ondersteunen. Voor de rest maakt het niet veel uit, zeker niet als je audio digitaal doet. Nu je een Celeron hebt heb je iig de haswell refresh dingen niet nodig. Wifi, Bluetooth etc kun je zelf bepalen.

• MK_
  • Niet online

MK_

Derp, hij heeft inderdaad een Celeron, was met mijn gedachten bij een i5...

• tikkietrugjaap
Na stevig nadenken ben ik tot de conclusie gekomen dat die ene SATApoort me niet zo veel waard is. Niet dat ik de andere functies op dit moment ga gebruiken maar aangezien ik RAID wil + altijd 1 aansluiting nodig heb voor mn SSD is 5 poorten voldoende. 4x3TB moet wel voldoende zijn denk ik voor zo'n kastje.
Mocht ik ooit nog voorbij die hoeveelheid gaan dan is een aparte storageserver sowieso een goed idee denk ik.

Heren, nogmaals bedankt! Ik zet het systeem in de bestelling.

Prima.

Pagina: 1