Geachte medetweakers,
2x3,5" 3TB WD Red HDD's
Pulse-Eight CEC USB
Ondanks het bekende “jack of all trades, master of none”-principe wat toch vaak bij dit soort apparaten van toepassing is, wil ik voorkomen dat ik mijn opslag en mijn afspeelfuncties moet splitsen. Tenzij jullie mij kunnen overtuigen uiteraard!
• Zo stil mogelijk systeem
Het komt in de huiskamer te staan en zal gebruikt worden tijdens series/films kijken. Het laatste wat ik wil is het gezoem van harde schijven of het geblaas van fans horen.
• Zo goed mogelijke prestaties/energieverbruik verhouding
Ik wil zonder problemen alle gangbare bitrates kunnen afspelen (4K daargelaten) zonder het halve stroomnet leeg te hoeven trekken.
• Zo laag mogelijke aanschaf kosten
Elke euro kan je maar 1x uitgeven.
• Ondersteuning van CEC
Ik weiger anno 2014 meer dan één afstandsbediening te gebruiken voor zoiets simpels als TV kijken. Daarnaast wil ik niet gebonden zijn aan IR wat vaak bij multifunctie-afstandsbedieningen wordt gebruikt. Ik heb daarom al een aantal jaar een Pulse-Eight in gebruik. Wat voor HTPC het ook wordt, hij moet geschikt zijn voor dit apparaat.
• Ruimte voor minstens 2x3,5”HDD’s+ 1x2,5”SSD. Met de mogelijkheid tot meer in verband met eventuele RAID configuraties in de toekomst
Ik heb nog 2 3TB Western Digital Reds liggen die ik in het systeem wil plaatsen en aangezien mijn collectie niet stopt met groeien (Simpsons, Futurama, Robot Chicken, etc) moet er ruimte zijn voor uitbreiding. Mocht ik ooit goed genoeg worden in Linux zal daar ook een RAID config voor komen.
• Zo veel mogelijk ‘futureproofheid’
Mocht 4K helemaal doorbreken en de IGP van mijn HTPC het niet meer kunnen bijbenen wil ik het apparaat graag up-to-date kunnen brengen door een bescheiden GPU.
Voor wat betreft voedingen ben ik erg te spreken over Seasonic. Heb zelf een aantal en allen doen het na jaren van trouwe dienst nog steeds vlekkeloos. Daarnaast vertelt het feit dat zij de OEM leverancier zijn van zoveel andere (kwalitatief goede) merken mij dat de PSU kennis en vakmanschap bij hen wel goed zit. Dat ik daar voor moet betalen vind ik geen probleem.
Heb ik ergens overkill toegepast of zijn bepaalde dingen niet compatible?
Andere op- en/of aanmerkingen?
Bij voorbaat dank!
[edit 08-08-2014]
Moederbord en koeler aangepast naar aanleiding advies
[edit 2 op 08-08-2014]
Processor aangepast
Ik zoek
Een HTPC.Budget
Maximaal ±€450,-Gebruik apparaat
HTPC middels XBMCUbuntu.Componenten al aanwezig
128GB Crucial M4 SSD2x3,5" 3TB WD Red HDD's
Pulse-Eight CEC USB
Programma van Eisen
• Zo veel mogelijk storage in het apparaat zelfOndanks het bekende “jack of all trades, master of none”-principe wat toch vaak bij dit soort apparaten van toepassing is, wil ik voorkomen dat ik mijn opslag en mijn afspeelfuncties moet splitsen. Tenzij jullie mij kunnen overtuigen uiteraard!
• Zo stil mogelijk systeem
Het komt in de huiskamer te staan en zal gebruikt worden tijdens series/films kijken. Het laatste wat ik wil is het gezoem van harde schijven of het geblaas van fans horen.
• Zo goed mogelijke prestaties/energieverbruik verhouding
Ik wil zonder problemen alle gangbare bitrates kunnen afspelen (4K daargelaten) zonder het halve stroomnet leeg te hoeven trekken.
• Zo laag mogelijke aanschaf kosten
Elke euro kan je maar 1x uitgeven.
• Ondersteuning van CEC
Ik weiger anno 2014 meer dan één afstandsbediening te gebruiken voor zoiets simpels als TV kijken. Daarnaast wil ik niet gebonden zijn aan IR wat vaak bij multifunctie-afstandsbedieningen wordt gebruikt. Ik heb daarom al een aantal jaar een Pulse-Eight in gebruik. Wat voor HTPC het ook wordt, hij moet geschikt zijn voor dit apparaat.
• Ruimte voor minstens 2x3,5”HDD’s+ 1x2,5”SSD. Met de mogelijkheid tot meer in verband met eventuele RAID configuraties in de toekomst
Ik heb nog 2 3TB Western Digital Reds liggen die ik in het systeem wil plaatsen en aangezien mijn collectie niet stopt met groeien (Simpsons, Futurama, Robot Chicken, etc) moet er ruimte zijn voor uitbreiding. Mocht ik ooit goed genoeg worden in Linux zal daar ook een RAID config voor komen.
• Zo veel mogelijk ‘futureproofheid’
Mocht 4K helemaal doorbreken en de IGP van mijn HTPC het niet meer kunnen bijbenen wil ik het apparaat graag up-to-date kunnen brengen door een bescheiden GPU.
Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb het volgende systeem opgesteld.| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Celeron G1820 Boxed | € 29,50 | € 29,50 |
| 1 | ASRock H97M-ITX/ac | € 88,75 | € 88,75 |
| 1 | Fractal Design Node 304 Zwart | € 64,95 | € 64,95 |
| 1 | Scythe Kotetsu | € 27,50 | € 27,50 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 66,05 | € 66,05 |
| 1 | Seasonic M12II Evo 520W | € 59,50 | € 59,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 336,25 | |
Ga je overklokken?
Nee.Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Aangezien ik Linux ga gebruiken voor deze HTPC (en ik geen Linux held ben) wil ik liever wegblijven bij AMD en dus voor Intel/Nvidia gaan. Nu zullen de Linuxboys misschien denken dat het nonsens is maar drivers zelf compilen zodat het dan wel werkt is voor mij helaas een paar bruggen te ver.Voor wat betreft voedingen ben ik erg te spreken over Seasonic. Heb zelf een aantal en allen doen het na jaren van trouwe dienst nog steeds vlekkeloos. Daarnaast vertelt het feit dat zij de OEM leverancier zijn van zoveel andere (kwalitatief goede) merken mij dat de PSU kennis en vakmanschap bij hen wel goed zit. Dat ik daar voor moet betalen vind ik geen probleem.
Additionele vragen
Wat vinden jullie van deze combinatie van onderdelen?Heb ik ergens overkill toegepast of zijn bepaalde dingen niet compatible?
Andere op- en/of aanmerkingen?
Bij voorbaat dank!
[edit 08-08-2014]
Moederbord en koeler aangepast naar aanleiding advies
[edit 2 op 08-08-2014]
Processor aangepast
Prima.