Allereerst, het is niet mijn machine en ik heb hem nog niet onder mijn handen gehad, slechts via de telefoon mijn beste advies gegeven. Mijn informatie:
Het gaat om een ongespecificeerde machine waar vermoedelijk een virus op zit.
Voor zover ik weet is het een gebruikte machine waar een nieuwe versie van windows 7 of 8.1 opgezet wordt na een format.
De machine weigert echter elke vorm van antivirusprogrammatuur te installeren, andere programmatuur gaat er probleemloos op. Dus vermoedelijk een nasty virus.
De eigenaar heeft de volgende dingen al gedaan:
- harde schijf vervangen door een vers model uit de winkel
- BIOS updates (en resets)
- opstarten van optische disks en virusscanners (meerdere) draaien.
De scans leveren niets op, maar voorzover ik weet kijken de meeste scanners niet naar BIOS of CMOS, slechts wat er in het geheugen rondwaart, en dan moeten ze het nog herkennen.
Heeft iemand een idee wat er te doen is, anders dan een nieuw moederbord kopen? Als tenminste mijn gedachte dat het een smerig virus dat zich in BIOS of CMOS nesteld correct is?
Het gaat om een ongespecificeerde machine waar vermoedelijk een virus op zit.
Voor zover ik weet is het een gebruikte machine waar een nieuwe versie van windows 7 of 8.1 opgezet wordt na een format.
De machine weigert echter elke vorm van antivirusprogrammatuur te installeren, andere programmatuur gaat er probleemloos op. Dus vermoedelijk een nasty virus.
De eigenaar heeft de volgende dingen al gedaan:
- harde schijf vervangen door een vers model uit de winkel
- BIOS updates (en resets)
- opstarten van optische disks en virusscanners (meerdere) draaien.
De scans leveren niets op, maar voorzover ik weet kijken de meeste scanners niet naar BIOS of CMOS, slechts wat er in het geheugen rondwaart, en dan moeten ze het nog herkennen.
Heeft iemand een idee wat er te doen is, anders dan een nieuw moederbord kopen? Als tenminste mijn gedachte dat het een smerig virus dat zich in BIOS of CMOS nesteld correct is?