Toon posts:

Storing,.....Statisch?????

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Groot probleem!

Ik ben net verhuist en had hier vroeger nooit last van.

ik heb op mijn 1024 op beide speaker uitgangen een stereo zitten. nou hebben ze beide een vette brom erin zitten de een een hoge de ander een lage. Als ik mijn pc uit doe blijft hij aanwezig, hoewel me laats wel opviel dat toen ik vergeten was mijn versterker uit te doen en mijn pc aan deed ik ineens de brom hoorde, misschien was ie dus ontladen ofzo.

ik heb hier enorm veel last van statische electricieteit, een paar passen lopen en dan is et al vonk vonk bij aanraking van metaal.

pc is geaard stereo niet(kan ook niet)

kabels lijken goed te zijn, en zijn niet langer dan 1 meter.

Ligt niet aan versterker want das een hele geile DENON!

nou,... ik hoop wat tips te krijgen

thx

Verwijderd

Damn RTFM!

Ik hoor een brom uit mijn speakers, hoe komt dat?

Nou, je bent niet de enige. Laat me raden, je hebt vast je pc en je tv of tuner met kabel op je stereo aangesloten? Het heet een ground loop, of aardlus in het nederlands, en wordt veroorzaakt door een verschillend potentiaal van de aarde. Ik zal het proberen uit te leggen, maar als je er niks van snapt is dat niet zo erg. Het treedt bijvoorbeeld op als je je stereo apparatuur en bronnen op verschillende stopcontacten hebt aangesloten en ook de aarde daarvan gebruiken. Stel dat er een kleine stroom loopt door een aarde draad, dan staat er ook een spanning over die aarde draad (ook een aarde draad heeft een (kleine) weerstand), en over de aarde draad van een ander stopcontact niet, dan heb je dus een verschillende aarde niveau, en dan: HMMMMM!
Een andere oorzaak, de nummer één oorzaak van ground loops, de coax kabel. Die kabel is geaard, maar dat punt kan kilometers van jouw huis liggen, met dus kilometers kabel met weerstand ertussen. Ook al heb ik het nog nooit heb uitgeprobeerd, lijkt me dat de mantel verbinden met hetzelde aarde punt dat al je apparatuur gebruikt, het probleem oplost. Wat je anders kunt doen is een condensator in de mantel en kern zetten:
mantel - condensator - mantel
kern - condensator - kern
Neem een condensator van iets van 0.1 uF, en het signaalverlies zou moeten meevallen.
Ook zijn er apparaatjes die met trafo's werken, maar die zijn weer een stuk duurder.
En nog een laatste tip: aard altijd je PC, ook al levert dit een brom op.

Verwijderd

Topicstarter
thx voor de info

zou het ook kunnen helpen alles op hetzelfde stopcontact te proppen???