Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een goede workflow om mijn foto collectie te beheren en daarbij het uitsluiten van duplicaten.

Wat ik nu doe is het handmatig runnen van Awesome Duplicate Photo Finder. Deze software houdt helaas geen index of cache bij, waardoor ik heel m'n collectie volledig moet laten scannen wat nogal tijdrovend is.

Wat ik wil is software wat een cache bijhoud van m'n foto's, en zodra ik foto's wil importeren in m'n "master" collection, deze automatisch checkt of er duplicaten zijn en hiervan melding geeft.

Hoe lossen jullie dit op?

They made me do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 22:11

Lulukai

God's gift to women

Ik trap misschien een open deur in, maar zoek je niet Lightroom?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-09 09:25
Lulukai schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 00:44:
Ik trap misschien een open deur in, maar zoek je niet Lightroom?
Lightroom heeft niet de mogelijkheid foto's met elkaar te vergelijken, dus daar heeft TS niets aan. Als ik het goed begrijp ben je dus op zoek naar een tool a la Google Reverse Image search?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:34
tommyz schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 12:34:
[...]

Lightroom heeft niet de mogelijkheid foto's met elkaar te vergelijken, dus daar heeft TS niets aan. Als ik het goed begrijp ben je dus op zoek naar een tool a la Google Reverse Image search?
Als je foto's importeert in lightroom kijkt deze gelijk of er duplicaten zijn en zal deze dan, indien de optie is aangeklikt, niet importeren. Werkt in ieder geval bij mij top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-09 11:55

bobcom

Dedicated dabbler

Met robin222: importeer je foto's met Lightroom en met de juiste vinkjes op de juiste plekken importeert Lightroom alleen de foto's die nog niet in je catalogus staan. Zekerheidshalve - en omdat mijn cataloigus na verloop van tijd toch wel een allegaartje wordt - heb ik ook de plug-in "Duplicate finder" geinstalleerd. Loopt je hele catalogus door en maakt een collection van alles wat er dubbel in zit.
Is alleen een beetje een klus om de duplicaten door te lopen en wat je niet wilt bewaren eruit te gooien.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 09:28

we_are_borg

You will Comply

Duplicate plaatjes kan je finden met http://www.ashisoft.com/duplicate-images-finder.htm voor de rest kan je het beste Lightroom gebruiken.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:24
Waarom zou het bijgehouden moeten worden? Gewoon één keer goed schoonmaken, en vervolgens een beter systeem handhaven waardoor je niet met dubbele versies komt te zitten?

Hoe dan ook, http://duplicate-cleaner.nl.softonic.com/ werkt bij mij goed, kan ook de zoekresultaat opslaan, al richt het zich niet specifiek op foto's, maar het werkt daar voor wel. (Ik ben het toevallig op dit moment aan het gebruiken)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

tommyz schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 12:34:
[...]

Niet? Dan moet je toch maar een updaten :+ Naast dat je bij het importeren aan kan vinken dat hij duplicaten er tussenuit moet vissen is er ook een losse plugin voor LR te krijgen (gratis) welke duplicaten kan vinden in je huidige catalog.

Teekesselchen (wie bedenkt het): https://creative.adobe.com/addons/products/2652#.U-92Jf7tpjE heet die plugin.

Goede manier om elk willekeurig bestand te controleren op exacte duplicaten:
- Lijst opbouwen van bestanden gesorteerd op bestandsgrootte (in bytes)
- Hashes/crc calculeren van bestanden die even groot zijn
- Hashes/crc vergelijken

Dit zal vrij snel gaan omdat je niet van elk bestand een hash/crc hoeft te hebben maar alleen van bestanden die even groot zijn. Bovendien gaat het calculeren van een hash of crc van een bestand op moderne pc's ontzettend snel.

Nadeel hiermee is alleen dat dit geen rekening houd met meerdere (verkleinde) kopieën of bewerkingen van een zelfde foto. Daarvoor zou je naar de EXIF dingen moeten kijken zoals Teekesselchen doet.

[ Voor 33% gewijzigd door Ventieldopje op 17-08-2014 16:35 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-09 09:25
Dan begreep ik het verkeerd. Ik dacht eerder aan een functionaliteit om foto's te vergelijken net zoals Google Reverse image search dit kan (dus echt kenmerken in de foto zelf). Uiteraard kan Lightroom duplicate items overslaan met importeren. Zat een beetje te moeilijk te denken, vergeet mijn comment maar :P

[ Voor 6% gewijzigd door tommyz op 17-08-2014 15:40 ]

Flickr

Pagina: 1