Hard Disk spint up, stopt er daarna mee

Pagina: 1
Acties:

• thundermo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-01 12:37
Ik heb een Barracuda 3TB (sn#: W1F0BD7C, Model: ST3000DM001) hard disk, als Data schijf (films, muziek, series etc.). Deze heeft het altijd perfect gedaan, maar toen ik vanochtend mijn computer aan deed, werd hij niet meer herkend. Ik dacht vreemd, gisteren heb ik er meerdere afleveringen van Bleach vanaf gekeken, wat is er aan de hand >.<.

Ik heb het zijpaneel van de kast er af gehaald (gaat om een Mac Pro 3,1). Computer uit gezet en weer aan, en je voelt de HDD spinnen en na een goede twintig seconde, spint hij af en doet hij niks meer. Dit is ook het geval als ik hem eruit haal en weer in doe terwijl de computer aan staat. Als ik hem erin doe terwijl de computer aan staat, dan spint hij en hoor ik een 'vreemd' sjirpend geluid, een keer of 5, daarna spint hij af (na een goede twintig seconde). Disk wordt totaal niet herkend in Disk Utility of via terminal (commando: diskUtil list).

Heb gekeken wat de oorzaak zou kunnen zijn. En ik stuitte op meerdere dingen.
1. Corrupte firmware;
2. Logic board dat het heeft begeven.

De data vind ik op zich niet eens zo heel belangrijk. Series, films en muziek zijn wel weer te verkrijgen, maar zou het zonde vinden als de hdd niet meer te gebruiken is, zeker ook omdat hij pas een jaar of drie oud is.

• ak0nnmgn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:53
is het wel een hotswap dan? lijkt me niet slim om een hdd te ontkoppelen of koppelen wanneer je systeem draait.

ik heb geen ervaring met een mac maar kan je deze booten vanaf Hiren's? dan zou je hem eventueel kunnen scannen (dit gaat alleen niet wanneer die binnen hiren's ook niet gevonden wordt).

• thundermo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-01 12:37
ak0nnmgn schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 09:12:
is het wel een hotswap dan? lijkt me niet slim om een hdd te ontkoppelen of koppelen wanneer je systeem draait.

ik heb geen ervaring met een mac maar kan je deze booten vanaf Hiren's? dan zou je hem eventueel kunnen scannen (dit gaat alleen niet wanneer die binnen hiren's ook niet gevonden wordt).
Ik heb net even gekeken of hij te zien is, als ik boot vanaf Elementary OS (geinstalleerd op een ext. hdd). Maar dan is hij ook niet te zien, evenals ik boot vanaf de Bootcamp Windows partitie. Denk dus dat het een gevalletje uithuilen en opnieuw beginnen gaat worden.

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-01 13:16

donny007

Try the Nether!

De data vind ik op zich niet eens zo heel belangrijk. Series, films en muziek zijn wel weer te verkrijgen, maar zou het zonde vinden als de hdd niet meer te gebruiken is, zeker ook omdat hij pas een jaar of drie oud is.
De garantie op die schijf is verlopen (24 maanden): vervangen.

Het is economisch gezien niet interessant om een HDD te repareren, de onderdelen zijn niet goedkoop en een juiste werking kan niet gegarandeerd worden. Logic boards swappen wordt eigenlijk alleen gedaan voor datarecovery doeleinden.

[ Voor 6% gewijzigd door donny007 op 06-08-2014 12:27 ]

/dev/null