Onlangs ben ik op vakantie geweest en daar hadden wij voor ons internet een Vodafoon dongle tot onze beschikking.
Aangezien we meerdere laptops bij ons hadden (en maar 1 dongle) heb ik een ad-hoc netwerk gemaakt zodat ik ook op de andere laptops internet.
Het nadeel is dat je geen android devices op een ad hoc netwerk kan koppelen.
Ik heb wel wat oplossingen gevonden waarbij je middels wat software een wifi hotspot kan maken maar hierdoor zodra ik dit installeerde viel mijn internet verbinding (die van de dongle weg)
Hierdoor hadden onze telefoons geen internet.
Aangezien de vakantie erg goed is bevallen is de kans groot dat we volgend jaar weer gaan.
Om te voorkomen dat ik wederom geen wifi heb waarmee ik de telefoons kan verbinden ben ik aan het nadenken over een meer hardware matige oplossing.
Hiervoor heb ik de volgende oplossing bedacht.
Laptop met dongle voor internet access (192.168.137.1)
Router met wifi
De WAN aansluiting van de router wordt verbonden met de LAN poort van de PC.
Op de laptop krijgt de LAN poort een fixed IP (192.168.1.1).
Gateway van de Lan poort is 192.168.137.1
Router heeft als WAN adres het fixed IP (192.168.1.1) van de Laptop (LAN poort)
De Router heeft DCHP aan een geeft een ander subnet zodat alle devices die er mee verbinden een IP krijgen (192.168.2.x)
Zou deze opstelling werken ?
Zo ja wat zou dan een goede keuze voor een router (eentje waarbij je dus zelf het WAN ip mag configureren)
Of zijn er nog simpelere oplossingen
Alvast bedankt
Aangezien we meerdere laptops bij ons hadden (en maar 1 dongle) heb ik een ad-hoc netwerk gemaakt zodat ik ook op de andere laptops internet.
Het nadeel is dat je geen android devices op een ad hoc netwerk kan koppelen.
Ik heb wel wat oplossingen gevonden waarbij je middels wat software een wifi hotspot kan maken maar hierdoor zodra ik dit installeerde viel mijn internet verbinding (die van de dongle weg)
Hierdoor hadden onze telefoons geen internet.
Aangezien de vakantie erg goed is bevallen is de kans groot dat we volgend jaar weer gaan.
Om te voorkomen dat ik wederom geen wifi heb waarmee ik de telefoons kan verbinden ben ik aan het nadenken over een meer hardware matige oplossing.
Hiervoor heb ik de volgende oplossing bedacht.
Laptop met dongle voor internet access (192.168.137.1)
Router met wifi
De WAN aansluiting van de router wordt verbonden met de LAN poort van de PC.
Op de laptop krijgt de LAN poort een fixed IP (192.168.1.1).
Gateway van de Lan poort is 192.168.137.1
Router heeft als WAN adres het fixed IP (192.168.1.1) van de Laptop (LAN poort)
De Router heeft DCHP aan een geeft een ander subnet zodat alle devices die er mee verbinden een IP krijgen (192.168.2.x)
Zou deze opstelling werken ?
Zo ja wat zou dan een goede keuze voor een router (eentje waarbij je dus zelf het WAN ip mag configureren)
Of zijn er nog simpelere oplossingen
Alvast bedankt