laptop met internet dongle naar wifi hotspot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpri
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03-2023
Onlangs ben ik op vakantie geweest en daar hadden wij voor ons internet een Vodafoon dongle tot onze beschikking.
Aangezien we meerdere laptops bij ons hadden (en maar 1 dongle) heb ik een ad-hoc netwerk gemaakt zodat ik ook op de andere laptops internet.
Het nadeel is dat je geen android devices op een ad hoc netwerk kan koppelen.
Ik heb wel wat oplossingen gevonden waarbij je middels wat software een wifi hotspot kan maken maar hierdoor zodra ik dit installeerde viel mijn internet verbinding (die van de dongle weg)

Hierdoor hadden onze telefoons geen internet.

Aangezien de vakantie erg goed is bevallen is de kans groot dat we volgend jaar weer gaan.
Om te voorkomen dat ik wederom geen wifi heb waarmee ik de telefoons kan verbinden ben ik aan het nadenken over een meer hardware matige oplossing.

Hiervoor heb ik de volgende oplossing bedacht.

Laptop met dongle voor internet access (192.168.137.1)
Router met wifi
De WAN aansluiting van de router wordt verbonden met de LAN poort van de PC.
Op de laptop krijgt de LAN poort een fixed IP (192.168.1.1).
Gateway van de Lan poort is 192.168.137.1
Router heeft als WAN adres het fixed IP (192.168.1.1) van de Laptop (LAN poort)
De Router heeft DCHP aan een geeft een ander subnet zodat alle devices die er mee verbinden een IP krijgen (192.168.2.x)

Zou deze opstelling werken ?
Zo ja wat zou dan een goede keuze voor een router (eentje waarbij je dus zelf het WAN ip mag configureren)
Of zijn er nog simpelere oplossingen

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:44
MIFI router kopen. Sim erin en gaan.

Alternatief: een simpele router (WR703N ofzo) icm een ondersteunde USB dongle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpri
Bedankt voor de tips.

Het probleem is echter dat de dongle bij het vakantiehuis hoorde en ik dus niet op voorhand weet welke dongle er gebruikt gaat worden.
Om hierin toch flexibel te zijn wilde ik de Dongle gewoon op de laptop houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:44
Cpri schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 12:03:
Bedankt voor de tips.

Het probleem is echter dat de dongle bij het vakantiehuis hoorde en ik dus niet op voorhand weet welke dongle er gebruikt gaat worden.
Om hierin toch flexibel te zijn wilde ik de Dongle gewoon op de laptop houden
Bij een mifi router ben je onafhankelijk van de dongle. Daar kan gewoon de sim in. En zeker in het buitenland kun je vaak goedkoper zelf een lokale prepaid sim scoren.

En je kan altijd nog je eigen dongle kopen, die heb je (2ehands) ook voor <25 eur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-06 16:52
Ik sluit mij aan bij DJSmiley. Een MiFi router is simpelweg het makkelijkste.
Nadeel kan zijn dat sommige modellen een beperkt aantal gelijktijdige apparaten ondersteunen, bijvoorbeeld 5 WiFi clients.

Voor de rest, ik ben zeer tevreden over deze apparaten en maak er veelvuldig gebruik van. Met NL sim of DLD sim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpri
Bedankt voor de updates ik zal eens kijken wat de kosten voor een Sim in het buitenland zijn en de hoeveelheid data die je mag gebruiken. (er moet natuurlijk wel een youtube filmpje bekeken kunnen worden).

Aan de andere kant heb ik nog een oude router liggen en de dongle zat gewoon in begrepen bij het huis.
Kortom een testje met mijn bovenstaande configuratie kan geen kwaad (en een man moet een hobby hebben)

Nu zitten er volgens mij twee foutjes in mijn opzet
1) WAN adres van de router moet naturlijk 192.168.1.2 zijn anders krijg ik een IP conflict

2) Er is geen route terug gedefinieerd.
Een device dat aan mijn wifi zit krijgt van de router een ip in het 192.168.2.xxx subnet
De router kan dit naar de laptop omzetten via zijn WAN adress.
Op de laptop is voor het 192.168.1.xxx netwerk een gateway gedefinieerd naar het 192.168.137.xxx netwerk. Hiermee kan ik nu het internet op. Kortom deze kant op gaat goed.
Ga ik nu van het internet terug naar mijn wifi device dan weet het binnenkomende signaal niet dat wat binnenkomt naar het 192.168.1.xxx netwerk moet.
Is deze aanname correct ? of werkt het instellen van de gateway op het 192.168.1.xxx netwerk beide kanten op.
Of moet ik een static route toevoegen.
Uiteraard kan ik dit "heel simpel" uitproberen maar iets van te voren weten kan een hoop frustratie voorkomen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:27

Umbrah

The Incredible MapMan

Meestal zit er in zo'n Vodafone dongle een SIM die je kan verplaatsen bedoelen ze.
Pagina: 1