Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

TP-link wdr3600

Pagina: 1
Acties:

• herian10
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-11 21:22
Ik zit met het volgende ik wil de antennes vervangen van wdr 3600.
Om een beter bereik te krijgen.
Wie kan me vertellen als dat kan ?
En met welk type antenne?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Afbeeldingslocatie: http://www.mygarage.ro/attachments/powered-pc-garage/224647d1359637980-review-router-tp-link-tl-wdr3600-router-tp-link-11-16-.jpg
Lijkt me zeer standaard mogelijk. Gewoon iedere RP-SMA kan erop.

Maar...

1) De default antennes zijn dualband (dus 2.4GHz en 5GHz), de meeste aftermarket RP-SMA antennes alleen een of ander. Wil je dualband gebruiken of heb je alleen een van de twee nodig?
2) Weet je wel zeker dat bereik je probleem is. 802.11n kan tot ongeveer 300m reiken. Een goede vs een slechte antenne kan het verschil maken tussen 200m en misschien 350m - maar tenzij je op het platteland is dat het probleem niet wat je hebt.

Als je in een normale woning binnenhuis problemen hebt is dat vrijwel zeker tgv ofwel interferentie danwel demping door bouwmaterialen (vloeren, muren, tegels, isolatielagen etc). Een andere antenne gaat niet opeens al je buren laten ophouden met zenden of een betonvloer transparant maken voor WiFi :o

Hoogstwaarschijnlijk zul je meer hebben aan een andere oplossing... beschrijf eens exact waar je tegenaan loopt.

Oslik blyat! Oslik!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:11
Grotere antennes gaan binnenshuis niet veel helpen. Je hebt veel meer aan een range extender, omdat deze het signaal versterkt en doorgeeft. Ook kun je hem onafhankelijk ergens plaatsen. Het enige wat je nodig hebt is stroom, de rest gebeurt draadloos.

Antennes hebben vrij zicht nodig en dienen hoog geplaatst te worden met zo min mogelijk obstakels om hun heen, bijvoorbeeld buiten op het dak.

• herian10
het probleem is dat op 6meter snelheid al gehalveerd is .
op 1meter ong 90mb
6 meter ong 45mb
12 meter ong 1a2mb
dan zit er maar een laptop op
ik woon op de hoek de ene kant buren die hebben een horizon wifi de andere zijd niks een weg.
dus als ik in de tuin een filmpje wil kijken gaat bijna niet.
een repeater is geen op lossing doordat de bandbreedte gehalveerd wordt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze informatie is wel erg summier (en slecht leesbaar...)

- Hoe weet je dat het probleem aan de kant van de WDR3600 zit en niet bij je laptop?
- Heb je getest met een andere router/AP en/of een andere laptop?
- Zitten er nog muren/vloeren tussen "1 meter", "6 meter" en "12 meter"?
- Verbind je via 2.4GHz of 5GHz? (die vraag stelde ik al...)
- Heb je een andere kanaal ingesteld?
- Hoe ervaren de buren het gebruik van hun WiFi?

Oslik blyat! Oslik!

• herian10
dion_b schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 09:01:
Deze informatie is wel erg summier (en slecht leesbaar...)

- Hoe weet je dat het probleem aan de kant van de WDR3600 zit en niet bij je laptop?
- Heb je getest met een andere router/AP en/of een andere laptop?
- Zitten er nog muren/vloeren tussen "1 meter", "6 meter" en "12 meter"?
- Verbind je via 2.4GHz of 5GHz? (die vraag stelde ik al...)
- Heb je een andere kanaal ingesteld?
- Hoe ervaren de buren het gebruik van hun WiFi?
heb het op 2 laptops geprobeerd en tablet.
en andere router linksys wrt45gl was het ontvangst goed maar had geen 1gig .
1m een tafeltje.
6m andere kant van de kamer.
12m 2 houten klapdeuren maakt niet uit of ze open staan of dicht.
zit op 2,4Ghz want de laptop ondersteunt geen 5Ghz.
op de ene laptop zit een atheros netwerk kaart in.
en de andere een intel kaart.
als die op auto staat of op een vast kanaal maakt bijna geen verschil ingesteld met inSSIDer
op de router staat de nieuwst firmware op
zijn mensen met een laag gebruik beetje surfen maar geen download die letten niet op of ze 50mb hebben of 20 mb als het internet het maar doet
de laptop zijn assus
tablet 1 samsung 10.1
tablet apple air

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Onderstaande komt niet helemaal overeen met jouw situatie, maar wellicht heb je er iets aan.

Ik heb laatst een tweetal van deze routers geinstalleerd ter vervanging van twee oude Asus WL-500Gvp2 routers (preventief, om te voorkomen dat de 2.4Ghz band ofwel de routertjes zelf bij drukte een bottleneck zouden worden). Wat direct opviel is dat het bereik van de WDR3600 flink minder was dan bij de oude routers (alles met stock antenne, zelfde positionering, etc). Met name als er een flinke muur in de weg zit; ik weet niet meer precies wat het verschil in dB was, maar het was iets in de orde van "voorheen ruim 3 streepjes, naderhand hoogstens 2". Diverse gebruikers kwamen onafhankelijk van elkaar vragen of er een probleem was met het wifi, want de verbinding was merkbaar slecht.

Aangezien ik er twee had, kon ik vaststellen dat het probleem in ieder geval niet bij het ene apparaat lag; beide apparaten presteerden vergelijkbaar. Ik heb vervolgens de antennes vervangen door 2x TP-LINK TL-ANT2408CL waardoor het bereik iets verbeterde, maar nog steeds is er een slechte penetratie door muren heen.

Deze antennes hebben voorheen ook dienst gedaan op de asus routers (niet degenen die ik vervangen heb), dus daar ligt het ook niet aan. Ik heb destijds op internet gelezen (gevonden: http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?p=746821) dat de wdr3600 blijkbaar hardwarematig het zendvermogen beperkt, wat opzich wel overeenstemt met mijn ervaringen.

Overigens heb ik ook al geprobeerd ofwel 2.4Ghz, ofwel 5ghz uit te schakelen, van kanaal te wisselen, etc. Het leek echt te liggen aan het zendvermogen. Ik heb het "opgelost" door 1 van de nieuwe routers in een open ruimte te plaatsen (waar het gewoon uitstekend werkt) en op de ommuurde locatie de oude routers bij te plaatsen in de "dode hoeken".

Ik draai overigens OpenWrt Attitude Adjustment 12.09 op de wdr3600.
Pagina: 1