Onderstaande komt niet helemaal overeen met jouw situatie, maar wellicht heb je er iets aan.
Ik heb laatst een tweetal van deze routers geinstalleerd ter vervanging van twee oude Asus WL-500Gvp2 routers (preventief, om te voorkomen dat de 2.4Ghz band ofwel de routertjes zelf bij drukte een bottleneck zouden worden). Wat direct opviel is dat het bereik van de WDR3600 flink minder was dan bij de oude routers (alles met stock antenne, zelfde positionering, etc). Met name als er een flinke muur in de weg zit; ik weet niet meer precies wat het verschil in dB was, maar het was iets in de orde van "voorheen ruim 3 streepjes, naderhand hoogstens 2". Diverse gebruikers kwamen onafhankelijk van elkaar vragen of er een probleem was met het wifi, want de verbinding was merkbaar slecht.
Aangezien ik er twee had, kon ik vaststellen dat het probleem in ieder geval niet bij het ene apparaat lag; beide apparaten presteerden vergelijkbaar. Ik heb vervolgens de antennes vervangen door 2x TP-LINK TL-ANT2408CL waardoor het bereik iets verbeterde, maar nog steeds is er een slechte penetratie door muren heen.
Deze antennes hebben voorheen ook dienst gedaan op de asus routers (niet degenen die ik vervangen heb), dus daar ligt het ook niet aan. Ik heb destijds op internet gelezen (gevonden:
http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?p=746821) dat de wdr3600 blijkbaar hardwarematig het zendvermogen beperkt, wat opzich wel overeenstemt met mijn ervaringen.
Overigens heb ik ook al geprobeerd ofwel 2.4Ghz, ofwel 5ghz uit te schakelen, van kanaal te wisselen, etc. Het leek echt te liggen aan het zendvermogen. Ik heb het "opgelost" door 1 van de nieuwe routers in een open ruimte te plaatsen (waar het gewoon uitstekend werkt) en op de ommuurde locatie de oude routers bij te plaatsen in de "dode hoeken".
Ik draai overigens OpenWrt Attitude Adjustment 12.09 op de wdr3600.