Toon posts:

vreemd warmteprobleem pentium 4 computer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,
ik heb sinds de warmte buiten (en binnen) een vreemd probleem met mijn desktop (loopt met fedora core 14 = linux). de computer is van 2010, het is geen merk maar een 'shopbouw' (wel degelijk en loeizwaar).
hij heeft een pentium 4 processor, 3 Ghz, loopt met hyperthreading.
de machine start op, loopt een poosje normaal, wordt dan steeds trager en komt uiteindelijk (na zo'n 20 minuten tot stilstand (freezing) en reageert dan nergens meer op. alleen een harde reboot is mogelijk (of de netsteker trekken).

ik heb het processorblok en koellichaam en ventilator bekeken: er is een ietsepietsie stof, maar ik heb het bij andere machines wel erger gezien.

wanneer ik de computer na een paar uur uitgeschakeld zijn start, zie ik in de voorbijflitsende biosregels iets in de geest van "cpu, critical temperature reached, throttled down...."
dat zag ik eerder toen het nog niet zo warm was ook, wanneer ik rebootte (om andere redenen).
vandaag na zo'n koude start meteen in het bios gekeken: in het menupunt hardware monitoring staat: processor zone 96gr C., system zone 1 40gr C., system zone 2 40gr C.
iets wat volgens mij NIET kan kloppen: de koude machine loopt op dat moment misschien een halve minuut en de processor zou dan al 96 graden zijn....!
wanneer ik de boot door laat gaan en wat later met de vinger aan het processorkoellichaam voel, is dat nauwelijks warm en zeer zeker niet heet...
de ventilator draait normaal, volgens het bios 2000 rpm.

ik ben er niet in geslaagd programmas of tools te installeren die in het gebruik van de machine de actuele cpu temperatuur aangeven, de tips voor proggies die ik in het net vindt laten zich niet installeren of werken niet.

is het mogelijk dat een temperatuursensor in of bij de processor stuk is, een veel te hoge temperatuur aan het systeem doorgeeft en de machine zichzelf laat afwurgen??
is daar wat aan te corrigeren? (in het geval dat de sensor niet IN de processor zit).

dank voor de aandacht en deskundig advies.

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-02 10:45
Volgens mij zit de sensor in de processor zelf, het kan wel zo zijn dat het moederbord verkeerde waarden doorgeeft, heb je een ander moederbord om te testen?
Als de bios een te hoge temp meet zou namelijk de fan ook sneller moeten gaan draaien, en niet op 2k toeren blijven harken.

Systemzone 1-2 temps lijken normaal (bij mij hangt deze rond de 36 graden.)

Verwijderd

Topicstarter
slecht nieuws lijkt het..
een ander mobo heb ik niet voor die processor (en daar zal ik ook wel niet meer aan kunnen komen, behalve een gebruikt bord)

enne: als de processor echt zo heet is als gemeld, dan zou het koellichaam toch duidelijk heter moeten zijn (dat wordt heet door directe warmtegeleiding en de ventilator koelt hem af door de warmte weg te blazen).

ik heb trouwens niet aan de processorunit zitten knutselen, die is in originele staat.

mijn gedachte: als het koelblok niet heel heet is, kan de processor ook niet loeiheet zijn en is het vals alarm dat helaas wel de processor laat downtakten en uiteindelijk laat stoppen...

of kan dat niet kloppen?

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2014 21:44 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:43
Koeler er al afgehad en pasta al vervangen? Het koelelement van een Pentium 4 hoort bij een 2000RPM fan gewoon heet te zijn. Als CPU 95 graden aangeeft en jij dat koelelement gewoon kunt aanraken heb je of een defecte sensor, of heel erg slecht contact tussen koelelement en CPU.

Verwijderd

Topicstarter
nou ja, de ventilator kan ook 2400 of 2600 draaien, ik heb het precieze toerental niet voor ogen, maar het is tussen de 2000 en 3000 rpm.
nee, ik heb de koeler er nog niet afgehaald. moet koelpasta periodiek vervangen worden (omdat het verdroogd b.v.)?

ik heb trouwens de indruk dat het PCB ter plaatse van de processorvoet wat doorgebogen is (van de processorvoet weg a.h.w.), terwijl het bord voor de rest wel recht/plat is.
maar: de processor is toch een keramsche plaat die niet kan doorbuigen?
als ie dat wel kan kan ik me voorstellen dat de processor kromgetrokken is en het koelblok niet, en daardoor ruimte is onstaan tussen deze twee.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2014 21:55 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Weet je zeker dat het een P4@3Ghz is uit 2010 :? Ik heb hier nog zo'n beestje staan, maar dat ding is uit eind 2002 of eind 2003, daar moet ik het ff om liegen. Was toen state of the art, dus een P4 uit 2010 lijkt me zeer onwaarschijnlijk :)
Dus dubbelcheck even je CPU, moederbord en het jaartal. Want this does not compute en anders geven we je ineens verkeerde adviezen. Kan niet de bedoeling zijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:43
Krom bord is standaard bij intel, staat nogal wat kracht op die coolers.
Wat koelpasta betreft, die troep wordt hard en dan doet het niet veel meer. Als jouw systeem gebouwd is door iemand die vindt dat je de hele tube moet gebruiken omdat het erbij zat (dell engineer die hier ooit serverbord kwam vervangen), dan isoleert die laag behoorlijk en helemaal als het uitgehard is.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:06
Ik heb wel eens een vriend geholpen die zijn computer uit kon laten vallen door een te hoge temperatuur, dat was rond de 110 graden. Ik heb toen een stock coolertje die over was meegenomen, en wat koelpasta, en die stock amd cooler op de processor gemaakt. De processor werd toen nog maar 55 graden maximaal.

Als het moederbord wat is gebogen maakt het niets uit, de processor blijft wel recht, en de koeler klemt er ook wel recht tegenaan.

Wat betreft de temperatuur vers na het opstarten: Bij mijn computer merk je direct dat de fan harder gaat draaien als je hem wat belast, en dat is een i5 4430. Stel dat ik nu prime95 start, dan draait de fan binnen 1 sec ook hoorbaar harder, en sluit ik hem af, dan is die ook zo weer zachter. Wat dat betreft heeft de processor een erg kleine warmtecapaciteit, de temperatuur verandert heel snel mee met de geproduceerde warmte. Als jij er 10 seconde over doet om de temperatuur af te lezen, geloof ik dan ook prima dat de processor al 96 graden is, als die echt heel slecht contact maakt.

Verwijderd

Topicstarter
de cpu en de kloksnelheid zijn zoals weergegeven, dat zegt het bios wit op blauw!

2010 is dan onjuist, ik dacht dat ik dat op de kast had zien staan, maar kan het niet vinden nu. (ik kan in de war zijn met een van mijn andere computers)
de kast zelf is van 2001 (stempel van de fabriek), dus jouw jaartallen zullen wel de juiste zijn.

ik zal morgen eerst aan de gang gaan met de processor en zijn koelblok.

ik zal nog zoeken op tweakers hoe te doen met koelpasta en welke te gebruiken.

XXXXX

hallo,
het vervolg van dit oververhitte verhaal:
ik heb daarnet de koeler van het moederbord en de processor genomen.
vreemd!
ik kan me bij de aanwezigheid van oude 'koelpasta' 3 toestanden voorstellen:
1. de oude pasta is verdroogd en verhard, daardoor koekt de koeler aan de processor,
2. hetzelfde, maar de pasta heeft geen plakkende eigenschap,
3. de pasta is nog zacht.
bij 3 verwacht ik een film van afveegbaar spul op de processor en het contactvlak van het koelblok:
bij mij is daar geen spoor van aanwezig....
bij 1 verwacht ik dat de koeler aan de processor koekt en 'losgetrokken' moet worden: bij mij was daar geen sprake van,
bij 1 en 2 verwacht ik korsten op de processor en de koeler, bij mij is alles erg schoon!

ik neig tot de conclusie dat de koeler zonder contactpasta op de processor is geplaatst.
is dit een mogelijkheid/fout?

ik heb wat fotos gemaakt, moet even zien hoe ik jullie die laat zien (maar mijn woorden zijn ook geloofwaardig, of niet soms??)

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2014 11:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
"kick", anders valt jullie mijn toevoeging van vandaag niet op hierboven.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:24

Nemesizz

Untouchable

Zonder koelpasta word ie geen 96ºC mits het koelblok gewoon goed gemonteerd zit (zelf geprobeerd :P ).
Extreme temperaturen (of temperatuur uitlezingen) kunnen verschillende redenen hebben:
- foute sensor uitlezing (al komen ze vaak met rare waardes, een vast aantal graden, of gekke getallen zoals 128ºC of 256ºC in de plus of min)
- loszittende koeler (afhankelijk van welke P4 je hebt, S478 of S775, bij 478 kan de plastic bracket breken en bij 775 kunnen de pootjes van het koelblok soms iets loszitten)
- opgedroogde koelpasta , heb ik eigenlijk alleen gezien in gevallen waar echt té veel (of ultra crap quality) pasta is gebruikt. Zelf heb ik systemen draaien die ruim 10 jaar geen nieuwe pasta nodig hebben gehad (temperaturen zijn gewoon al die tijd redelijk gelijk gebleven).

Te veel koelpasta is slechter dan helemaal geen pasta.

Maar gezien je aangeeft dat je PC 'denkt' dat de omgevings temperatuur ook 40ºC kan het ook zijn dat:
- er te weinig airflow in je PC kast is
- PC op een hele warme locatie in huis staat

Komt nog bij (jaja, nog meer :P ) dat het ook een verschil maakt wélke P4 je hebt.
Zo heb je een P4 3Ghz (met HT) Northwood, deze waren relatief OK (vaak te herkennen aan 800Mhz bus en 512KB cache mét hyperthreading), en een P4 3Ghz Presscot, dit waren extreme hitte monsters (idle temperaturen van rond de 50ºC en load konden makkelijk richting 80ºC gaan, deze zijn vaak te herkennen aan 800Mhz bus, 1MB cache mét hyperthreading).

Zelf ook wel eens met een prescott gewerkt, maar dan merk je wel dat de fan vaker op 4500RPM zit dan 2500RPM >:) . Als je nou een Prescott hebt, en je fan blijft steken op < 3000 RPM dan is 96ºC ineens niet eens zo raar meer.

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-01 15:11

brid

Onze excuses voor het ongemak

Je vroeg nog hoe je temps in de gaten kan houden: http://community.linuxmint.com/software/view/lm-sensors.
1 keer configureren(laten scannen) en daarna kun je de temperaturen uitlezen.

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-02 15:14

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Verwijderd schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 22:11:
ik neig tot de conclusie dat de koeler zonder contactpasta op de processor is geplaatst.
is dit een mogelijkheid/fout?
Dan is daar denk ik je antwoord _/-\o_
Heb ook een P4 D HTje die erg warm werd (65Gr. Idle) }:|
Pasta "leek" goed :? , toch maar vervangen en nu zijn temps bij full load 65 graden. :Y

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Verwijderd

Topicstarter
het blijft vreemd..
ik heb de bovenkant van de processor en het contactvlak van het koelblok afgeveegd met droog tissue papier.
er kwam niks af (niks aan het papier, de oppervlakten waren onveranderd),
daarna met zulk papier bevochtigd met alcohol: toen kwam en toch een licht grijzige waas op het papiertje te zitten, bij afvegen van het koelblok idem, maar iets donkerder...
het zou zilverhoudende pasta kunnen zijn, wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel dun opgebracht.

en nav. een eerder statement: de uitbochting van het moederbord zit inderdaad precies onder de processorvoet, en tussen de vier pootjes waarmee de koeler zich op de processor drukt..

helpt het als ik de tekst die ik NU op de processor kan lezen hier publiceer?

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:41

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Dat laatste hoeft niet echt, als het BIOS aangeeft dat het een P4 is dan is dat zo. Maar wat duidelijke foto's van het "doorgezakte" moederbord en CPU socket wel.

Je kunt uiteraard ook gewoon proberen om de CPU en koeler weer goed te monteren met verse pasta en te kijken of dat al helpt.

En post ook eens je volledige specs, incl. fans, kast, voeding et cetera. Want ik vraag me wel af waar dit probleem dan inééns vandaan komt en niet bijvoorbeeld al vorig jaar is ontstaan.

[ Voor 24% gewijzigd door bvk op 06-08-2014 13:12 . Reden: Aanvulling ]

Specs

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

helpt het als ik de tekst die ik NU op de processor kan lezen hier publiceer?
Dat laatste hoeft niet echt, als het BIOS aangeeft dat het een P4 is dan is dat zo
Toch is het wel handig om te weten, want de BIOS zegt je niet of het een prescott is of niet.

Maar gezien TS het al over '4 voetjes' heeft zal het waarschijnlijk socket 775 zijn en is het dus een prescott, waarbij dat soort temperaturen niet eens zo gek zijn.
wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel dun opgebracht.
Dat is ook de bedoeling, een heel dun laagje werkt het beste....integenstelling tot wat veel mensen denken.
Dikke laag isoleerd = slechtere temperaturen (veel OEM's maken zich hier schuldig aan, proppen er zoveel pasta tussen waar je makkelijk 10 CPU's mee had kunnen doen).

Bij de Intel stock koeler, als je deze verwijdert blijft er vrij weinig rotzooi achter, dit is vrij normaal.
Op de stock koeler zit standaart een goede hoeveelheid koelpasta (niet te weinig en vooral niet te veel).

Je ziet (en hoort) te veel fabeltjes over koelpasta, en bij veel mensen is nog steeds het idee 'meer is beter' (onder het motto: "beter teveel dan te weinig" 8)7 ) en dat is hartstikke fout.
Het is heel simpel:
- te veel pasta is het slechtst, isoleert en droogt snel uit = slechtste temperaturen
- geen pasta is ook slecht, maar altijd beter dan te veel pasta (voor korte test runs kan het prima)
- goed aangebrachte pasta is maar een flinterdun laagje, vaak is een kleine erwt in het midden van de CPU genoeg (rijstkorrel of 'lijntje' is vaak al te veel), de koeler verspreidt de boel wel een beetje.

Verwijderd

Topicstarter
ik weet niet bij welke grutter jij inkoopt, maar bij mij is de kleinste erwt nog altijd groter dan een rijstkorrel.
over lijntjes weet ik niets, want ik snuuuuiiif niet O-)

ik kwam langs een electronica zaak, daar hadden ze cpu-cooling paste (cmp-coolpast10) van Koenig electronic.
wat in het spuitje zit is aluminiumkleurig. de prijs was onder euro 4.
kennen jullie dit spul, bagger zeker??? (krijg daar zo'n gevoel van).
ik laat de tube nog even dicht ivm. terugbrengen tot ik jullie commentaren heb gelezen.

om de vraag naar de processordata te beantwoorden:
er staat op: Intel '03; Pentium 4; 3.00 GHZ/1M/800; SL7KK China; 5428B218.

de vraag naar: 'waarom nu en niet eerder':
ik heb al langer/veel langer gemerkt dat bij een reboot (na een update van de software b.v., of wanneer is een live cd wil starten) het bios iets mededeelt over cpu-throtteling in samenhang met een temperatuurprobleem.
tot dusver bleef de machine werken, het extreem langzaam worden/vastlopen is van de laatste tijd .
(warmteperiode dus).

de temperatuur in de computerruimte is 27-28 gr C., dus zeker nog niet afrikaans.
(hoe werken onze zwaar gepigmenteerde broeders daar met hun afgedankte bakkies van de westeuropese tweakers eigenlijk????, ze hebben vast geen airco in hun golfplaten huizen) 8)7

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2014 16:44 ]

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

ik weet niet bij welke grutter jij inkoopt, maar bij mij is de kleinste erwt nog altijd groter dan een rijstkorrel.
over lijntjes weet ik niets, want ik snuuuuiiif niet O-)
Nou speldeknop dan :P (het is ook niet meteen altijd de hoeveelheid, maar vaak de 'vorm' , want de 'rijstkorrel' methode is ook groter dan een echte rijstkorrel, dus een klein puntje in de midden lijkt op een erwt vandaar).
De 'lijntjes' methode die sommige gebruiken trek je gewoon een lijn van boven naar onder op de CPU en drukt dan de koeler erop, maar dan komt er meestal veels te veel pasta op.

• evilweed

evilweed

Verwijderd schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 15:53:

ik kwam langs een electronica zaak, daar hadden ze cpu-cooling paste (cmp-coolpast10) van Koenig electronic.
wat in het spuitje zit is aluminiumkleurig. de prijs was onder euro 4.
kennen jullie dit spul, bagger zeker??? (krijg daar zo'n gevoel van).
Dat klinkt als dat goedje wat ik heb gekocht, prima spul hoor :)
En niet vergeten dat koelpasta een inwerk periode heeft!
Dus na een aantal dagen (afhankelijk van gebruik) zal de temperatuur een aantal graden dalen ;)

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Verwijderd

Topicstarter
a. ik heb van het spul maar 1 positieve recensie gevonden (verder helemaal geen recensies), en wel bij bol.com, waar de user het ook over 'prima spul' heeft. (een kennis van je misschien??).
vandaar dat ik er spontaan geen goed gevoel bij krijg, zeker ook wanneer ik kijk naar de prijzen voor andere koelpastas hier op tweakers (er staan bedragen van euro 30 en meer vermeld).

b. je moet me eens uitleggen waarom de koelpasta een inwerk periode heeft. imho is het gewoon een passief, maar warmte-geleidend smeerseltje dat de onvolkomen oppervlakken van processor en koelblok aan elkaar 'aanpast'. niks geen inwerken op metaaloppervlakken (het is geen nivea-creme toch?) 8)

xxxxxxxx

new stuff:
ik heb vanochtend de zaak weer in elkaar gezet onder gebruikmaking van de nieuwe koelpasta.
direct na het booten in het bios gekeken: cpu temp. 65 graden..
een uurtje laten lopen, na een reboot (zodat ik in het bios kan kijken, de aangereikte tooltjes werken bij mij niet)
nog steeds 65 graden..
in de computerkamer was het wel duidelijk koeler, dat speelt wrsch. ook een rol.
de machine staat nu onder verscherpte observatie! >:)

n.b: de doorgebogen printplaat was weer rechtgetrokken na een halve dag en een nacht zonder de spanning van de koelersetup.
geen foto dus! :'(

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2014 15:42 ]

• evilweed

evilweed

A:
Nee geen kennis van mij :o
En dat ik zeg dat het prima spul is baseer ik op het feit dat de Pentium 4 D HT (3,2Ghz) in kwestie met een stock koeler op 4,12Ghz loopt.

B:
Even een voorbeeld ;)

_/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
nou de uitleg nog _/-\o_

• evilweed

evilweed

Verwijderd schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 18:43:
nou de uitleg nog _/-\o_

b. je moet me eens uitleggen waarom de koelpasta een inwerk periode heeft. imho is het gewoon een passief, maar warmte-geleidend smeerseltje dat de onvolkomen oppervlakken van processor en koelblok aan elkaar 'aanpast'. niks geen inwerken op metaaloppervlakken (het is geen nivea-creme toch?)
Heb je daar al die tijd over nagedacht? :?
Gewoon"verrek je hebt gelijk" was ook goed geweest ;)
Maar dit is beetje offtopic.

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-01 15:11

brid

Onze excuses voor het ongemak

De uitleg is denk redelijk simpel, het wordt warm en vloeit dan beter uit.
UItleg van arctic:
Controlled Triple-Phase Viscosity:
Arctic Silver 5 does not contain any silicone. The suspension fluid is a proprietary mixture of advanced polysynthetic oils that work together to provide three distinctive functional phases. As it comes from the syringe, Arctic Silver 5's consistency is engineered for easy application. During the CPU's initial use, the compound thins out to enhance the filling of the microscopic valleys and ensure the best physical contact between the heatsink and the CPU core. Then the compound thickens slightly over the next 50 to 200 hours of use to its final consistency designed for long-term stability. (This should not be confused with conventional phase change pads that are pre-attached to many heatsinks. Those pads melt each time they get hot then re-solidify when they cool. The viscosity changes that Arctic Silver 5 goes through are much more subtle and ultimately much more effective.)

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Verwijderd

Topicstarter
follow-up:

hoewel het vandaag weer duidelijk warmer was op de computerkamer, lijkt de zaak vooralsnog positief:
ondanks dat ik de machine een aantal taken heb laten doen met tot 100 % processorbelasting, bleek in het bios direct daarna de cpu temperatuur ca. 70 graden C. te zijn, en de twee andere meetplekken waren ca. 40 graden C.
de cpu-fan draaide wel duidelijk sneller, ca. 3400 rpm.
het uitproberen gaat nog even verder..
Pagina: 1