Gecrashe Ext HDD. Onbekend bestandssysteem

Pagina: 1
Acties:

• Samsonait
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-08-2025

Samsonait

Lekker weertje, he?

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb nu al 2 dagen hoofdpijn van een klant die bij me kwam. Ze heeft een schijf uit een xp machine gehaald pak en beet 4 jaar geleden.
Deze heeft ze in een externe behuizing laten plaatsen bij een computerwinkel.
De schijf is zo in een behuizing gezet terwijl de C en D labels nog actief waren op de schijf dus hoe het ooit gewerkt heeft is mij een raadsel.

Nu is de schijf eigenlijk 24-7 aan en er staan hele belangrijke bedrijfsgegevens op. Schijf word ontzettend warm en word niet herkend in windows als hetzijn een schijf met inhoud.

Ik heb een vermoeden dat de lagers in de schijf goed versleten zijn vandaar het hitte probleem.

Ik heb nu met zowel Getdataback NTFS en Getdataback FAT gescant op de schijf van 1TB en daar is niets uitgekomen. geen enkel stukje data.
Wat ik niet gewend ben van deze programma's.

Nu het volgende aan de hand. Hij is nu zijn laatste scan aan het afronden met Getdataback FAT op de grootste partitie. deze is nog niet afgerond.

Hier een paar foto's van de situatie:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2je63r9.png
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/bjhcaq.jpg

Windows ziet de schijf wel maar ik kan er niets mee.
Ik kan hem niet omzetten naar een dynamische schijf. niet dat het veel zin heeft maar hij vreet het niet.
Ik weet dat er een riskante manier is van data recoveren. dat is een nieuw bestandssysteem naar de schijf toe schrijven (*NTFS) en dus de schijf te formateren op een snelle manier.
En daarna te recoveren. maar het risico om dan de gegevens kwijt te raken is te groot nu voor mij.

Let niet op de label Nieuwvolume dit heeft een stagiare bij ons voor elkaar geboxt. ook daar kon ik geen data vanaf krijgen.

Hebben jullie nog tips en trics?

[ Voor 5% gewijzigd door Samsonait op 05-08-2014 20:42 ]

Wie niet wegklikt is gezien!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:46

Speedmaster

Make my day...

Al gezocht op RAW data?

• Samsonait

Samsonait

Lekker weertje, he?

Topicstarter
Ken je een tooltje die dat kan?

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

Google is your best friend, al zijn er veel progs die betaald moeten worden maar een beetje tweaker weet hoe hij daar me om moet gaan

• Samsonait

Samsonait

Lekker weertje, he?

Topicstarter
Ill keep you updated

• Max|Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:26

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

offtopic:
Speedmaster schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 20:53:
.. maar een beetje tweaker weet hoe hij daar me om moet gaan

Door te betalen ja..of zelf een prog te schrijven.

[ Voor 8% gewijzigd door Max|Burn op 05-08-2014 20:58 ]

ma ma ma ma ma macron one

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

Maar om hier op terug te komen, laatste keer dat ik dit probleem had gebruikte ik Stellar Phoenix Windows Data Recovery, was een bedrijfsversie aangezien het nog wel eens voor kwam binnen het bedrijf dat users met een kapotte schijf binnen kwamen zetten.

• Samsonait

Samsonait

Lekker weertje, he?

Topicstarter
Ik zal zo eerst even active bootdisk proberen om hem gewoon te exploren zodat ik weet waar ik aan toe ben.
Ik zal even aan die Stellar phoenix aan. mischien is dat wat voor me:) Thanks man!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Wat dacht je van voor dat je ook maar iets gat doen een image trekken van de schijf? Lijkt me toch net wat veiliger... En daarna die schijf niet meer aansluiten. En dan op een kopie van je image gaan werken zodat je altijd een verse image hebt.

Verder is Windows nou niet bepaald het beste systeem om data recovery mee te doen. Je zou om te beginnen eens testdisk op linux op je schijf image los kunnen laten. Met dd kan je ook eenvoudig even een image trekken.

Soms heb je ook dat alleen je partitietabel beschadigd is, en dan is er dus niks mis met je data en kan je het gewoon op basis van FS markers doen.

Als je niet weet waar je mee bezig bent kan je beter gewoon de schijf naar een data recovery bedrijf sturen. Als de data op de schijf geld kost als het kwijt is dan lijkt me even een paar honderd euro uitgeven om het terug te krijgen geen slechte deal. Als je zonder te weten waar je mee bezig bent lukraak wat 'tooltjes' die je op internet vind los gaat laten op die schijf maak je het alleen maar erger. En bij fysieke schade al helemaal.

Verder zie ik je nog nergens SMART waardes of MHDD diagnostics posten... lijkt me dat het niet verstandig is om hier mee door te gaan, zeker niet als je schijf warm wordt. En wat voor geluid maakt ie? Captain Nemo Pro al geprobeerd om te kijken of je partitietabel niet het probleem is? Dat kan zelfs op windows nog...

Nogmaals, ik raad je aan er niet mee verder te gaan, bij fysieke schade kan je het zo alleen maar erger maken tot het punt waarbij zelfs een recovery bedrijf niks meer voor je kan doen.

[ Voor 10% gewijzigd door johnkeates op 05-08-2014 21:09 ]

• Samsonait

Samsonait

Lekker weertje, he?

Topicstarter
Ik zal morgen even de Smart waardes geven en in hirens en mhdd diag laten draaien. deze gegevens zal ik je asap geven.

Inderdaad geen gek idee om eerst een image te laten draaien. Zal even in xen een testomgeving opzetten in linux om dit te gaan testen.

Dankjewel voor de info!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:56
Zoals het nu lijkt is er gewoon geen schijfletter gekoppeld. Boot je systeem eens met een linux live systeem en kijk dan of je wat kunt vinden. Verder raad ik je aan om de disk rechtstreeks in je systeem aan te sluiten, niet via een wankele USB behuizing.

• Samsonait

Samsonait

Lekker weertje, he?

Topicstarter
Captain nemo pro is een uitvinding. enkel het programma opstarten en ben nu al bezig met een backup.

Partitie label was gewoon weg.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
-Kopie maken.
-Nooit snel formateren, dit is dus nooit de weg die je moet gaan volgen.
-Hd aansluiten op de hoofd controller van je moederbord, dus niet via usb, reden bepaalde software werkt met drivers die alleen werken op de hoofd controller.

Dan gaan proberen te recoveren.

[ Voor 6% gewijzigd door jan99999 op 05-08-2014 22:25 ]

Pagina: 1